15 Φεβ 2023

ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΕΚ ΤΩΝ ΑΝΩ




Πήγα στο πολυκατάστημα  για ψώνια και χάζεμα….από τις λίγες ελευθερες ωρες για να αλλαξω παραστάσεις ανάμεσα στο σπίτι και στο νοσοκομείο. Υπήρχε ένα είδος εσωτερικής πλατείας με καφέ, χαρμπουργκεράδικα κλπ μαγαζιά, γύρω γύρω, και στο κέντρο πλατεία με καθίσματα για τους πελάτες και επισκέπτες.

Ημουνα κουρασμένος και πεινασμένος και πήρα κάτι να φάω.

Κάθισα σε κάτι καθισματα έρημα…μακριά απο οικογένειες…τουλάχιστον είκοσι μέτρα.

Οι γυναίκες  με «αμπάγια» και «νικάμπ» όλες…το μαϋρο  ρασο και το μαυρο μαντήλι που καλύπτει το προσωπο.

Όταν χρειαζόταν να φάνε  μια μπουκιά παγωτό,  σήκωναν προσεκτικά την νικάμπ  και απελευθέρωναν το στόμα για να μπει η τροφή μέσα. Όλα αυτά σεμνά και προσεκτικά:  κανείς ξένος να μην δει το στόμα… το οποίο θεωρείται σημείο του σώματος ανεπιτρεπτο για παρατήρηση. Εγώ φυσικά, διακριτικός όπως πάντα, απέφευγα να κοιτάζω προς τα εκεί. 

Ξαφνικά έρχεται ένας  τύπος που έμοιαζε με παπά και ήταν μέλος της θρησκευτικής αστυνομίας…ένας «Μοτάουα».

…ευγενικός τολμώ να πω… γιατί σε άλλες περιπτώσεις παλιότερα μου είχαν πει ότι μπορούσαν να γίνουν και επιθετικοί αυτοι οι άνθρωποι. 

Μου έδειξε με χειρονομίες ότι ήταν ανεπίτρεπτο να κάθομαι εκεί: ήταν “family sector”….μαζεψα τα πραγματα μου και έφυγα.

Ποτέ δεν πίστευα ότι μια κοινωνία είναι δυνατόν να μεταμορφωθεί μέσα σε τόσο σύντομο χρόνο: διαβάζω για τις κοσμογονικές αλλαγές που έχουν γίνει τα τελευταία 5-6 χρόνια και μένω κατάπληκτος: η  ισχυρή θρησκευτική αστυνομία έχει χάσει την δύναμη της και πλέον είναι σχεδόν χωρίς αντικείμενο… ο σεβασμός προς τις γυναίκες έχει αυξηθεί κατακόρυφα οι οποίες οδηγούν όχι μόνο αυτοκίνητα αλλά και τρένα υψηλής ταχύτητας…ακόμα και διαστημόπλοια. 

Είναι καταπληκτικό  ως κοινωνικό φαινόμενο. 

Τελικά οι κοινωνικές αλλαγές μπορούν να γίνουν γρήγορα όπως λέγανε οι παλιοί επαναστάτες. 

Δεν ξέρω αν έχουν ρίζες όλες αυτές οι αλλαγές…εννοώ ισχυρές κοινωνικές ρίζες.

Θα δούμε.

Πάντως για τους υπέρμαχους των αυταρχικών καθεστώτων, είναι επιχείρημα: ο αυταρχισμός δουλεύει, ε?

Το ίδιο έλεγε και ο Στάλιν….και ο Ροβεσπιέρος, φυσικά.

13 Φεβ 2023

ΠΡΟΔΟΤΗ ΒΑΛΕΝΤΙΝΕ

 


...κάποτε έγραψα ένα διήγημα - ερωτικό και ψυχοπονιάρικο-  με έρωτα, αρρώστεια και θάνατο, εμπνευσμένο από μια πραγματική ιστορία. 

Το σουλούπωσα κάπως, ως ιστορία,  και άλλαξα το τέλος, ώστε να ακούγεται πιο ευχάριστα στα αυτιά του κοσμάκη που θέλει οπωσδήποτε να πιστέψει ότι ο Έρωτας υπάρχει, ότι είναι αγνός και ότι διαρκεί για πάντα.

