8 Ιουν 2024

ΤΟ «ΠΙΣΤΕΥΩ»

 …αλήθεια, πόσοι απόφοιτοι Λυκείου -ή και Πανεπιστημίου- καταλαβαίνουν καλά  την ελληνική γλώσσα του τέταρτου αιώνα?

Μήπως θα έπρεπε η διδασκαλία της γλώσσας - ακόμη και για τους μη πιστούς- να περιλαμβάνει τέτοια σπουδαία κείμενα μπας και  μάθουν ελληνικά, ιστορία και θρησκεία ?



ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Από: Γεώργιος Μπαμπινιώτης



Το πρώτο που πρέπει να υπογραμμισθεί είναι ότι το «καταστατικό» τής Ορθόδοξης χριστιανικής πίστεως είναι γραμμένο Ελληνικά. Οι συντάκτες τού κειμένου αξιοποίησαν συνειδητά την ακρίβεια, την λιτότητα και την σημασιακή δηλωτικότητα τής ελληνικής γλώσσας.


Μού ζητήθηκε από τηλεθεατές να μιλήσω για την γλώσσα τού Συμβόλου τής Πίστεως. Αφορμή ήταν ότι την Εορτή τού Αγίου Πνεύματος προβλήθηκε στον Τηλεοπτικό Σταθμό τής Βουλής (ΒΟΥΛΗ TV) σε επανάληψη (κάθε μέρα στις 19.00 προβάλλονται οι εκπομπές «Σὲ προσκυνῶ,γλώσσα») η  αναφορά μου στην γλώσσα τού Συμβόλου τής Πίστεως ως προτύπου κατηγορικού λόγου. Αυτό όπως εξήγησα οφείλεται   στην κατηγορηματική λειτουργία   ΕΠΙΘΕΤΩΝ και ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ και στην αξιοποίηση τής δηλωτικής δύναμης των ΜΕΤΟΧΩΝ στο κείμενο τού Συμβόλου τής Πίστεως.

Μεταφέρω εδώ ένα από τα 180 κείμενα τού βιβλίου μου «Η γλώσσα μας» (Αθήνα 2020, Κέντρο Λεξικολογίας) με τίτλο: 

Το «Πιστεύω» ως πρότυπο κατηγορικού λόγου


 Ένα  καίριο ―και γλωσσικά―  χριστιανικό κείμενο είναι  το κείμενο τού Συμβόλου τής Πίστεως, το «Πιστεύω». Το κείμενο αυτό συντάχθηκε από τους Πατέρες των δύο πρώτων Οικουμενικών Συνόδων, τής Νίκαιας (325) και τής Κωνσταντινουπόλεως (381), και είναι γνωστό ως «Σύμβολο Νικαίας-Κωνσταντινουπόλεως», περιλαμβανόμενο και στη Θεία Λειτουργία.

 Το κείμενο αυτό δεν είναι προσευχή. Είναι διακήρυξη. Για την ακρίβεια, είναι ομολογία πίστεως τού Χριστιανού. Επικοινωνιακά, είναι κείμενο κατηγορικού λόγου, δηλαδή κείμενο δογματικής δήλωσης κατηγορημάτων, με τα οποία περιγράφονται οι ιδιότητες τού Τριαδικού Θεού και, προκειμένου για τον Χριστό, τα ιστορικά γεγονότα τής επί Γης παρουσίας του. Έτσι, όλο το κείμενο οικοδομείται πάνω σε ένα ρήμα, το ρήμα πιστεύω, περιλαμβάνει δε ΜΟΝΟ ΟΝΟΜΑΤΑ (ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ, ΕΠΙΘΕΤΑ και ΜΕΤΟΧΕΣ), με εξαίρεση δύο αναφορικές προτάσεις (δι’ οὗ τὰ πάντα ἐγένετο – οὗ τῆς βασιλείας οὐκ ἔσται τέλος) και ένα απαρέμφατο (κρῖναι). Τα ὁμολογῶ και προσδοκῶ (στο τέλος τού Συμβόλου) αποτελούν διακηρυσσόμενες στάσεις-δεσμεύσεις τού πιστού, οι οποίες συμπληρώνουν τον κύριο κορμό τού κειμένου, που είναι η περιγραφή και αναγνώριση των ιδιοτήτων τού Τριαδικού Θεού, προς αποφυγή των παρερμηνειών και κακοδιδασκαλιών που οδήγησαν στο πλήθος των αιρετικών διχογνωμιών των πρώτων χριστιανικών χρόνων.

