21 Φεβ 2023

ΤΕΛΩΝΗΣ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΣ



Δεν ξέρω.

Η ιστορία του Τελώνη και του Φαρισαίου, που διαβάζεται στις εκκλησίες στην αρχή του Τριωδίου, μου δημιουργούσε πάντα, κάμποσα ερωτηματικά.

Εντάξει...το καταληκτικό συμπέρασμα «ο ταπεινών εαυτόν υψωθήσεται και ο υψών εαυτόν ταπεινωθήσεται», είναι ένας υπέροχος και ενθαρρυντικός  προσδιορισμός της αξίας της ταπεινότητας και της ανάγκης για σεμνή αυτογνωσία και αυτοβελτίωση.

Αλλά ο Τελώνης, πέρασε μιά ζωή μέσα στο σκατό.

Έγκλημα διαρκείας έκανε... επί χρόνια: 

έβαζε βαρειά φορολογία, έγδυνε φτωχούς και χήρες και,  μετά,  τα έδινε στα αφεντικά.

Και στην τσέπη του, έχωνε αρκετά .

Φυσικά.

Κανείς δεν δουλεύει τζάμπα για τα αφεντικά.

Και αφού έκανε ένα σωρό αθλιότητες επί χρόνια - έγινε βλέπεις έφορος ή προιστάμενος στην Ρωμαική εφορία , συν τίς υποκλίσεις στους Ρωμαίους, συν τις σφαλιάρες στις φτωχές χήρες...αν δεν τους έπιασε και τον κώλο πάνω στην παντοδυναμία του- τελικά συνειδητοποίησε την αθλιότητά του και μετάνιωσε.

Αλλά τα εγκλήματα έγιναν. 

Οι φτωχοί, πέθαναν, στραβώθηκαν, αρρώςτησαν, τρελλάθηκαν.

Δεν το λές και λίγο.

....ούτε το ξεπερνάς με ένα:  «συγγνώμη, Θεούλη μου».

Εντάξει, ας πούμε,  το λές...

....με συντριβή.

Πάνω στον τάφο του άλλου, όμως, πόσο τον βοηθάς?

Καθόλου.

Ενώ ο Φαρισαίος, τι έκανε?

Ο Φαρισαίος , οκ, είναι αντιπαθητικός.

Είναι αλαζονικός, αυτάρεσκος, ίσως και υποκριτής.

Εγωίσταρος…χωρίς καμμιά πραγματική εναισθησία.

Αλλά...έδωσε και ένα μέρος του εισοδήματός του στους φτωχούς.

Δεν έβαλε το μαχαίρι στο λαιμό κανενός.

Δεν είναι, βέβαια, πρότυπο αγιότητος... αλλά δεν είναι και κάθαρμα.

Καλούτσικος είναι...ανεκτός, για μένα.

Εγώ δεν θα του παιρνα το κεφάλι.

Ο άλλος, ο εφοριακός, μου την δίνει περισσότερο.

Δεν ξέρω.

Δεν μου αρέσουν οι απλουστεύσεις.

Εχω άλλη εμπειρία πάνω στο θέμα

Όποτε έδωσα εύκολη συγχώρεση σε κάποιο μαλάκα, έγινε χειρότερος.

Θεέ μου, συγχώρεσέ με αλλά η παραβολή θέλει τελειοποίηση.

Ένα κάποιο χτένισμα.


Λοιπά σχόλια

1…φαίνεται ότι οι προθέσεις αξιολογούνται: ο Φαρισαίος είχε ταπεινη πρόθεση...να φαίνεται ευλαβής.

Στην πραγματικότητα έκανε φιλανθρωπίες για να προβληθεί, όχι από αγάπη στους φτωχούς.

Ο Τελώνης είναι πρώην κάθαρμα αλλά πλέον είναι αυθεντικός: έχει ειλικρινή πρόθεση να αλλάξει.

2…λίγη ασέβεια παρατηρείται και στους ευσεβείς.

Εδώ ο ίδιος ο Χριστός αγανάκτησε με τον Πατέρα του και τον ρώτησε «γιατί τον εγκατέλειψε».

Επί του θέματος: πάλι ασεβώς, μου φαινεται - με την φτωχή ανθρωπινη λογική - ότι ο Θεός ή Πανάγαθος θα είναι, ή Δίκαιος.

Και τα δυό, δύσκολα πάνε μαζί.