Δηλαδή ζωηρός μέχρι τον θάνατο του ενός από τους δύο...

(ίσως και πιό μετά... στην μνήμη του επιζήσαντος).

Βέβαια η συγγραφή ιστοριών, είναι σαν παιχνίδι κατασκευών με Lego: φτιάχνεις ένα κάστρο για την χαρά της δημιουργίας και  όχι για να το κατοικήσεις.

Εξιδανίκευσα τους πάντες: την ηρωίδα, τον πλατωνικό εραστή της, την σύζυγό του .

Μπούρδες όλα.

Στην πραγματικότητα ήταν απελπισμένα ή  και ναρκισσιστικά άτομα που κατασκεύασαν στο κεφάλι τους ένα ρομάντζο, γιατί τους βόλευε ψυχολογικά.

Γιαυτό δεν συνιστώ ερωτικά αναγνώσματα του αγίου Βαλεντίνου.

Συνιστώ πεζά πράγματα.

Μιά εκδρομή, μιά ταβέρνα και μια αγκαλιά.

Χωρίς πολλά λόγια,  μεγάλες υποσχέσεις και θεατρινισμούς.

Έχουμε και ένα σωρό άλλες δουλειές.


Το διήγημα ήταν το εξής:


Love till the end


Την Κλαίρη την ήξερα από παλιά. Ήταν συμμαθήτριά μου από το Δημοτικό. Μετά έφυγε με τους γονείς της και πηγε σε κάποια επαρχία. Ήταν μιά όμορφη πενηνταπεντάρα, ξανθιά με γαλανά μάτια, χυμώδης. Γεμάτη θέληση για ζωή και έρωτα.  Οδοντίατρος.

Χωρισμένη από δεκαπενταετίας με ένα μεγάλο παιδί που ζούσε μόνο του.

Μετά το διαζύγιο, που ήταν δική της πρωτοβουλία, "γιατί αγανάκτησε με τον κακότροπο, προσβλητικό και άστατο σύζυγο της", είχε διάφορους μικρούς, και ένα δυό μεγαλύτερους, δεσμούς , αλλά τελικά κανείς δεν κατέληξε σε κάτι μόνιμο.

Την έβλεπα αραιά και πού, για διάφορα ενοχλήματα, κυρίως πόνους: πότε στο κεφάλι, πότε στον αυχένα, πότε στην μέση.

 Είχε και τα ψυχολογικά της. Αγχος κυρίως. 

Για τους πόνους. την κολάκευα ότι "είναι πολύ νέα ακόμη για αρθριτικά" και τους ξεχνούσε  γρήγορα.

 Για τα ψυχολογικά πήγαινε σε ψυχολόγο, για "ψυχανάλυση",  γιά την οποία ήταν αρκετά υπερήφανη. 

Το έχω παρατηρήσει: όσοι έχουν κάνει "προσωπική ανάλυση" , δηλαδή κάποια ψυχαναλυτικού τύπου ψυχοθεραπεία, έχοντας πληρώσει αρκετά λεφτά γιά χρόνια, είναι πολύ υπερήφανοι για την "αυτογνωσία" που απέκτησαν. 

Δεν υπαινίσομαι ότι τζάμπα γίνεται όλο αυτό το πολυετές νταραβέρι. Νομίζω όμως πως ειναι μιά υπερεκτιμημένη και ακριβοπληρωμένη ιστορία: αποκτούν ίσως κάποια "εναισθησία", δηλαδή καταλαβαίνουν- όσοι τους κόβει λίγο ψυχολογικά- τι πήγε στραβά στη ζωή τους, αλλά δυστυχώς, το να δει ο καμπούρης την καμπούρα του στον καθρέφτη, δεν σημαίνει  ότι αυτόματα θα γίνει ευθυτενής σαν κυπαρίσσι.

Την συμπαθούσα και με συμπαθούσε. Για διαφορετικούς λόγους.

Εγώ την συμπαθούσα γιατί ήταν πρόσχαρη  και χαρούμενη.

 Παρά το ότι ήταν όμορφη , δεν ήταν ξινή ή υπεροπτική. 