 Η απόδοση ιδιότητας στην Ελληνική, δηλαδή η γλωσσική εξειδίκευση τής υπόστασης ενός προσώπου, επιτυγχάνεται με τρεις βασικούς τρόπους:

(α) χρήση κατηγορουμένου, π.χ. Πιστεύω ότι ο Θεός είναι παντοκράτωρ, 

(β) χρήση επιθετικού προσδιορισμού, π.χ. Πιστεύω σε έναν παντοκράτορα Θεό, 

(γ) χρήση κατηγορηματικού προσδιορισμού, π.χ. Πιστεύω σε έναν Θεό παντοκράτορα. 

Στο Σύμβολο τής Πίστεως επιλέγονται οι τρόποι (β) και (γ). Συγκεκριμένα, διακηρύσσεται η πίστη στον Θεό και στον Χριστό με προβεβλημένες δηλώσεις ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΟΥ τύπου (γ): Πιστεύω εἰς ἕνα Θεόν → Πατέρα, παντοκράτορα, ποιητὴν οὐρανοῦ… και (πιστεύω) καὶ εἰς ἕναν Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν → τὸν Υἱὸν τοῦ Θεοῦ, τὸν μονογενῆ (…), φῶς ἐκ φωτός, Θεὸν ἀληθινόν (…), ὁμοούσιον… Η πίστη στο Άγιο Πνεύμα διακηρύσσεται με δηλώσεις ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΙΚΟΥ τύπου (β): καὶ (πιστεύω) εἰς τὸ Πνεῦμα – τὸ ἅγιον, τὸ κύριον, τὸ ζωοποιόν (…).

Με τις δυνατότητες που προσφέρει η ελληνική γλώσσα, θα μπορούσαν να είχαν επιλεγεί άλλες, περισσότερο προβεβλημένες, διατυπώσεις, όπως είναι η χρήση κατηγορουμένου στις δηλώσεις τύπου (α): π.χ. Πιστεύω εἰς ἕνα Θεόν. Ὁ Θεὸς ἐστὶ Πατήρ, παντοκράτωρ, ποιητής… ή Πιστεύω εἰς ἕνα Θεόν, ὅστις ἐστί Πατήρ, παντοκράτωρ, ποιητής… Προφανώς, για λόγους μεγαλύτερης νοηματικής και γλωσσικής αλληλουχίας τού κειμένου, ήτοι αποφυγής επαναλήψεων, μακροσκελούς λόγου κ.λπ., επιλέχθηκε η βραχύτερη, οικονομική, έντονα συνεκτική, εύκολα προσλήψιμη και πολύ ευκολομνημόνευτη διατύπωση, αυτή που υπάρχει τελικά στο κείμενο.

 Ωστόσο, η ομολογία πίστεως σε σχέση με τα άλλα δύο πρόσωπα τού Τριαδικού Θεού, το πρόσωπο τού Χριστού και το πρόσωπο τού Αγίου Πνεύματος, απαιτούσε και δηλώσεις δογματικών παραδοχών και ιστορικών γεγονότων (πράξεις, ενέργειες και καταστάσεις) που γλωσσικά οδηγούν στο ρήμα. Ο μηχανισμός που επελέγη στο κείμενο τού Συμβόλου είναι ο συνδυασμός ρηματικής και ονοματικής δήλωσης, δηλαδή η χρήση (αναφορικών) ΜΕΤΟΧΩΝ. Έτσι, στο σύνολό της η γλωσσική δομή τού κειμένου διατήρησε το «σφιχτό» ενιαίο ΟΝΟΜΑΤΙΚΟ ΥΦΟΣ, κύριο συστατικό τού κατηγορικού λόγου που περιλαμβάνει δογματικές διατυπώσεις.

