10 Οκτ 2023

πρότυπό μου Κασσελάκη



Πρέπει να αποφασίσω ποιός φταίει γιά την κακομοιριά μου: 

εγώ ή ο καπιταλισμός.

Όταν  έχεις ήδη κουβαλήσει 5-6-7 δεκαετίες ζωής, ακόμη και αν δεν είσαι  ιδιαίτερα χαροκαμμένη περίπτωση, είναι βέβαιο ότι θα έχεις βιώσει αρκετούτσικα βάσανα, στραβοπατήματα, τρικλοποδιές  και δυσκολίες. 

Φυσικά εγώ, δεν αποτελώ εξαίρεση.

Με την όποια σοφία λοιπόν αποκόμισα μέχρι τούδε, καταλήγω στο συμπέρασμα ότι ακόμη και οι πλέον θεωρούμενοι  ως προνομιούχοι είναι - και αυτοί- ταλαίπωροι άνθρωποι.

….είτε γιατί έμειναν φτωχοί και ορφανοί από νήπια..

…είτε γιατί έπεσαν βαριά κεραμίδια στην  κεφάλα τους…

….είτε γιατί η μάννα τους έχει αδυναμία στον μεγάλο αδελφό…

….είτε γιατί ποτέ δεν έβρασε σωστά το μελάτο αυγό.

Σημασία δεν έχει μόνο το αίτιο της δυστυχίας αλλά και πως το βιώνεις.

Όλες αυτές τις μάλλον υπερβολικά σοβαρές  γενικολογίες τις έκανα γιατί με ενοχλεί ένα άδικο πράγμα: 

η ενοχοποίηση των κακομοίρηδων για την δυστυχία τους.

…όλους εμάς τους κακομοίρηδες μας βομβαρδίζουν με ηλίθια αποφθέγματα όπως «η θέληση κινεί βουνά», «πίστεψέ το και θα το κάνεις», «ξύπνα την τεράστια δύναμη που κρύβεις μέσα σου», «νιώθεις  ποντίκι αλλά στην πραγματικότητα είσαι λιοντάρι» κλπ κλπ.

Όλα αυτά τα έβγαλαν στην πιάτσα οι ψυχολόγοι και οι σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού  και προσωπικής ανάπτυξης: 

αν μας κάνεις  να πιστέψουμε ότι είμαστε  εν δυνάμει λιοντάρια , θα βγάλουμε κάτι να σε πληρώσουμε.

Είναι και βολική φάση για τα αφεντικά: δεν φταίνε αυτά που τρώνε με δέκα μασέλες, φταίω εγώ  ο κακομοίρης που δεν κάνω οικονομία στην τυρόπιττα.

Δεν υποστηρίζω ότι για όλα τα στραβά, την ανεργία και την εκμετάλλευση φταίει μόνο ο καπιταλισμός.

Προφανώς και ο καπιταλισμός είναι προσανατολισμένος στο κέρδος και όχι στην ανακούφιση της δυστυχίας.

Προφανώς  ο καπιταλισμός ευνοεί τους πλούσιους και ισχυρούς, που μπορούν και φτιάχνουν νόμους και θεσμούς στα μέτρα τους.

Αλλά είναι και άλλοθι… ο καπιταλισμός.

Αν αποδώσω την δυστυχία μου  στον καπιταλισμό και στις εκμεταλλευτικές σχέσεις που τον συνοδεύουν, ανακουφίζομαι αρκετά που δεν έγινα σπουδαίος, πλούσιος και διάσημος.

Παρηγοριέμαι που ο καπιταλισμός ευνοεί τους  έξυπνους, τους ικανούς, τους εφευρετικούς…

 …αλλά θυμώνω που ευνοεί και  τους εκμεταλλευτές, τους αδίστακτους, τους πονηρούς και τις πουτάνες.


Δυστυχώς, δεν εντάχθηκα εγκαίρως στις ανωτέρω ομάδες.

🙂

…τελικά δεν ξέρω ποιός φταίει: εγώ φταίω γιατί έχω ατομική ευθύνη ή φταίει  ο καπιταλισμός, το «σύστημα», που με οδήγησε στην κακομοιριά στήνοντας το παιχνίδι?

