8 Οκτ 2023

ένας μονόλογος



«…που λες γιατρέ, επιβίωσα.

Ναι…είχαμε ένα  καλό γάμο, περάσαμε μιά καλή ζωή μαζί.

Μιά ζωή μαζί.

Τον σεβόμουν και με σεβόταν.

Φυσικά και στενοχωρήθηκα που πέθανε…πόνος, πολύς πόνος.

Αλλά δεν κατέρρευσα.

Η μοναξιά δεν με φοβίζει.

Εχω μάθει να είμαι μόνη.

Η ικανότητα να είσαι μόνος είναι προυπόθεση για την αληθινή αγάπη. Είναι η απαραίτητη ελευθερία που πρέπει να διαθέτεις για να έχεις την ικανότητα να αγαπάς αληθινά.

Μπορεί να φαίνεται παράδοξο, αλλά δεν είναι. 

Είναι μια αλήθεια…μόνο εκείνοι οι άνθρωποι που είναι ικανοί να είναι μόνοι, είναι ικανοί να αγαπούν».


Κούνησα το κεφάλι μου ελάχιστα.

…για να την ενθαρρύνω χωρίς να την διακόψω.

Εγινε μιά σιωπή.

…σκέφτηκε λιγάκι…

…και συνέχισε:


«Μόνο αυτοί που μπορούν να νιώθουν αρκετή ασφάλεια και αυτοπεποίθηση ώστε να μπαίνουν στον βαθύτερο πυρήνα του άλλου χωρίς να θέλουν να τον ελέγχουν…μόνο αυτοί μπορούν να μην εξαρτώνται από τον άλλον, να μην τον μειώνουν σε εργαλείο και καταφύγιο.

Μόνο αυτοί δεν κινδυνεύουν να εθιστούν  στην παρουσία του άλλου. 

Επιτρέπουν στον άλλον την  ελευθερία, γιατί ξέρουν ότι αν φύγει , θα επιβιώσουν και πάλι γαλήνεια και αξιοπρεπώς . 

Την εσωτερική γαλήνη την έχουν μέσα τους:   

δεν μπορεί να τους την πάρει ο άλλος, γιατί δεν τους τη δίνει ο άλλος.

Η γαλήνη και η ελευθερία είναι σαν την αναπνοή και την κυκλοφορία του αίματος: 

τις έχεις μέσα σου, είναι λειτουργίες σου , λειτουργίες της ύπαρξης».


Ξανακούνησα ελάχιστα το κεφάλι.

Τι να πω?

…ό,τι και να λεγα θα ήταν βλακεία.

Θές διάγνωση? …δεν χρειάζεται να είσαι γιατρός…απλά να έχεις μυαλό ντετέκτιβ!

 ...απίστευτο...

...είναι δυνατόν τα δύσκολα- δυσδιάγνωστα  περιστατικά της παθολογίας να γίνονται αντικείμενο για ριάλιτι σόου? 

...είναι δυνατόν μιά σοβαρή γιατρός - αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Γέιλ- να μαζεύει τα περιστατικά, να τα παρουσιάζει στην ...στήλη της στους Νιου Γιορκ Τάιμς και να ζητάει διαγνωστική βοήθεια από τους ...αναγνώστες?

...είναι δυνατόν -αφου η στήλη είχε επιτυχία- να μπλέκουν και οι τηλεορασάδες του Νετφλίξ και να κάνουν τους αρρώστους, τους συγγενείς τους, τους γκόμενους, τους γείτονες και τους διαδικτυακούς ερασιτέχνες- ιατρικούς ντετέκτιβς, ένα κοινωνικοιατρικό τηλεοπτικό αχταρμά?

...είναι δυνατόν να περνάει στην κοινωνία το μήνυμα ότι σχεδόν όλοι οι γιατροί είναι άσχετοι και μαλάκες και ότι η ιατρική διάγνωση είναι παιχνιδάκι για το τηλεοπτικό κοινό ?

Δεν υπάρχει πιο παρακμιακό σήριαλ από το αυτό το πράγμα.

Αν για κάτι εκτιμούσα την Αμερική ήταν για τον ορθολογισμό και την επιστημοσύνη της. 

Αλλά μάλλον υποχωρούν και  η λογική και η επιστημοσύνη.

Ο λαικισμός τις έχει πάρει φαλάγγι.

Είδα ένα επεισόδιο με πιθανή νοσο McArdle η νόσο Pompe.