Η Δικαιοσύνη προυποθέτει  κάποια σκληρότητα και η μεγάλη καλοσύνη προυποθέτει σημαντική ανοχή και παράλειψη της τιμωρίας.

Χώρια που η καλή πρόθεση των Εφοριακών και η αρετή  τους στα γεράματα , είναι συνήθως αποτέλεσμα υπαρξιακής αγωνίας και μεταφυσικού φόβου.

Είναι  κάπως στραβοφτιαγμένο το ανθρώπινο ον - μεταπτωτική βλάβη? - που δεν σώζεται εύκολα και αναγκάζει τον Θεό να συμβιβάζει τα ασυμβίβαστα.

Μάλλον λάθος πρότζεκτ.

🙂

18 Φεβ 2023

Ο ΧΡΙΣΤΟΣ, ΣΤΟ ΔΑΦΝΙ

 




...ο Χριστός, στο Δαφνί.


Η μονή Δαφνίου, είναι μιά μονή.


«Η Μονή Δαφνίου βρίσκεται στο Χαϊδάρι, στις παρυφές του Ποικίλου Όρους, επί της Λεωφόρου Αθηνών, στο ρεύμα προς Αθήνα 11 χλμ. από το κέντρο της, και είναι κτισμένη στη θέση που υπήρχε το Ιερό του Απόλλωνα στο Δαφνί. 

Η εντυπωσιακή αρχιτεκτονική της και η ιδιαίτερη ψηφιδωτή διακόσμηση του ναού της μονής, την καθιστούν ένα από τα πλέον εξαιρετικά μνημεία της βυζαντινής τέχνης. Από το 1990 αποτελεί μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO. 

Η μονή ιδρύθηκε τον 6ο αιώνα πάνω στα ερείπια του ναού του Δαφναίου Απόλλωνα ο οποίος είχε καταστραφεί από τους Γότθους το 395. 

Κάποιοι κίονες ιωνικού ρυθμού του αρχαίου ναού χρησιμοποιήθηκαν και πάλι. Σήμερα έχει διασωθεί μόνο ένας, ενώ οι υπόλοιποι μεταφέρθηκαν στο Λονδίνο από τον Λόρδο Έλγιν.

Το καθολικό της μονής χρονολογείται στον όψιμο 11ο αιώνα και ανήκει στον αρχιτεκτονικό τύπο του οκταγωνικού σταυροειδούς ναού. Στον τύπο αυτό ο κεντρικός χώρος του κυρίως ναού διευρύνεται με την αντικατάσταση των τεσσάρων κιόνων που στηρίζουν τον τρούλο από οκτώ κίονες τοποθετημένους πλησιέστερα στους τοίχους. Η διάταξη των κιόνων που διαμορφώνει περίστωο γύρω από τον κεντρικό χώρο και διατηρεί τις σταυροειδώς διατεταγμένες καμάρες στην οροφή με την παρεμβολή ημιχωνίων ανάμεσά τους, χαρακτηρίζει ειδικότερα τον λεγόμενο σύνθετο οκταγωνικό (ή "ηπειρωτικό") τύπο της μεσοβυζαντινής ναοδομίας.

Στο καθολικό της μονής σώζονται ψηφιδωτά, τα καλύτερα διατηρημένα της πρώτης περιόδου (Δυναστεία Κομνηνών, 1100 περίπου) που αντιπροσωπεύεται από την αυστηρή και ιερατική απεικόνιση του Παντοκράτορα Χριστού στο εσωτερικό του τρούλου, κύριο χαρακτηριστικό της Μακεδονικής εποχής»


...λοιπόν, αυτά.

....ακριβώς απέναντι από την Μονή Δαφνίου, είναι το Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής, το ΨΝΑ. 

Το «Δαφνί», το γνωστό Τεράστιο Ψυχιατρείο.

Είναι μιά ενδιαφέρουσα σύμπτωση: στην μιά πλευρά της Λεωφόρου είναι ένα Βυζαντινό μοναστήρι.

Στην άλλη πλευρά του δρόμου, ένα σύγχρονο ψυχιατρείο.

Στην μιά πλευρά ο Χριστός, στον τρούλο.

Αυστηρός, σοβαρός, αρρενωπός, στιβαρός.

 Για πάνω από χίλια χρόνια έχει μιά παρουσία εκεί.

 Δεν είναι μικρό το κατόρθωμά του: άντεξε απο Έλγιν και Τούρκους, μεχρι Σαρακηνούς και Γερμανούς.

Στην άλλη πλευρά το δρόμου,  ένα  ψυχιατρείο.