Όμως εγώ δεν ξεφεύγω με δικαιολογίες… υποστηρίζω και την αξία της ατομικής ευθύνης: 

αν μ´ αρέσει να περπατάω κάτω από ερείπια, έχω μεγάλο κίνδυνο να μου πέσει μιά κεραμίδα στο κεφάλι.

Αν δουλεύω  σαν σκυλί, μελετάω  σαν σπασίκλας και αποταμιεύω  σαν τον Σκρουτζ, πιθανότατα κάποια φράγκα θα περισσέψουν πριν γεράσω.

Ναί, ρε γαμώτο…θέλω να πιστέψω στον καπιταλισμό... αλλά δεν μου βγαίνει.

…όμως…βλέπω  τον Κασσελάκη με το Κολγκέιτ χαμόγελο και …ναι! 

….εύρηκα!

Η λύση πρέπει να είναι απλή…σαν το αυγό του Κολόμβου:

Πρώτα γίνεσαι οπαδός του καπιταλισμού γιά να τα κονομήσεις…

 και, αφού τα κονομήσεις,  γίνεσαι οπαδός και του σοσιαλισμού!..

Κασσελάκη είσαι ιδιοφυία : βαδίζεις στα χνάρια του Ενγκελς.

Εσύ και ο Ένγκελς, είσαστε ο πρώτοι καπιταλιστές που διαπρέψατε  στο σοσιαλιστικό κίνημα.

8 Οκτ 2023

ένας μονόλογος



«…που λες γιατρέ, επιβίωσα.

Ναι…είχαμε ένα  καλό γάμο, περάσαμε μιά καλή ζωή μαζί.

Μιά ζωή μαζί.

Τον σεβόμουν και με σεβόταν.

Φυσικά και στενοχωρήθηκα που πέθανε…πόνος, πολύς πόνος.

Αλλά δεν κατέρρευσα.

Η μοναξιά δεν με φοβίζει.

Εχω μάθει να είμαι μόνη.

Η ικανότητα να είσαι μόνος είναι προυπόθεση για την αληθινή αγάπη. Είναι η απαραίτητη ελευθερία που πρέπει να διαθέτεις για να έχεις την ικανότητα να αγαπάς αληθινά.

Μπορεί να φαίνεται παράδοξο, αλλά δεν είναι. 

Είναι μια αλήθεια…μόνο εκείνοι οι άνθρωποι που είναι ικανοί να είναι μόνοι, είναι ικανοί να αγαπούν».


Κούνησα το κεφάλι μου ελάχιστα.

…για να την ενθαρρύνω χωρίς να την διακόψω.

Εγινε μιά σιωπή.

…σκέφτηκε λιγάκι…

…και συνέχισε:


«Μόνο αυτοί που μπορούν να νιώθουν αρκετή ασφάλεια και αυτοπεποίθηση ώστε να μπαίνουν στον βαθύτερο πυρήνα του άλλου χωρίς να θέλουν να τον ελέγχουν…μόνο αυτοί μπορούν να μην εξαρτώνται από τον άλλον, να μην τον μειώνουν σε εργαλείο και καταφύγιο.

Μόνο αυτοί δεν κινδυνεύουν να εθιστούν  στην παρουσία του άλλου. 

Επιτρέπουν στον άλλον την  ελευθερία, γιατί ξέρουν ότι αν φύγει , θα επιβιώσουν και πάλι γαλήνεια και αξιοπρεπώς . 

Την εσωτερική γαλήνη την έχουν μέσα τους:   

δεν μπορεί να τους την πάρει ο άλλος, γιατί δεν τους τη δίνει ο άλλος.

Η γαλήνη και η ελευθερία είναι σαν την αναπνοή και την κυκλοφορία του αίματος: 

τις έχεις μέσα σου, είναι λειτουργίες σου , λειτουργίες της ύπαρξης».


Ξανακούνησα ελάχιστα το κεφάλι.

Τι να πω?

…ό,τι και να λεγα θα ήταν βλακεία.

Θές διάγνωση? …δεν χρειάζεται να είσαι γιατρός…απλά να έχεις μυαλό ντετέκτιβ!

 ...απίστευτο...

...είναι δυνατόν τα δύσκολα- δυσδιάγνωστα  περιστατικά της παθολογίας να γίνονται αντικείμενο για ριάλιτι σόου? 