Αγαπούσε τους άντρες και ήθελε την προσοχή τους. 

Εμένα με συμπαθούσε γιατί πάντα σχολίαζα αυθόρμητα, πόσο όμορφη και νέα φαινόταν και "πόσο ίδια είναι με εκείνο το κοριτσάκι που είχα συμμαθήτριά  στο δημοτικό". 

Τι να κάνουμε και οι γιατροί? μέσα στην μαυρίλα ζούμε... 

Μέσα στην αρρώστεια και τον πόνο...άρα ...δικαιούμεθα να πούμε και καμμιά υπερβολή! 

Καλό κάνει.

 Ανακουφίζει, πρόσκαιρα... είναι και τζάμπα.

"Θα σου πω μια ιστορία", ξεκίνησε να μου λέει η Κλαίρη κάποια μέρα, "και να μου πείς την γνώμη σου".

Οταν ήμουνα στο γυμνάσιο, στα δεκεπτά μου, ερωτεύτηκα ένα καθηγητή μου. Ηταν νέος ακόμη αλλά γύρω στα 15 χρόνια μεγαλύτερος. Ημουν τρελλή και παλαβή μαζί του και φυσικά το κατάλαβε. Δεν εκμεταλλεύτηκε τίποτε, ηταν σοβαρός.

 Εξάλλου ήταν και μικρή επαρχία,  κλειστός κύκλος και δεν σήκωνε τέτοια. 

Το θέμα είναι ότι και αυτός "διακινήθηκε συναισθηματικά", όπως λένε και οι ψυχολόγοι, δηλαδή του άρεσα και εγώ.

Να μην τα πολυλογώ, όταν τέλείωσα το Λυκειο, το Γυμνάσιο τότε, βρεθήκαμε σε κάνα- δυό ραντεβού, γαι καφέ, χωρίς να γίνει τίποτε. Μόνο πλατωνικό ήταν. 

Δεν ξέρω γιατί δεν τόλμησε να πάει λίγο παραπέρα. 

Εμένα με συγκινούσε πάντα. Μετά εγώ  μπήκα στο πανεπιστήμιο, στην Αθήνα, αυτός πηρε μετάθεση σε άλλη επαρχία , χαθήκαμε.

 Οχι όμως εντελώς: κάθε τέσσερα - πέντε χρόνια(!), με έπαιρνε τηλέφωνο, να δει τί κάνω...είχε παντρευτεί, είχε κάνει και παιδιά. Απλά μιλούσαμε στο τηλέφωνο. Σαν να υπήρχε ένα παράπονο, μια συγγνώμη, που δεν τόλμησε. 

Τελικά χαθήκαμε πάλι. Πριν κανένα τρίμηνο,  δεν ξέρω πως μου κατέβηκε, τον σκεπτόμουν. Δεν τον είχα πάρει εγώ τηλέφωνο , ποτέ. Μόνο αυτός. Τελικά τον πήρα εγώ, να δω τί κάνει. 

Ηταν αυτός, αλλά η φωνή του έμοιαζε τελείως ξεψυχισμένη. 

Σαν να έβγαινε από το υπερπέραν´. 

"Πεθαίνω, Κλαίρη" μου λέει, "έχω καρκίνο στον πνεύμονα με μεταστάσεις στα οστά και το συκώτι"

Επαθα σοκ. Τον πήρα, για να νιώσουμε κάτι από τα νιάτα μας,  και βρέθηκα μπροστα στο θάνατο.

Μου εξήγησε ότι τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά. Τα αιμοπετάλιά του ηταν 35.000 και περίμεναν αιμορραγίες . Τον συντηρούσαν με μεταγγίσεις. Ήταν πολυ εξασθενημένος, αδυνατούσε  να αυτοεξυπηρετηθεί. 

Ηταν στο σπίτι, ευτυχώς η γυναίκα του τον φρόντιζε.

"Κλαίρη μου έδωσες μεγάλη χαρά που με πήρες" , μου λέει. "Το ξέρεις ότι πάντα σε αγαπούσα". Πάντα σε σκεφτόμουν"

"Το ξέρω πως και εσύ ένιωθες κάτι για μένα"...