Ψυχικός πόνος, σύγχιση, στέρηση, αναπηρία.

Ο Χριστός αυτός μου πάει πολύ: κατ´ αρχήν, είναι μελαχροινός.

Μαυροτσούκαλο σαν και μένα.

Οι ξανθοί Χριστοί μου την δίνουν.

Είναι γλυκεροί και όμορφοι σαν σκανδιναυικά φωτομοντέλα.

Ασε που θα ναι και τσιγκουναραίοι, όπως όλοι οι Βορειοευρωπαίοι.

Προφανώς μετράνε και την δεκάρα που σου δίνουν.

Αυτός ο Χριστός είναι από την εγγύς Ανατολή.

Άντε και νοτιοβαλκάνιος.

Πάντως όχι «Ευρωπαίος»

Μου αρέσει που είναι σοβαρός και αγέλαστος.

Ασχολείται σοβαρά με τους ανθρώπους: έχει να κάνει με ένα σωρό αδιόρθωτους.

Με  κακομοίρηδες που,  την μιά υπόσχονται να στρώσουν και να γίνουν άνθρωποι,  και, αμέσως μετά, ξεχνάνε τα πάντα και γίνονται γαιδούρια.

Ίσως και χειρότεροι από γαιδούρια: αλεπούδες και λύκοι.

Ο Χριστός αυτός είναι ρεαλιστής και ιδεαλιστής μαζί: 

ξέρει ότι παλεύει με ανεμομύλους αφού, η πιθανότητα να αλλάξουν οι μαλάκες, όπου Γής, είναι λίγες.

Αλλά είναι και ιδεαλιστής:  αγωνίζεται θυσιαστικά  με αίσθηση αποστολής.

Και ό,τι γίνει.

Πάντως κορόιδο δεν είναι: μας ξέρει, πατάει γερά στο έδαφος.

Αλλά προσπαθεί να οργώσει το πέτρινο χωράφι.

Μου αρέσει αυτός ο τύπος.

Αν είμουνα σχιζοφρενής, διπολικός, διαλυμένος αλκοολικός ή απεγνωσμένο πρεζόνι, αυτόν θα ήθελα για γιατρό.

Κάποιον που του μοιάζει.

Αλλά και μπερδεμένος έφηβος, τσαλαπατημένος μεσήλικας ή αδύναμος γέρος αν  ήμουνα, κάποιον τέτοιον συγγενή, θα ήθελα να με στηρίζει.

Δεν είναι τυχαίος αυτός ο τύπος.

Χίλια χρόνια άντεξε εκεί πέρα και η φάτσα του παραμένει το ίδιο αποφασιστική.

ΕΞΩ ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΑΒΕΡΝΕΣ!

 Αντιλαλούνε οι φυλακές

τ’ Ανάπλι και Γεντί Κουλές

Αντιλαλούνε τα σήμαντρα

Συγγρού και παραπήγματα

Αν είσαι μάνα και πονείς

έλα μια μέρα να με δεις

Έλα πριν με δικάσουνε

κλάψε να μ’ απαλλάξουνε…


Δεν τολμάω να παω σε ταβέρνα  να φάω κατι να ευχαριστηθώ και να χαλαρώσω σαν άνθρωπος, και πρέπει να με βομβαρδίσει ο ταβερνιάρης με περιθωριακά ρεμπέτικα ή βαριά λαικοκαψούρικα τραγούδια.

Υποθέτουν πως είμαι περιθωριακός; 

Μόλις βγήκα από την στενή; 

Κάποιος που κλαίει την μοίρα του επειδή τον αδίκησε η κοινωνία; 

Ένα πιάτο φαί ήθελα να φάω…όχι να καταγγείλω την κοινωνική αδικία.

Στην πραγματικότητα,  όλα αυτά τα χαζοτράγουδα, μου κόβουν την όρεξη αντί να την αυξάνουν:

έχω ενοχές που εγώ είμαι χορτάτος και βολεμένος ενώ το Κερατσίνι υποφέρει και οι φτωχοί αλανιάρηδες νιώθουν τόσο πόνο στο πετσί τους. 

Υπάρχει μία παρεξήγηση κύριοι ταβερνιάρηδες: ούτε εσείς υποφέρετε ούτε εγώ. 

Αφήστε λοιπόν τα τραγούδια του είδους της κλάψας στην άκρη : ούτε εσάς εκφράζουν ούτε εμένα. 

