1 Οκτ 2023

ΕΒΕΛΥΝ 2

 "Θύματα" 


Για την Έβελυν Καρακουτσομήτρου(*) έχω γράψει ξανά: είναι μιά νέα γυναίκα που έχει διάφορες ψευτοαρρώστιες, κάμποσες νευρώσεις και αντιπαθητικό χαρακτήρα. 

Ή μάλλον θα έλεγα ότι συχνά είναι αντιπαθητική με σχεδόν ανυπόφορη συμπεριφορά: μεγαλοπιάνεται, είναι εύθικτη, επιθετική, απαιτητική, χειριστική και εκμεταλλευτική...

...εκμεταλλευτική παριστάνοντας το θύμα των εραστών, των εργοδοτών αλλά και της κοινωνίας γενικά. 

Μόνο τον Θεό δεν έχει κατηγορήσει μέχρι τώρα, όχι γιατί τον φοβάται, αλλά γιατί δεν τον πιστεύει.

Προσπαθώ να την ξεφορτωθώ, προβοκάροντάς την: 

...όταν της φταίνε οι άντρες ("μαλάκες" όλοι!) την τσιγκλάω ότι αυτή τους διώχνει.

...όταν της φταίνε οι εργοδότες, της υπενθυμίζω ότι αυτή φέρεται  σαν αφεντικό και τους εκνευρίζει.

...όταν έχει ατυχίες, της θυμίζω ότι ο Θεός δεν συμπαθεί τους αθεόφοβους αλαζόνες.

"Εισαι και εσύ ένας ψευτοθεοσεβούμενος αλαζόνας, γιατρέ" , μου είπε εκνευρισμένη την τελευταία φορά.

"Κάνεις τον παντογνώστη που ξέρει να ερμηνεύει την βούληση του Θεού!" 

"Είσαι σίγουρος; Δεν ξέρεις το ρητό πού λέει ....άγνωσται αι βουλαί του Κυρίου;"

Στο σημείο αυτό, ομολογώ ότι η αντεπίθεσή της ήταν ισχυρή... και γιατί είχε δίκαιο, κατηγορώντας με για ασεβή ξερολοσύνη -ερμηνευτική της Θείας Βούλησης- αλλά και γιατί εντέχνως μετέφερε την συζήτηση από την δική της αδυναμία στην δική μου.

Μπούμερανγκ.

Την κοιτούσα αμίλητος, στίβοντας το μυαλό μου να δω πως θα ξεφύγω απ´ την παγίδα που είχα πέσει. 

Το θέμα της επίσκεψης ήταν, ως συνήθως, σωματικά συμπτώματα μετά από έντονο στρες : 

ένας ακόμη "μαλάκας" στον οποίο είχε επενδύσει ελπίδες έρωτα και κοινής ζωής, την είχε εγκαταλείψει.

Ήταν και μαζί μου αγριεμένη: ήμουν και εγώ ένας από "αυτούς".

Ένας "μαλάκας"...ένας εγωκεντρικός ξερόλας, με μηδέν  ενσυναίσθηση.

Έτσι   νομίζω πως ένιωθε σε κείνη την στιγμή.

Άλλες φορές πάντως με εμπιστευόταν, ισως και να  με συμπαθούσε, μάλλον γιατί την άκουγα προσεκτικά.

Πιθανόν καταλάβαινε  πως με εκνευρίζει, αλλά της άρεσε αυτό:  της άρεσαν  τα παιχνίδια με τους γιατρούς - δεν ήμουν ο μοναδικός που επισκεπτόταν- και τους πλήρωνε για να το παίζει βασανισμένο θύμα.

Παράλληλα τους βασάνιζε και αυτή, διερευνώντας τα όρια αντοχής τους: 

όσο περισσότερο βασανίζεις κάποιον, τόσο κυριαρχείς πάνω του.

"Εξουσία και βία πάνε μαζί" είπα τελικά σε μιά απελπισμένη  γενίκευση: 

"είναι δηλητήρια που το ένα ενισχύει την δράση του άλλου".

Με κύτταξε καχύποπτα να δεί που το πάω.

"Λοιπόν;" είπε τελικά.

"ποιό είναι το συμπέρασμα; δεν παριστάνεις τον μικρό Θεό, ερμηνεύοντας τον Μεγάλο;"

"Τι θέση παίρνειςπάνω στην συνεχή απόρριψή μου από τους άντρες; γιατί λακίζουν φεύγοντας σαν τρομαγμένα κουνέλια;"

"Γιατί είσαι μαγική ", είπα τελικά.