"Είχα παγώσει", μου λέει  η Κλαίρη και με κοιτάζει να δεί τί εντύπωση μου έκαναν μέχρι τώρα, όσα μου είχε πεί.

"Σε έναν ετοιμοθάνατο άνθρωπο, δεν τολμάς να μην είσαι αυθεντικός. Εγώ τουλάχιστον. Ήταν η στιγμή της απολυτης αλήθειας. Ενώπιος ενωπίω"

"Ενωπία, ενωπίω", είπα εγώ, ανόητα.

 "Είσαι θηλυκού γένους".

"Τελικά είσαι μεγάλος καραγκιόζης", μου λέει. "Αυτό βρήκες να σχολιάσεις?"

"Ηθελα να αποφορτίσω λίγο την ένταση ", είπα εγώ, ακόμη πιό ανόητα.

Με κοίταξε αυστηρά και συνέχισε: "μου ζήτησε να μου τηλεφωνεί καθε βδομάδα...πήρε μεγάλη χαρά που τον πήρα τηλεφωνο.

Δέχτηκα. Τελικά φτασαμε να με παίρνει σχεδόν κάθε μέρα. 

Για πέντε- δέκα λεπτά...όταν λείπει η γυναίκα του από το σπίτι. 

Με αποκαλεί "αγάπη μου" και μου λέει ότι είναι τόσο ευτυχισμένος , που δεν πονάει καθόλου! Έκοψε όλα τα παυσίπονα, ακόμη και τα οπιούχα!"

Αλλά, συνεχισε, δεν είναι αυτό το πιό καταπληκτικό: άρχισαν να βελτιώνονται και αιματολογικές εξετάσεις! Ανέβηκαν τα αιμοπετάλια και ο αιματοκρίτης! Λες να είναι ψυχολογικά όλα αυτά?

Δεν ήξερα τι να σχολιάσω. Είχα και μιά αμφιβολία μήπως λέει υπερβολές σχετικά με την θεαματική βελτίωση.

- "Δεν ξέρω. Δεν το αποκλείω. Λένε ότι ό ψυχολογικός παράγων παίζει πολύ στην πορεία του καρκίνου...βέβαια εδώ μιλάμε για τελικό στάδιο..τι να σου πω, δεν το ξέρω το θέμα. Ο ογκολόγος του τι λέει?"

- "Εχει πάθει την πλάκα του! Με την φωνή του να δεις πως ζωήρεψε! 

Μιλάει πλεον σαν ενας υγιής, καλοδιάθετος άνθρωπος!"

"Εύγε, λοιπόν, για την ερωτικοθεραπευτική σου επίδραση", άρχισα πάλι χαζοαστειευόμενος... αλλά, για να μην ξαναθυμώσει, συμπλήρωσα: 

"αλλά κυρίως γιά την ανθρωπιά σου.

Τι θέλεις να με ρωτήσεις όμως?"

"Δεν ξέρω.

 Χαίρομαι και εγώ βέβαια για την χαρά που του έδωσα και την ανακούφισή του από τους πόνους.

Εγινε όμως  κουραστικό και καταθλιπτικό, όλο αυτό το σκηνικό.

Δεν ξέρω τί να κάνω πλέον. Θέλω να απαλλαγώ.

Φοβάμαι όμως και να τον παρατήσω. 

Φοβάμαι ότι θα υποτροπιάσουν οι πόνοι και τα υπόλοιπα".

Την κοίταξα. Δυσκολα τα πράγματα.

- "Τι με συμβουλεύεις;", με ρωτησε σοβαρά η Κλαίρη.

- "Δεν ξερω ρε συ Κλαίρη, δεν έχω ιδέα. 

Κάνε ότι νομίζεις πιό ανθρώπινο χωρίς όμως και εσύ να υποφέρεις. Αν γίνεται".

Δεν απάντησε. Σηκώθηκε και έφυγε. Δεν ξαναμιλήσαμε.


Πέρασαν εξι μήνες. 


Μιά μέρα βλεπω την Κλαίρη τυχαία. Αδυνατισμένη και χλωμή.

Την ρώτησα τί έχει. Την ρώτησα και για την ιστορία με τον καρκινοπαθή.

