10 Σεπ 2022

Η ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΣΧΕΣΗ ΓΙΑΤΡΟΥ - ΑΡΡΩΣΤΟΥ

 ...τελικά, η σχέση του γιατρού με τον άρρωστο, είναι εξαιρετικά πολύπλοκη και αντιφατική: ο γιατρός είναι ένας «σωτήρας της υγείας και της ζωής».

...έχει ένα ιερό χαρακτήρα που στην αρχαιότητα ήταν επίσημος και καθιερωμένος.

Ο γιατρός ήταν και ιερέας : μόνο ο Ιπποκράτης ανέτρεψε αυτή την αποψη... 

Ο Ιπποκράτης έγινε ένας γιατρός- επιστήμονας, δηλαδή ένας άνθρωπος με παρατηρητικότητα, μέθοδο  και λογική.

Σήμερα, στην εποχή μας, η έννοια του ιερού είναι υπό διωγμόν ενώ η έννοια του μεταφυσικού είναι της μόδας.

...θέλουμε αόρατες δυνάμεις να κυβερνούν την ζωή μας αλλά, Θεό, όχι: 

ο Θεός  σήμερα θεωρείται μπανάλ...παλιομοδίτικος και ενοχλητικός.

Έχει και πολλές παραξενιές και απαιτήσεις: 

πότε παραδίνει δέκα εντολές πάνω σ´ ένα βουνό, πότε βάζει «εκλεκτούς» και «μεσολαβητές» να γράφουν βιβλία με τις απόψεις του...

Βιβλία που τα παραδίδουν σαν νομοθεσία που δεν αλλάζει με τίποτα αλλά που επιδέχεται ένα σωρό ερμηνευτικές εγκυκλίους.

Δεν βγάζεις άκρη.

Βέβαια ο Θεός, επανέρχεται σε όσους προσπαθούν να τον ξεχάσουν.

Με άλλες μεθόδους,  μορφές και τρόπους,  αλλά, με το ίδιο μήνυμα.

Συχνά γίνεται πιό μαλακός και λέει τα μηνύματα απλά, σε κάτι ταπεινά ανθρωπάκια που τα συμπαθεί και  τους βάζει στο μυαλό απλά λόγια , συμπαθητικά, να τα λένε στον κοσμάκη και να ανακουφίζεται από τα βάσανα.

Μερικά από αυτά τα ανθρωπάκια είναι γιατροί.

Γιατροί και κρυπτοιερείς.

Αυτοί είναι οι πιό σπάνιοι και είναι  οι καλύτεροι: 

έχουν μιά αίσθηση αποστολής που μοιάζει να τους την ανέθεσαν ανώτερα κλιμάκια. 

Ποια ακριβώς δεν ξέρουμε, αλλά πάντως κάποια αόρατα και σεβαστά.

Αυτοί οι «ιερογιατροί», είναι δημοφιλείς μόνο στους σοβαρά αρρώστους που αρχίζουν να διερωτώνται για το υπερπέραν.

Σε ασθενείς που καταφεύγουν  σε κάποιον που ξέρει να επισκευάζει την πρίζα αλλά γνωρίζει κάπως  και την  δύναμη του ηλεκτρισμού και ίσως την φύση και την σημασία του.

Έστω και διαισθητικά.

Όσοι ασθενείς είναι τελείως υλιστές,   δηλαδή έχουν απωθήσει κάθε  έννοια ιερού από την ζωή τους, έχουν αντικαταστήσει τον «ιερογιατρό» με τον «καθηγητο-γιατρό»: 

και αυτός βέβαια ο καθηγητογιατρός,  έχει  ένα έμμεσο μεταφυσικό χαρακτήρα... αλλά αντί για ιερότητα, έχει αυθεντία: 

ιερουργεί στα μυστικά του σύμπαντος -και της ασθένειας - αλλά χωρίς Θεό.

Ισχυρίζεται ότι  έχει τα μέσα να βιδώσει καλά την πρίζα - γιατί έχει ήδη βιδώσει πολλές δύσκολες πρίζες -  αλλά λέει ότι ξέρει καλά και απο ηλεκτρόνια.

Αυτόν τον πληρώνεις όσο -όσο γιατί τα ραντεβού του είναι κλεισμένα μέχρι τέσσερις μήνες μετά.

Με αρρώστους, όχι με ηλεκτρόνια.

Οι περισσότεροι ασθενείς όμως, με κοινές ασθένειες , τελικά, δεν θέλουν ούτε ιερογιατρό ούτε καθηγητογιατρό : 

θέλουν «κουμπαρογιατρό».

Κάτι μεταξύ κουμπάρας και γιατρού.

Κάποιον που να τους βιδώνει τη βίδα, να τους επισκευάζει την πρίζα,  αλλά να κάθεται  πρόθυμα να πιεί  καφέ μαζί τους και να συζητάνε γκομενικά και συνταγές για γιουβαρλάκια.

Αυτούς τους κουμπαρογιατρούς τους πληρώνουν λίγο... γιατί, φυσικά,  δεν είναι δυνατόν να πληρώνεις στην κουμπάρα σου.

Άμα δε σε τσαντίσει,  ή άμα σου πει και καμιά κουβέντα παραπάνω, της τραβάς και κανα βρίσιμο ή καμμιά φωνή.

Γιατί...με την κουμπάρα έχεις στενές σχέσεις, είσαι κώλος και βρακί... αλλά δεν την πολυεμπιστεύεσαι κιόλας.

Βασικά, την δουλειά σου κάνεις, φτηνά.