"Έχεις μαγικές ικανότητες. Ξεκινάμε όλοι σαν άνθρωποι, μικρά ανθρωπάκια.

Και εσύ, και εγώ, και όλοι μας.

Ανάλογα με την συμπεριφορά μας, αποκτούμε μαγικές δυνάμεις.

Εσύ, έχοντας πάθος με την εξουσία,  μεταμορφώνεις τους άντρες σε τρομαγμένα κουνέλια:  αυτό συμβαίνει όταν  αρχίζεις να μεταμορφώνεσαι σε κροκόδειλο .

Ο εγωισμός σε κάνει κροκόδειλο... και αρχίζεις να ρίχνεις ποτάμι τα ..κροκοδείλια δάκρυα: σύμφωνα με την αρχαία πεποίθηση, οι κροκόδειλοι δακρύζουν την ώρα που καταναλώνουν τα θύματά τους", είπα χασκογελώντας ευχαριστημένος με την εξυπνάδα μου. 

"Τούς γιατρούς τους κάνεις σκύλους: τους θέλεις και για φρουρούς , και για συντροφιά και για να τους κάνεις καψόνια όταν έχεις τα νεύρα σου." συνέχισα την εξυπνάδα.

Κατάφερα να την εκνευρίσω για τα καλά.

Πιθανόν να μην ξαναρχόταν...τόσο το καλύτερο! 

...καλύτερα την ησυχία μου και ας την έχανα από πελάτισσα.

Ήταν σοβαρή.

"Αν και μοιάζεις να αστειεύεσαι, ίσως έχεις κάποιο δίκιο γιατρέ" είπε σοβαρή.

"Ίσως είμαι γυναίκα κροκόδειλος. Θα το σκεφτώ πάντως. 

Πρέπει να το σκεφτώ".

"Να σκεφτείς και την σχέση σου μαζί μου είπα. Μην μου φέρεσαι  σαν σε σκύλο".

Δεν γέλασε καθόλου.


"Δεν θα με ξεφορτωθείς, γιατρέ", είπε τελικά.

"Κανείς σκύλος δεν ελευθερώνεται από το λουρί, εκουσίως".

"Αν το έκανε, θα ήταν λύκος".


(*) φανταστικό όνομα

ΕΒΕΛΥΝ 1

 Γενικά προσπαθώ να βλέπω και να ακούω  με συμπάθεια τους ανθρώπους, ακόμη και την ανυπόφορη Έβελυν Καρακουτσομήτρου.

Χώρια που την λένε Έβελυν και μου την δίνουν τα ξενικά ονόματα, 

την θεωρώ φλύαρη, ανόητη, ανυπόφορη και γκρινιάρα.

Μα θα μου πείς, "ρε φίλε, για αυτό έγινες γιατρός...για να ακούς τον κάθε πικραμένο"...

"...και αφού η Έβελυν Καρακουτσομήτρου, είναι μιά από αυτούς, άρα άκου και την και σκάσε".

Πέρα από το γεγονός ότι έγινα γιατρός για διάφορους -απλοικούς, κουτούς, ιδεαλιστικούς, αφελείς ή άλλους-  λόγους οι οποίοι δεν είναι του παρόντος, δεν είμαι σίγουρος πως η  Έβελυν  Καρακουτσομήτρου εμπίπτει στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων μου.

Γκρινιάζει...ναι!

Υποφέρει...ναί!

Βασανίζεται...ναι!

Δυσφορεί...ναι!

Παπαρολογεί...ναι!

Κομπορρημονεί...ναι!

Ναρκισσεύεται..ναι!

Καμαρώνει...ναι!

και ....καταθλίβεται: Ναί!

Όλα αυτά μαζί.

Χώρια τα σωματικά  συμπτώματα από μουδιάσματα, πόνους, δυσαισθησίες και ζαλάδες.

Η ζωή λέει, δεν ήταν  φιλική μαζί της: 

καλό ξεκίνημα στο σχολείο, μέτρια συνέχεια στο πανεπιστήμιο, έρωτες νεανικοεφηβικοί, ένας έρωτας και γάμος με παιδί και, μετά,  διαζύγιο.