 Συγκεκριμένα, η αναφορά σε δογματικά θέματα για την υπόσταση τού προσώπου τού Χριστού και σε ιστορικά γεγονότα όπως είναι η ενανθρώπηση, η επίγεια δράση και η αιώνια παρουσία του, επιτελείται γλωσσικά με τη χρήση ΜΕΤΟΧΩΝ: καὶ (πιστεύω) εἰ ἕναν Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν → (…) τὸν ἐκ τοῦ Πατρὸς γεννηθέντα, (…) οὐ ποιηθέντα, τὸν (…) κατελθόντα (…) καὶ σαρκωθέντα (…) καὶ ἐνανθρωπήσαντα, σταυρωθέντα τε (…) καὶ παθόντα καὶ ταφέντα καὶ ἀναστάντα (…) καὶ ἀνελθόντα (…) καὶ καθεζόμενον […] καὶ πάλιν ἐρχόμενον (…) Ομοίως, η πίστη στο Πνεύμα τὸ Ἅγιον περιλαμβάνει δογματικές δηλώσεις που εκφέρονται «ρηματοονοματικά», δηλαδή με μετοχές: τὸ ἐκ τοῦ Πατρὸς ἐκπορευόμενον, τὸ σὺν Πατρὶ καὶ Υἱῷ συμπροσκυνούμενον καὶ συνδοξαζόμενον, τὸ λαλήσαν… Η ενεργοποίηση τού λεπτού μηχανισμού των μετοχών βοηθεί στην πλήρωση σύνθετων εκφραστικών αναγκών, όπως είναι η χρήση ονοματοποιημένης δήλωσης συνδυασμένης με παράλληλη δήλωση τού χρόνου (έμφαση σε έγχρονα ιστορικά γεγονότα τού βίου τού Χριστού: κατελθόντα, σταυρωθέντα, παθόντα, ταφέντα, ἀναστάντα κ.λπ.) και τού ποιού τής ρηματικής ενέργειας (έμφαση στο γεγονός τής γέννησης: γεννηθέντα, οὐ ποιηθέντα· έμφαση στην αιώνια διάρκεια τής παρουσίας: καθεζόμενον ἐκ δεξιῶν τοῦ Πατρός… κ.λπ.).

Οι γλωσσικές επιλογές που έγιναν από τους συντάκτες τού κειμένου σε συνδυασμό με ορισμένες μορφολογικές δυνατότητες που προσφέρει η Ελληνική, όπως η χρήση μετοχών, προσέδωσαν στο κείμενο τού Συμβόλου τής Πίστεως χαρακτήρα ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ. Η γλωσσική ανάγκη των εκφραστών τής χριστιανικής πίστης να δηλώσουν ―συχνά με σωρευτικό τρόπο― τις ιδιότητες τού Τριαδικού Θεού αλλά μαζί και πράξεις, ενέργειες και καταστάσεις που συνδέονται με τα τρία πρόσωπα τής μίας θεότητας εξυπηρετήθηκαν με σοφή, λεπτή και εμπνευσμένη χρήση των γλωσσικών μηχανισμών και δυνατοτήτων τής Ελληνικής. Έτσι, το ύφος τού κειμένου έχει την επιδιωκόμενη για τέτοιον τύπο κειμένου μονοσημία, υψηλή δηλωτικότητα και αυστηρότητα που απαιτεί ένα «καταστατικό» δογματικό κείμενο πίστεως όπως αυτό. Έχει ακόμη εκφραστική ποικιλία, λεπτές εννοιολογικές διακρίσεις (αγέννητος ο Πατήρ, δημιουργός των πάντων – γεννηθείς εκ τού Πατρός ο Υιός προ πάντων των αιώνων, ομοούσιος τω Πατρί – εκπορευόμενον εκ τού Πατρός το Πνεύμα, συν Πατρί και Υιώ συμ-προσκυνούμενον και συν-δοξαζόμενον κ.τ.ό.) και προ πάντων αξιοποίηση των δομικών (γραμματικοσυντακτικών) και σημασιολογικών κατηγοριών τής γλώσσας, που είναι γνωστές ως μέρη τού λόγου. 

Για μία ακόμη φορά, στο κείμενο τού Συμβόλου τής Πίστεως η λιτότητα των χρησιμοποιούμενων γλωσσικών μέσων, όπως έχει δείξει ο Roman Jakobson, ήτοι η αποκλειστική εν προκειμένω χρήση τού ονοματικού μηχανισμού τής γλώσσας (στον οποίο περιλαμβάνεται και η μετοχή) προβάλλει ανάγλυφα ως διαπιστωμένες και βιωμένες αλήθειες τις θεμελιώδεις δογματικές θέσεις τής Ορθόδοξης Πίστης.