9 Σεπ 2022

ΟΤΑΝ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΑΒΛΩΦ ΚΑΙ ΕΣΥ Ο ΣΚΥΛΟΣ

 Στην ψυχολογία υπάρχει η λεγόμενη θετική ενίσχυση και η λεγόμενη αρνητική ενίσχυση. 

Για παράδειγμα, αν θέλεις να εκπαιδεύσεις ένα σκύλο να μην κατουράει μέσα στο σπίτι,  μπορείς να πας να του βάλεις την μουσούδα στο σκατό και ταυτόχρονα του δίνεις ξυλιές στον κώλο: αυτό είναι αρνητική ενίσχυση. 

Αποθαρρύνεις μία συμπεριφορά προκαλώντας πόνο ή ένα αρνητικό συναίσθημα.

Θετική ενίσχυση είναι να πάει να πιάσει ο σκύλος  το μπαλάκι και να  του δώσεις μία λιχουδιά σαν επιβράβευση. 

Η κυβέρνηση είναι άλλοτε  οπαδός της θετικής και άλλοτε της αρνητικής ενισχυσης: 

Όταν αποφάσισε να δώσει 150 € σε κάθε νέο για να εμβολιαστεί, ήταν θετική ενίσχυση. 

Όταν απέτυχε με αυτό, πέρασε στην αρνητική ενίσχυση: 

αποφάσισε να τιμωρήσει τους μη εμβολιασμένους στην ουσία με ένα είδος απόλυσης,  στέρηση του μισθού και ανασφάλεια.

Το πρόβλημα με τις συμπεριφορικές αυτές τεχνικές είναι ότι δουλεύουν κυρίως σε σκύλους, άλογα,  δελφίνια και περιστέρια.

Δεν έχουν το ίδιο καλό αποτέλεσμα σε ανθρώπους.

….προφανώς μπορείς να πεις στους πωλητές της εταιρείας σου πως  αν δε φέρουν αύξηση πωλήσεων 30% , ότι θα τους απολύσεις.

Κάποιοι θα τρέξουν παραπάνω, κάποιοι θα παραιτηθούν, κάποιοι θα κάνουν το κορόιδο και, σίγουρα, όλοι θα σε μισήσουν.

Πρόβλημα έχει ακόμη και η θετική ενίσχυση στους ανθρώπους:

 μπορείς να τους υποσχεθείς αύξηση μισθού αν φέρουν την αύξηση πωλήσεων, αλλά σίγουρα θα νιώσουν προσβεβλημένοι ότι δεν εκτιμάς την προσπάθεια τους και ότι τους δίνεις λουκουμάκια εάν γίνουν μικρά ρομπότ.

Το αποτέλεσμα θα είναι να μην δουλεύουν με χαρά.

Η πιο αποτελεσματική μέθοδος ενίσχυσης της ανθρώπινης συμπεριφοράς είναι η ιδεολογικοποίηση του στόχου : 

να τους εμπνεύσεις ότι επιτελούν μιά ιερή αποστολή, έναν ανώτερο στόχο, μια ιδεολογία, μια ιδέα.

Να τους πείσεις να κάνουν κάτι γιατί είναι σημαντικό, γιατί είναι δημιουργικό, γιατί έχει σπουδαίο περιεχόμενο.

 Γιατί προσφέρουν πολλά στους ανθρώπους και την κοινωνία. 

Αν καταφέρεις να δώσεις ένα ιδεολογικό περιεχόμενο στη δουλειά τους, σίγουρα θα κάνουν την δουλειά πολύ καλύτερα, πολύ αποτελεσματικότερα, με  χαρά , ενθουσιασμό και ευσυνειδησία.

Και επίσης θα συνεργαστούν μεταξύ τους καλύτερα για τον κοινό στόχο. 

Θα μπορούσε για παράδειγμα η κυβέρνηση να εμπνεύσει τους γιατρούς, τους νοσηλευτές κλπ προσωπικό  ότι έχουν μια πολύ σπουδαία αποστολή να βοηθήσουν την κοινωνία να κατανοήσει τους μηχανισμούς της πανδημίας και όχι να τους αφήσει να υποσκάπτουν το  ηθικό της με αμφιβολίες.

Όταν βλέπει στην τηλεόραση ο κόσμος χυδαίους καυγάδες  μεταξύ γιατρών για τον κορονοϊό, προφανώς θα πάψει να εμπιστεύεται συνολικά και την κυβέρνηση και τους υγιειονομικούς.

Για να μην πολυλογώ,  θεωρώ ότι οι κυβερνήσεις,  συνολικά στην Ελλάδα,  αντιμετωπίζουν τους υγειονομικούς αφ’ υψηλού, με ένα στυλ  ότι «εμείς είμαστε οι μάνατζερς κι εσείς είσαστε οι υπάλληλοι που υπακούτε την φωτισμένη καθοδήγηση».

Ανόητες και αυτάρεσκες συμπεριφορές δηλαδή που δεν πείθουν κανένα.

Αυτά έκαναν και οι κομμουνιστές στην Σοβιετική Ένωση επι 70 χρόνια, μέχρις ότου διαλύθηκε το μαγαζί.

Η πολιτική βασικά είναι τέχνη έμπνευσης και πειθούς.

Τα έλεγαν οι αρχαίοι απο παλιά…αλλά που μυαλό και γνώση?

7 Σεπ 2022

ΧΑΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΑΥΤΙΑ

 ...ο απλούστερος τρόπος να βγάλεις λεφτά, γκόμενες και εκλογικές επιτυχίες , είναι να λές αυτά που θέλει να ακούσει ο κοσμάκης.

Είναι τόσο απλό.

 ...και αυτά που θέλει να ακούσει είναι επίσης απλά.