...είναι δυνατόν μιά σοβαρή γιατρός - αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Γέιλ- να μαζεύει τα περιστατικά, να τα παρουσιάζει στην ...στήλη της στους Νιου Γιορκ Τάιμς και να ζητάει διαγνωστική βοήθεια από τους ...αναγνώστες?

...είναι δυνατόν -αφου η στήλη είχε επιτυχία- να μπλέκουν και οι τηλεορασάδες του Νετφλίξ και να κάνουν τους αρρώστους, τους συγγενείς τους, τους γκόμενους, τους γείτονες και τους διαδικτυακούς ερασιτέχνες- ιατρικούς ντετέκτιβς, ένα κοινωνικοιατρικό τηλεοπτικό αχταρμά?

...είναι δυνατόν να περνάει στην κοινωνία το μήνυμα ότι σχεδόν όλοι οι γιατροί είναι άσχετοι και μαλάκες και ότι η ιατρική διάγνωση είναι παιχνιδάκι για το τηλεοπτικό κοινό ?

Δεν υπάρχει πιο παρακμιακό σήριαλ από το αυτό το πράγμα.

Αν για κάτι εκτιμούσα την Αμερική ήταν για τον ορθολογισμό και την επιστημοσύνη της. 

Αλλά μάλλον υποχωρούν και  η λογική και η επιστημοσύνη.

Ο λαικισμός τις έχει πάρει φαλάγγι.

Είδα ένα επεισόδιο με πιθανή νοσο McArdle η νόσο Pompe.

Κάτι βλάχοι στην Νεβάδα «αποδεικνύουν» ότι όλοι οι γιατροί είναι σκάρτοι, τενεκέδες και απατεώνες.

Ξεχωρίζει μόνο μιά πουρογιατρός - τιβιστάρ, με υφάκι ενσυναίσθησης και κουλτουρογιαλάκια, που είχε παιδικό όνειρό της  να γίνει ντετέκτιβ.

Και τα κονομάει απ´ τους τηλεορασάδες.

Μωρέ τι μας λές.

Αντε τράβα να εφημερέψεις σε κανά ελληνικό νοσοκομείο να στρώσεις.






ΓΕΜΑΤΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΜΙΣΟΣ

 Λένε ότι διαβάζοντας την λογοτεχνία ενός λαού καταλαβαίνεις σε βάθος το χαρακτήρα του. 

Δεν ξέρω αν είναι αλήθεια… 

Έχω μπερδευτεί: 

διαβάζω προπολεμική λογοτεχνία -πχ  το Λεμονοδάσος του Κοσμά Πολίτη που δημοσιεύτηκε το 1930 -  και βλέπω ένα λαό ευγενικό, ρομαντικό με καλοσυνάτους μικροαστούς που  μιμούνται  την γαλλική φινέτσα.

Ενα λαό που,  τελοσπάντων,  προσέχει τη συμπεριφορά του και προσπαθεί να φανεί πολιτισμένος.

Πετάγομαι 13-14 χρόνια μετά , διαβάζοντας ιστορίες του εμφυλίου πολέμου -που σημειωτέον ξεκίνησε το 1943- και βλέπω απίστευτο μίσος και σαδιστικές αγριότητες.

Ένα λαό ανθρωποφάγων. 

Από που ξεπήδησε όλο αυτό το μίσος; 

Ήταν κάτι που προϋπήρχε - και απλά του δόθηκε η ευκαιρία να εκδηλωθεί - ή ήταν  κάτι που δημιουργήθηκε στην πορεία της Κατοχής  και μετά; 

Και επιτέλους, εάν είσαι πολιτισμένος από τη φύση σου,  δεν τον χάνεις τον πολιτισμό μέσα σε μια νύχτα -ή σε  ένα χρόνο- επειδή άλλαξαν οι συνθήκες.

Δεν έχω αυταπάτες ότι ήμασταν και ιδιαίτερα πολιτισμένοι και τότε και τώρα: 

ψιλο….Μαμελούκοι ήμαστε  και απλά πάντα  παριστάναμε τους ευρωπαίους.

Αλλά δεν παραγνωρίζω και την συμβολή της κομμουνιστικής προπαγάνδας στην ενστάλαξη  του κοινωνικού μίσους.

