14 Ιουν 2024

Η Πρόκα

 …το κατωτέρω παραμύθι πραγματεύεται την έννοια της ελευθερίας και της δημιουργίας: 

η δημιουργία είναι προιόν έμπνευσης και μόχθου….

δηλαδή προιόν μιάς ιδέας και κάμποσου  ιδρώτα.

Τίποτε από τα παραπάνω δεν είναι άκοπο και τζάμπα: 

και οι ιδέες και ο ιδρώτας έχουν κόστος.

Η ελευθερία επίσης δεν είναι αέρας κοπανιστός που διαχέεται παντού: 

έχει όρια και,  το κυριότερ όριό της,  είναι η ανάγκη.

….όταν έχεις ανάγκη, δεν είσαι ελεύθερος…

…ειδικά όταν η ανάγκη σου είναι πιεστική: πχ όταν δεν έχεις να φας.

Άρα σχεδόν πάντα, η ελευθερία είναι σχετική και είναι προιόν ισορροπιών και συμβιβασμών: 

είσαι ελεύθερος αλλά αν θέλεις να σου δώσω δουλειά πρέπει να συμφωνήσουμε στα καθήκοντα σου και στον μισθό σου.

Η πρόκα δεν φαίνεται να έχει αντίληψη της αποστολής της.

…και το σφυρί, επίσης, μάλλον αγνοεί και την κατασκευή του και την αποστολή του.

Ο πίνακας, όπως όλα τα έργα τέχνης  είναι προιόν έμπνευσης, ευαισθησίας, τεχνογνωσίας και κόπου: 

όλα αυτά δεν είναι ούτε άφθονα ούτε  αυτοφυή,  όπως το γρασίδι στον αγρό.

Είναι προιόντα θείας δωρεάς και προσωπικού μόχθου.

Η ελευθερία και η δημιουργία απαιτούν εργαλεία.

Ας πάρουμε απόφαση ότι τα εργαλεία δεν έχουν αυτοσυνειδησία.

…όπως και οι περισσότεροι άνθρωποι, επίσης.

…οι άνθρωποι ας αγωνιστούν να  αποκτήσουν.


παραμύθι


«Μια φορά κι έναν καιρό ήταν μια πρόκα που δεν ήθελε να τρυπήσει τον τοίχο· δεν της είχε κάνει απολύτως τίποτε ο τοίχος· γιατί λοιπόν να τον τρυπήσει;

Πώς όμως να μην τον τρυπήσει, αφού τη χτυπούσε ένα σφυρί;

Το σφυρί, πάλι, δεν ήθελε να χτυπάει την πρόκα, τη λυπότανε, ήτανε φιλόπροκο, ήταν ένα σφυρί που δεν πίστευε στη βία, αλλά τί να κάνει, αφού το κρατούσε ένας άνθρωπος που ήθελε, ντε και καλά, να καρφώσει την πρόκα στον τοίχο για να κρεμάσει ένα κάδρο, όμως, που δεν ήθελε να κρεμαστεί, γιατί ποιός θέλει στον κόσμο ετούτο να κρεμαστεί;

Το κάδρο, πάλι, περιείχε ένα τοπίο που δεν ήθελε να περιέχεται στο κάδρο, αλλά προτιμούσε, όπως είναι φυσικό, να είναι ελεύθερο στη φύση.

Ένας ζωγράφος, όμως, αποφάσισε πως έπρεπε να κόψει το τοπίο από τη φύση και να το βάλει σ' ένα κάδρο, γιατί, αν δεν το έκανε αυτό, δε θα ήτανε ζωγράφος. Κάτι μέσα του του έλεγε οτι η φύση πρέπει να κόβεται σε κομμάτια που λέγονται «τοπία».

Τη φύση, βέβαια, κανένας δεν τη ρώτησε αν ήθελε να κομματιάζεται, λίγο λίγο, και να γίνεται τοπία μέσα σε κάδρα που τα κρεμούν σε πρόκες, σε πρόκες που τις χτυπούν σφυριά και που τρυπούν τους τοίχους.