7 Ιουν 2024

σκατοεπαγγέλματα


Μερικές δουλειές είναι δύσκολες, κουραστικές και ψυχοφθόρες αλλά «στο κρυφό». 

Δηλαδή , οι άνθρωποι αυτοί ταλαιπωρούνται και βασανίζονται αλλά δεν μπορούν να βγουν παραέξω να πουν τον πόνο τους.

Κάθομαι και διαβάζω τα βιογραφικά των υποψηφίων ευρωβουλευτών διαφόρων κομμάτων και αρχίζω να συμπονώ τον υπεύθυνο κατάρτισης εκάστου ψηφοδελτίου.

Προφανώς έχουν οδηγίες από τους επικοινωνιολόγους αλλά και  την πολιτική ηγεσία για το τι είδους ανθρώπους πρέπει να επιλέξουν.

Πρώτα πάμε σ’ αυτούς που είναι εύκολη επιλογή: 

…αυτούς που έχουν δόντι μέσα στο κόμμα, αυτούς που έχουν δική τους πολιτική επιρροή σε κάποιο επίπεδο - είτε σαν ενεργοί συνδικαλιστές είτε σαν τοπάρχες -  και αυτούς που έχουνε δημόσια προβολή από την τηλεόραση,  ως πρόσωπα κύρους.

Μετά αρχίζουν τα δύσκολα: 

οι «ευπαθείς ομάδες» δεν πρέπει να αντιπροσωπευθούν; 

Φυσικά. Πιάσε λοιπόν ένα τυφλό και  έναν ανάπηρο για να μην πουν  πως δεν είμαστε ευαίσθητοι. 

…και ένα πολύτεκνο οπωσδήποτε γιατί θα μας κατηγορήσουν για αδιαφορία στο δημογραφικό. 

Ένα εκπρόσωπο των Ποντίων, ένα των Κρητικών,  ένα των Μακεδόνων και ένα των γύφτων : είναι ομάδες συμπαγείς και εκνευρίζονται εύκολα αν δεν τους προτιμήσεις.

Συνταξιούχοι δημοσιογράφοι, συνδικαλιστές, και πανεπιστημιακοί είναι χρήσιμοι για τις γνωριμίες τους και για το ότι έχουν δυναμικό λόγο και ξέρουν άπλυτα σε όλους τους χώρους.

Και τα κομματικά στελέχη; 

Τι θα κάνουμε με αυτά;

Τα παιδιά μας της κομματικής οργάνωσης νεολαίας  που τώρα μεγάλωσαν και γέρασαν και δυσκολεύονται να πληρώσουν τα δίδακτρα των παιδιών τους στα πανεπιστήμια της Βρετανίας και της Κύπρου;

Θα δείξουμε αγνωμοσύνη; 

Όχι βέβαια.

Βάλε και απ’ αυτούς κανα δυό.

Αμ οι συνταξιούχοι αθλητές μας;

…όλοι  αυτοί που μας έκαναν υπερήφανους στα γήπεδα και στα στάδια ;

…οι ποδοσφαιριστές, οι καλαθοσφαιριστές, οι αρσιβαρίστες, οι δρομείς κλπ που κατήγγειλαν τα κακώς κείμενα μόλις έφυγαν απτα αθλητικά δρώμενα… ; 

Ναι… όλους αυτούς,  δεν πρέπει  να τους τιμήσουμε;

Φυσικά και θα τους τιμήσουμε. Βάλε κανα δυο και απ’ αυτούς και οπωσδήποτε μια σεξουαλική παρενόχληση.

Ναι ρε φίλε όλους θα τους τιμήσουμε… αλλά δεν θα τιμήσουμε αυτούς του «πρωτογενούς τομέα»,  δηλαδή αγρότες και κτηνοτρόφους;

Φυσικά και θα τους τιμήσουμε. 

Πιάσε ένα Σαρακατσάνο με 1500 πρόβατα στην Πίνδο που στηρίζει την οικονομία μας και μπορούμε να τρώμε κατσικάκι το Πάσχα. 

Να δούμε βέβαια που θα τους βολέψω όλους αυτούς.… 

…μονολογεί  ο υπεύθυνος κατάρτισης του ψηφοδελτίου.