Όταν βλέπεις στο δάσκαλο, το γιατρό, τον παπά,  ή τον εύπορο νοικοκύρη του χωριού σου τον ταξικό εχθρό που πρέπει να εξοντωθεί για να επιβληθεί ο σοσιαλιστικός παράδεισος,  είναι εύκολο να σφάξεις  με ιδεολογικό άλλοθι.

Έτσι αρχίζει ο φαύλος κύκλος της βίας: ένα κομμένο κεφάλι παράγει όλόκληρη  σειρά από κομμένα κεφάλια.

Δεν είναι κάτι πρωτοφανές.

Διάβασα πρόσφατα την βιογραφία του Ιουλιανού και διαπίστωσα ότι οι χριστιανοί του τέταρτου αιώνα έσφαζαν οποιοδήποτε θρησκευτικό αντίπαλο - είτε εθνικούς είτε αρειανιστές-  με καταπληκτική ευκολία και έχοντας την αίσθηση ότι παράγουν Θείο έργο.

Γιατί τα λέω όλα αυτά; 

Γιατί πιστεύω ότι το κοινωνικό μίσος είναι ένα τρομερό δηλητήριο το οποίο διηθεί  τα κύτταρα της κοινωνίας και προκαλεί ανεπανόρθωτες βλάβες. 

Και διαπιστώνω πολύ κοινωνικό μίσος, τελευταία. 

Κακό πράγμα. 

Πολύ κακό.

ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΚΑΡΑΒΑΓΓΕΛΗΣ: Απομνημονεύματα

Ενα καταπληκτικό ντοκουμέντο από έναν  καταπληκτικό άνθρωπο: 

ένα φτωχόπαιδο από την Λέσβο σπουδαζει θεολογία στην Χάλκη,  κάνει διδακτορικό θεολογίας  κσι φιλοσοφίας στην Λειψία ( κορυφαίο πανεπιστήμιο τότε) , γίνεται κορυφαίος θεολόγος ώστε να του ανατίθεται θεολογικός διάλογος με την καθολική εκκλησία ( που διέθετε πάντα κορυφαίους θεολόγους), γίνεται επίσκοπος και μετά, παρατάει την κουλτούρα και γίνεται τρομερός άνθρωπος της δράσης ως μητροπολίτης Καστοριάς:

στην ουσία,  οργάνωσε το αντάρτικο και την αντίσταση στους κομιτατζήδες, μόνος του.

Αντιμετώπισε όλους τους τρομερούς εγκληματίες του Βουλγαρικού κομιτάτου και αρκετούς τους εξόντωσε.

Αν δεν ήταν αυτός, η δυτική Μακεδονία θα ήταν βουλγαρική.


1 Οκτ 2023

Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝΕΙ

 Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝΕΙ


Ο νέος άνδρας που μπήκε στο γραφείο δεν μου φαινόταν και πολύ καλά. Ηταν καλοντυμένος  και είχε στυλ μορφωμένου. Είχε ένα ψυχρό, σχεδόν υπεροπτικό ύφος. Μαύροι κύκλοι γύρο απο τα μάτια, κουρασμένο, πονεμένο, ύφος.

Αυτές οι κεραίες... Όσο γερνάω τόσο οξύνονται..τόσο πιο εύκολα πιάνω τα οδυνηρά σημάδια!...

 Τι ωραίοι που είναι οι νέοι! Πόσο καθαρό είναι το βλέμμα τους! Πόσο ανοιχτοί είναι στην ζωή και τα δώρα της!  Ενώ εμείς οι ...πονηρόγεροι, γεμάτοι πικρές αναμνήσεις και απογοητεύσεις , τους προσγειώνουμε στην οδυνηρά επίπεδη και κοπρανωδώς όζουσα πεδιάδα της  ζωής...

Αλλά , συγγνώμη! Παρασύρθηκα! Τι να κάνω? Είναι η πρώτες εκδηλώσεις της γήρανσης...  

Κυνισμός, φλυαρία, ευσυγκινησία,  δυσθυμία , παλινδρόμηση, διάσπαση προσοχής... 

Επανέρχομαι σοβαρός στον καταπονημένο επισκέπτη μου.

Μου συστήθηκε. Γιώργος  Παπ-------λος.

