24 Δεκ 2023

Η επανάσταση των Μανιατών επι Όθωνα ή όποιος κάνει πολύ τον μάγκα την πατάει

 


…όταν κάμποσα χρόνια πριν είχα επισκεφτεί  το Μόναχο , πήγα και στα ανάκτορα του Λουδοβίκου Ά , του πατέρα του Όθωνα.

…εκεί έμεινα κατάπληκτος από το μέγεθος και το στυλ Βερσαλλιών που είχε.

Σκέφτηκα πως ήταν δυνατον να πάρουν ένα παιδάριο 17 χρονών - που είχε μεγαλώσει σέ ένα τέτοιο περιβάλλον - και να το βάλουν να κυβερνήσει ένα έθνος πρόσφατα  επαναστατημένων βαλκανίων   κατσαπλιάδων που  είχε περάσει  του Χριστού τα πάθη επί 400 χρόνια.

Πήγε λοιπόν ο μικρός Γερμανός αριστοκράτης μέσα στην γυαλιστερή  στολή του (βλέπε σχόλια,  πρώτη φωτό) και τους έκατσε στο σβέρκο  με τρεις μαλάκες γραφειοκράτες, κομπλεξικούς,  που νόμιζαν ότι θα εκδίδουν διαταγές  και όλοι οι άλλοι θα υπακούνε.

Η αλαζονεία είναι κακό πράγμα και στον Χριστιανισμό θεωρείται μιά από τις μεγαλύτερες αμαρτίες. 

Βασικά είναι μια αυτοκαταστροφική  αντίληψη οποία νομοτελειακά οδηγεί στην αποτυχία και την δυστυχία.

Οι Γερμανοί νομίζαν  ότι οι μερικές χιλιάδες στρατιώτες που είχαν φέρει και οι οποίοι ήταν απόλυτα πειθαρχημένοι  και συνηθισμένοι να δίνουν μάχες εκ παρατάξεως στις Ευρώπες, θα ήτανε εύκολο να κάνουν μια μπουκιά κάμποσους ξυπόλυτους  Μανιάτες κατσαπλιάδες που δεν είχαν ιδέα από  τις τεχνικές του πολέμου που διδάσκονταν στις σπουδαίες στρατιωτικές Ακαδημίες της Ευρώπης.

Αμ, δε…

Όχι μόνο ξεφτυλίστηκαν τελείως και έφυγαν κυνηγημένοι αλλά συμβιβάστηκαν πλήρως με τους κατσαπλιάδες.

Ο Όθων  έβαλε μυαλό, σιγά- σιγά.

Έβγαλε  την μεγάλη στολή με τα λιλιά , έβαλε φουστανέλλα και προσπάθησε  να αποκτήσει λαική αποδοχή. ( δευτερη φωτο)

Αλλά ήταν μάλλον αργά…

Δίδαγμα: όποιος κάνει πολύ τον μάγκα αργά ή γρήγορα φεύγει με την ουρά στα σκέλια….



Επανάσταση Μάνης κατά Αντιβασιλείας.

(του Ιωαννη Παγουλάτου)


Στις 25 Ιανουαρίου 1833, το Ναύπλιο υποδέχθηκε τον πρώτο βασιλιά του σύγχρονου ελληνικού κράτους, Όθωνα.

Επειδή ο νέος μονάρχης ήταν μόνο 17 ετών, την εξουσία ανέλαβε προσωρινά η λεγόμενη Αντιβασιλεία. Επρόκειτο για ένα τριμελές διοικητικό όργανο που θα κυβερνούσε την Ελλάδα μέχρι την ενηλικίωση του Όθωνα, δηλαδή όταν εκείνος θα γινόταν 20 ετών.


Η Αντιβασιλεία αποτελείτο από τρεις Βαυαρούς αξιωματούχους, τους Άρμανσπεργκ, Μάουρερ και Χάιντεκ.

Πρώτο τους μέλημα ήτανη ενίσχυση της κεντρικής εξουσίας, επιχειρώντας να μεταφυτεύσουν στην Ελλάδα το νομικό σύστημα της χώρας τους. 