Είναι σα να τον έχω μπροστά μου… 

Τον βλέπω να ταλαιπωρείται και να αγωνιά.

Σκατοεπαγγέλματα ρε φίλε.

Αλλά σε ποιον να το πεις…

6 Ιουν 2024

ταυτίζομαι με το γαϊδούρι

 ...η Βρετανική αυτοκρατορία είχε σύμβολο τον Βρετανικό λέοντα... 

...η Βυζαντινή αυτοκρατορία τον δικέφαλο αετό, η θαλασσοκράτειρα Βενετία ένα λιοντάρι με φτερά.

Πες μου με ποιο ζώο ταυτίζεσαι, να σου πω ποιος είσαι: 

προφανώς όσοι γουστάρουν  λιοντάρια,  αετούς κλπ,  λατρεύουν τη δύναμη : τους άρεσει να εμπνέουν φόβο και σεβασμό.

Αν όμως σ’ αρέσει το παγώνι ή  το αηδόνι, προφανώς θέλεις να σε θαυμάζουν για να τα χαρίσματα σου.

Αν σ’ αρέσουν τα Μπουλ Τέριέ, τα πητμπουλ  ή τα μπουλντόγκ,  προφανώς θέλεις να είσαι δυνατός και τρομερός... ενώ αν σου αρέσουν τα Πεκινουά και τα τσιουάουα,  θέλεις να είσαι χαριτωμένος και κομψός.

Προσπαθώ να καταλάβω γιατί εμένα με συγκινεί το γαϊδούρι

...δεν είναι κομψό, δεν είναι υπερήφανο - σαν το άλογο- δεν είναι γενναίο: το μόνο που μπορεί να καυχηθεί είναι ότι κάποτε κουβάλησε τον Χριστό.

Αλλά συνήθως κουβαλάει  ένα κάρο γκαζοντενεκέδες, μπάζα, τσιμέντα,  άμμο, εργαλεία, ξύλα και ανθρώπους.

Ένας ταπεινός χαμάλης με υπομονή και λυπημένο βλέμμα: 

τα γαιδούρια δεν είναι κουτά...υπομένουν αλλά καταλαβαίνουν .

Και τα βόδια υπομένουν ,  αλλά είναι κουτά.

Είναι δράμα να καταλαβαίνεις και να υπομένεις.

Έχει και ένα μεγαλείο, όμως.

Γιαυτό προτιμώ να είμαι γαιδούρι.

Καλύτερα... από περήφανο άλογο και από δυνατό βόδι.

Αυτά είναι κάπως χαζοί υπηρέτες.

Προτιμώ συνειδητοποιημένος χαμάλης.

Και βίγκαν.

Τα σαρκοφάγα, τα απέρριψα προ πολλού.

Έχουν σκληρό βλέμμα κακοποιού.

5 Ιουν 2024

σκληρό καρύδι ο Κασσελάκης

 Ο Κασσελάκης αποδεικνύεται σκληρό καρύδι για το εγχώριο πολιτικό σύστημα με τους καλομαθημένους γόνους και τα πλαδαρά κομματικά στελέχη.

Ένας νέος και ωραίος σαν φωτομοντέλο αλλά παράλληλα  έξυπνος, ευέλικτος, αεικίνητος και θρασύτατος: αντιμετωπίζει παλαίμαχους πολιτικούς στα ίσα - αν όχι και αφ υψηλού - θέτοντας ενοχλητικές ερωτήσεις για την περιουσία, τα σκάνδαλα , τις αβλεψίες , την κοινωνική αδιαφορία. 

Παρότι παλαιός οπαδός του Μητσοτάκη τώρα γίνεται πολύ ενοχλητικός θέτοντας ερωτήσεις ταμπού . 

Γιατί όπως όλοι ξέρουμε, υπάρχουν θέματα που  καίνε και όλοι σχεδόν οι πολιτικάντηδες δεν τα ακουμπάνε…

… όπως πχ αυτό της χρηματοδότησης και των εξόδων των κομμάτων - αλλά και και των πολιτικών ανδρών - που κάνουν προεκλογικές εκστρατείες πολύ πάνω από τα εισοδήματα και τις οικονομικές τους δυνατότητες.