Διαζύγιο... αφού "άλλαξε αυτός" και η ζωή μαζί του έγινε "ανυπόφορη" αφού "αυτός" αποδείχθηκε "άχρηστος", "διπρόσωπος" και σκάρτος".

Χώρια που ήταν και "τσιγγούνης" που, ως γνωστόν, απο τις πρώην συζύγους,  θεωρείται το  χειρότερο και ενοχλητικότερο αμάρτημα απ´ όλα.

..."και τι μπορουσα να κάνω εγω γιατρέ? 

...δεν είχα επιλογή" , μου φορτσάρει το αναμφισβήτητο συμπέρασμα η Έβελυν.

Το να αμφισβητήσεις το συμπέρασμα της Έβελυν, είναι σαν να πας στο Βατικανό και να αμφισβητήσεις μπροστά στον Πάπα, το αλάθητο.

"..ό,τι έγινε, έγινε, Εβελυν...μην κολλάμε στο παρελθόν, δεν είναι παραγωγικό", ψέλισσα διστακτικά για να ξεμπλοκάρω την συζήτηση σε κάτι πιό απλό και πρακτικό και γιά να μην την εκνευρίσω περαιτέρω.

"Απλά θέσε προτεραιότητες και κυνήγησέ τις" είπα,  μιμούμενος τις γενικόλογες και ενθαρρυντικές μαλακίες που συνήθως λένε οι γιατροί, οι ψυχολόγοι και οι κομμώτριες.

"Και άντρα? που να βρώ άντρα της προκοπής γιατρέ? 

σάμπως υπάρχουν? 

μα...και αν υπάρχουν, ποιός παίρνει μιά χωρισμένη με παιδί, έ? ποιός?"

Προσέξτε, δεν θέλω να αδικώ τους ανθρώπους: 

η Έβελυν θέτει ένα πραγματικό πρόβλημα με λάθος τρόπο, στον λάθος άνθρωπο και μέ λάθος προσέγγιση.

Το να βγάζεις το άχτι σου στον γιατρό, τον υφιστάμενο η τον σερβιτόρο, παρέχει προσωρινή ανακούφιση και μόνο.

Η Έβελυν αρνείται να δει τον εαυτό της με ειλικρίνεια στον καθρέφτη, αρνείται οποιαδήποτε ειλικρινή αυτοκριτική.

Φορτώνει τις λάθος επιλογές της στους άλλους, στην "τύχη", το "κάρμα" ακόμη και στο σύμπαν, χωρίς ίχνος αυτογνωσίας.

Πιστεύει ότι είναι πολύ σπέσιαλ άτομο που δικαιούται πολύ σπέσιαλ μεταχείριση απ´ όλους... και ιδίως τους άνδρες.

Προφανώς και οι άνδρες είναι,  σε σημαντικό ποσοστό, κατοπτρικά είδωλα της Έβελυν: ναρκισσάρες, ανασφαλείς, εγωκεντρικοί και ανίκανοι για την παραμικρή αυτογνωσία.

Αλλά το γεγονός αυτό δεν δικαιώνει την ανόητη συμπεριφορά της.

"Δεν είμαι αρμόδιος Έβελυν για τα προβλήματα σχέσεων ούτε για τα ευρύτερα κοινωνικά προβλήματα", κόβω την συζήτηση σε μιά προσπάθεια να επιβιώσω χωρίς πολλές κακώσεις.

Ένα μόνο μπορώ να σου πέραν των αυστηρά ιατρικών: 

Δες τον εαυτό σου σαν μιά κλειδαριά και τον άνδρα τον ονείρων σου σαν ένα κλειδί. Το κατάλληλο κλειδί για σένα.

Αλλά είσαι μιά κλειδαριά πολύ προηγμένη, αυτορυθμιζόμενη: 

η συμπεριφορά σου αλλάζει το σχήμα της κλειδαριάς.

Αν αλλάξει πολύ το  σχήμα,  το κλειδί δεν θα μπορεί να μπει αν και ήταν κατακευασμένο ειδικά για σένα.

Πάψε την γκρίνια, τον θυμό και την κλάψα: παραμορφώνουν πολύ την κλειδαριά".

"Εχω πάψει να κλειδώνω πλέον γιατρέ" απάντησε η Έβελυν.

Μπαινοβγαίνει  όποιος θέλει και ούτε που θυμάμαι φάτσες.