Κάποτε, για πλάκα, δήλωσα ψευδώς σε μιά παρέα ότι ξέρω να διαβάζω τον καφέ.

(φυσικά δεν ξέρω τίποτα ούτε πιστεύω σε τέτοιες βλακείες).

Πολλά ματια έλαμψαν με ενδιαφέρον και αμέσως μου ζήτησαν προβλέψεις.

Την ώρα που ετοιμαζόταν οι καφέδες, έστιβα το κεφαλι μου τι να πω.

Τελικά αποφάσισα να πώ σε όλους - με διαφορετική διατύπωση καθε φορά- πως είναι πολύ ιδιαίτερες περιπτώσεις: 

«ενδιαφέρον...πολύ ενδιαφέρον».

(Παύση)

«είσαι πολύ ιδιαίτερη περίπτωση...βλέπω ασυνήθιστα στοιχεία στον χαρακτήρα σου»

(όλοι θεωρούν εαυτούς, ενδιαφέροντες και «ασυνήθιστους»)

«υπαρχουν αντιφατικά στοιχεία»

«είσαι πολύ ευαίσθητος/η αλλά μερικές φορές μπορείς να γίνεις και πολύ σκληρός/ή» κλπ κλπ

Όσο για το μέλλον?

...το μέλλον πάντα κρύβει «πολύ ενδιαφέρουσες εξελίξεις», έχει σαφώς «πολλές ευκαιρίες», που,  « σαν αλλεπάλληλα κύματα» «διαγράφοντα καθαρά».

(κάθε κατακάθι  καφέ στο τοιχωμα του φλυτζανιού κάνει κάτι κυματιστό).

...αλλά , τα κύματα, πέφτουν  και «ξεσπούν» 

«Άλλοτε πάνω σε μια ομαλή, ήρεμη, παραλία και άλλοτε πάνω σε κοφτερούς βράχους»...

...και λοιπά και λοιπά.

Είναι απίστευτο πως οι άνθρωποι θέλουν να ακούν τα ίδια παραμύθια ενώ ταυτόχρονα πιστεύουν πως είναι πολύ «διαφορετικοί».

Κρίμα που,  όλα αυτά, τα κατάλαβα αργά.

Θα ήμουν ήδη,  επιτυχημένος επαγγελματίας, σύζυγος, εραστής και, ίσως, πολιτικός.

Θα πάλευα για τον λαό από πολλά «μετερίζια».

6 Σεπ 2022

Love story in progress


  ...και εκεί που μασουλούσα κατευχαριστημένος τα ζουμερά αλλά και τραγανά καλαμαράκια μου και  τις  - επίσης τραγανές- τηγανητές  πατάτες μου...και, ενώ,  ταυτόχρονα,  το υπέροχο δροσερό αεράκι με την θαλασσινή αρμύρα,  έδερνε απ´  όλες τις μεριές  το κεφάλι  μου, άκουσα την βραχνή -από την τσιγαρίλα- φωνή της.

Της πενηνταεξηντάρας.

Φυσικά και δεν γύρισα το κεφάλι  να την δώ: 

ποιός ενδιαφέρεται να δεί μια βραχνιασμένη πενηνταεξηντάρα να διηγείται σε υψηλή φωνητική ένταση -άλλο αλάνθαστο κριτήριο νευρωσικότητας αυτό- τις λεπτομέρειες του ερωτικού καλέσματος που της απηύθυνε κάποιος -μεσήλιξ υποθέτω- κύριος Μανόλης?

...κάποιος Μανόλης, εμποροκαπετάνιος.

Προφανώς και ουδεμίαν αντίρηση και ένσταση  έχω εις την ζωηρή έκφραση των ερωτικών αισθημάτων του κυρίου Μανόλη...

...και ομοίως καμμιά ένσταση για το ερωτικό σκίρτημα της βραχνής νευρωσάρας  κυρίας που έγινε το αντικείμενο του πόθου του.

Το θαλασσινο αεράκι με την μυρωδιά από φύκια και αλάτι, το εύρισκα πολύ πιο συναρπαστικό... ακόμα και ερωτικό : 

προσπάθησα να επικεντρώσω λοιπόν την προσοχή μου σε αυτό.

Αλλά...δυστυχώς! ...η νεύρωση, είναι κάτι σαν την πυρηνική ενέργεια : 

όπως μια μικρή ποσότητα πλουτωνίου διασπάται και δίνει μια τρομακτική πυρηνική έκρηξη, έτσι και μιά ασήμαντη -σε υλική μορφή-  νεύρωση, φωλιασμένη στις κατάλληλες πτυχές  του εγκεφάλου, μπορεί να παράγει τεράστια φωνή, φοβερές συγκινήσεις αλλά και άλλα σκοτεινά και συγκεχυμένα συναισθήματα.

Και ...δώστου η δυνατή βραχνοφωνή να μου τριβελίζει τα ευαίσθητα εγκεφαλικά κύτταρα... με το τί της  είπε ο Μανόλης... και τι απάντησε αυτή... και τι ακριβώς υποσχέθηκε -ξαναμανά- ο Μανόλης, που ομολόγησε πως την ήθελε απο πιό παλιά... αλλά που δεν τόλμησε να της το πεί....και πόσο το μετάνιωσε που δεν τόλμησε κλπ κλπ.

Δεν ξέρω αν είμαι συναισθηματικός τύπος.

....βασικά δεν είμαι ούτε ευαίσθητος ούτε αναίσθητος: 

απλά, θέλω την ησυχία μου.