Έτσι, η φύση θύμωσε κι έβρεξε, έβρεξε τόσο πολύ που έλιωσε το ζωγράφο, τα χρώματά του, τον άνθρωπο που ήθελε να κρεμάσει το κάδρο, το κάδρο το ίδιο, το σφυρί, την πρόκα και τον τοίχο.

Έμεινε πάλι η φύση μόνη της, ωραία και ολόκληρη, χωρίς κάδρα, πρόκες και σφυριά, κι όποιος θέλει να τη δει μπορεί να βγει από τους τέσσερις τοίχους του και να πάει να τη συναντήσει εκεί που βρίσκεται, ελεύθερη κι απέραντη.

Αυτόν θα τον περιμένει με ανοιχτή αγκαλιά και δεν πρόκειται ποτέ να τον λιώσει».


Αργύρης Χιόνης

Τότε που η φύση θύμωσε / ΤΡΙΑ ΜΑΓΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ, 1998


12 Ιουν 2024

ισορροπιστές

Είναι γνωστό ότι οι γκάνγκστερς αναγνωρίζονται μεταξύ τους με μια ματιά. 

Αναγνωρίζουν ακόμα και την επικινδυνότητα του άλλου κακοποιού… 

Έχουν ένα αλάνθαστο εσωτερικό ζύγι που ζυγίζει τον άλλο. 

Το ίδιο πιστεύω συμβαίνει και με τους πολιτικούς: 

και αυτοί αναγνωρίζονται μεταξύ τους.

Γι’ αυτό τους βλέπουμε να βρίζονται και να ξεκατινιάζονται δημόσια και, ιδιωτικά,  να είναι αγαπημένοι. 

Γιατί ξέρουν ότι είναι ίδιοι.

Έχουν τους δικούς τους άγραφους κανόνες. 

Ένας τέτοιος κανόνας είναι ότι στα μεγάλα άλυτα προβλήματα  χρησιμοποιείς φρέσκο κρέας.

Αλήθεια, ποιος ξύπνιος επαγγελματίας πολιτικός θέλει να γίνει υπουργός υγείας ή παιδείας στην Ελλάδα;

Μόνο ένας που δεν ξέρει τι τον περιμένει.

…ή κάποιοςπου τον έχουν στριμώξει πολύ.

Γεικά, πάντως, κανένας επαγγελματίας ισορροπιστής δεν θα κάνει νούμερο στο τεντωμένο σκοινί πάνω από την πισίνα με τους κροκοδείλους.

Μαθητευόμενους θα βάλει… και, αν φαγωθούν, έχει ο Θεός.

Ο πρεσβευτής της Μαυριτανίας


Όταν ήμουνα πιτσιρικάς , λίγο μετά την ιατρική,  μου δόθηκε η ευκαιρία να πάω στην Κίνα μερικούς μήνες για να παρακολουθήσω μαθήματα βελονισμού και αναλγησίας. 

Εκεί ήμασταν νεαροί γιατροί και  φυσιοθεραπευτές από όλο τον κόσμο.

Ανάμεσα στους «συμμαθητές» μου ήτανε και ο πρεσβευτής της Μαυριτανίας: 

 ενας τύπος σαραντάρης ο οποίος είχε τελειώσει ιατρική (αλλά από ιατρική δεν ήξερε τίποτα). 

Ηταν μέλος της «επαναστατικής επιτροπής» που κατέλαβε την εξουσία : ξεκίνησε από υπουργός και, όταν έπεσε σε ενδοκομματική δυσμένεια,  τον στείλανε πρεσβευτή στην Κίνα.

Μου είχε κάνει τρομερή εντύπωση  ο πολυτελής  τρόπος διαβίωσης του και οι ψευτοαριστοκρατικοί τρόποι του.