Πρέπει να μάθετε επιτέλους την αξία της σιωπής. 

Η σιωπή είναι η υπέρτατη μουσική. 

Η αξία της μελιτζανοσαλάτας αναδεικνύεται στη σιωπή.

«ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΟΥ ΚΑΝΕΙ ΚΛΙΚ»

 «Δεν μου έκανε κλικ».

Να μιά φράση που με εκνευρίζει.

Περικλείει πολύ ναρκισσισμό αυτή η φράση: 

εσύ είσαι ένας σπουδαίος ή  μια σπουδαία (συνηθέστερα),  καθισμένη πάνω στο θρόνο της και περιμένεις να έρθει ο υπήκοος  να σου υποβάλει τα σέβη του.

…και όχι μόνο τα σέβη του:  

να είναι ευγενικός, συναρπαστικός, γοητευτικός σαν παρουσία, σαν ομιλία και σαν συμπεριφορά .

Τόσο, ώστε  να κερδίσει την εύνοια σου. 

Να σου «κάνει κλικ».

Κάποτε έκανα προξενιό σε μια σαραντάρα φίλη μου -πρώην ωραία που είχε αρχίσει να μπαταλεύει- με ένα γνωστό μου σαρανταπεντάρη γιατρό,  καλό παιδί, με πνευματικές και λογοτεχνικές ανησυχίες,  που είχε αρχίσει να μην αντέχει την μοναξιά.

Ήθελαν και οι δύο επειγόντως «σχέση και οικογένεια».

Τους έφερα σε επαφή, βγήκαν ραντεβού, τα είπαν…και …τζίφος.

Τι έγινε ρε παιδί μου? ρώτησα πρώτα τον γνωστό μου.

Μαλακισμένη!

Με τσάντισε αφάνταστα…μου τόπαιξε ντίβα…η Μόνικα Μπελούτσι είναι?...

Μου είπε με ύφος: «ο άντρας πρέπει να μου κάνει κλικ»!

Και εσύ τι είπες ? τον ρώτησα.

Τίποτα , δυστυχώς…δεν τόλμησα.

Απλά κούνησα το κεφάλι , αόριστα και σκεφτόμουν ότι όποιος την φορτωθεί θα μπλέξει πολύ άσχημα.

Μόνο απαιτήσεις… αλλά, ένσυναίσθηση , μηδέν.

Μετά, μίλησα με την φίλη μου:

…τι πήγες και είπες στον άνθρωπο, βρε ηλίθια?

…γιατί τον πρόσβαλες?

…Δηλαδή εσύ είσαι τόσο σπουδαία και μοιραία που πρέπει ο άλλος «να σου κάνει κλικ» και αυτός ο συγκεκριμένος δεν είναι αυτός  που θα σου το κάνει το κλικ?

…έχεις συνειδητοποιήσει ότι είσαι στο παραπέντε από την κλιμακτήριο και πως η εποχή που τό έπαιζες η γκομενάρα που τα είχε με τον τύπο με την αλογοουρά , την τζιπάρα και την μονοκατοικία στους Θρακομακεδόνες, έχει περάσει ανεπιστρεπτί?

Με κοίταξε με ένα άδειο βλέμμα.

«Πρέπει να μου κάνει κλίκ».

Τον κακό σου τον καιρό, θα σου κάνει.

Η ζωή θέλει αυτογνωσία, ανθρωπιά και συμβιβασμούς.

Τα «κλικ» είναι στα κεφάλια με τους σκουριασμένους, εγωκεντρικούς μηχανισμούς.

Δεν μίλησε.

Τελικά βρήκε ένα εξηνταπεντάρη ψευτοκυριλέ, με δυο διαμερίσματα στο Κολωνάκι.

16 Φεβ 2023

ΤΟΥ ΚΩΛΟΥ





Από την Ιατρική του κ@λου πριν ένα αιώνα, στην κοινωνιολογία του κ@λου σήμερα.

Διαφορετική προσέγγιση στην ίδια εντόπιση.

15 Φεβ 2023

ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΕΚ ΤΩΝ ΑΝΩ




Πήγα στο πολυκατάστημα  για ψώνια και χάζεμα….από τις λίγες ελευθερες ωρες για να αλλαξω παραστάσεις ανάμεσα στο σπίτι και στο νοσοκομείο. Υπήρχε ένα είδος εσωτερικής πλατείας με καφέ, χαρμπουργκεράδικα κλπ μαγαζιά, γύρω γύρω, και στο κέντρο πλατεία με καθίσματα για τους πελάτες και επισκέπτες.