 Την ησυχία μου, στην παραλία, δεν την χαραμίζω για το πάθος  κανενός  Μανόλη και καμιάς  Μανόλαινας.

Ήμουν αποφασισμένος να αγνοήσω το ρομάντζο του Μανόλη.

Έλα, όμως, που  η νιρβάνα μου με τα καλαμαράκια διακόπηκε...

...έλα που πλάκωσε και η περιέργειά μου να δώ το τρομερό αντικείμενο του πόθου του Μανόλη...

...και γύρισα.

Και γύρισα... και την είδα: 

ήταν μιά απαίσια ασχημομούρα, εξηντάρα και κακοσουλούπωτη,  αντιπαθητική,  με αυταρχικό και αυτάρεσκο ύφος.

(Προφανώς λόγω της κατάκτησης του Μανόλη).

Όλα  αυτά, τα είδα σε μία ματιά δύο δευτερολέπτων.

Δεν χρειάστηκα περισσότερα.

...εξ άλλου,  δεν θα άντεχα  πάνω από τέσσερα.

Α, ρε Μανόλη...

Δεν τον ξέρω  τον Μανόλη, δεν ξέρω την φάτσα του, δεν ξέρω το ερωτικό και λοιπό ιστορικό του.... 

...και, φυσικά, δεν δίνω δεκάρα για όλα αυτά.

Τον συμπονώ πάντως τον Μανόλη.

...τον συμπονώ σαν ένα απλό ανθρώπινο όν.

....όπως θα συμπονούσα έναν άγνωστο, στην Εθνική, που τρέχει γκαζωμένος με 200 χιλιόμετρα την ώρα και ξέρω πως στην επόμενη  στροφή,  ο δρόμος έχει πάθει καθίζηση βάθους πέντε μέτρων.

5 Σεπ 2022

ΠΟΘΟΣ ΚΑΙ ΠΑΘΟΣ ΣΤΟ ΝΗΣΙ -3


ΠΟΘΟΣ ΚΑΙ ΠΑΘΟΣ ΣΤΟ ΝΗΣΙ -3


Εκείνο το πρωινό η Βίκυ δεν ήταν στα κέφια της.

Αν και , γενικά,  ήταν μια χαρούμενη κοπέλα -ή τουλάχιστον προσπαθούσε να  εμφανίζεται σαν χαρούμενη-  είχε την ικανότητα να παραδέχεται και να επεξεργάζεται τα αισθήματά της.

Έφτιαξε ένα καφέ, ελληνικό.

Ελληνικό και γιατί της άρεσε η μυρωδιά του και γιατί τον είχε  συνηθίσει και γιατί της έπεφτε καλύτερα στο στομάχι.

Αν και γενικά, απέφευγε να πίνει ελληνικό καφέ,  δημόσια, γιατί θεωρούσε ότι ήταν λίγο μπανάλ για μια νέα κοπέλα .

Στις καφετέριες,  έπινε καπουτσίνο ή γαλλικό.

Αφού λοιπόν έφτιαξε μια μεγάλη κούπα καφέ Λουμίδη, τον συνόδεψε με δύο-τρία μικρά κρουασανάκια και ένα πολύ μικρό κομματάκι γραβιέρα .

Και η γραβιέρα ήταν μπανάλ,  αλλά της άρεσε. 

…όταν  ήταν σε πολυτελή ξενοδοχεία -στα συνέδρια με τις φαρμακευτικές - εκεί, στο πρωινό,  συνήθως έπαιρνε καμαμπέρ.

Ρούφηξε μια μικρή γουλιά και η έντονη γεύση του Λουμίδη πλημμύρισε στο στόμα της,  ενώ η θαυμάσια μυρωδιά του χώθηκε μέσα στα ρουθούνια της, απολαυστικά. 

Μετά, δάγκωσε λίγο κρουασανάκι και πολύ λίγη γραβιέρα,  απολαμβάνοντας έτσι ηδονικά τις υπέροχες γεύσεις και των δύο.

Αυτές τις μικρές απολαύσεις στο πρωινό της είχε σε μεγάλη εκτίμηση η Βίκυ, γιατί έτσι ξεκινούσε καλά μία ακόμη μέρα αγώνα. 

Γιατί η ζωή, για την Βίκυ, ήταν ένας αγώνας στον οποίο έπρεπε να νικήσει. 

Να βγεί πρώτη.

Από μικρή, προσπαθούσε να είναι η καλή μαθήτρια και το καλό κορίτσι που καμάρωναν γι’ αυτό οι γονείς της. 

Αυτό,  γενικά ήταν  ένα πρόβλημα: η συνεχής προσπάθεια να είσαι αρεστός,  σου δημιουργεί μια ένταση, η  οποία, όταν γίνει συνήθεια, σε καθιστά ανίκανο να χαλαρώσεις.

Τελοσπάντων,  καλό θα ήταν να μη κάνει διάφορες αρνητικές σκέψεις  στη διάρκεια του καφέ, γιατί καταστρέφεται η τελετουργία.

Όλη η ζωή της,  ένας αγώνας… 

…δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο, αποτυχία στις πανελλαδικές δύο φορές, προετοιμασία γιά Αγγλία….

…τελικά κατέληξε στη Βουλγαρία που ήτανε η πιο εύκολη και πιο προσιτή, οικονομικά, λύση.

Πέρασε δύσκολα εκεί και γενικά δεν ήθελε να τη θυμάται αυτή αυτή την περίοδο. 

Ούτε το πανεπιστήμιο,  ούτε τους συμφοιτητές της,  ούτε καναδυό  ηλίθιους δεσμούς που έκανε,  ούτε τους  εκμεταλλευτές και κομπλεξικούς καθηγητές.