Κυκλοφορούσε με τεράστια Μερσέντες με κινέζο οδηγό και φορούσε  χρυσό Πατεκ Φιλίπ των  10.000 δολλαρίων.

Τεμπέλαρος και άσχετος , δεν διάβαζε τίποτε και γκομένιζε αρκετά. 

Άρχοντας .

Ήταν και σοσιαλιστής.

Οι συμπατριώτες του λιμοκτονούσαν στην καυτή,  άνυδρη και άγονη έρημο αλλά αυτός  όμως δεν καταλάβαινε  τέτοια. 

Ηταν άλλη κλάση. 

Ήταν προορισμένος να κυβερνάει. 

Τον θυμήθηκα βλέποντας τους δικούς μας πολιτικούς να λένε παπαριές στην  τηλεόραση χωρίς να έχουν καμία ουσιώδη επαφή με την κοινωνία. 

Δυστυχώς ο κόσμος υποφέρει πολύ και ντρέπεται να το πει. 

Πρέπει να κάτσεις δίπλα του,  σαν ίσος προς ίσο, γιά να σου πεί τον πόνο του.

Σήμερα κάθισε δίπλα μου ένας  γέρος που αγκομαχούσε από το άσθμα.

Μόνο το σπρέι για τον πνεύμονα είχε συμμετοχή 15 ευρώ και του έλλειπαν πέντε.

Του τα έδωσα με ενοχές για την ψευτοάνεσή μου.

Ήταν πρώην οικοδόμος χωρίς επαρκή ένσημα…άρα θα πάρει μόνο τη σύνταξη γήρατος τώρα  στα 70.

Οι καλοζωισμένοι των κομμάτων δεν καταλαβαίνουν τίποτε  από τις πραγματικές αγωνίες του κόσμου.

Είναι πρεσβευτές της Μαυριτανίας.

10 Ιουν 2024

προπόνηση για σύνταξη

 ….οι γέροι πεινάνε γιατί  έχουν συντάξεις πείνας, φοβούνται για την υγεία τους γιατί δεν βρίσκουν γιατρό ούτε στο επείγον ούτε στο χρόνιο, και στενοχωριούνται και ντρέπονται για την αδυναμία και την κατάντια τους που τους έχουν,  όλοι,  χεσμένους.

…από τους πολιτικούς μέχρι τα παιδιά τους.

Τώρα αρχίζω να το παίρνω χαμπάρι πραγματικά: 

τώρα που παραιτήθηκα εδώ και δυό  μήνες και το παίζω προ-συνταξιούχος… 

Έστω και προσωρινά.

Η τελετουργία περιλαμβάνει φραπέ και σπανακόπιτα στο Everest που είναι στέκι γέρων.

Κανείς δεν ξέρει ότι είμαι γιατρός ούτε και πιάνω κουβέντα γιατί κάνω κούρα ηρεμίας, απομόνωσης και σιωπής. 

Απλά τους ακούω.

Φαίνεται ότι με εμπιστεύονται και μιλάνε ελεύθερα. 

Ο ένας πόναγε στον ώμο…προφανώς είχε περιαρθρίτιδα  και δεν μπορούσε να κοιμηθεί το βράδυ. 

Κοντινότερο ραντεβού με ορθοπεδικό στο Ι.Κ.Α. 17 Ιουλίου. 

Αδιαπραγμάτευτο. 

Δηλαδή το ανθρωπάκι πρέπει να πονάει κάθε βράδυ… να στριφογυρίζει από τον πόνο…. γιατί  δεν έχει φράγκο να πληρώσει ιδιώτη  και γιατί  ο γιατρός του ΙΚΑ είναι μετά από ενάμιση μήνα. 

Ένας άλλος γέρος τον συμβούλεψε να παραστήσει ότι έπεσε χθες και χτύπησε άρα είναι τραύμα και άρα είναι επείγον περιστατικό για να το δει εκτός ραντεβού, ο γιατρός. 