"Πέθανε μου λέει. Αραιώσαμε τις επαφές, του το ζήτησα εγώ.

Χειροτέρεψε. 

Ήρθε  και με βρήκε η γυναίκα του. 

Καταπληκτική.

Μου ζήτησε να συνεχίσω να τον παίρνω εγώ τηλέφωνο. 

Πιό συχνά.

Είχε καταλάβει αυτό που συνέβαινε, με τα κρυφά τηλεφωνήματα".

"Να του δώσουμε λίγη χαρά", μου είπε.

"Και εγώ και εσείς , θέλουμε το ίδιο πράγμα".

Και γιατί έχεις τα χάλια σου; Την ρώτησα. Στενοχωρήθηκες με τον Θάνατο?

Μπά, όχι με τον Θάνατο. Ήταν αναμενόμενο...ξεκουράστηκε κιόλας.

Αλλά? επέμεινα εγώ.

- "Με τον εαυτό μου στενοχωριέμαι. Ανακάλυψα με πολλή καθυστέρηση τι θα πει αγάπη. 

Μια ζωή την κυνηγούσα, μιά ζωή  μου ξέφευγε.

Η γυναίκα του με δίδαξε την ουσία της αγάπης.

Τελικά ήταν απλό. 

Δεν την λένε Αγάπη. 

Θυσία τη λένε".




12 Φεβ 2023

ΤΟ ΥΠΟΣΥΝΕΙΔΗΤΟ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ

 



Υπάρχουν στην ζωή σου κάποιες γυναίκες που είπες ελάχιστες λέξεις, λίγες κοινότοπες φράσεις, ίσως κάτι επιφανειακό, ελάχιστα προσωπικό....και όμως...ένιωσες ότι υπήρξε κάποια βαθύτερη κατανόηση πέρα από τις λέξεις.

Και το νιώθεις: πως και εσύ «ξέρεις», και αυτή «ξέρει» .

....και οι δυό «ξέρετε».

Συνήθως αυτή η περιστασιακή βαθύτερη κατανόηση δεν οδηγεί πουθενά: 

οι σχέσεις παραμένουν τυπικές, ο καθένας πάει στην δουλειά του, στην οικογένειά του, στα προβλήματά του, στην ζωή του.

Και όμως, το στιγμιαίο πλησίασμα δεν είναι αμελητέο: δίνει ένα μήνυμα πως οι άνθρωποι μπορούν να έρθουν κοντά, έστω και αν όλοι οι άνεμοι είναι εναντίον τους.

Μου συνέβη όταν ήμουν στην Σαουδική Αραβία: παρά τα ελάχιστα λόγια και τα άπειρα προστατευτικά ρούχα , παρά την μηδενική σωματική επαφή -απαγορευμένες και οι χειραψίες!-  παρά το πολιτισμικό χάσμα, υπήρξε, σε κάποιες περιπτώσεις, κάποια βαθύτερη προσωπική κατανόηση.

...ίσως και συμπόνια μαζί, δεν ξέρω.

Θυμάμαι... μάθαινα να γράφω στο τάμπλετ με το δάκτυλο γιατί δεν είχα το ειδικό μολύβι...

....και έγραψα αυτό.

...η αυτόματη γραφή των σουρεαλιστών, μάλλον.

Κάτ´ευθείαν από το υποσυνείδητο..

Εβλεπα την καταπίεση των γυναικών και υπέφερα και εγώ.

Υπηρχαν αυτές που ήταν έξυπνες και την καταλάβαιναν….αυτές υπέφεραν περισσότερο.

Έτσι έγραψα αυτόματα αυτή την φράση, την καταχωνιασμένη στο υποσυνείδητο:

«οι ηλίθιες είναι υποταγμένες με την θέλησή τους»

6 Φεβ 2023

ΤΟ ΞΕΣΚΙΣΜΑ

 Το Ξέσκισμα


Κάποτε διάβασα ένα μυθιστόρημα όπου ένα ζευγάρι αποτελούμενο από δύο απόλυτα ναρκισσιστικές προσωπικότητες , ήταν πολύ ευτυχισμένο: 

κολάκευε ο ένας τον ναρκισσισμό του άλλου λέγοντας πόσο σπουδαίοι ήταν και οι δυό τους, πόσο μάγκες και πόσο αξιοζήλευτοι. 