Αλλά αυτά παθαίνεις όταν μπλέξεις με Βαλκάνιους: 

δυστυχώς ο συνδυασμός χοντροκομμένου Σλάβου και πρωτόγονου Βαλκάνιου, σχεδόν πάντα καταλήγει σε μιά χυδαία χωριατιά.

Αλλά καί οι συμφοιτητές της στο πανεπιστήμιο της Αθήνας, που πήγε μετά, δεν την εντυπωσίασαν ιδιαίτερα.

Οι μισοί ήταν αλαζόνες σπασίκλες που την αντιμετώπισαν αφ´ υψηλού επειδή ήταν από μετεγγραφή εξωτερικού και οι άλλοι μισοί ήταν αριστεροί και αναρχοαυτόνομοι που την σνόμπαραν επειδή ήταν καλοντυμένη και περιποιημένη.

 Στην ΔΑΠ τα μέλη ήταν πιο στο στυλ της… αν και, στην ουσία, ή ίδια  ήταν Πασόκ και όχι ΝΔ.

Τουλάχιστον θεωρητικά: στην πραγματικότητα δεν ενδιαφερόταν, είχε απομυθοποιήσει την πολιτική.

Οι παπούδες της ήταν στο ΕΑΜ, ο πατέρας Πασόκος αν και επί χούντας  ευημέρησε: τότε διορίστηκε και πήρε και μερικές δουλειές..

….μαλακίες όλα… για αφελείς, σκεφτόταν η Βίκυ.

 ….η Βίκυ δεν ήταν  κουτή: ήταν έξυπνη , κυνική και αποφασισμένη να πάρει την ζωή της στα χέρια της.

Κανείς μαλάκας άντρας, θεωρία ή κόμμα, δεν θα την έκανε εργαλείο του.

Η Βίκυ δεν ήταν χωριάτισσα, δεν ήταν λαικάντζα. 

Είχε στυλ και καλό γούστο.

Οι μαλακισμένες της ΔΑΠ, από τα βόρεια προάστια, δεν ήταν καλύτερες από αυτήν.

Αν και  είχε μεγαλώσει στα Λιόσια, είχε μια εγγενή αριστοκρατικότητα. 

Μπορεί ο πατέρας και η μητέρα της να ήταν απλοί άνθρωποι,  χωρίς σπουδαία μόρφωση, μπορεί στο σχολείο οι συμμαθητές και οι συμμαθήτριες να ήταν παιδιά τεχνιτών ή μικροαστών, όμως η ίδια ένιωθε ότι ανήκε κάπου αλλού, κάπου καλύτερα.

Έτσι προέκυψε και η ιατρική. 

Η Ιατρική είναι μεγάλο διαβατήριο… ή, μάλλον, μπορούσε να γίνει μεγάλο διαβατήριο. 

Εάν παίξεις σωστά το παιχνίδι,  μπορείς να βγάλεις λεφτά και  να ανέβεις κοινωνικά.

Το άλλο μεγάλο διαβατήριο είναι ο γάμος… 

…ναι, έτσι ακριβώς το σκεφτότανε η Βίκυ.

Αιδοίον, το θαυματουργόν.

…εντάξει, μην το εκχυδαίζουμε.

…εννοούσε ότι μιά καλή εμφάνιση…. και το κατάλληλο στυλ,  ύφος,  και θηλυκότητα,  μπορούν  να κάνουν θαύματα ,  όλα μαζί,  αν στοχεύσεις στα κατάλληλα αρσενικά.

Είχε μείνει κατάπληκτη πόσο απλοϊκοί  είναι οι άντρες και πόσο εύκολα μπορούσε να τους χειριστεί… 

…αυτά βέβαια, αφού πρώτα έφαγε κάμποσες απορρίψεις, εγκαταλείψεις και  χλαπάτσες.

«Η υψηλή τέχνη δεν είναι προϊόν μόνο έμφυτου ταλέντου αλλά και μακρόχρονης εκπαίδευσης», σκεφτόταν με χιούμορ, υπομειδιώντας.

Τον τελευταίο καιρό την απασχολούσαν δύο κυρίως προβλήματα: 

τι ειδικότητα θα κάνει και σε ποιον άντρα θα καταλήξει. 

Πλησίαζε τα 30 και έπρεπε να πάρει μια απόφαση… 

…Η μάλλον δύο αποφάσεις. 

Όσον αφορά την ειδικότητα της ψυχιατρικής - που είχε ήδη  κάνει δύο χρόνια- η οποία της ασκούσε μία έλξη με την κουλτούρα της και με την δύναμη που απέπνεε εισχωρώντας στις ψυχές των άλλων,  δεν την τραβούσε πλέον: 

ήταν καταθλιπτική και, τελικά, καθόλου γκλαμουράτη.

Άσε που δεν έχει και λεφτά.

Τώρα σκεφτόταν κάτι ανάμεσα στην Αισθητική Δερματολογία και την πλαστική (αισθητική) χειρουργική: 

και οι δύο ειδικότητες είχαν σχέση με την γυναικεία ομορφιά… δηλαδή αν το έπαιζε σωστά και βρισκόταν  στους κατάλληλους κύκλους,  μπορούσε να βγάλει πολύ χρήμα.

Και ήταν και γκλαμουράτες ειδικότητες… τουλάχιστον περισσότερο από την ψυχιατρική.

Όσον αφορά τον άντρα…. άλλο πρόβλημα κι αυτό: 

άντρες έβρισκε αλλά, δυστυχώς, δεν μπορούσε να τους κρατήσει . 