Τελικά, και ο πρίγκηπας να έρθει, δεν θα τον αναγνωρίσω.

Έμεινα ξερός.

Τελικά, μάλλον  έχει κάποια ικανότητα αυτογνωσίας η Έβελυν.

"Τρομερό αυτό που λες...", είπα τελικά.

"αναγνωρίζεις πως έχασες την ικανότητα να αναγνωρίζεις τον πρίγκηπα από τους βατράχους?"

Μα βατραχίνα είμαι και εγώ γιατρέ" μου λέει με σοβαρό ύφος η Έβελυν.

"...κοιτάζω καμμιά φορά τον εαυτό μου στο νερό της λίμνης"

"Και οι βάτραχοι είναι όλοι ίδιοι"... χαχάνισε.

Γιαυτό και γκρινιάζω , γιατρέ: κοάζω".

"Είναι μέσα στην φύση μου", λέει και με αφήνει άναυδο.

Έμεινα κατάπληκτος... τέτοια αυτογνωσία δεν την περίμενα.

Τελικά πρέπει και εγώ να κοιταχτώ στην λίμνη, Έβελυν, είπα.

Νόμιζα πως είμαι ξερόλικη κουκουβάγια και μάλλον είμαι κάτι άλλο.

Κακό πράγμα να νομίζεις πως τα ξέρεις όλα".

Με κοίταξε  παραξενεμένη: 

"τι άλλο μπορεί να είσαι, γιατρέ?"

"...δεν ξέρω...ίσως κάτι ανάμεσα σε φλύαρο πετεινό και αυτάρεσκο παγώνι", είπα χαζογελώντας αμήχανα.

30 Σεπ 2023

κρυφή αντιχριστιανική προπαγάνδα στα ΜΜΕ



 ...βλέπω ειδήσεις στην αγγλοφωνη Ντώιτσε Βέλλε: 

δύο δημοσιογράφοι - ο οικοδεσπότης και ένας προσκεκλημένος σχολιαστής-  σχολιάζουν το σκάνδαλο παιδεραστίας από καθολικούς ιερείς στην Γερμανία.

Ένα πολύ βδελυρό θέμα, φυσικά. 

Περιγράφουν τα αηδιαστικά πράγματα και παράλληλα γουρλώνουν τα μάτια σαν ηθοποιοί , παίρνοντας εκφράσεις έκπληξης  και αποστροφής.

Προφανώς είναι επαγγελματικά προσποιητές οι γκριμάτσες τους: 

δυό γριές αλεπούδες της δημοσιογραφίας, που  έχουν ως επάγγελμά τους το κολύμπι στο σκατό,  τύποι που δεν  εντυπωσιάζονται σχεδόν με τίποτε, παριστάνουν τους σοκαρισμένους.

Φυσικά, οι εξεζητημένες εκφράσεις του προσώπου τους (μούτες), είναι  μέσα στην δουλειά του τηλεοπτικού παρουσιαστή.

Ο τηλεορασάς - δημοσιογράφος, είναι ένας ηθοποιός…  ένας διαβαστής κατευθυνόμενων ειδήσεων,  κάποιος που απλά θέλει να περάσει μη λεκτικά μηνύματα στον - καταξεσκισμένο από την εξουθενωτική εργασία- τηλεθεατή.

Αλλά δεν έφταναν οι μούτες για να είναι το μήνυμα σωστό: 

ο σκηνοθέτης τοποθέτησε ψηφιακά, ανάμεσά στους δύο δημοσιογράφους, έναν εσταυρωμένο.

Ένας σταυρός με τον Χριστό πάνω του, το σύμβολο της χριστιανικής πίστης και λατρείας, συνδέεται υποσυνείδητα με την βδελυρή παιδεραστία: 

αν επαναληφθεί κάμποσες φορές, γίνεται εξαρτημένο αντανακλαστικό.

Σταυρός= βδελυρό σύμβολο.

Τίποτε δεν κάνουν τυχαία οι τηλεορασάδες.

Αν κάποιος θέλει να αποκαλύψει τις υπόγεια κατευθυνόμενες  πολιτικές και κοινωνικές τάσεις, να ρωτήσει κάποιον τηλεοπτικό σκηνοθέτη: ξέρει αυτός από ερμηνείες.