Επίσης έκαναν θαυμάσιο σεξ αφού ήταν και οι δυό τους πολύ σέξυ. 

Βέβαια, υπήρχαν συνεχή σκαμπανεβάσματα και καυγάδες στην σχέση τους αφού ο ναρκισσισμός είναι μιά ακόρεστη εγωκεντρική Καταβόθρα προσοχής και θαυμασμού που δεν ικανοποιείται εύκολα.

Τελικά, όταν άρχισαν να γερνάνε οι δυό τους και οι προσωπικές φιλοδοξίες τους άρχισαν να ξεφτίζουν, η εύλογη απόδοση της προσωπικής αποτυχίας εκάστου ήταν ο άλλος: 

Ο Άλλος έφταιγε που δεν πρόκοψαν, τελικά.

Ο Άλλος ήταν το φρένο, η τροχοπέδη , η αιτία των συμβιβασμών που οδήγησαν έκαστο στην μετριότητα -αρχικά - και στην αποτυχία, τελικά. 

Είναι ανακουφιστικό να φταίει ο Άλλος.

…γιατί αν δεν φταίει ο Άλλος, τότε φταίς Εσύ! …και αυτό είναι ανυπόφορο. 

Προξενεί πολύ πόνο η αίσθηση ότι Εσύ έφτιαξες την αποτυχία σου με τα αδέξια χεράκια σου και τις κουτές επιλογές σου.

Έτσι, σε κάποιο γερό τελευταίο καυγά, μάλωσαν τόσο που οι προσβολές πήγαν βαθιά μέχρι το μεδούλι της προσωπικότητας του Άλλου. 

Γνωρίζονταν πλέον τόσο καλά , που ήξεραν όλα τα τερτίπια και τις λεπτομέρειες που μπορούσαν να πληγώσουν και να προσβάλλουν τον Άλλο στην ουσία  του.

Έτσι λοιπόν, αφού αλληλοξεβρακώθηκαν και αλληλοεξευτελιστηκαν με λύσσα, δεν άντεχαν πλέον να βλέπουν ο ένας τον άλλο.

Ήταν ο τελευταίος καυγάς.

Ο καυγάς της ειλικρίνειας και του τέλους.


Το δικό μου δίδαγμα από το μυθιστόρημα είναι αυτό: 

Οι πραγματικά λειτουργικές σχέσεις είναι αυτές με την κατανόηση αλλά και την ανθρωπιά… την αίσθηση συμπόρευσης με ένα ανθρώπινο όν και όχι με ένα εργαλείο ή οπαδό.

Οι σχέση με εγωκεντρικά/ ναρκισσιστικά/χειριστικά άτομα δεν παρέχει υγιή βάση για οικοδόμηση μακρόχρονης και  ανθεκτικής σχέσης , όσο και εάν αυτή μπορεί τώρα να φαίνεται επιτυχημένη και λειτουργική.

5 Φεβ 2023

Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΕΝ ΑΦΟΜΟΙΩΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ

 


Μου κάνει εντύπωση ότι ο Γιάννης δεν υιοθέτησε την συνηθισμένη εικόνα των αμερικανών μαύρων καλαθοσφαιριστών… με την αγριωπή εμφάνιση, με το σώμα γεμάτο τατουάζ, με την εκκεντρική συμπεριφορά, τα επιδειξιομανή ρούχα, τα κοσμήματα , τα αυτοκίνητα και τις γυναίκες .

Ο Γιάννης δείχνει σεμνός, μετρημένος και αφοσιωμένος στο στόχο του να είναι πάντα ο καλύτερος: 

τα συνθήματα που βάζει στο προσωπικό του προφίλ που συνοδεύουν τις φωτογραφίες, είναι η προσωπική του φιλοσοφία. “Win win win”, “creat art”, “new year same focus”, “build good habits”

ο Γιάννης  δεν αφομοιώθηκε από την Αμερική : έμεινε κάτι ξεχωριστό γιατί έχει δική του προσωπικότητα και δεν θέλει να μοιάζει ή να μιμείται κανένα.