 Κάθισε, έβαλε το βιβλιάριο ασθενείας πάνω στο γραφείο και με κυτταζε σιωπηλός.

"Σας ακούω κύριε Παπ--------λε", του λέω για να τον κινητοποιήσω να μην μου τρώει την ώρα.

Με κοίταξε πάλι και μου λέει: 

"Λεξοτανίλ"

Θεοί του Ολύμπου! Χριστέ , Παναγία και όλοι οι Αγιοι!

Αν κάποιος θέλει εύκολα να με κάνει εξω φρενών, πρέπει να έρθει στο Ιατρείο  και να απαιτήσει με αυταρχικό τρόπο , ηρεμιστικά.

Λες και είμαι κανένας άθλιος συνταγογράφος , ένας ιατρουπάλληλος , ένας νομιμοποιητής εξαρτήσεων!

Πρέπει να έχει σχέση  με την παιδική μου ηλικία και τα τραυματικά της βιώματα. Η αυταρχική πατρική φιγούρα ζωντανεύει  και προβάλλεται στον απαιτητικό πελάτη που υπονομεύει τον ρόλο και την αυτοεκτίμησή μου. Είναι σοβαρά πράγματα αυτά και δεν είναι  να παίζει κανείς.

Κράτησα την ψυχραιμία μου.  Οχι μόνο γιατί είναι μέσα στα πλαίσια  της δουλειάς του γιατρού...  Αλλά η καταπονημένη φάτσα του και το ένστικτό μου, με  έκαναν να αγνοήσω την προσβολή που συνιστούσε η "εντολή" για Λεξοτανίλ.

Αποφάσισα μια μικρή επίθεση. 

Οχι για εκδίκηση.... αφού αποφάσισα τελικά να μην θυμώσω...ακόμη! 

Απλά , μια μικρή,  διερευνητική προβοκάτσια.

" Λεξοτανίλ ? είσθε εθισμένος?" 

Ρώτησα με ευγενικο- επαγγελματικό ύφος.    

 Εθισμός, εθισμένος... 

Πρόκληση στο εγώ του με μια αρνητικά φορτισμένη λέξη.

Κάτι πρέπει να πεί. Είναι εθισμένος ? δεν είναι εθισμένος? θα γίνει εθισμένος? τον νοιάζει  αν θα γίνει εθισμένος? 

"Μίλα !", είπα από μέσα μου. 

Περίμενα να "απολογηθεί" . 

Πρέπει να δείχνω ένας  ήρεμος και ευγενικός επιστήμων. 

Δεν πρέπει να βιάζομαι. Να είμαι υπομονητικός. 

Με κάποια αποθέματα αποδοχής και κατανόησης. 

Οχι ατελείωτα αποθέματα. Σωστά αποθέματα. Λογικά αποθέματα.  Να γίνει σαφές αυτό. Να το καταλάβει καλά. Χωρίς πολλά λόγια , φυσικά.

"Εθισμένος?" , επανέλαβε. "Οχι γιατρέ".

"Λοιπόν"?, συνέχισα εγώ, επιμένοντας για πληροφορίες. 

" Γνώσεσθε την Αλήθειαν...", λέει και....απαντώ αυτόματα:

"και η Αλήθεια ελευθερώσει υμάς! "

Είναι χωρίο του Ευαγγελίου που μου αρέσει πολύ. Μια βαθειά αλήθεια που με εκφράζει. Ενας άνθρωπος που στα χείλια του τέτοια ρητά , δεν μπορεί να είναι εντελώς τενεκές...Απο την άλλη και το ρητό, έτσι όπως το είπε, ήταν ξεκάρφωτο.   Η δυσαρέσκεια πάντως που αρχικά μου προκαλεσε , μειώθηκε. Ενα κύμα περιέργειας με κατέκλυσε... Να δω που το πάει...

 Τελικά φαίνεται ότι ήταν εκπαιδευμένος στο ξεγλίστρημα...

"Ωραίο το ρητό , αλλά τι σχέση έχει με εσάς?, τον ρωτάω.

"Η αλήθεια  δεν με ελευθέρωσε , γιατρέ. Με καταρράκωσε."

Σταμάτησε να μιλάει. 