Η προσπάθεια της Αντιβασιλείας να εγκαθιδρύσει ένα ενιαίο συγκεντρωτικό κράτος θα την έφερνε αναπόφευκτα σε σύγκρουση με τους Μανιάτες, οι οποίοι δεν είχαν την παραμικρή διάθεση να εγκαταλείψουν την αυτονομία και τα προνόμιά τους. Θεωρούσαν αδιανόητο να στερηθούν από τους Βαυαρούς αυτά που δεν είχε καταφέρει να τους στερήσει ο σουλτάνος. 

Στα μάτια τους η Αντιβασιλεία φάνταζε πολύ πιο αδύναμη από τους Οθωμανούς κατακτητές.


Οι Βαυαροί ήρθαν για πρώτη φορά σε προστριβή με την Μάνη όταν αποφάσισαν να αφοπλίσουν τους πύργους της. 

Τα κτήρια αυτά αποτελούσαν οχυρωμένες κατοικίες, εξοπλισμένες με κανόνια μικρού διαμετρήματος και άλλα πυροβόλα όπλα, που παρείχαν προστασία από τις επιθέσεις αντίπαλων οικογενειών και τοπικών εχθρών. 

Το 1834 στην Μάνη υπήρχαν περίπου 800 τέτοιοι πύργοι. 

Η Αντιβασιλεία γνώριζε ότι ο αφοπλισμός τους θα ήταν μια επικίνδυνη υπόθεση, η οποία μπορούσε να λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. 

Την δύσκολη αυτή αποστολή ανέλαβε να φέρει εις πέρας ο λοχαγός Μαξιμίλιαν Φέντερ. 

Τον Φεβρουάριο του 1834, ο Βαυαρός αξιωματικός έφθασε στην Μάνη, συνοδευόμενος από πολλούς στρατιώτες και εφοδιασμένος με μεγάλα χρηματικά ποσά. 

Το σχέδιό του απλό. 

Όπου δεν μπορούσε να πετύχει τον σκοπό του με απειλές, θα χρησιμοποιούσε την εξαγορά.


Αρχικά φάνηκε ότι ο Φέντερ αποκτούσε τον έλεγχο της κατάστασης. 

Μερικοί Μανιάτες, έχοντας λάβει προηγουμένως την σχετική αποζημίωση, δέχτηκαν να αφοπλίσουν τους πύργους τους, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως κρατικά κτήρια. 

Παράλληλα, αρκετοί κάτοικοι της Αρεόπολης και του Γύθειου έδωσαν στον Φέντερ την υπόσχεση ότι θα υπάκουαν στις εντολές της Αντιβασιλείας μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. 

Όλα αυτά όμως συνέθεταν μια εντελώς απατηλή εικόνα. 

Ο Φέντερ περπατούσε επάνω σε λεπτό πάγο, ο οποίος χρειαζόταν μόνο μια μικρή ρωγμή για να διαλυθεί σε κομμάτια. 

Η ρωγμή αυτή δεν άργησε να γίνει. Ήταν η δίκη του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη.


Τα προβλήματα είχαν ουσιαστικά ξεκινήσει πιο πριν. 

Προκειμένου να εξοικονομήσει πόρους για το δημόσιο ταμείο, η Αντιβασιλεία έκλεισε πάνω από 300 μοναστήρια και εθνικοποίησε την ακίνητη περιουσία τους, χωρίς όμως να την μεταβιβάσει σε φτωχούς αγρότες και να ικανοποιήσει έτσι ένα πάγιο αίτημά τους. 

Ο Κολοκοτρώνης, ο οποίος δικαζόταν για εσχάτη προδοσία, είχε εκφράσει ξεκάθαρα την δυσαρέσκεια του σχετικά με τις επιλογές της κυβέρνησης και την εκκλησιαστική πολιτική της. 

Για τους Μανιάτες όλα αυτά συνδέονταν.

Πίστευαν ότι το κλείσιμο των μοναστηριών, ο Ρωμαιοκαθολικισμός των Βαυαρών, η δίκη του Κολοκοτρώνη και ο αφοπλισμός των πύργων αποτελούσαν τμήματα ενός ευρύτερου σχεδίου κατάργησης της Ορθοδοξίας και υποδούλωσης του ελληνικού λαού.