Εκεί παρενέβην παραβαίνοντας την απόφαση μου της σιωπής… και  παρατήρησα ότι αυτό δεν είναι καλή μέθοδος γιατί  αποπροσανατολίζει στο γιατρό και τον οδηγεί σε λάθος διάγνωση. 

Ο γιατρός θα του κάνει μια ακτινογραφία γιά  να δει αν έχει σπάσιμο και μετά θα του πει «δεν έχεις τίποτα, φύγε».

….ενώ άνθρωπος έχει μία φλεγμονή στον ώμο που είναι διαφορετικό πράγμα που  θέλει διαφορετική αντιμετώπιση. 

Όλα αυτά τα είπα χωρίς να πω ότι είμαι γιατρός. 

Κούνησαν το κεφάλι τους και συμφώνησαν.

Μετά άρχισαν να γκρινιάζουν γιατί το Everest παίρνει 5 λεπτά για πλαστικο ποτηράκι που τους το δίνει με νερό της βρύσης.

Δηλαδή όχι μόνο δεν έχουν τα  50 λεπτά για να πάρουν ένα μπουκαλάκι νερό, αλλά μερικοί δεν έχουν  και τα 5 λεπτά που απαιτεί το μαγαζί για το πλαστικό ποτηράκι… προφανώς διότι δεν μπορεί το μαγαζί να δίνει εκατοντάδες νερά την ημέρα τζάμπα καταναλώνοντας πλαστικά ποτήρια.

Τελικά ο γέρος δεν έδωσε τα 5 λεπτά και δεν ήπιε νερό.

Μετά ήρθε μια γριά -  που δεν ήταν και τόσο γριά-  και η οποία, αξιοπρεπέστατη και με καλά ελληνικά - σίγουρα ελληνίδα δηλαδή-  με πολιτισμένη και ισορροπημένη εμφάνιση και ζητιάνευε γιατί της έκοψαν το ρεύμα και το νερό.  

Δεν ήταν περιθωριακή, ούτε ψυχοπαθής, ούτε αλκοολική κλπ.

Ήταν μία κανονική γυναίκα. 

Περιέργως  απευθύνθηκε σε μένα…μάλλον γιατί  ήμουνα πιο κοντά της αλλά και γιατί έμοιαζα  πρόθυμος να την ακούσω αφού την κοίταζα ενώ οι άλλοι γέροι  δεν την κοίταξαν καθόλου.

Ζήτησε «μια βοήθεια» επειδή είδε ότι μάλλον θα ‘δινα κάτι,  μου έδειξε και το τρύπιο παπούτσι της.

Εγώ έβγαλα το πορτοφόλι μου αλλά δυστυχώς δεν είχα ψιλά και είχα μόνο πενηντάρικα και ένα εικοσάρικο και ντράπηκα να μην της δώσω τίποτα και της έδωσα το εικοσάρικο.

Βέβαια οι γέροι δίπλα μου άνοιξαν το στόμα τους  μια πήχη και θεώρησαν ότι είμαι κάνας εφοπλιστής.

Τότε μετάνιωσαν  που έλεγαν για τα 5 λεπτά του νερού και έπαψαν να μιλάνε ελεύθερα και ανοιχτά , για να μην τους ακούω.

Μετά σηκώθηκα και έφυγα αφού με έπιασε κατάθλιψη αλλά και τσαντίλα αφού εκνευρίστηκα  περνώντας μπροστά από τα στημένα στην πλατεία περίπτερα των κομμάτων που ήταν γεμάτα αφίσες και φωτογραφίες αρχηγών κομμάτων που χαμογελούσαν πλατειά.

Βασικά ήταν  κάτι εντονα χρωματιστά  παγκάκια και παραγκάκια με διάφορους κομματόσκυλους μέσα που προφανώς ελπίζουν  να πάρουν κανα κοκαλάκι από τους μελλοντικούς εκλεγμένους  των κομμάτων.