Όχι τόσο γιατί την  παρατούσαν οι άντρες, όσο γιατί τους βαριότανε η  ίδια.

Στην αρχή την εντυπωσίαζαν και, μετά, άρχισε να βλέπει πόσο λίγοι της έπεφταν.

Τώρα , εδώ και λίγο καιρό, τα είχε με τον Γιάννη.


Ο ΓΙΑΝΝΗΣ


…ένας τριαντάρης με πτυχίο οικονομικών από την ΑΣΟΕΕ και MBA στην Αγγλία και κληρονόμος αξιόλογης επιχείρησης από δέκα ενοικιαζόμενες μεζονέτες, έμοιαζε καλό κελεπούρι.

Βεβαια, κουμάντο στην επιχείρηση έκανε ο γέρος του που ήταν αγράμματος,  ξερόλας και εγωίσταρος.

Του Γιάννη του  ερχόταν αναγούλα, όποτε έβλεπε το αυτάρεσκο ύφος του γέρου που νόμιζε ότι είναι πολύ μάγκας, πανέξυπνος, και επιτυχημένος τουριστοεπιχειρηματίας με τις δέκα πολυτελείς μεζονέτες που τις νοίκιαζε χρυσάφι την κάθε μιά.

Μόλις τόλμησε η Βίκυ  να του πεί του Γιάννη ότι ο γέρος αξίζει σεβασμό γιατί, και αυτός, με πενιχρά εφόδια τα  κατάφερε, της  επιτέθηκε: 

«Έλα ρε Βίκυ...τι μου λές ότι πρέπει να εκτιμήσω την προσπάθεια του γιατί και αυτός «τα κατάφερε?»

Ένας χωριατόμπουφος ήταν πάντα...ένας πρώην κακόμοιρος που τα κονόμησε με τα ψωριάρικα δωμάτια του και την ταβέρνα του, στο Νησί.

Βασικά ο γέρος μου ήταν ο αποτυχημένος της οικογένειας: 

όλα τα αδέρφια του είχαν διοριστεί στο Δημόσιο, στο στρατό και την αστυνομία.

Γενικά είχαν βολευτεί επειδή είχανε καταφέρει να βγάλουν ένα εξαετές βρωμογυμνάσιο -τωρινό λύκειο- ή είχαν βγάλει και καμιά ανώτερη ή ανώτατη ψωροσχολή.

Εμμ... ήταν 10 αδέρφια, ζωή να χουνε.

Ο γέρος ήταν ο βλάκας, ο αποτυχημένος της οικογένειας.

Αυτός που έμεινε στο χωριό γιατί δεν μπόρεσε να ξεφύγει σε κανα δημόσιο και ξέμεινε στο νησί να αρμέγει κατσίκες και να καλλιεργεί φασολάκια.

Ώσπου ήρθαν οι κοσμοϊστορικές αλλαγές και μαζί μ’ αυτές και η τύχη του.

Ο Μάης του 68, οι χίπηδες, το αναδυόμενο οικολογικό κίνημα, η επιστροφή στη φύση, το χασίσι, το LSD και η σχετική με αυτό υποτιθέμενη «διεύρυνση της συνείδησης», ο Μαχαρίσι Μαχές και ο Οσσο: 

όλη αυτή η αμφισβήτηση του σύγχρονου τεχνολογικού πολιτισμού, ο μοντέρνος αλλά καταπιεστικός τρόπος ζωής στις στις πόλεις,  έκαναν αναγκαία την αναζήτηση «αυθεντικών, παρθένων, οικολογικών, τουριστικών προορισμών».

Όλες αυτές οι μόδες και κοινωνικές αλλαγές, ήταν η τύχη του.

Ναι… τότε άρχισε η τύχη του γέρου.

Εκεί που βρωμούσαν με τα χνώτα του από την πείνα, άρχισαν να πλακώνουν χίπηδες και μισοχίπηδες από την Ευρώπη και την Αμερική.

Ψηλοί, ξανθοί, ασπρουλιάρηδες, μισοξεβράκωτοι .

Όλοι με τις κιθάρες τους, τα χρωματιστά κουρελάκια τους, τα μαντηλοδεμένα ξανθά κεφάλια τους, τα δερμάτινα σανδάλια τους και τα τράβελερ τσεκς στις τσέπες τους.

Όλοι τους τον παρακαλούσαν να τους αφήσει να στήσουν τα τσαντήρια τους πάνω στην ταράτσα του σπιτιού του και στο διπλανό χωράφι.

Ένα σπίτι του κώλου δηλαδή, μια κακομοιριά.

Με μια μικρή ταράτσα - ίσιωμα για να μαζεύει τη βροχή που πήγαινε σε στέρνα.

Νερό για πλύσιμο αλλά και πόσιμο.

Φτώχεια και μιζέρια που στα μάτια των χαζοχίπηδων έμοιαζε με αγνή, λιτή, σοφή ζωή στη Φύση γεμάτη από την αγνή λαική σοφία των νησιωτών του Αιγαίου ενώ δεν ήταν τίποτε πέρα από φτώχεια και ταλαιπωρία.

Όλα ήταν ένας μύθος: ο γέρος - που τότε δεν ήταν γέρος αλλά ένας τριαντάρης νέος οικογενειάρχης- ήταν ένας φτωχός, αγράμματος, μπουνταλοχωριάτης, που απέτυχε να γίνει χωροφύλακας.

Τα χαζοχιπάκια που παρίσταναν τον Ρωβινσώνα Κρούσο του Αιγαίου με τα λεφτά του μπαμπά, τον έβλεπαν σαν ιδανικό τύπο: 

κάτι ανάμεσα σε Ζορμπά και Αρχαίο, ένα απόγονο των τύπων που ήταν ζωγραφισμένοι γυμνοί πάνω στα αρχαία αγγεία.