Μαύρο χρήμα, τεράστια  χρέη , σκοτεινά δάνεια , σκοτεινοί χρηματοδότες. 

Βγάλε άκρη. 

Ο Κασσέλας λέει «ναι, έγινα εκατομμυριούχος στα τριάντα μου γιατί είμαι μάγκας και χέστε με: δεν έκλεψα στην Ελλάδα, δεν ακούμπησα δημόσιο χρήμα, δεν έχω νταβατζήδες»

…οκ ιστορία πολύ θεαματική για να γίνει πιστευτή χωρίς ενδοιασμούς αλλά τολμάει και τα λέει. 

Μοιάζει  πολύ αποφασισμένος αυτός ο τύπος  και δεν θα παραδοθεί εύκολα: θα προκόψει πολιτικά είτε ως αριστερός, είτε ως δεξιός, είτε ως εναλλακτικός, είτε ως εξωγήινος.

Και φαίνεται πως δεν διστάζει να πατήσει πάνω στα παλιά ιερά τοτέμ και να τα απαξιώσει.

Ο Τσίπρας είναι ένα τέτοιο.

 …και μάλλον το φυσάει και δεν κρυώνει που τον έφερε.

4 Ιουν 2024

η γελοιότητα του κόσμου

 Όσο γερνάω, τόσο λιγότερο θυμώνω με τον κόσμο…

… και τόσο περισσότερο γελάω: 

παλιότερα  θύμωνα με τις αδικίες και τις αθλιότητες…οι άνθρωποι μου φαίνονταν κακοί. 

Τώρα οι περισσότεροι  άνθρωποι μου φαίνονται μάλλον γελοίοι: από τους πολιτικούς που ακολουθούν τις βλακώδεις υποδείξεις των επικοινωνιολόγων και κάνουν επικοινωνιακά καραγκιοζιλίκια, μέχρι τον κοσμάκη που πιστεύει ότι θα δικαιώσει την ύπαρξή του με γυαλιστερά μπιχλιμπίδια, ψήγματα εξουσίας ή ερωτικά ψευδοεπιτεύγματα. 

Μάλλον γίνομαι πιό σοφός..

🙂

αρκετοί φιλόσοφοι ανακάλυψαν την γελοιότητα του κόσμου στα γεράματα. 

Ο Δημόκριτος , ο επιλεγόμενος και «γελαστός φιλόσοφος», αν και εθεωρείτο ο πιο πολυμαθής άνθρωπος της εποχής του, δεν έκανε τίποτε άλλο παρά να γελάει με τον κόσμο…

…αντί να τον παρηγορεί ή να του προτείνει σωτηρία.

Σε άλλους βέβαια, βγαίνει κακία: 

πχ ο Πλάτων ζήλευε αφάνταστα τον Δημόκριτο και είχε δώσει  γραμμή στους οπαδούς του να καταστρέψουν και εξαφανίσουν τα έργα του Δημόκριτου.

….όπως και έγινε: του Πλάτωνα τα έργα διασώθηκαν … και του Δημόκριτου, εξαφανίστηκαν.

Δεν ξερω που οφείλεται η σύγχρονη γελοιότητα. 

…ίσως οι πολιτικοί μας επέλεξαν την γελοιότητα ενσυνείδητα: αφού απέτυχαν να βελτιώσουν την πολιτική και οικονομική μας κατάσταση, Ισως  θεώρησαν τις γελοίες διαφημίσεις  ως κοινωνική προσφορά.

2 Ιουν 2024

Σαντορίνη…ερωμενη ή σύζυγος?

 Η Σαντορίνη για τους τουρίστες είναι  σαν καινούργια ερωμένη: την ερωτεύεσαι με την πρώτη ματιά.

Μυστηριώδης, εντυπωσιακή, παράξενη.

Με εκρηκτικό παρελθόν. 

Στην κυριολεξία.

🙂

Γυναίκα - λάβα, μεθυστική. 

Όταν όμως μένεις μόνιμα, αρχίζει να μοιάζει με σπαστική σύζυγο:  τσιγκούνα, κουτσομπόλα, αυταρχική, βαρετή, φιλοχρήματη. 

Συμφεροντολόγα. 

Μιά πρώην ψωμολυσσάρα που κέρδισε το λαχείο και μεγαλοπιάστηκε. 