Στον ξεσηκωμό των Μανιατώνπρωτοστάτησε ο Μεσσήνιος οπλαρχηγός Μητροπέτροβας, γνωστός οπαδός και φίλος του Κολοκοτρώνη, γεγονός που καταδεικνύει κάποια σχέση ανάμεσα στην εξέγερση και την δίκη του Γέρου του Μοριά. 

Οι ταραχές ξεκίνησαν την Τρίτη του Πάσχα, 24 Απριλίου 1834, όταν στην πλατεία της Αρεόπολης συγκεντρώθηκαν 200 περίπου ένοπλοι απαιτώντας να σταματήσει ο αφοπλισμός των πύργων. Σύντομα οι κινητοποιήσεις επεκτάθηκαν σε ολόκληρη την Μάνη, με την συμμετοχή τόσο του ανδρικού όσο και του γυναίκειου πληθυσμού.


Τον Μάιο του 1834, δύο λόχοι Βαυαρών στρατιωτών εστάλησαν στην Μάνη για να καταστείλουν την εξέγερση. 

Οι κάτοικοι της επαναστατημένης περιοχής υποκρίθηκαν ότι συμμορφώνονταν και υποδέχθηκαν φιλικά τις κυβερνητικές δυνάμεις. 

Οι Βαυαροί, ήσυχοι ότι έλεγχαν την κατάσταση, στρατοπέδευσαν στην Αρεόπολη. 

Την επόμενη μέρα όμως δέχθηκαν αιφνιδιαστική επίθεση από 400 ένοπλους Μανιάτες, οι οποίοι αιχμαλώτισαν τους άνδρες και των δύο λόχων. 

Εντούτοις, πολύ σύντομα, απελευθερώθηκαν όλοι οι Βαυαροί, εκτός από 36 στρατιώτες. 

Αυτοί οι τελευταίοι ήταν οι μόνοι που είχαν αρνηθεί πεισματικά να παραδοθούν όταν περικυκλώθηκαν στην Αρεόπολη. 

Έτσι, ενώ οι σύντροφοί τους έφυγαν κακήν κακώς από την Μάνη, οι 36 Βαυαροί παρέμειναν κρατούμενοι κάτω από πολύ άσχημες συνθήκες. Από αυτούς, οι 13 πέθαναν στην αιχμαλωσία από την κακομεταχείριση, ενώ οι υπόλοιποι απελευθερώθηκαν αρκετά αργότερα.


Ύστερα από το φιάσκο της Αρεόπολης, η Αντιβασιλεία συνειδητοποίησε την σοβαρότητα της κατάστασης και τον Ιούνιο του 1834 έστειλε στην Μάνη τέσσερα τάγματα Βαυαρών. 

Οι κυβερνητικές δυνάμεις αρχικά δεν συνάντησαν ουσιώδη αντίσταση και προέλασαν μέχρι τα στενά του Πασσαβά. 

Εκεί όμως γνώρισαν την πανωλεθρία, όταν δέχθηκαν την μαζική επίθεση των Μανιατών. 

Οι στρατιώτες της Αντιβασιλείας αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν ταπεινωμένοι την Λακωνία, με βαριές απώλειες.

Οι Μανιάτες συνέλαβαν πολλούς Βαυαρούς αιχμαλώτους και τους χρησιμοποίησαν ως υπηρέτες για διάφορες βαριές χειρωνακτικές εργασίες και αγγαρείες. 

Κάποιοι μάλιστα ζήτησαν και λύτρα από την κυβέρνηση προκειμένου να απελευθερώσουν τους στρατιώτες που κρατούσαν δέσμιους.


Η Αντιβασιλεία αποφάσισε να τα παίξει όλα για όλα, κλιμακώνοντας ακόμα περισσότερο την σύγκρουση. Στα τέλη Ιουνίου της ίδιας χρονιάς, 2.500 Βαυαροί στρατιώτες, μία ίλη ιππικού της χωροφυλακής, δύο ορεινές πυροβολαρχίες και ένας μικρός αριθμός ελληνικών μονάδων πεζικού εισέβαλαν στην Μάνη. 