Κάτι βλάχοι στην Νεβάδα «αποδεικνύουν» ότι όλοι οι γιατροί είναι σκάρτοι, τενεκέδες και απατεώνες.

Ξεχωρίζει μόνο μιά πουρογιατρός - τιβιστάρ, με υφάκι ενσυναίσθησης και κουλτουρογιαλάκια, που είχε παιδικό όνειρό της  να γίνει ντετέκτιβ.

Και τα κονομάει απ´ τους τηλεορασάδες.

Μωρέ τι μας λές.

Αντε τράβα να εφημερέψεις σε κανά ελληνικό νοσοκομείο να στρώσεις.






ΓΕΜΑΤΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΜΙΣΟΣ

 Λένε ότι διαβάζοντας την λογοτεχνία ενός λαού καταλαβαίνεις σε βάθος το χαρακτήρα του. 

Δεν ξέρω αν είναι αλήθεια… 

Έχω μπερδευτεί: 

διαβάζω προπολεμική λογοτεχνία -πχ  το Λεμονοδάσος του Κοσμά Πολίτη που δημοσιεύτηκε το 1930 -  και βλέπω ένα λαό ευγενικό, ρομαντικό με καλοσυνάτους μικροαστούς που  μιμούνται  την γαλλική φινέτσα.

Ενα λαό που,  τελοσπάντων,  προσέχει τη συμπεριφορά του και προσπαθεί να φανεί πολιτισμένος.

Πετάγομαι 13-14 χρόνια μετά , διαβάζοντας ιστορίες του εμφυλίου πολέμου -που σημειωτέον ξεκίνησε το 1943- και βλέπω απίστευτο μίσος και σαδιστικές αγριότητες.

Ένα λαό ανθρωποφάγων. 

Από που ξεπήδησε όλο αυτό το μίσος; 

Ήταν κάτι που προϋπήρχε - και απλά του δόθηκε η ευκαιρία να εκδηλωθεί - ή ήταν  κάτι που δημιουργήθηκε στην πορεία της Κατοχής  και μετά; 

Και επιτέλους, εάν είσαι πολιτισμένος από τη φύση σου,  δεν τον χάνεις τον πολιτισμό μέσα σε μια νύχτα -ή σε  ένα χρόνο- επειδή άλλαξαν οι συνθήκες.

Δεν έχω αυταπάτες ότι ήμασταν και ιδιαίτερα πολιτισμένοι και τότε και τώρα: 

ψιλο….Μαμελούκοι ήμαστε  και απλά πάντα  παριστάναμε τους ευρωπαίους.

Αλλά δεν παραγνωρίζω και την συμβολή της κομμουνιστικής προπαγάνδας στην ενστάλαξη  του κοινωνικού μίσους.

Όταν βλέπεις στο δάσκαλο, το γιατρό, τον παπά,  ή τον εύπορο νοικοκύρη του χωριού σου τον ταξικό εχθρό που πρέπει να εξοντωθεί για να επιβληθεί ο σοσιαλιστικός παράδεισος,  είναι εύκολο να σφάξεις  με ιδεολογικό άλλοθι.

Έτσι αρχίζει ο φαύλος κύκλος της βίας: ένα κομμένο κεφάλι παράγει όλόκληρη  σειρά από κομμένα κεφάλια.

Δεν είναι κάτι πρωτοφανές.

Διάβασα πρόσφατα την βιογραφία του Ιουλιανού και διαπίστωσα ότι οι χριστιανοί του τέταρτου αιώνα έσφαζαν οποιοδήποτε θρησκευτικό αντίπαλο - είτε εθνικούς είτε αρειανιστές-  με καταπληκτική ευκολία και έχοντας την αίσθηση ότι παράγουν Θείο έργο.

Γιατί τα λέω όλα αυτά; 

Γιατί πιστεύω ότι το κοινωνικό μίσος είναι ένα τρομερό δηλητήριο το οποίο διηθεί  τα κύτταρα της κοινωνίας και προκαλεί ανεπανόρθωτες βλάβες. 

Και διαπιστώνω πολύ κοινωνικό μίσος, τελευταία. 

Κακό πράγμα. 

Πολύ κακό.

ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΚΑΡΑΒΑΓΓΕΛΗΣ: Απομνημονεύματα

Ενα καταπληκτικό ντοκουμέντο από έναν  καταπληκτικό άνθρωπο: 

ένα φτωχόπαιδο από την Λέσβο σπουδαζει θεολογία στην Χάλκη,  κάνει διδακτορικό θεολογίας  κσι φιλοσοφίας στην Λειψία ( κορυφαίο πανεπιστήμιο τότε) , γίνεται κορυφαίος θεολόγος ώστε να του ανατίθεται θεολογικός διάλογος με την καθολική εκκλησία ( που διέθετε πάντα κορυφαίους θεολόγους), γίνεται επίσκοπος και μετά, παρατάει την κουλτούρα και γίνεται τρομερός άνθρωπος της δράσης ως μητροπολίτης Καστοριάς:

στην ουσία,  οργάνωσε το αντάρτικο και την αντίσταση στους κομιτατζήδες, μόνος του.

Αντιμετώπισε όλους τους τρομερούς εγκληματίες του Βουλγαρικού κομιτάτου και αρκετούς τους εξόντωσε.

Αν δεν ήταν αυτός, η δυτική Μακεδονία θα ήταν βουλγαρική.


1 Οκτ 2023

Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝΕΙ

 Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝΕΙ


Ο νέος άνδρας που μπήκε στο γραφείο δεν μου φαινόταν και πολύ καλά. Ηταν καλοντυμένος  και είχε στυλ μορφωμένου. Είχε ένα ψυχρό, σχεδόν υπεροπτικό ύφος. Μαύροι κύκλοι γύρο απο τα μάτια, κουρασμένο, πονεμένο, ύφος.

Αυτές οι κεραίες... Όσο γερνάω τόσο οξύνονται..τόσο πιο εύκολα πιάνω τα οδυνηρά σημάδια!...

 Τι ωραίοι που είναι οι νέοι! Πόσο καθαρό είναι το βλέμμα τους! Πόσο ανοιχτοί είναι στην ζωή και τα δώρα της!  Ενώ εμείς οι ...πονηρόγεροι, γεμάτοι πικρές αναμνήσεις και απογοητεύσεις , τους προσγειώνουμε στην οδυνηρά επίπεδη και κοπρανωδώς όζουσα πεδιάδα της  ζωής...

Αλλά , συγγνώμη! Παρασύρθηκα! Τι να κάνω? Είναι η πρώτες εκδηλώσεις της γήρανσης...  

Κυνισμός, φλυαρία, ευσυγκινησία,  δυσθυμία , παλινδρόμηση, διάσπαση προσοχής... 

Επανέρχομαι σοβαρός στον καταπονημένο επισκέπτη μου.

Μου συστήθηκε. Γιώργος  Παπ-------λος.

 Κάθισε, έβαλε το βιβλιάριο ασθενείας πάνω στο γραφείο και με κυτταζε σιωπηλός.

"Σας ακούω κύριε Παπ--------λε", του λέω για να τον κινητοποιήσω να μην μου τρώει την ώρα.

Με κοίταξε πάλι και μου λέει: 

"Λεξοτανίλ"

Θεοί του Ολύμπου! Χριστέ , Παναγία και όλοι οι Αγιοι!

Αν κάποιος θέλει εύκολα να με κάνει εξω φρενών, πρέπει να έρθει στο Ιατρείο  και να απαιτήσει με αυταρχικό τρόπο , ηρεμιστικά.

Λες και είμαι κανένας άθλιος συνταγογράφος , ένας ιατρουπάλληλος , ένας νομιμοποιητής εξαρτήσεων!

Πρέπει να έχει σχέση  με την παιδική μου ηλικία και τα τραυματικά της βιώματα. Η αυταρχική πατρική φιγούρα ζωντανεύει  και προβάλλεται στον απαιτητικό πελάτη που υπονομεύει τον ρόλο και την αυτοεκτίμησή μου. Είναι σοβαρά πράγματα αυτά και δεν είναι  να παίζει κανείς.

Κράτησα την ψυχραιμία μου.  Οχι μόνο γιατί είναι μέσα στα πλαίσια  της δουλειάς του γιατρού...  Αλλά η καταπονημένη φάτσα του και το ένστικτό μου, με  έκαναν να αγνοήσω την προσβολή που συνιστούσε η "εντολή" για Λεξοτανίλ.

Αποφάσισα μια μικρή επίθεση. 

Οχι για εκδίκηση.... αφού αποφάσισα τελικά να μην θυμώσω...ακόμη! 

Απλά , μια μικρή,  διερευνητική προβοκάτσια.