Ακρίβεια, υπερκέρδη  και υπερκοστολόγηση... αλλά  η τσιγκουνιά, τσιγκουνιά. 

Βγάζει  και από τη μύγα ξύγκι. 

Να χτίσει το μαντρότοιχο μεχρι την άσφαλτο. 

Ας πατήσουμε και καμμιά γριά κατα λάθος. 

Δεν πειράζει. 

Παράλληλη απώλεια. 

Να νοικιάσουμε σκοτώστρες γουρούνες. 

Τα πτώματα έφταιγαν.

Να χτίσει και το τελευταίο ελεύθερο τετραγωνικό πάνω στον γκρεμό. Να νοικιάσει ακόμη και τα κοτέτσια. 

Να δουλέψει σαν χαμάλισσα οκτώ μήνες και ας πάθει εγκεφαλικό. Να εκμεταλλευτεί τον κάθε φτωχομπινέ. 

Να γλύψει δουλικά τον κάθε κοκκινομούρη τουρίστα. 

Ίσως είμαι υπερβολικός.

Ίδως βλέπω μονομερώς. 

Παραγνωρίζω τις αρετές και επικεντρώνω στα ενοχλητικά.

Έτσι είναι οι σύζυγοι: φτιάχνουν νόστιμα γεμιστά αλλά δεν μπορείς να παραβλέψεις την στριγκιά φωνή , την φλυαρία και την μεγαλομανία.

Δεν θέλω πολλά.

Ας μιλάει λιγότερο και πιό ευγενικά. 

Ας γίνει λίγο πιό ανθρώπινη. 

Απανθρωπιά και τσιγκουνιά είναι αδερφές.

Να σκεφτεί λιγάκι.

Και οι πετρελαιοπηγές ακόμα στερεύουν. 

Ο Θεός τα δίνει και εμείς δίνουμε εξετάσεις.

Επικοινωνία μέσω ιστολογίων

 



…έχει αρχίσει να γίνεται κοινωνικό φαινόμενο στην Αμέρικα: 

οι γιατροί , όλο και περισσότεροι, όλο και πιό έντονα, βγάζουν τα σώψυχά τους σε  προσωπικά ιστολόγια (μπλογκς).

Τυχαίο, προφανώς δεν είναι: 

κάτι τους  ωθεί να μιλήσουν γιά τον εαυτό τους και την δουλειά τους.

Αν και τα ιστολόγια αυτά, στην ουσία, είναι ημερολόγια, στην πραγματικότητα είναι σαν να απευθύνονται όχι στον εαυτό τους αλλά στην κοινωνία: 

η κοινωνία είναι ο στόχος.

Η κοινωνία είναι αυτή που δεν τους ξέρει, που δεν τους καταλαβαίνει, που τους παραμελεί, που τους έχει παρεξηγήσει.

Συνήθως τους γιατρούς των ιστολογίων τους χωρίζω σε δυό κατηγορίες: 

στους κυριλέ και στους τσαλαπατημένους.

Οι κυριλέ έχουν άψογη χωρίστρα -ή περιποιημένη καράφλα- και γυαλιά με κυριλέ σκελετό (συνήθως χρυσό).

Οι κυριλογιατροί δεν κάνουν προσπάθεια επικοινωνίας αλλά προσπάθεια αυτοπροβολής: 

βασικά ψαρεύουν πελατεία και φήμη… 

…Όσο για την κοινωνία, την έχουν χεσμένη. 

Οι τσαλαπατημένοι γιατροί από την άλλη, προφανώς δεν έχουν τέλεια χωρίστρα ή και καθόλου χωρίστρα:

…είτε  είναι …αναμαλλιασμένοι,  είτε είναι κακοκουρεμένοι και κακοχτενισμένοι.

Η φάτσα τους είναι κακοπαθημένη από τα ξενύχτια, τις εφημερίες και το άγχος. 

Προσπαθούν να επικοινωνήσουν με την κοινωνία και να την κάνουν σύμμαχό τους γιατί, συνήθως,  την βιώνουν ως καταπιεστικό αντίπαλο η ενοχλημένο συνεταίρο.

Νιώθουν ότι πρέπει να επιτύχουν ένα συνεταιρισμό με την κοινωνία,  ο οποίος συνεταιρισμός όμως, είτε  δεν επιτυγχάνεται καθόλου,  είτε επιτυγχάνεται μη ικανοποιητικά.