29 Σεπ 2023

το δράμα του Νώε


….όλη αυτή η ιστορία με τον Νώε που επιβίωσε ως ενάρετος, οικογενειάρχης οικολόγος, μου φαίνεται κάπως θλιβερή και  απογοητευτική : 

ο Θεός απέτυχε να φτιάξει ένα καλό είδος ανθρώπου αφού σχεδόν όλοι οι  άνθρωποι του βγήκαν σκάρτοι - εκτός από το Νώε και την οικογένειά του- και αναγκάστηκε να τους πνίξει για να απαλλαγεί από τους κακούς. 

Ο Νώε πάλι, αναγκάστηκε σε μια πολύ σκληρή πραγματικότητα:

 να επιβιώσει σαν το Ροβινσώνα Κρούσο,  μόνος του  μέσα σε ένα απόλυτα κατεστραμμένο χάος. 

Θυμίζει ταινία μελλοντικής παγκόσμιας καταστροφής.

Στην ανωτέρω εικόνα,  όπως φαίνεται,  ο Μποστ θεωρεί ότι και ο Νώε τιμωρήθηκε… αφού ήταν αναγκασμένος να υφίσταται την  γυναίκα του, την μοναδική που επιβίωσε και αυτή… και την οποία ο Νώε ήταν υποχρεωμένος να φάει στη μάπα διά βίου,  μαζί με τα «άλλα ζώα».

Γενικά,  σύμφωνα με την Παλαιά Διαθήκη,  το project «κόσμος- ανθρωπότητα»,  φαίνεται πως ήταν δυσλειτουργικό από την αρχή.

ένα ενδιαφέρον βιβλίο για την ψυχοθεραπευτική σχέση, τον αποχωρισμό και τον θάνατο

 Ένα ωραίο, αποκαλυπτικό, τολμηρό βιβλίο από μια ψυχολόγο που διαγιγνώσκεται με καρκίνο του τραχήλου της μήτρας -εξαιρετικά επιθετικό - και η οποία αποφασίζει να αναγγείλει στους ασθενείς της -μερικοί από τους οποίους έχουν χρόνια ψυχοθεραπευτική σχέση μαζί της - ότι θα διακόψει λόγω της ασθένειας. 

Διαχείριση των θεραπευτικών  και προσωπικών σχέσεων από έναν μελλοθάνατο ψυχοθεραπευτή…τολμηρό θέμα: είναι όταν τελειώνουν τα ψέμματα και οι αυταπάτες και αντικρύζεις το χάος, την Άβυσσο.

Και δέκα ενδιαφέρουσες ψυχοθεραπευτικά ιστορίες …αρκετές  με ομοφυλόφιλους, άνδρες και γυναίκες.

Ένα αποκαλυπτικό και ενδιαφέρον βιβλίο το οποίο αναδεικνύει πόσο δύσκολη είναι η δουλειά του θεραπευτή.



όταν είσαι κουράδα

 ... «Έπειτα από πολλές σκέψεις και συζητήσεις με τον εαυτό μου, έφτασα στο συμπέρασμα ότι με το μαχαίρι και το ξύλο δε λύνεται τίποτα. Έτσι, πέρασα στο πιστόλι.»

(Νικολάι Λίλιν, Σιβηρική αγωγή).

Η ειρηνοφιλία των δειλών, είναι αηδιαστική.

Οι Αρμένηδες είναι ένα μικρό έθνος...τρία εκατομμύρια μόνο, στην Αρμενία.

Μικρό, φτωχό και αρχαίο. 

Το πρώτο έθνος στον κόσμο που ασπάστηκε επίσημα τον  Χριστιανισμό.

Εχω επισκευτεί την Αρμενία.

Ανθρωποι αξιοπρεπείς και γενναίοι.

Αντιστέκονται παλληκαρίσσια στους Αζέρους -που είναι δέκα εκατομμύρια -  και που έχουν ένα σωρό λεφτά λόγω πετρελαίων αλλά και υποστηρίζονται απο τα αδέρφια τους, τους Τούρκους.

Είναι έξυπνος και δυναμικός λαός που προκόβει ιδιαίτερα στο εξωτερικό.

Εξαιρετικοί στην Πάλη, το κικ μπόξιγκ και το σκάκι.

Όλα επιθετικά παιχνίδια.

Εμείς είμαστε «ειρηνόφιλοι» : δηλαδή μασκαρεμένες κουράδες.