" Λεξοτανίλ ? είσθε εθισμένος?" 

Ρώτησα με ευγενικο- επαγγελματικό ύφος.    

 Εθισμός, εθισμένος... 

Πρόκληση στο εγώ του με μια αρνητικά φορτισμένη λέξη.

Κάτι πρέπει να πεί. Είναι εθισμένος ? δεν είναι εθισμένος? θα γίνει εθισμένος? τον νοιάζει  αν θα γίνει εθισμένος? 

"Μίλα !", είπα από μέσα μου. 

Περίμενα να "απολογηθεί" . 

Πρέπει να δείχνω ένας  ήρεμος και ευγενικός επιστήμων. 

Δεν πρέπει να βιάζομαι. Να είμαι υπομονητικός. 

Με κάποια αποθέματα αποδοχής και κατανόησης. 

Οχι ατελείωτα αποθέματα. Σωστά αποθέματα. Λογικά αποθέματα.  Να γίνει σαφές αυτό. Να το καταλάβει καλά. Χωρίς πολλά λόγια , φυσικά.

"Εθισμένος?" , επανέλαβε. "Οχι γιατρέ".

"Λοιπόν"?, συνέχισα εγώ, επιμένοντας για πληροφορίες. 

" Γνώσεσθε την Αλήθειαν...", λέει και....απαντώ αυτόματα:

"και η Αλήθεια ελευθερώσει υμάς! "

Είναι χωρίο του Ευαγγελίου που μου αρέσει πολύ. Μια βαθειά αλήθεια που με εκφράζει. Ενας άνθρωπος που στα χείλια του τέτοια ρητά , δεν μπορεί να είναι εντελώς τενεκές...Απο την άλλη και το ρητό, έτσι όπως το είπε, ήταν ξεκάρφωτο.   Η δυσαρέσκεια πάντως που αρχικά μου προκαλεσε , μειώθηκε. Ενα κύμα περιέργειας με κατέκλυσε... Να δω που το πάει...

 Τελικά φαίνεται ότι ήταν εκπαιδευμένος στο ξεγλίστρημα...

"Ωραίο το ρητό , αλλά τι σχέση έχει με εσάς?, τον ρωτάω.

"Η αλήθεια  δεν με ελευθέρωσε , γιατρέ. Με καταρράκωσε."

Σταμάτησε να μιλάει. 

Οχι μόνο ξέφυγε απο την ερώτηση -πρόκληση του "εθισμένου" που του απηύθυνα, αλλά κατάφερνε να καθοδηγεί τον διάλογο όπως ήθελε αυτός... να μου δημιουργεί ενδιαφέρον και εκνευρισμό με μελετημένες παύσεις...

Του έβγαινε αυθόρμητα αυτό. Ηταν εκπαιδευμένος στις αντιπαραθέσεις. Το βλέπουμε  αυτό σε ανθρώπους που ασκούν επαγγέλματα που απαιτούν αυξημένες ικανότητες πειθούς και διαπραγμάτευσης. Πολιτικούς, πωλητές, ηθοποιούς, παπάδες.

Όμως τι νόημα είχαν όλα αυτα να τα κάνεις σε ένα γιατρό που ζητάς την βοήθεια του? μήπως ήταν διερευνητική η στάση του για να δει πως θα αντιδράσω?

"Είχα την εντύπωση ότι το κύριο ενδιαφέρον σας ήταν τα Λεξοτανίλ", ανανέωσα την επίθεση εγώ.

 "Ήταν  η πρώτη λέξη  που μου είπατε".  

Εκανα παύση και τον κοίταξα.

 "Μου φάνηκε ότι ανησυχείτε μήπως ξεμείνετε απο ηρεμιστικά", συνέχισα με ύπουλα ήπιο τρόπο, καταλήγοντας επίτηδες στο αυθαίρετο και προκλητικό συμπέρασμα ότι, είναι  πράγματι, εθισμένος.

 "Δεν είμαι εθισμένος γιατρέ" είπε ο Θάνος.   "Αλλά μπορεί να γίνω. Παίρνω καθημερινά εδώ και δύο μήνες".

Σταμάτησε πάλι να μιλάει.        

Τον κοίταξα στα μάτια για να του κάνω εντύπωση.  

"Λεξοτανίλ κατά παραγγελίαν , δεν γράφω. Πέστε μου τι πρόβλημα έχετε και θα σας δώσω όποια αγωγή κρίνω εγώ"  , είπα  ερεθισμένος με την κωλυσιεργία του. 