Οχι μόνο ξέφυγε απο την ερώτηση -πρόκληση του "εθισμένου" που του απηύθυνα, αλλά κατάφερνε να καθοδηγεί τον διάλογο όπως ήθελε αυτός... να μου δημιουργεί ενδιαφέρον και εκνευρισμό με μελετημένες παύσεις...

Του έβγαινε αυθόρμητα αυτό. Ηταν εκπαιδευμένος στις αντιπαραθέσεις. Το βλέπουμε  αυτό σε ανθρώπους που ασκούν επαγγέλματα που απαιτούν αυξημένες ικανότητες πειθούς και διαπραγμάτευσης. Πολιτικούς, πωλητές, ηθοποιούς, παπάδες.

Όμως τι νόημα είχαν όλα αυτα να τα κάνεις σε ένα γιατρό που ζητάς την βοήθεια του? μήπως ήταν διερευνητική η στάση του για να δει πως θα αντιδράσω?

"Είχα την εντύπωση ότι το κύριο ενδιαφέρον σας ήταν τα Λεξοτανίλ", ανανέωσα την επίθεση εγώ.

 "Ήταν  η πρώτη λέξη  που μου είπατε".  

Εκανα παύση και τον κοίταξα.

 "Μου φάνηκε ότι ανησυχείτε μήπως ξεμείνετε απο ηρεμιστικά", συνέχισα με ύπουλα ήπιο τρόπο, καταλήγοντας επίτηδες στο αυθαίρετο και προκλητικό συμπέρασμα ότι, είναι  πράγματι, εθισμένος.

 "Δεν είμαι εθισμένος γιατρέ" είπε ο Θάνος.   "Αλλά μπορεί να γίνω. Παίρνω καθημερινά εδώ και δύο μήνες".

Σταμάτησε πάλι να μιλάει.        

Τον κοίταξα στα μάτια για να του κάνω εντύπωση.  

"Λεξοτανίλ κατά παραγγελίαν , δεν γράφω. Πέστε μου τι πρόβλημα έχετε και θα σας δώσω όποια αγωγή κρίνω εγώ"  , είπα  ερεθισμένος με την κωλυσιεργία του. 

Μου εξήγησε. Είχε άγχος και κατάθλιψη. 

-Υπάρχει κάποιο πρόβλημα στην δουλειά σας? στην οικογένειά σας?

- Οχι γιατρέ. Εχω καλή δουλειά... (Παύση)... όλοι με εκτιμούν...(παύση)... Η γυναίκα μου είναι πολύ καλή. (Παύση) Ναι, την αγαπώ .  (Παύση)..Και με αγαπάει και αυτή ....( Παύση)..Ξέρετε, έχουμε ενα υπέροχο κοριτσάκι.... (Παύση)...

- Λοιπόν? τι δεν παει καλά? συνέχισα . 

Αρχισε πάλι να με εκνευρίζει αρκετά το παρελκυστικό στυλ του. Να αργεί. Να απαντά αόριστα και με παύσεις. 

"Λοιπόν?" , ρώτησα πάλι ανυπόμονα και ψευτοευγενικά.

"Εχω Χαντινγκτον", μου λέει. "Εκανα γενετικό έλεγχο".

Χριστέ και Παναγία και όλοι οι Αγιοι! 

Ενιωσα μια δυνατή γροθιά στην μούρη. 

Οχι ! Στο στομάχι!  Ναι, στο στομάχι ,  ήταν ! Πόνος και σφίξιμο! Και ντροπή. Αρκετή ντροπή.

"Χάντινγκτον"!!??

"Δυστυχώς, ναι".

"Καλά , τώρα το μάθατε? ο πατέρας σας? ηταν καλά? πως πέθανε?"

Πέθανε νέος, απο ατύχημα γιατρέ. Δεν προλαβε να εκδηλώσει την αρρώστια του και έτσι μέχρι πρότινος είχαμε όλοι άγνοια. Τώρα ´ομως εκδήλωσε ο αδελφός μου... Και έκανα και εγώ γενετικό έλεγχο και είμαι θετικός... Περιμένω μήνα τον μήνα να εκδηλώσω τις τις χορειακές κινήσεις... Τον ακούσιο τρομερό χορό προς την τρέλλα και τον θάνατο...".