9 Ιουν 2024

συνταγή επιτυχίας

… η επιτυχία στην ζωή είναι πολύ απλή.

…αρκεί να κάνεις τους άλλους να πιστέψουν ότι είναι όμορφοι, έξυπνοι και σέξι.




8 Ιουν 2024

σύντομα και στον άγνωστο στρατιώτη

 θαυμάστε  «πρόοδο»:


https://twitter.com/libsoftiktok/status/1666833340173885440?s=61&t=UpjEuIE1p1vrcCrPOeYjhg


όποιος διαφωνεί,  στην Αμέρικα,  έστω απλά προβάλλοντας χωρίο της Βιβλου, συλλαμβάνεται 


https://www.thelancasterpatriot.com/reading-man-arrested-for-quoting-bible/?fbclid=IwAR2lsfQ79SxGYCshN8dwoeTTeXQ4ugvqEsGBB1xPOLd3QLqe6M-eHWKv6pc_aem_th_AY3bTrBerkDVZ0vD1ypbEKbScc3ENXNsdT3azYiMO8QTlMA6YfObBFG8nZKOfDyOpR8



ΤΟ «ΠΙΣΤΕΥΩ»

 …αλήθεια, πόσοι απόφοιτοι Λυκείου -ή και Πανεπιστημίου- καταλαβαίνουν καλά  την ελληνική γλώσσα του τέταρτου αιώνα?

Μήπως θα έπρεπε η διδασκαλία της γλώσσας - ακόμη και για τους μη πιστούς- να περιλαμβάνει τέτοια σπουδαία κείμενα μπας και  μάθουν ελληνικά, ιστορία και θρησκεία ?



ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Από: Γεώργιος Μπαμπινιώτης



Το πρώτο που πρέπει να υπογραμμισθεί είναι ότι το «καταστατικό» τής Ορθόδοξης χριστιανικής πίστεως είναι γραμμένο Ελληνικά. Οι συντάκτες τού κειμένου αξιοποίησαν συνειδητά την ακρίβεια, την λιτότητα και την σημασιακή δηλωτικότητα τής ελληνικής γλώσσας.


Μού ζητήθηκε από τηλεθεατές να μιλήσω για την γλώσσα τού Συμβόλου τής Πίστεως. Αφορμή ήταν ότι την Εορτή τού Αγίου Πνεύματος προβλήθηκε στον Τηλεοπτικό Σταθμό τής Βουλής (ΒΟΥΛΗ TV) σε επανάληψη (κάθε μέρα στις 19.00 προβάλλονται οι εκπομπές «Σὲ προσκυνῶ,γλώσσα») η  αναφορά μου στην γλώσσα τού Συμβόλου τής Πίστεως ως προτύπου κατηγορικού λόγου. Αυτό όπως εξήγησα οφείλεται   στην κατηγορηματική λειτουργία   ΕΠΙΘΕΤΩΝ και ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ και στην αξιοποίηση τής δηλωτικής δύναμης των ΜΕΤΟΧΩΝ στο κείμενο τού Συμβόλου τής Πίστεως.

Μεταφέρω εδώ ένα από τα 180 κείμενα τού βιβλίου μου «Η γλώσσα μας» (Αθήνα 2020, Κέντρο Λεξικολογίας) με τίτλο: 

Το «Πιστεύω» ως πρότυπο κατηγορικού λόγου


 Ένα  καίριο ―και γλωσσικά―  χριστιανικό κείμενο είναι  το κείμενο τού Συμβόλου τής Πίστεως, το «Πιστεύω». Το κείμενο αυτό συντάχθηκε από τους Πατέρες των δύο πρώτων Οικουμενικών Συνόδων, τής Νίκαιας (325) και τής Κωνσταντινουπόλεως (381), και είναι γνωστό ως «Σύμβολο Νικαίας-Κωνσταντινουπόλεως», περιλαμβανόμενο και στη Θεία Λειτουργία.