Μου εξήγησε. Είχε άγχος και κατάθλιψη. 

-Υπάρχει κάποιο πρόβλημα στην δουλειά σας? στην οικογένειά σας?

- Οχι γιατρέ. Εχω καλή δουλειά... (Παύση)... όλοι με εκτιμούν...(παύση)... Η γυναίκα μου είναι πολύ καλή. (Παύση) Ναι, την αγαπώ .  (Παύση)..Και με αγαπάει και αυτή ....( Παύση)..Ξέρετε, έχουμε ενα υπέροχο κοριτσάκι.... (Παύση)...

- Λοιπόν? τι δεν παει καλά? συνέχισα . 

Αρχισε πάλι να με εκνευρίζει αρκετά το παρελκυστικό στυλ του. Να αργεί. Να απαντά αόριστα και με παύσεις. 

"Λοιπόν?" , ρώτησα πάλι ανυπόμονα και ψευτοευγενικά.

"Εχω Χαντινγκτον", μου λέει. "Εκανα γενετικό έλεγχο".

Χριστέ και Παναγία και όλοι οι Αγιοι! 

Ενιωσα μια δυνατή γροθιά στην μούρη. 

Οχι ! Στο στομάχι!  Ναι, στο στομάχι ,  ήταν ! Πόνος και σφίξιμο! Και ντροπή. Αρκετή ντροπή.

"Χάντινγκτον"!!??

"Δυστυχώς, ναι".

"Καλά , τώρα το μάθατε? ο πατέρας σας? ηταν καλά? πως πέθανε?"

Πέθανε νέος, απο ατύχημα γιατρέ. Δεν προλαβε να εκδηλώσει την αρρώστια του και έτσι μέχρι πρότινος είχαμε όλοι άγνοια. Τώρα ´ομως εκδήλωσε ο αδελφός μου... Και έκανα και εγώ γενετικό έλεγχο και είμαι θετικός... Περιμένω μήνα τον μήνα να εκδηλώσω τις τις χορειακές κινήσεις... Τον ακούσιο τρομερό χορό προς την τρέλλα και τον θάνατο...".

Είναι κάποιες ώρες που εύχομαι να είχα ένα άλλο επάγγελμα...να ήμουν κάτι ουδέτερο, προστατευμένο... ...βιβλιοπώλης...μάγειρας...υπάλληλος σε πρωτόκολλο...

Κράτησα την ψυχραιμία μου και το επαγγελματικό ύφος...δεν ήθελα και δεν έπρεπε να αυξήσω την ένταση και την δραματικότητα της στιγμής...της δημόσιας ομολογίας ενός μελλοθανάτου...

"Καταλαβαίνω, ζείτε πολυ δύσκολες ώρες", κατάφερα να πω με φαινομενική ηρεμία. "πέστε μου τι μπορώ να κάνω για σας πέρα απο τα Lexotanil".

"Μου αρκούν τα Λεξοτανίλ, γιατρέ", ειπε αυτός επίσης ήρεμος. Αλλά, μια που φαίνεται ότι έχουμε σε κοινή εκτίμηση το Ευαγγέλιο και τα εκλεκτά χωρία του, για πέστε μου, τελικά,  ο Θεός "τα πάντα εν σοφία εποίησε?" 

Με κοίταξε σιωπηλός. Τελικά είπε:

"Είμαι και εγώ,  με την κληρονομημένη τρομερή μου μοίρα, μέρος   της Θείας Οικονομίας?"

Στην αρχή θεώρησα καλύτερο να μην απαντήσω. Ισως καλύτερα η σιωπή απο καμμιά ανόητη ψευτοπαρηγοριά.

Τελικά δεν άντεξα και τα είπα όπως μου ήρθαν:

"Ηταν κάτω, μέσα στο υγρό έδαφος σε έναν αγρό, ένα σωρό σκουλήκια. Ηταν τυφλά, ένιωθαν μόνο το χώμα γύρο τους με την ωραία υγρασία και τριβόντουσαν ευχαριστημένα  πάνω  του, ανοίγοντας μικρές τρύπες  για να παίρνουν αέρα οι ρίζες των φυτών. Δεν είχαν φυσικά ιδέα τι ήταν πάνω  απο το χώμα... Υπήρχαν χωράφια, καλλιέργειες,  ενας αγροτικός συνεταιρισμός, μια μονάδα παραγωγής οικολογικων προιόντων...η βίλλα ενός αγροτοσυνδικαλιστή που  πρόκοψε και έγινε  υφυπουργός....Ολα αυτά τα θαυμαστά πράγματα και γεγονότα τα αγνοούσαν τα σκουληκάκια...Εκει λοιπόν που κάθονταν ευχαριστημένα στον σκοτεινό μικρόκοσμό τους, περνάει ένα αλέτρι και κόβει ένα  σκουλήκι στα δύο...