Ημουνα κουρασμένος και πεινασμένος και πήρα κάτι να φάω.

Κάθισα σε κάτι καθισματα έρημα…μακριά απο οικογένειες…τουλάχιστον είκοσι μέτρα.

Οι γυναίκες  με «αμπάγια» και «νικάμπ» όλες…το μαϋρο  ρασο και το μαυρο μαντήλι που καλύπτει το προσωπο.

Όταν χρειαζόταν να φάνε  μια μπουκιά παγωτό,  σήκωναν προσεκτικά την νικάμπ  και απελευθέρωναν το στόμα για να μπει η τροφή μέσα. Όλα αυτά σεμνά και προσεκτικά:  κανείς ξένος να μην δει το στόμα… το οποίο θεωρείται σημείο του σώματος ανεπιτρεπτο για παρατήρηση. Εγώ φυσικά, διακριτικός όπως πάντα, απέφευγα να κοιτάζω προς τα εκεί. 

Ξαφνικά έρχεται ένας  τύπος που έμοιαζε με παπά και ήταν μέλος της θρησκευτικής αστυνομίας…ένας «Μοτάουα».

…ευγενικός τολμώ να πω… γιατί σε άλλες περιπτώσεις παλιότερα μου είχαν πει ότι μπορούσαν να γίνουν και επιθετικοί αυτοι οι άνθρωποι. 

Μου έδειξε με χειρονομίες ότι ήταν ανεπίτρεπτο να κάθομαι εκεί: ήταν “family sector”….μαζεψα τα πραγματα μου και έφυγα.

Ποτέ δεν πίστευα ότι μια κοινωνία είναι δυνατόν να μεταμορφωθεί μέσα σε τόσο σύντομο χρόνο: διαβάζω για τις κοσμογονικές αλλαγές που έχουν γίνει τα τελευταία 5-6 χρόνια και μένω κατάπληκτος: η  ισχυρή θρησκευτική αστυνομία έχει χάσει την δύναμη της και πλέον είναι σχεδόν χωρίς αντικείμενο… ο σεβασμός προς τις γυναίκες έχει αυξηθεί κατακόρυφα οι οποίες οδηγούν όχι μόνο αυτοκίνητα αλλά και τρένα υψηλής ταχύτητας…ακόμα και διαστημόπλοια. 

Είναι καταπληκτικό  ως κοινωνικό φαινόμενο. 

Τελικά οι κοινωνικές αλλαγές μπορούν να γίνουν γρήγορα όπως λέγανε οι παλιοί επαναστάτες. 

Δεν ξέρω αν έχουν ρίζες όλες αυτές οι αλλαγές…εννοώ ισχυρές κοινωνικές ρίζες.

Θα δούμε.

Πάντως για τους υπέρμαχους των αυταρχικών καθεστώτων, είναι επιχείρημα: ο αυταρχισμός δουλεύει, ε?

Το ίδιο έλεγε και ο Στάλιν….και ο Ροβεσπιέρος, φυσικά.

13 Φεβ 2023

ΠΡΟΔΟΤΗ ΒΑΛΕΝΤΙΝΕ

 


...κάποτε έγραψα ένα διήγημα - ερωτικό και ψυχοπονιάρικο-  με έρωτα, αρρώστεια και θάνατο, εμπνευσμένο από μια πραγματική ιστορία. 

Το σουλούπωσα κάπως, ως ιστορία,  και άλλαξα το τέλος, ώστε να ακούγεται πιο ευχάριστα στα αυτιά του κοσμάκη που θέλει οπωσδήποτε να πιστέψει ότι ο Έρωτας υπάρχει, ότι είναι αγνός και ότι διαρκεί για πάντα.

Δηλαδή ζωηρός μέχρι τον θάνατο του ενός από τους δύο...

(ίσως και πιό μετά... στην μνήμη του επιζήσαντος).

Βέβαια η συγγραφή ιστοριών, είναι σαν παιχνίδι κατασκευών με Lego: φτιάχνεις ένα κάστρο για την χαρά της δημιουργίας και  όχι για να το κατοικήσεις.

Εξιδανίκευσα τους πάντες: την ηρωίδα, τον πλατωνικό εραστή της, την σύζυγό του .

Μπούρδες όλα.

Στην πραγματικότητα ήταν απελπισμένα ή  και ναρκισσιστικά άτομα που κατασκεύασαν στο κεφάλι τους ένα ρομάντζο, γιατί τους βόλευε ψυχολογικά.