Οι παλιοί γιατροί,  πριν από 40-50 και παραπάνω χρόνια, δεν ενδιαφερόταν τόσο να επικοινωνήσουν  με την κοινωνία:

βασικά ήθελαν να έχουν κύρος και γυαλιστερή δημόσια εικόνα. 

Ένας καλόζωισμένος γιατρούκος με μεζονέτα , εξοχικό, γκόμενα και  Μερσεντές,  που έχει φιλοδοξίες για δήμαρχος η βουλευτής: αυτή ήταν η κορωνίς της επιτυχίας.

Αυτοί οι τύποι, δεν είχαν ψυχολογικά προβλήματα ούτε αμφιβολίες για το ρόλο τους στην ζωή και την ουσία της σχέσης τους με την κοινωνία: 

η κοινωνία έπρεπε να τους θεωρεί σωτήρες και να τους χειροκροτεί.

Το πρόβλημα είναι τώρα ότι η κοινωνία έχει αλλάξει και έχει γίνει πολύ μαλακισμένη: έχει θυμώσει με όλους και δεν χειροκροτεί κανένα. 

Τώρα θα μου πείτε… καλά κάνει  η κοινωνία και δεν χειροκροτεί κανένα,  διότι όλοι οι ψευτοσπουδαίοι  της έχουν πιάσει τον κώλο. 

Σωστό κι αυτό… ας προσεχαν.

Τελικά η κοινωνία ψάχνει στο Google απαντήσεις και νομίζει ότι τις βρίσκει ενώ, βασικά, δεν ξέρει τι της γίνεται. 

Έχει όμως την ψευδαίσθηση της γνώσης και της αυτοδυναμίας. 

Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, έχει πάψει να θαυμάζει το γιατρό και περισσότερο τον βλέπει σαν ένα σερβιτόρο που πρέπει να σερβίρει σωστά την κρεμ μπρυλέ.

Πρέπει να φτάσει ο κόμπος στο χτένι… και να φοβηθεί πάρα πολύ… για να αρχίσει να βλέπει τον γιατρό ως σωτήρα.

Αλλά και πάλι έχει τόσο πολύ αυξημένες προσδοκίες και τόσο λίγο ρεαλιστικούς στόχους, που διαρκώς παλαντζάρει ανάμεσα στον θαυμασμό και στην αμφισβήτηση.

Οι επιτυχημένοι επαγγελματίες γιατροί συνήθως είναι σαν τις κομμώτριες:  χαϊδεύουν και περιποιούνται τα κεφαλάκια την ώρα που ψιθυρίζουν  «γλυκόλογα» στα αυτιά.

….αυτά ακριβώς τα ανακουφιστικά λογάκια που θέλει να ακούσει ο πελάτης.

Πρέπει να γίνει ένα καινούργιο συμβόλαιο συνεργασίας ανάμεσα στην επαγγελματική ομάδα των γιατρών και στην κοινωνία: 

δεν ξέρω ακριβώς πως πρέπει να είναι αυτό το συμβόλαιο και ποιους όρους πρέπει να περιλαμβάνει, αλλά σίγουρα είναι κάτι το οποίο πρέπει να συζητηθεί. 

Και η συζήτηση, τουλάχιστον στην Αμέρικα, έχει αρχίσει από τα ιστολόγια των γιατρών.

Στην Ελλαδίτσα, την μικρομέγαλη χώρα με το μεγάλο παρελθόν και το μικρό παρόν, οι γιατροί είναι αρκετά σοβαροφανείς για να διαθέτουν τον απαραίτητο θάρρος -και την ειλικρίνεια- που απαιτείται  γιά να «ξεβρακωθούν»  μπροστά στο κοινό αλλά και να του απευθύνουν και τα μπινελίκια που του χρειάζονται. 

Ας ελπίσουμε ότι οι πιο νέοι, θα έχουν αυτό το θάρρος.

τελευταία - και φαρμακερή- ελπίδα

…ένα συγκινητικό ποίημα του γερο-Μπουκόφσκι που είχε μείνει μόνος και ήλπιζε , ακόμα, να βρει μιά γυναίκα (να ακούσει γυναικεία βήματα). Τελ...