Ο Γιάννης είναι ελεύθερος άνθρωπος: μπορεί να ήρθαν οι γονείς του παράνομα στην Ελλάδα αλλά ο ίδιος παρέμεινε ελεύθερος και, απ’ ό,τι φαίνεται , δεν υπέστη σοβαρή κακοποίηση ως παράνομος μετανάστης. 

Νιώθει δεμένος με τον τόπο που γεννήθηκε και μεγάλωςε.

Πιστεύω ότι οι Έλληνες είναι πολύ λιγότερο ρατσιστές από τους Αμερικανούς.

Η μαύροι συμπαίκτες του Γιάννη φέρουν βαριά στο υποσυνείδητό τους  το στίγμα της δουλείας και της κακοποίησης των προγόνων τους. 

Ο Γιάννης δεν είναι έτσι μεγαλωμένος: είναι κι αυτός άλλος ένας από τους βασανισμένους έλληνες μετανάστες που έφυγαν- ξέφυγαν από τα Σεπόλια.

Μαύρος μέν, αλλά έλληνας μετανάστης.












4 Φεβ 2023

ΜΕ ΨΗΛΟΤΑΚΟΥΝΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΛΗΨΗ, ΜΕ ΨΗΛΟΤΑΚΟΥΝΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ

 



Το σχολείο είναι ένας χώρος μάθησης ή είναι ένας χώρος προσωπικής έκφρασης;

Για παράδειγμα, στο σχολείο πάω μόνο για να μάθω γράμματα ή και για να εκφραστώ προσωπικά για τα πάθη μου, τις υπαρξιακές ανησυχίες μου, την επαναστατική μου διάθεση και την διαμαρτυρία μου στα κακώς κείμενα της κοινωνίας; 

Νομίζω ότι ισχύουν και τα δύο: 

στο σχολείο πάω και για να μάθω γράμματα… αλλά, πάω και γιά  να εκφράσω την αλληλεγγύη μου στους αγωνιστές του πολυτεχνείου.

Γι’ αυτό βγάζουμε και λόγους και καταθέτουμε στεφάνια στην 17 Νοεμβρίου.

Γι αυτο  αποδεχόμαστε το πανεπιστήμιο να καταλαμβάνεται από ομάδες κοινωνικής διαμαρτυρίας κάθε 17 Νοέμβρη οι οποίες καταγγέλλουν τον καπιταλισμό, την εξουσία γενικά, και κάθε μορφής καταπιεστική δομή.

Δείχνουμε μια ανοχή για όλα αυτά… 

….Και μάλιστα τόση πολλή ανοχή ώστε, όταν οι διάφοροι μπαχαλάκηδες τα κάνουνε λαμπόγυαλο, εμείς χαμογελάμε ενοχικά και πληρώνουμε το λογαριασμό ως φορολογούμενοι. 

Και λέω «ενοχικά» διότι, κατά βάθος ζηλεύουμε τους μπαχαλάκηδες: 

θα θέλαμε να είμαστε κι εμείς μπαχαλάκηδες για να τα κάνουμε μπάχαλο.

…προφανώς για να ευχαριστηθούμε,  νιώθοντας επαναστάτες, νέοι και ωραίοι.

Άρα… γιατί να μη δικαιολογήσουμε και τον μαθητή της πρώτης γυμνασίου που, αν και μόνο 13 ετών, αποφάσισε να πάει με φούστα στο μουσικό σχολείο στο Ίλιον; 

Δεν έχει δικαίωμα προσωπικής έκφρασης ως δεκατριάχρονος ομοφυλόφιλος/διαφυλετικός/ τρανς? 

Έτσι τον χαρακτήρισαν διάφορα έντυπα, μέσα μαζικής δικτύωσης, αλλά εμμέσως και ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων και ο σύλλογος των καθηγητών του σχολείου: 

το διαφορετικό παιδί πρέπει να εκφραστεί. 

Φορώντας φούστα. 

Αν θα συνοδεύσει την φούστα και από ζαρτιέρες και ψηλοτάκουνα , δεν το διευκρίνησαν.

Σίγουρα είναι κι αυτό θέμα προσωπικής επιλογής. 