Γιαυτό δεν συνιστώ ερωτικά αναγνώσματα του αγίου Βαλεντίνου.

Συνιστώ πεζά πράγματα.

Μιά εκδρομή, μιά ταβέρνα και μια αγκαλιά.

Χωρίς πολλά λόγια,  μεγάλες υποσχέσεις και θεατρινισμούς.

Έχουμε και ένα σωρό άλλες δουλειές.


Το διήγημα ήταν το εξής:


Love till the end


Την Κλαίρη την ήξερα από παλιά. Ήταν συμμαθήτριά μου από το Δημοτικό. Μετά έφυγε με τους γονείς της και πηγε σε κάποια επαρχία. Ήταν μιά όμορφη πενηνταπεντάρα, ξανθιά με γαλανά μάτια, χυμώδης. Γεμάτη θέληση για ζωή και έρωτα.  Οδοντίατρος.

Χωρισμένη από δεκαπενταετίας με ένα μεγάλο παιδί που ζούσε μόνο του.

Μετά το διαζύγιο, που ήταν δική της πρωτοβουλία, "γιατί αγανάκτησε με τον κακότροπο, προσβλητικό και άστατο σύζυγο της", είχε διάφορους μικρούς, και ένα δυό μεγαλύτερους, δεσμούς , αλλά τελικά κανείς δεν κατέληξε σε κάτι μόνιμο.

Την έβλεπα αραιά και πού, για διάφορα ενοχλήματα, κυρίως πόνους: πότε στο κεφάλι, πότε στον αυχένα, πότε στην μέση.

 Είχε και τα ψυχολογικά της. Αγχος κυρίως. 

Για τους πόνους. την κολάκευα ότι "είναι πολύ νέα ακόμη για αρθριτικά" και τους ξεχνούσε  γρήγορα.

 Για τα ψυχολογικά πήγαινε σε ψυχολόγο, για "ψυχανάλυση",  γιά την οποία ήταν αρκετά υπερήφανη. 

Το έχω παρατηρήσει: όσοι έχουν κάνει "προσωπική ανάλυση" , δηλαδή κάποια ψυχαναλυτικού τύπου ψυχοθεραπεία, έχοντας πληρώσει αρκετά λεφτά γιά χρόνια, είναι πολύ υπερήφανοι για την "αυτογνωσία" που απέκτησαν. 

Δεν υπαινίσομαι ότι τζάμπα γίνεται όλο αυτό το πολυετές νταραβέρι. Νομίζω όμως πως ειναι μιά υπερεκτιμημένη και ακριβοπληρωμένη ιστορία: αποκτούν ίσως κάποια "εναισθησία", δηλαδή καταλαβαίνουν- όσοι τους κόβει λίγο ψυχολογικά- τι πήγε στραβά στη ζωή τους, αλλά δυστυχώς, το να δει ο καμπούρης την καμπούρα του στον καθρέφτη, δεν σημαίνει  ότι αυτόματα θα γίνει ευθυτενής σαν κυπαρίσσι.

Την συμπαθούσα και με συμπαθούσε. Για διαφορετικούς λόγους.

Εγώ την συμπαθούσα γιατί ήταν πρόσχαρη  και χαρούμενη.

 Παρά το ότι ήταν όμορφη , δεν ήταν ξινή ή υπεροπτική. 

Αγαπούσε τους άντρες και ήθελε την προσοχή τους. 

Εμένα με συμπαθούσε γιατί πάντα σχολίαζα αυθόρμητα, πόσο όμορφη και νέα φαινόταν και "πόσο ίδια είναι με εκείνο το κοριτσάκι που είχα συμμαθήτριά  στο δημοτικό". 

Τι να κάνουμε και οι γιατροί? μέσα στην μαυρίλα ζούμε... 

Μέσα στην αρρώστεια και τον πόνο...άρα ...δικαιούμεθα να πούμε και καμμιά υπερβολή! 

Καλό κάνει.

 Ανακουφίζει, πρόσκαιρα... είναι και τζάμπα.

"Θα σου πω μια ιστορία", ξεκίνησε να μου λέει η Κλαίρη κάποια μέρα, "και να μου πείς την γνώμη σου".