 Το κείμενο αυτό δεν είναι προσευχή. Είναι διακήρυξη. Για την ακρίβεια, είναι ομολογία πίστεως τού Χριστιανού. Επικοινωνιακά, είναι κείμενο κατηγορικού λόγου, δηλαδή κείμενο δογματικής δήλωσης κατηγορημάτων, με τα οποία περιγράφονται οι ιδιότητες τού Τριαδικού Θεού και, προκειμένου για τον Χριστό, τα ιστορικά γεγονότα τής επί Γης παρουσίας του. Έτσι, όλο το κείμενο οικοδομείται πάνω σε ένα ρήμα, το ρήμα πιστεύω, περιλαμβάνει δε ΜΟΝΟ ΟΝΟΜΑΤΑ (ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ, ΕΠΙΘΕΤΑ και ΜΕΤΟΧΕΣ), με εξαίρεση δύο αναφορικές προτάσεις (δι’ οὗ τὰ πάντα ἐγένετο – οὗ τῆς βασιλείας οὐκ ἔσται τέλος) και ένα απαρέμφατο (κρῖναι). Τα ὁμολογῶ και προσδοκῶ (στο τέλος τού Συμβόλου) αποτελούν διακηρυσσόμενες στάσεις-δεσμεύσεις τού πιστού, οι οποίες συμπληρώνουν τον κύριο κορμό τού κειμένου, που είναι η περιγραφή και αναγνώριση των ιδιοτήτων τού Τριαδικού Θεού, προς αποφυγή των παρερμηνειών και κακοδιδασκαλιών που οδήγησαν στο πλήθος των αιρετικών διχογνωμιών των πρώτων χριστιανικών χρόνων.

 Η απόδοση ιδιότητας στην Ελληνική, δηλαδή η γλωσσική εξειδίκευση τής υπόστασης ενός προσώπου, επιτυγχάνεται με τρεις βασικούς τρόπους:

(α) χρήση κατηγορουμένου, π.χ. Πιστεύω ότι ο Θεός είναι παντοκράτωρ, 

(β) χρήση επιθετικού προσδιορισμού, π.χ. Πιστεύω σε έναν παντοκράτορα Θεό, 

(γ) χρήση κατηγορηματικού προσδιορισμού, π.χ. Πιστεύω σε έναν Θεό παντοκράτορα. 

Στο Σύμβολο τής Πίστεως επιλέγονται οι τρόποι (β) και (γ). Συγκεκριμένα, διακηρύσσεται η πίστη στον Θεό και στον Χριστό με προβεβλημένες δηλώσεις ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΟΥ τύπου (γ): Πιστεύω εἰς ἕνα Θεόν → Πατέρα, παντοκράτορα, ποιητὴν οὐρανοῦ… και (πιστεύω) καὶ εἰς ἕναν Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν → τὸν Υἱὸν τοῦ Θεοῦ, τὸν μονογενῆ (…), φῶς ἐκ φωτός, Θεὸν ἀληθινόν (…), ὁμοούσιον… Η πίστη στο Άγιο Πνεύμα διακηρύσσεται με δηλώσεις ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΙΚΟΥ τύπου (β): καὶ (πιστεύω) εἰς τὸ Πνεῦμα – τὸ ἅγιον, τὸ κύριον, τὸ ζωοποιόν (…).

Με τις δυνατότητες που προσφέρει η ελληνική γλώσσα, θα μπορούσαν να είχαν επιλεγεί άλλες, περισσότερο προβεβλημένες, διατυπώσεις, όπως είναι η χρήση κατηγορουμένου στις δηλώσεις τύπου (α): π.χ. Πιστεύω εἰς ἕνα Θεόν. Ὁ Θεὸς ἐστὶ Πατήρ, παντοκράτωρ, ποιητής… ή Πιστεύω εἰς ἕνα Θεόν, ὅστις ἐστί Πατήρ, παντοκράτωρ, ποιητής… Προφανώς, για λόγους μεγαλύτερης νοηματικής και γλωσσικής αλληλουχίας τού κειμένου, ήτοι αποφυγής επαναλήψεων, μακροσκελούς λόγου κ.λπ., επιλέχθηκε η βραχύτερη, οικονομική, έντονα συνεκτική, εύκολα προσλήψιμη και πολύ ευκολομνημόνευτη διατύπωση, αυτή που υπάρχει τελικά στο κείμενο.