Ήλιος , θάλασσα, σεξ, κρασί, χασίσι.

Οκ... το χασίσι δεν ήταν αρχαίο ελληνικό προιόν αλλά μιά αναγκαία μοντέρνα πολιτισμική συνεισφορά.

Μικρά, ξανθά, γαλακτορεμμένα, απλοικά παιδαρέλια του Βορρά....κοπιάστε!.

Δεν είχανε που να μείνουνε στο Νησί, που άρχισε τότε να γίνεται γνωστό. 

Πληρώνανε όσο-όσο για μια ψωροστέγη, στο Νησί..

Το Νησί της υποτιθέμενης αγνότητας του κυκλαδικού πολιτισμού με τις λιτές γραμμές και των «αγνών, λιτών, φυσιολατρών» κατοίκων.

«Αγνών», τρόπος του λέγειν.... 

....αλλά οι μαλάκες οι ευρωπαίοι, έτσι τους έβλεπαν.

Που νάξεραν δηλαδή τι γίνεται εδώ πέρα με τις ρουφιανιές, τις κακομοιριές , τις ζηλοφθονίες και τις κακοήθειες».

«Κατάλαβες Βίκυ? Μην είσαι επιφανειακή στις κρίσεις και τις ερμηνείες σου!»

Η Βίκυ έμεινε κατάπληκτη με αυτόν τον χείμαρρο αποκαλύψεων, αναίδειας και επιθετικότητας.

Αλλά ήταν …μισοψυχίατρος: ήξερε τι σκατά κρύβονται και στις καλύτερες οικογένειες.

…ήξερε ότι  μέσα στις οικογένειες αναπτύσσονται τα πιο ισχυρά πάθη...καλά και κακά.

Είναι οι δεσμοί ισχυροί εκεί… άρα και τα συναισθήματα μπλεγμένα, μπουρδουκλωμένα. 

Δεν ήξερε τι να του πει και τι να σχολιάσει : ήταν πολύ λεπτό το θέμα.

…προφανώς, απέφυγε να σχολιάσει οτιδήποτε…τι να του πει?

…γιά την αναίδεια, την αγνωμοσύνη, την αναισχυντία, την πρόκληση, την έλλειψη αυτογνωσίας?


«Δεν ξέρω το θέμα βρε Γιάννη...είναι μάλλον ένα ζήτημα που πρέπει να έχεις βαθειά γνώση της τοπικής κοινωνίας για να έχεις άποψη»...είπε διπλωματικά.

«Εσύ  θα μπορούσες να κάνεις μια οικονομική και κοινωνιολογική ανάλυση της μετατροπής της αγροτικής τάξης σε τουριστικούς επιχειρηματίες».

«Νομίζω ότι έχεις τα προσόντα», συνέχισε  αναίσχυντα η Βίκυ.

Επιβίωση... θέμα επιβίωσης  : δεν είναι καθόλου εύκολο να επιβιώσεις από μιά δυσάρεστη συζήτηση με ένα κομπλεξικό μαλάκα.

Αν και δεν αποκλείεται να είπε και πέντε αλήθειες, μέσα στον ωκεανό χολής.

Αλλά  δεν με απασχολεί η «αλήθεια» του, σκέφτηκε η Βίκυ.

Καθόλου.

Η Βίκυ απλά κατέγραψε τις ρωγμές που υπήρχαν στην προσωπικότητα του Γιάννη και την εύθραυστη σχέση με τον πατέρα του.

Θα μπορούσε να παίξει εύκολα παιχνίδι πάνω στην μεταξύ τους σχέση… 

Να γίνει ένα είδος γεφυροποιού, ενός νηφάλιου μεσολαβητή, μιας αγαθής και καλής ύπαρξης που θα φέρει ομόνοια και αγάπη.

Έμπηξε ένα γελάκι,  μόλις το σκέφτηκε.

3 Σεπ 2022

ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΕ ΕΝΑ ΠΛΑΣΤΙΚΟ ΠΑΓΩΤΟ

 



Μ´ αρέσει που πίνω τον καφέ μου μπροστά σε ένα τεράστιο πλαστικό παγωτό.

Είναι ένα  σύμβολο. 

Της ζωής μας.

Αρχίζω την γκρίνια. 

Προσδεθείτε:

Πλαστικές διακοπές , πλαστικά αισθήματα, πλαστική διασκέδαση, πλαστικές σχέσεις. 

Πλαστική περίθαλψη? 

Όχι πλαστική. Μάλλον ματωμένη , πονεμένη. Μίζερη.

Ακρωτηριασμένη.

Κουτσαίνει γενναία. 

Ισως, δεν ξέρω.

Λίγο-πολύ, πάντως, παντού,  η περίθαλψη είναι μισερή γιά τους φτωχούς. Δεν έχω ψευδαισθήσεις.

Αλλά δεν θέλω να μιλάω για περίθαλψη τώρα. 

Και εγώ ένας κακοποιημένος εργάτης της υγείας είμαι. Stop.

Στον βαθύ ύπνο Ρεμ, αυτόν που φέρνει την μεγάλη ξεκούραση στα ταλαιπωρημένα από το στρεςς εγκεφαλικά κύτταρα, με ξύπνησαν το  πρωί στις τέσσερις. 

Εικοσιπεντάχρονος άνδρας, κινεζοειδής, από κρουαζιερόπλοιο με  ενδοεγκεφαλική αιμορραγία. 

Αν και δεν εφημέρευα, ήθελαν τα φώτα μου. 