Φωνές  αυτό και ...κατάρες στον Θεό των σκουληκιών... Έτυχε να είναι εκεί κοντά και ένα σκουλήκι -γιατρός... Φυσικά η κατάσταση της υγείας του τραυματισμένου  σκουληκιού ήταν δραματική και προθανάτια..."

Με κοίταξε σκεφτικός.

Σηκώθηκε να φύγει. Με κοίταξε και πάλι σοβαρός και μου λέει:

"Είσαστε  ένα κυνικό σκουλήκι , γιατρέ. Δεν το λέω προσβλητικά. Σκουλήκια είμαστε."

Σταμάτησε και με κοιταξε σιωπηλός. Ευτυχώς δεν είχε θυμώσει μαζί μου. Σηκώθηκε να φύγει. Λίγο πριν βγεί απο την πόρτα γυρνάει και μου λέει: 

"Εχετε  δίκιο. Ο Θεός είναι απλά ένας αγρότης . Τίποτε άλλο.

 Ενας Μεγάλος  Καλλιεργητής. 

Δεν λογαριάζει παρά μόνο την σοδειά"

Σοδειά.

Αλήθεια,  πως να το γράψω? "σοδειά" ή "Σοδειά"?

ΕΒΕΛΥΝ 2

 "Θύματα" 


Για την Έβελυν Καρακουτσομήτρου(*) έχω γράψει ξανά: είναι μιά νέα γυναίκα που έχει διάφορες ψευτοαρρώστιες, κάμποσες νευρώσεις και αντιπαθητικό χαρακτήρα. 

Ή μάλλον θα έλεγα ότι συχνά είναι αντιπαθητική με σχεδόν ανυπόφορη συμπεριφορά: μεγαλοπιάνεται, είναι εύθικτη, επιθετική, απαιτητική, χειριστική και εκμεταλλευτική...

...εκμεταλλευτική παριστάνοντας το θύμα των εραστών, των εργοδοτών αλλά και της κοινωνίας γενικά. 

Μόνο τον Θεό δεν έχει κατηγορήσει μέχρι τώρα, όχι γιατί τον φοβάται, αλλά γιατί δεν τον πιστεύει.

Προσπαθώ να την ξεφορτωθώ, προβοκάροντάς την: 

...όταν της φταίνε οι άντρες ("μαλάκες" όλοι!) την τσιγκλάω ότι αυτή τους διώχνει.

...όταν της φταίνε οι εργοδότες, της υπενθυμίζω ότι αυτή φέρεται  σαν αφεντικό και τους εκνευρίζει.

...όταν έχει ατυχίες, της θυμίζω ότι ο Θεός δεν συμπαθεί τους αθεόφοβους αλαζόνες.

"Εισαι και εσύ ένας ψευτοθεοσεβούμενος αλαζόνας, γιατρέ" , μου είπε εκνευρισμένη την τελευταία φορά.

"Κάνεις τον παντογνώστη που ξέρει να ερμηνεύει την βούληση του Θεού!" 

"Είσαι σίγουρος; Δεν ξέρεις το ρητό πού λέει ....άγνωσται αι βουλαί του Κυρίου;"

Στο σημείο αυτό, ομολογώ ότι η αντεπίθεσή της ήταν ισχυρή... και γιατί είχε δίκαιο, κατηγορώντας με για ασεβή ξερολοσύνη -ερμηνευτική της Θείας Βούλησης- αλλά και γιατί εντέχνως μετέφερε την συζήτηση από την δική της αδυναμία στην δική μου.

Μπούμερανγκ.

Την κοιτούσα αμίλητος, στίβοντας το μυαλό μου να δω πως θα ξεφύγω απ´ την παγίδα που είχα πέσει. 

Το θέμα της επίσκεψης ήταν, ως συνήθως, σωματικά συμπτώματα μετά από έντονο στρες : 

ένας ακόμη "μαλάκας" στον οποίο είχε επενδύσει ελπίδες έρωτα και κοινής ζωής, την είχε εγκαταλείψει.