Οταν ήμουνα στο γυμνάσιο, στα δεκεπτά μου, ερωτεύτηκα ένα καθηγητή μου. Ηταν νέος ακόμη αλλά γύρω στα 15 χρόνια μεγαλύτερος. Ημουν τρελλή και παλαβή μαζί του και φυσικά το κατάλαβε. Δεν εκμεταλλεύτηκε τίποτε, ηταν σοβαρός.

 Εξάλλου ήταν και μικρή επαρχία,  κλειστός κύκλος και δεν σήκωνε τέτοια. 

Το θέμα είναι ότι και αυτός "διακινήθηκε συναισθηματικά", όπως λένε και οι ψυχολόγοι, δηλαδή του άρεσα και εγώ.

Να μην τα πολυλογώ, όταν τέλείωσα το Λυκειο, το Γυμνάσιο τότε, βρεθήκαμε σε κάνα- δυό ραντεβού, γαι καφέ, χωρίς να γίνει τίποτε. Μόνο πλατωνικό ήταν. 

Δεν ξέρω γιατί δεν τόλμησε να πάει λίγο παραπέρα. 

Εμένα με συγκινούσε πάντα. Μετά εγώ  μπήκα στο πανεπιστήμιο, στην Αθήνα, αυτός πηρε μετάθεση σε άλλη επαρχία , χαθήκαμε.

 Οχι όμως εντελώς: κάθε τέσσερα - πέντε χρόνια(!), με έπαιρνε τηλέφωνο, να δει τί κάνω...είχε παντρευτεί, είχε κάνει και παιδιά. Απλά μιλούσαμε στο τηλέφωνο. Σαν να υπήρχε ένα παράπονο, μια συγγνώμη, που δεν τόλμησε. 

Τελικά χαθήκαμε πάλι. Πριν κανένα τρίμηνο,  δεν ξέρω πως μου κατέβηκε, τον σκεπτόμουν. Δεν τον είχα πάρει εγώ τηλέφωνο , ποτέ. Μόνο αυτός. Τελικά τον πήρα εγώ, να δω τί κάνει. 

Ηταν αυτός, αλλά η φωνή του έμοιαζε τελείως ξεψυχισμένη. 

Σαν να έβγαινε από το υπερπέραν´. 

"Πεθαίνω, Κλαίρη" μου λέει, "έχω καρκίνο στον πνεύμονα με μεταστάσεις στα οστά και το συκώτι"

Επαθα σοκ. Τον πήρα, για να νιώσουμε κάτι από τα νιάτα μας,  και βρέθηκα μπροστα στο θάνατο.

Μου εξήγησε ότι τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά. Τα αιμοπετάλιά του ηταν 35.000 και περίμεναν αιμορραγίες . Τον συντηρούσαν με μεταγγίσεις. Ήταν πολυ εξασθενημένος, αδυνατούσε  να αυτοεξυπηρετηθεί. 

Ηταν στο σπίτι, ευτυχώς η γυναίκα του τον φρόντιζε.

"Κλαίρη μου έδωσες μεγάλη χαρά που με πήρες" , μου λέει. "Το ξέρεις ότι πάντα σε αγαπούσα". Πάντα σε σκεφτόμουν"

"Το ξέρω πως και εσύ ένιωθες κάτι για μένα"...

"Είχα παγώσει", μου λέει  η Κλαίρη και με κοιτάζει να δεί τί εντύπωση μου έκαναν μέχρι τώρα, όσα μου είχε πεί.

"Σε έναν ετοιμοθάνατο άνθρωπο, δεν τολμάς να μην είσαι αυθεντικός. Εγώ τουλάχιστον. Ήταν η στιγμή της απολυτης αλήθειας. Ενώπιος ενωπίω"

"Ενωπία, ενωπίω", είπα εγώ, ανόητα.

 "Είσαι θηλυκού γένους".

"Τελικά είσαι μεγάλος καραγκιόζης", μου λέει. "Αυτό βρήκες να σχολιάσεις?"

"Ηθελα να αποφορτίσω λίγο την ένταση ", είπα εγώ, ακόμη πιό ανόητα.

Με κοίταξε αυστηρά και συνέχισε: "μου ζήτησε να μου τηλεφωνεί καθε βδομάδα...πήρε μεγάλη χαρά που τον πήρα τηλεφωνο.

Δέχτηκα. Τελικά φτασαμε να με παίρνει σχεδόν κάθε μέρα. 

Για πέντε- δέκα λεπτά...όταν λείπει η γυναίκα του από το σπίτι. 