Κάπου με κολακεύει αυτό. 

Αλλά αυτή η κολακεία είναι ένα είδος υπερηφάνειας.

Υπερηφάνειας που, σαν αμαρτία που είναι , τελικά θα πληρώσεις ένα  τίμημα.

 Σήμερα είμαι όλη μέρα σαν δαρμένο σκυλί και πονάει όλο μου το κορμί:  το μόνο που θέλω είναι να πάρω λίγο ενέργεια με ένα μιλφέιγ και ένα  φραπεδάκι.

Μια μικρή  γλυκειά χαρά μπροστά στο πλαστικό  παγωτό.

Σαν ένα μοντέρνο γλυπτό του Άντυ Γουόρχολ. 

Πολύς κόσμος στον χώρο της μοντέρνας τέχνης τα κονόμησε με τέτοιες μαλακίες. 

Η μοντέρνα τέχνη είναι μεγαλύτερη απάτη από την μοντέρνα επιστήμη.

Οι γιατροί είναι οι πιο συκοφαντημένοι , κακόμοιροι, μικροαπατεώνες.

Η πλειοψηφία είμαστε χαμάληδες στην κύρια ασχολία μας και  κλεφτοκοτάδες στην επικουρική.

Το δεξί αυτί μου ακούει λάτιν μουσική από το διπλανό κατάστημα. Ντεσπασίτος και παπαρίτος.

Το αριστερό αυτί μου απολαμβάνει ήπια lounge μουσική,

κατάλληλη για τα καταπονημενα απο  τον ελλιπη ύπνο εγκεφαλικά κύτταρα. 

Ο μισός εγκέφαλος λικνίζεται με Λάτιν και ο άλλος τεντώνεται χαλαρωτικά με lounge.

Τρίχες. Αγνοώ την μουσική.

Τελικά, μόνο κυττάω.

Δύο πραγματα. 

Το τεράστιο πλαστικό παγωτό και την ανθρώπινη μυρμηγκιά  που σουλατσάρει από πίσω.

Γκρίνεια εν όψει.

....προσδεθείτε:

Ταλαίπωροι άνθρωποι απ´ όλες τις ράτσες του πλανήτη.

 Διαφορετικοί στην όψη, το χρώμα και τις πεποιθήσεις,  που όμως τους ενώνει ένα κοινό ψυχολογικό γνώρισμα: το υπαρξιακό άγχος.

Όλοι προσπαθούν να ηρεμήσουν, να χαλαρώσουν, να «διασκεδάσουν».

Βασικά όμως να ξεχάσουν. 

Να ξεχάσουν πόσο μίζερη και χωρίς νόημα είναι η ζωή τους.

Πόσο φτωχή σε περιεχόμενο, πόσο ανασφαλής, πόσο καταπιεσμένη. Και αυτοί είναι οι προνομιούχοι. Αυτοί που έχουν να φάνε και έχουν απλά άγχος.

Οι πεινασμένοι φυσικά δεν έχουν άγχος: έχουν πείνα.

Όταν γουργουρίζει η κοιλιά σου, δύσκολα προβληματίζεσαι γιά  το νόημα της ζωής:  είναι ένα γεύμα. 

Το πλαστικό παγωτό είναι ό,τι πρέπει για διαλογισμό. 

Όπως οι ινδουιστές γιόγκι επικεντρώνουν την προσοχή τους σε ένα ηχητικό μάντρα, μιά εικόνα ή ένα σχήμα, εγώ διαλογίζομαι μπροστά σε ένα πλαστικό γιγαντοπαγωτό.

Η μυρμηγκιά μου προκαλεί θλίψη. 

Ένα μάτσο ακριβοπληρωμένες και ματαιωμένες φαντασιώσεις. 

Κάθε χρόνο η ίδια ελπίδα, οι ίδιοι λογαριασμοί και οι ίδιες ματαιώσεις. 

Το βλέπω στην φάτσα τους: υποφέρουν και πλήτουν. 

Οι μόνες ενθαρρυντικές φιγούρες είναι οι μαννάδες με μωρά. 

Οι μόνοι άνθρωποι που έχουν μια γλυκύτητα στο βλέμμα και μια χαλάρωση στην έκφραση. 

Σαν ιέρειες που είναι, ιέρειες που επιτελούν μιά ιερή λειτουργία στον συμπαντικό ναό της δημιουργίας, έχουν απαλλαγεί απο το υπαρξιακό άγχος. 

Η δημιουργία ζωής είναι το αντίδοτο της φθοράς και του θανάτου.

Γρανάζια παραγωγής στο συμπαντικό γίγνεσθαι.

Γρανάζια μεν, αλλά ιερά γρανάζια.

Χωρίς αυτές καταστρέφεται το έργο του Θεού.

Μιλάμε για μεγάλο πρότζεκτ. 

Απλά δεν έχουν ιδέα.

Δεν έχουν επίγνωση ότι είναι ιέρειες, αλλά ιερουργούν.

Μάλλον όμως το υποψιάζονται, υποσυνείδητα, ότι επιτελούν ιερό έργο. 

Γιαυτό  και η χαλαρή έκφραση. 

Όταν κάνεις κάτι σημαντικό, αδιαφορείς για τα ασήμαντα.


(κειμενο δημοσιευευμενο στο facebook  6/6/ 2018 )

Πικάσσο και Μαρί-Τερέζ

  Πάντα πίστευα ότι ο Πικάσο ήταν απατεώνας και δούλευε κοινό και κριτικούς… …πουλώντας τρέλα, τα κονόμησε χοντρά: ζωγράφισε την δεκαεπτάχρο...