Ούτε μια δήλωση στήριξης δεν κάναμε στους Αρμένηδες.

...αλήθεια, πως  γίνεσαι πόρνη? 

...απότομα?

...μπα...σταδιακά γίνεσαι: πρώτα  αφήνεις να σου βάζουν χέρι, μετά να σου βάζουν κωλοδάχτυλο  και στο τέλος να σε κερνάνε και κανένα καφέ.




28 Σεπ 2023

οι λέξεις κάνουν την διαφορά, όχι οι εικόνες

 Οι αρχαίοι πρόκοψαν πνευματικά γιατί μιλούσαν με τους ρήτορες στην αγορά.

Ο διάλογος τους ακόνισε την σκέψη.
Όλοι μπορούσαν να πάρουν τον λόγο και όλοι μπορούσαν να γίνουν δικαστές (με κλήρωση).
Στην σημερινή ψευδοδημοκρατία ο διάλογος είναι σικέ: αποφασίζουν τα κανάλια ποιούς θα προβάλουν και ποιους θα αφήσουν να μιλήσουν.
Η μόνη ελπίδα είναι το ιντερνετ αλλά, και εκεί, υπάρχουν νταβατζήδες: πχ προ ετών , πανω στις αμερικανικές εκλογές, ένας ιδιώτης επιχειρηματίας, ο ιδιοκτήτης του twitter,  φίμωσε αυθαίρετα τον πρόεδρο Τραμπ…. με τα 100 εκατομμύρια ακόλούθους!
Φοβερή δημοκρατία!
Δεν είναι αυτό λογοκρισία και πολτική παρέμβαση?
Αλλά και  όταν  γίνεται απόπειρα διαλόγου,  συχνά ο καθένας λέει τα δικά του: 
ξεφεύγουμε από το θέμα, γίνονται παρερμηνείες και, γενικά,  δύσκολα οι  ομιλητές εστιάζουμε σε ένα  συγκεκριμένο θέμα.
 Και δεν εστιάζουμε γιά δυό τρεις λόγους: 
ένας είναι ότι θέλει ο καθένας να υπερισχύσει στην συζήτηση, ένας άλλος είναι ότι στην πραγματικότητα δεν ενδιαφερόμαστε για την άποψη του άλλου αλλά να πούμε την δική μας και,  ένας τρίτος και σπουδαίος,  είναι ότι δεν μπορούμε πραγματικά να εστιάσουμε σε ένα θέμα γιατί η προσοχή μας εξαντλείται σε λίγα δευτερόλεπτα. 
Ο σύγχρονος άνθρωπος έχει πάψει να διαβάζει  βιβλία που ασκούν την προσοχή του και βλέπει συνεχώς  εικόνες στο ίνσταγκραμ και στο τικ τοκ.
Οι εικόνες δεν απαιτούν καμιά προσοχή, δεν έχουν αρχή, μέση και τέλος,  δεν διαπραγματεύονται καμμιά απαιτητική ιδέα, και δεν προκαλούν  κανένα διάλογο με οποιονδήποτε.
Απλά, κάθεσαι  παθητικά και βλέπεις συνεχώς εναλλασσόμενους κώλους,  σαχλαμάρες,  αστεία,  παράξενα πράγματα , γροθιές,  καραγκιοζιλίκια.
Άμεση ευχαρίστηση.
Έτσι το μυαλό μαθαίνει να τσιμπολογάει εικόνες και βιντεάκια και παύει να σκέφτεται οτιδήποτε πιό δύσκολο απ´ ότι  μπορεί να σκεφτεί ένα σπουργίτι.
Γίνεται και αυτό ένα σπουργίτι που τσιμπολογάει, ηλιθίως, εδώ και εκεί, τιτιβίζοντας ευχαριστημένο μικρά,  χαζά  tweets.
Ο διάλογος θέλει κανόνες, πειθαρχία, σεβασμό, ενδιαφέρον.
Και κυρίως γνωριμία με τον λόγο: τις λέξεις.
Λίγες εικόνες και πολλές λέξεις, τακτοποιημένες.

Πικάσσο και Μαρί-Τερέζ

  Πάντα πίστευα ότι ο Πικάσο ήταν απατεώνας και δούλευε κοινό και κριτικούς… …πουλώντας τρέλα, τα κονόμησε χοντρά: ζωγράφισε την δεκαεπτάχρο...