Εκεί ενισχύθηκαν από 500 ένοπλους ντόπιους, οι οποίοι προσχώρησαν στο στράτευμα της Αντιβασιλείας. 

Την εντυπωσιακή αυτή δύναμη διοικούσε ο Βαυαρός στρατηγός Κρίστιαν Σμαλτς. 

Ο πρώτος του στόχος ήταν το οχυρό Πετροβούνι, κοντά στα στενά του Πασσαβά. 

Η επιχείρηση όμως κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία. 

Η επίθεση του Σμαλτς αποκρούστηκε και οι άνδρες του τελικά υποχώρησαν, έχοντας υποστεί μεγάλες απώλειες. Στην συνέχεια της εκστρατείας ο Σμαλτς ηττήθηκε επανειλημμένα από τους Μανιάτες, πληρώνοντας ακριβά την ελλιπή γνώση του εδάφους στο οποίο είχε κληθεί να επιχειρήσει. 

Η καταστολή της εξέγερσης φάνταζε πλέον αδύνατη.


Με τις στρατιωτικές της επιχειρήσεις να βρίσκονται σε τέλμα, η Αντιβασιλεία αναγκάστηκε να προσέλθει σε διαπραγματεύσεις με τους Μανιάτες. 

Οι ισχυρές οικογένειες των Τζανετάκηδων και των Μαυρομιχάληδων χρησιμοποίησαν το κύρος τους για να διευκολύνουν τις συνομιλίες ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους επαναστατημένους συντοπίτες τους. 

Οι διαπραγματεύσεις υπήρξαν επεισοδιακές και διεκόπησαν αρκετές φορές από νέες εξεγέρσεις ορισμένων μανιάτικων οικογενειών. Τα πνεύματα ηρέμησαν τελικά και οι συνομιλίες συνεχίστηκαν ομαλά με την αποστολή ενισχύσεων για τα κυβερνητικά στρατεύματα του Σμαλτς. 

Η κυβέρνηση διαβεβαίωσε ότι θα σεβόταν την Ορθοδοξία και την αυτονομία των Μανιατών, οι οποίοι θα στρατεύονταν σε δικές τους μονάδες, διοικούμενες από τους αρχηγούς των σημαντικότερων οικογενειών. Πενιχρό αντιστάθμισμα όλων αυτών ήταν ο μερικός αφοπλισμός ορισμένων πύργων.


Η εξέγερση των Μανιατών αποτέλεσε σοβαρό πλήγμα για το κύρος της Αντιβασιλείας. 

 Ο μύθος του αήττητου των βαυαρικών στρατευμάτων, ο οποίος ίσχυε μέχρι τότε, είχε καταρριφθεί οριστικά. 


Παράλληλα κατέστη σαφές ότι η εξέγερση αποτελούσε έναν αποτελεσματικό τρόπο διεκδίκησης παραχωρήσεων από την κυβέρνηση. Δόθηκε έτσι ένα παράδειγμα που θα ακολουθούσαν κι άλλες περιοχές, με αποτέλεσμα τις σχετικά συχνές τοπικές επαναστάσεις κατά την βασιλεία του Όθωνα.

Του Ιωάννη Παγουλάτου.






“Merry Christmas , Doctor”





Buraydah, , επαρχία Qassim, Σαουδική Αραβία: 

Πέμπτη, 25 Δεκεμβρίου 2014.

Εργάσιμη, ημέρα. Φυσικά.

Ξύπνησα όπως κάθε πρωί στις επτά και μισή . 

Η εργασία μου στο νοσοκομείο, αρχίζει στίς εννέα και η απόσταση είναι δύο λεπτά με τα πόδια: άρα έχω χρόνο για ξύπνημα, καφέ, χάζεμα στο ιντερνετ, χαλάρωση. 

Πάντα ξεκινάει μιά δύσκολη ημέρα: ένα ήρεμο πρωινό, είναι ανεκτίμητο.

Μπορεί η μέρα να περάσει σχετικά ήρεμα -κουραστικά και πιεστικά πάντα- αλλά μπορεί και να προκύψουν και έκτακτα προβλήματα και θέματα με ασθενείς, συγγενείς, διοικητικά κλπ που μπορεί να φορτώσουν πολύ στρες.