Είναι κάποιες ώρες που εύχομαι να είχα ένα άλλο επάγγελμα...να ήμουν κάτι ουδέτερο, προστατευμένο... ...βιβλιοπώλης...μάγειρας...υπάλληλος σε πρωτόκολλο...

Κράτησα την ψυχραιμία μου και το επαγγελματικό ύφος...δεν ήθελα και δεν έπρεπε να αυξήσω την ένταση και την δραματικότητα της στιγμής...της δημόσιας ομολογίας ενός μελλοθανάτου...

"Καταλαβαίνω, ζείτε πολυ δύσκολες ώρες", κατάφερα να πω με φαινομενική ηρεμία. "πέστε μου τι μπορώ να κάνω για σας πέρα απο τα Lexotanil".

"Μου αρκούν τα Λεξοτανίλ, γιατρέ", ειπε αυτός επίσης ήρεμος. Αλλά, μια που φαίνεται ότι έχουμε σε κοινή εκτίμηση το Ευαγγέλιο και τα εκλεκτά χωρία του, για πέστε μου, τελικά,  ο Θεός "τα πάντα εν σοφία εποίησε?" 

Με κοίταξε σιωπηλός. Τελικά είπε:

"Είμαι και εγώ,  με την κληρονομημένη τρομερή μου μοίρα, μέρος   της Θείας Οικονομίας?"

Στην αρχή θεώρησα καλύτερο να μην απαντήσω. Ισως καλύτερα η σιωπή απο καμμιά ανόητη ψευτοπαρηγοριά.

Τελικά δεν άντεξα και τα είπα όπως μου ήρθαν:

"Ηταν κάτω, μέσα στο υγρό έδαφος σε έναν αγρό, ένα σωρό σκουλήκια. Ηταν τυφλά, ένιωθαν μόνο το χώμα γύρο τους με την ωραία υγρασία και τριβόντουσαν ευχαριστημένα  πάνω  του, ανοίγοντας μικρές τρύπες  για να παίρνουν αέρα οι ρίζες των φυτών. Δεν είχαν φυσικά ιδέα τι ήταν πάνω  απο το χώμα... Υπήρχαν χωράφια, καλλιέργειες,  ενας αγροτικός συνεταιρισμός, μια μονάδα παραγωγής οικολογικων προιόντων...η βίλλα ενός αγροτοσυνδικαλιστή που  πρόκοψε και έγινε  υφυπουργός....Ολα αυτά τα θαυμαστά πράγματα και γεγονότα τα αγνοούσαν τα σκουληκάκια...Εκει λοιπόν που κάθονταν ευχαριστημένα στον σκοτεινό μικρόκοσμό τους, περνάει ένα αλέτρι και κόβει ένα  σκουλήκι στα δύο...

Φωνές  αυτό και ...κατάρες στον Θεό των σκουληκιών... Έτυχε να είναι εκεί κοντά και ένα σκουλήκι -γιατρός... Φυσικά η κατάσταση της υγείας του τραυματισμένου  σκουληκιού ήταν δραματική και προθανάτια..."

Με κοίταξε σκεφτικός.

Σηκώθηκε να φύγει. Με κοίταξε και πάλι σοβαρός και μου λέει:

"Είσαστε  ένα κυνικό σκουλήκι , γιατρέ. Δεν το λέω προσβλητικά. Σκουλήκια είμαστε."

Σταμάτησε και με κοιταξε σιωπηλός. Ευτυχώς δεν είχε θυμώσει μαζί μου. Σηκώθηκε να φύγει. Λίγο πριν βγεί απο την πόρτα γυρνάει και μου λέει: 

"Εχετε  δίκιο. Ο Θεός είναι απλά ένας αγρότης . Τίποτε άλλο.

 Ενας Μεγάλος  Καλλιεργητής. 

Δεν λογαριάζει παρά μόνο την σοδειά"

Σοδειά.

Αλήθεια,  πως να το γράψω? "σοδειά" ή "Σοδειά"?

Πικάσσο και Μαρί-Τερέζ

  Πάντα πίστευα ότι ο Πικάσο ήταν απατεώνας και δούλευε κοινό και κριτικούς… …πουλώντας τρέλα, τα κονόμησε χοντρά: ζωγράφισε την δεκαεπτάχρο...