Με αποκαλεί "αγάπη μου" και μου λέει ότι είναι τόσο ευτυχισμένος , που δεν πονάει καθόλου! Έκοψε όλα τα παυσίπονα, ακόμη και τα οπιούχα!"

Αλλά, συνεχισε, δεν είναι αυτό το πιό καταπληκτικό: άρχισαν να βελτιώνονται και αιματολογικές εξετάσεις! Ανέβηκαν τα αιμοπετάλια και ο αιματοκρίτης! Λες να είναι ψυχολογικά όλα αυτά?

Δεν ήξερα τι να σχολιάσω. Είχα και μιά αμφιβολία μήπως λέει υπερβολές σχετικά με την θεαματική βελτίωση.

- "Δεν ξέρω. Δεν το αποκλείω. Λένε ότι ό ψυχολογικός παράγων παίζει πολύ στην πορεία του καρκίνου...βέβαια εδώ μιλάμε για τελικό στάδιο..τι να σου πω, δεν το ξέρω το θέμα. Ο ογκολόγος του τι λέει?"

- "Εχει πάθει την πλάκα του! Με την φωνή του να δεις πως ζωήρεψε! 

Μιλάει πλεον σαν ενας υγιής, καλοδιάθετος άνθρωπος!"

"Εύγε, λοιπόν, για την ερωτικοθεραπευτική σου επίδραση", άρχισα πάλι χαζοαστειευόμενος... αλλά, για να μην ξαναθυμώσει, συμπλήρωσα: 

"αλλά κυρίως γιά την ανθρωπιά σου.

Τι θέλεις να με ρωτήσεις όμως?"

"Δεν ξέρω.

 Χαίρομαι και εγώ βέβαια για την χαρά που του έδωσα και την ανακούφισή του από τους πόνους.

Εγινε όμως  κουραστικό και καταθλιπτικό, όλο αυτό το σκηνικό.

Δεν ξέρω τί να κάνω πλέον. Θέλω να απαλλαγώ.

Φοβάμαι όμως και να τον παρατήσω. 

Φοβάμαι ότι θα υποτροπιάσουν οι πόνοι και τα υπόλοιπα".

Την κοίταξα. Δυσκολα τα πράγματα.

- "Τι με συμβουλεύεις;", με ρωτησε σοβαρά η Κλαίρη.

- "Δεν ξερω ρε συ Κλαίρη, δεν έχω ιδέα. 

Κάνε ότι νομίζεις πιό ανθρώπινο χωρίς όμως και εσύ να υποφέρεις. Αν γίνεται".

Δεν απάντησε. Σηκώθηκε και έφυγε. Δεν ξαναμιλήσαμε.


Πέρασαν εξι μήνες. 


Μιά μέρα βλεπω την Κλαίρη τυχαία. Αδυνατισμένη και χλωμή.

Την ρώτησα τί έχει. Την ρώτησα και για την ιστορία με τον καρκινοπαθή.

"Πέθανε μου λέει. Αραιώσαμε τις επαφές, του το ζήτησα εγώ.

Χειροτέρεψε. 

Ήρθε  και με βρήκε η γυναίκα του. 

Καταπληκτική.

Μου ζήτησε να συνεχίσω να τον παίρνω εγώ τηλέφωνο. 

Πιό συχνά.

Είχε καταλάβει αυτό που συνέβαινε, με τα κρυφά τηλεφωνήματα".

"Να του δώσουμε λίγη χαρά", μου είπε.

"Και εγώ και εσείς , θέλουμε το ίδιο πράγμα".

Και γιατί έχεις τα χάλια σου; Την ρώτησα. Στενοχωρήθηκες με τον Θάνατο?

Μπά, όχι με τον Θάνατο. Ήταν αναμενόμενο...ξεκουράστηκε κιόλας.

Αλλά? επέμεινα εγώ.

- "Με τον εαυτό μου στενοχωριέμαι. Ανακάλυψα με πολλή καθυστέρηση τι θα πει αγάπη. 

Μια ζωή την κυνηγούσα, μιά ζωή  μου ξέφευγε.

Η γυναίκα του με δίδαξε την ουσία της αγάπης.

Τελικά ήταν απλό. 

Δεν την λένε Αγάπη. 

Θυσία τη λένε".




Πικάσσο και Μαρί-Τερέζ

  Πάντα πίστευα ότι ο Πικάσο ήταν απατεώνας και δούλευε κοινό και κριτικούς… …πουλώντας τρέλα, τα κονόμησε χοντρά: ζωγράφισε την δεκαεπτάχρο...