Είμαι ήδη τέσσερις και βάλε μήνες, με ανάμικτα συναισθήματα: 

...οκ είναι δύσκολη η ζωή αλλά, όπως μου είπε και κάποιος συνάδελφος Έλληνας αγγειοχειρουργός, είμαστε σαν στρατιώτες που πάμε σε μιά αποστολή.

Ήταν ένας σαρανταπεντάρης οικογενειάρχης, με δύο μικρά παιδιά, που δούλευε σε δημόσιο νοσοκομείο στην Βόρεια Ελλάδα και τα έβγαζε πέρα πολύ δύσκολα.

Η γυναίκα του δούλευε κάπου, χαμηλόμισθη.

Τον είχα δεί στις συνεντεύξεις για την πρόσληψη: «τι δουλειά έχεις εσύ εδώ, οικογενειάρχης άνθρώπος? ...και μάλιστα προνομιούχος του ΕΣΥ?»

Είχε χαμογελάσει πικρά και μου εξήγησε τα χάλια των γιατρών του ΕΣΥ.

«Και δεν σε νοιάζει που παρατάς γυναίκα και παιδιά?», τον είχα ρωτήσει, κάπως προβοκατόρικα.

Η απάντησή του μού είχε κάνει εντύπωση: «κύτταξε να δείς», μου είπε.

«το βλέπω σαν δεύτερη στρατιωτική θητεία. Πρέπει να την κάνω και θα την κάνω. Δεν γίνεται αλλιώς»

«Και μάλιστα στις ειδικές δυνάμεις», είχα σκεφτεί εγώ, από μέσα μου.

Στις εννέα παρά τρία λεπτά, είχα μπεί ήδη στο νοσοκομείο και σχεδόν είχα φτάσει στο γραφείο μου, στον τρίτο όροφο.

Ήταν μιά συνηθισμένη ημέρα: δεν υπήρχε κανένα ίχνος Χριστουγέννων.

Σαν να ήμασταν σε ένα άλλο πλανήτη.

Κάθε θρησκευτική εκδήλωση και κάθε θρησκευτικό σύμβολο - πλην των ισλαμικών, φυσικά- ήταν απαγορευμένα.

Δεν επιτρέπεται να κατέχεις Βίβλο, να φοράς σταυρό, να κάνεις τον σταυρό σου. 

Και το Χριστουγεννιάτικο δέντρο -ή ότι μπορεί να μοιάζει με Χριστουγεννιάτικο δέντρο- απαγορευμένο και αυτό.

Υπήρχαν ξένοι στο νοσοκομείο, Χριστιανοί: πολλές Φιλιππινεζες νοσηλεύτριες (καθολικές) λίγες Ινδές Καθολικές, κάποιοι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί (όχι ιδιαίτεροι θρήσκοι) και άλλοι... Ινδοί, Ινδουιστές κλπ.

Αλλά όλοι, μούγκα: γενικά, δεν μίλαγε κανείς για θρησκεία.

Ήταν ευαίσθητο , επικίνδυνο και παρεξηγήσιμο θέμα συζήτησης.

Εγώ , χωρίς να είμαι ιδιαίτερα θρησκευόμενος - παλιά ήμουν- ένιωθα κάπως παράξενα να είμαι σε φουλ ισλαμικό περιβάλλον, χριστουγενιάτικα: διότι νοσοκομείο μεν, κυριλάτο και δυτικότροπο στο στυλ , αλλά με μικρούς λατρευτικούς χώρους μέσα, σε κάθε όροφο, για την προσευχή, με τζαμί ακριβώς απ´έξω - κάθε μεγάλη επιχείρηση φτιάχνει και ένα τζαμί στο προαύλιό της...ακόμα και το σουπερμάρκετ Καρεφούρ είχε φτιάξει ένα- και το κυριότερο, όλες οι τηλεοράσεις στους κοινόχρηστους χώρους, ακόμη και στα δωμάτια των ασθενών, να είναι σε ζωντανή σύνδεση με την προσευχή στην Καάμπα, στην Μέκκα.

Ένα θρησκευτικό κλίμα, παντού.