Ήταν και μαζί μου αγριεμένη: ήμουν και εγώ ένας από "αυτούς".

Ένας "μαλάκας"...ένας εγωκεντρικός ξερόλας, με μηδέν  ενσυναίσθηση.

Έτσι   νομίζω πως ένιωθε σε κείνη την στιγμή.

Άλλες φορές πάντως με εμπιστευόταν, ισως και να  με συμπαθούσε, μάλλον γιατί την άκουγα προσεκτικά.

Πιθανόν καταλάβαινε  πως με εκνευρίζει, αλλά της άρεσε αυτό:  της άρεσαν  τα παιχνίδια με τους γιατρούς - δεν ήμουν ο μοναδικός που επισκεπτόταν- και τους πλήρωνε για να το παίζει βασανισμένο θύμα.

Παράλληλα τους βασάνιζε και αυτή, διερευνώντας τα όρια αντοχής τους: 

όσο περισσότερο βασανίζεις κάποιον, τόσο κυριαρχείς πάνω του.

"Εξουσία και βία πάνε μαζί" είπα τελικά σε μιά απελπισμένη  γενίκευση: 

"είναι δηλητήρια που το ένα ενισχύει την δράση του άλλου".

Με κύτταξε καχύποπτα να δεί που το πάω.

"Λοιπόν;" είπε τελικά.

"ποιό είναι το συμπέρασμα; δεν παριστάνεις τον μικρό Θεό, ερμηνεύοντας τον Μεγάλο;"

"Τι θέση παίρνειςπάνω στην συνεχή απόρριψή μου από τους άντρες; γιατί λακίζουν φεύγοντας σαν τρομαγμένα κουνέλια;"

"Γιατί είσαι μαγική ", είπα τελικά.

"Έχεις μαγικές ικανότητες. Ξεκινάμε όλοι σαν άνθρωποι, μικρά ανθρωπάκια.

Και εσύ, και εγώ, και όλοι μας.

Ανάλογα με την συμπεριφορά μας, αποκτούμε μαγικές δυνάμεις.

Εσύ, έχοντας πάθος με την εξουσία,  μεταμορφώνεις τους άντρες σε τρομαγμένα κουνέλια:  αυτό συμβαίνει όταν  αρχίζεις να μεταμορφώνεσαι σε κροκόδειλο .

Ο εγωισμός σε κάνει κροκόδειλο... και αρχίζεις να ρίχνεις ποτάμι τα ..κροκοδείλια δάκρυα: σύμφωνα με την αρχαία πεποίθηση, οι κροκόδειλοι δακρύζουν την ώρα που καταναλώνουν τα θύματά τους", είπα χασκογελώντας ευχαριστημένος με την εξυπνάδα μου. 

"Τούς γιατρούς τους κάνεις σκύλους: τους θέλεις και για φρουρούς , και για συντροφιά και για να τους κάνεις καψόνια όταν έχεις τα νεύρα σου." συνέχισα την εξυπνάδα.

Κατάφερα να την εκνευρίσω για τα καλά.

Πιθανόν να μην ξαναρχόταν...τόσο το καλύτερο! 

...καλύτερα την ησυχία μου και ας την έχανα από πελάτισσα.

Ήταν σοβαρή.

"Αν και μοιάζεις να αστειεύεσαι, ίσως έχεις κάποιο δίκιο γιατρέ" είπε σοβαρή.

"Ίσως είμαι γυναίκα κροκόδειλος. Θα το σκεφτώ πάντως. 

Πρέπει να το σκεφτώ".

"Να σκεφτείς και την σχέση σου μαζί μου είπα. Μην μου φέρεσαι  σαν σε σκύλο".

Δεν γέλασε καθόλου.


"Δεν θα με ξεφορτωθείς, γιατρέ", είπε τελικά.

"Κανείς σκύλος δεν ελευθερώνεται από το λουρί, εκουσίως".

"Αν το έκανε, θα ήταν λύκος".


(*) φανταστικό όνομα

Πικάσσο και Μαρί-Τερέζ

  Πάντα πίστευα ότι ο Πικάσο ήταν απατεώνας και δούλευε κοινό και κριτικούς… …πουλώντας τρέλα, τα κονόμησε χοντρά: ζωγράφισε την δεκαεπτάχρο...