Πάντως ένας καθηγητής οπισθοδρομικός, το πρόσβαλλε το παιδί και το χαρακτήρισε «ντροπή της κοινωνίας». 

Σαν αντίδραση οι συμμαθητές του, κατήγγειλαν το γεγονός κάνοντας ένα καλλιτεχνικό happening: 

την άλλη μέρα όλα τα αγόρια φόρεσαν φούστα και τα κορίτσια φόρεσαν γραβάτα. 

Άρα το μουσικό σχολείο  Ιλίου έγινε πρωτοπορία διεθνώς ως χώρος καλλιτεχνικής έκφρασης αλλά και συμπαράστασης στους διαφυλετικούς δεκατριάχρονους.

Εγώ είμαι υπέρ της προσωπικής έκφρασης σε κάθε επίπεδο: 

πχ. οι τρανστζέντερς ιατροί να πηγαίνουν με ζαρτιέρες και ψηλοτάκουνα στα νοσοκομεία.

Μόνο έτσι θα δώσουμε το μήνυμα στην κοινωνία ότι σεβόμαστε την ατομικότητα και την προσωπική έκφραση. 

Κάθε σχολείο, νοσοκομείο, δημόσια υπηρεσία θα πρέπει να λειτουργεί σαν αναρχικό- ελευθεριακό στέκι, να πούμε.

Χωρίς κανόνες….μόνο με αυθόρμητη προσωπική έκφραση.

Με τα λεφτά των φορολογουμένων φυσικά.

Το μόνο πρόβλημα που διακρίνω με τους τρανστζέντερ ιατρούς στο νοσοκομείο είναι ότι τα ψηλοτάκουνα δε βοηθάνε να ανέβεις  εκατοντάδες φορές τις σκάλες  καθε μέρα ούτε  και να περπατάς γρήγορα στους διαδρόμους. 

Υπάρχει κίνδυνος διαστρέμματος. 

…αλλά, θα βρεθεί λύση…είμαι βέβαιος.

Το ίδιο και τα παιδιά στο σχολείο:

ίσως να  δυσκολευτούν λιγάκι στην μάθησιακή διαδικασία.

Αλλά, και αν δε μάθουν γράμματα -ούτε και μουσική - στο μουσικό σχολείο του Ιλίου, το τελικό αποτέλεσμα θα είναι θετικό: 

θα έχουν περάσει μια υπέροχα διασκεδαστική εφηβεία.

Ο ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΝΕΚΡΟΥ ΣΥΖΥΓΟΥ




Μαγεία: ο αποχαιρετισμός του νεκρού συζύγου.

Οι νεκροί δεν περνούν  στην ανυπαρξία - δεν γίνονται σκόνη και αέρας όπως νομίζουμε σήμερα  εμείς- αλλά απλά περνούν  σε ένα άλλο κόσμο, σε ένα άλλο επίπεδο ύπαρξης,  από το γήινο.

Η σύζυγος θλίβεται αλλά εκδηλώνει την θλίψη της με πολλή  λιτότητα στην έκφραση και την στάση: 

δεν στηθοχτυπιέται, δεν κραυγάζει, δεν κάνει υστερίες.

Όρθια με χαμηλωμενο βλέμμα, αρνείται το προφανές: 

ο  σύζυγος πέθανε…ο σύζυγος  φεύγει.

Και αυτός όμως… είναι συγκρατημένος και λιτός.

Μιά απλή χειραψία κάνουν.

Αυτός σφίγγει το χέρι, αυτή αρνείται… και είναι με ίσια τα δάκτυλα.

Οι αρχαίοι, με μιά απλή επιτύμβια εικόνα, διδάσκουν αξιοπρέπεια, ευαισθησία, αφοσίωση και θάρρος μπροστά στον θάνατο, τον αποχωρισμό και την απώλεια.

Στην γλυπτοθήκη του Μονάχου.


Πικάσσο και Μαρί-Τερέζ

  Πάντα πίστευα ότι ο Πικάσο ήταν απατεώνας και δούλευε κοινό και κριτικούς… …πουλώντας τρέλα, τα κονόμησε χοντρά: ζωγράφισε την δεκαεπτάχρο...