Προχωρώντας στον διάδρομο, διασταυρώθηκα με μιά Φιλιππινέζα νοσηλεύτρια που την ήξερα εξ όψεως...δηλαδή δεν είχαμε πολλά πάρε δώσε.

Ήξερε όμως από που είμαι και πως είμαι Χριστιανός.

Καθώς πλησιάσαμε, στά δύο-τρία μέτρα, την κοίταξα  γιά να την χαιρετήσω  με ένα καλημέρα και μιά κίνηση του κεφαλιού, ως συνήθως.

Αλλά το ύφος της ήταν παράξενο: με κοίταξε με ένα επίμονο συνωμοτικό βλέμμα και δεν είπε το συνηθισμένο «Good Morning!»

Πλησίασε λίγο ακόμη στο ένα μέτρο και μου λέει με χαμηλή φωνή...”Merry Christmas, Doctor”.

«Merry Christmas!», είπα και εγώ. «Best wishes to you and your family!»

Ηταν το μυστικό μας: ξέραμε , καταλαβαίναμε τι νιώθει ο άλλος.

Σίγουρα, πρέπει να ήταν τα θερμότερα «Καλά Χριστούγεννα» που μου έχουν πεί.

Και τα πιο συνωμοτικά.

Ρεβεγιόν με τον Σάκη Ρουβά και χαλάλι τα λεφτά!

 …πόσο θα ήθελα και εγώ να πάω στην συναυλία του Σάκη Ρουβά! 

…ναι, αυτή που πληρώνει ο Δήμος Αθηναίων 200 χιλιάρικα για 17 λεπτά!

Να χοροπηδήξω και εγώ με τον Σάκη, που, και αν και πλησιάζει στην ηλικία μου,  είναι σαν έφηβος!

Πόσο ενθαρρυντικό!

Να τραγουδήσω μαζί του -και μαζί με την μοντέλα κυρία του και τον Δημαρχό μας Μπακογιάννη-  τα ποπ τραγούδια του έρωτα!

Πόσο ευγνώμων είμαι στον δημαρχάκο μας με τις κοινωνικές ευαισθησίες!

Γιατί, τι άλλο απο κοινωνική ευαισθησία τον σπρώχνει να ξοδέψει ένα σκασμό λεφτά για λίγη διασκέδαση του λαού με τον Σάκη?

Ο δημαρχάκος μας, παρ´ ότι οι ακροαριστεροί τρομοκράτες του σκότωσαν τον πατέρα, «τιμά τους αγώνες της αριστεράς»!

Μεγαλοψυχία και λήθη!

Υπεράνω όλων η λήθη…

…η λήθη κάθε πίκρας που γίνεται με την ποπ ξεγνοιασιά!

Αυτό είναι το πνεύμα των Χριστουγέννων, βρε!

Τζινγκλ Μπελ και Σάκης!

…δεν είναι  δεξιάντζα… είναι υπερκομματικός…όπως ο Σάκης!

Ναι…θα ήθελα να πάω… αν και μιά  μικρή κηλίδα φοβάμαι πως θα που μου κηλιδώσει το άψογο εορταστικό σκηνικό: 

…οι άστεγοι!

…δεν αντέχω να βλέπω βρώμικους, εξαθλιωμένους αστέγους… παγωμένους μέσα στις χαρτόκουτες!

Μου χαλάνε την εορταστική ψυχολογία!

Γιαυτό,  απευθύνω μιά εκκληση στον Δήμαρχό μας: 

πήγαινέ τους κάπου αλλού τους αστέγους  αυτές τις άγιες μέρες!...

Βάλε τους κάπου να μην φαίνονται…και, όταν περάσουν οι γιορτές, τους ξαναφέρνεις πάλι στην Σταδίου, στην Πανεπιστημίου και στην Ακαδημίας που τους αρέσει!.

Φρόντισε μόνο να τους δώσεις και ένα νέο στοκ από χαρτόκουτες γιατί,  όταν βρέχονται, είναι  για πέταμα.

Εντάξει?


Τα κόκκινα αυγά

  Η συζήτηση που κάνουν οι κυρίες δίπλα μου είναι για τα κόκκινα αυγά που έβαψαν και αυτά που αγόρασαν και δεν είναι κόκκινα. Κουβέντες χορτ...