 Ωστόσο, η ομολογία πίστεως σε σχέση με τα άλλα δύο πρόσωπα τού Τριαδικού Θεού, το πρόσωπο τού Χριστού και το πρόσωπο τού Αγίου Πνεύματος, απαιτούσε και δηλώσεις δογματικών παραδοχών και ιστορικών γεγονότων (πράξεις, ενέργειες και καταστάσεις) που γλωσσικά οδηγούν στο ρήμα. Ο μηχανισμός που επελέγη στο κείμενο τού Συμβόλου είναι ο συνδυασμός ρηματικής και ονοματικής δήλωσης, δηλαδή η χρήση (αναφορικών) ΜΕΤΟΧΩΝ. Έτσι, στο σύνολό της η γλωσσική δομή τού κειμένου διατήρησε το «σφιχτό» ενιαίο ΟΝΟΜΑΤΙΚΟ ΥΦΟΣ, κύριο συστατικό τού κατηγορικού λόγου που περιλαμβάνει δογματικές διατυπώσεις.

 Συγκεκριμένα, η αναφορά σε δογματικά θέματα για την υπόσταση τού προσώπου τού Χριστού και σε ιστορικά γεγονότα όπως είναι η ενανθρώπηση, η επίγεια δράση και η αιώνια παρουσία του, επιτελείται γλωσσικά με τη χρήση ΜΕΤΟΧΩΝ: καὶ (πιστεύω) εἰ ἕναν Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν → (…) τὸν ἐκ τοῦ Πατρὸς γεννηθέντα, (…) οὐ ποιηθέντα, τὸν (…) κατελθόντα (…) καὶ σαρκωθέντα (…) καὶ ἐνανθρωπήσαντα, σταυρωθέντα τε (…) καὶ παθόντα καὶ ταφέντα καὶ ἀναστάντα (…) καὶ ἀνελθόντα (…) καὶ καθεζόμενον […] καὶ πάλιν ἐρχόμενον (…) Ομοίως, η πίστη στο Πνεύμα τὸ Ἅγιον περιλαμβάνει δογματικές δηλώσεις που εκφέρονται «ρηματοονοματικά», δηλαδή με μετοχές: τὸ ἐκ τοῦ Πατρὸς ἐκπορευόμενον, τὸ σὺν Πατρὶ καὶ Υἱῷ συμπροσκυνούμενον καὶ συνδοξαζόμενον, τὸ λαλήσαν… Η ενεργοποίηση τού λεπτού μηχανισμού των μετοχών βοηθεί στην πλήρωση σύνθετων εκφραστικών αναγκών, όπως είναι η χρήση ονοματοποιημένης δήλωσης συνδυασμένης με παράλληλη δήλωση τού χρόνου (έμφαση σε έγχρονα ιστορικά γεγονότα τού βίου τού Χριστού: κατελθόντα, σταυρωθέντα, παθόντα, ταφέντα, ἀναστάντα κ.λπ.) και τού ποιού τής ρηματικής ενέργειας (έμφαση στο γεγονός τής γέννησης: γεννηθέντα, οὐ ποιηθέντα· έμφαση στην αιώνια διάρκεια τής παρουσίας: καθεζόμενον ἐκ δεξιῶν τοῦ Πατρός… κ.λπ.).

Οι γλωσσικές επιλογές που έγιναν από τους συντάκτες τού κειμένου σε συνδυασμό με ορισμένες μορφολογικές δυνατότητες που προσφέρει η Ελληνική, όπως η χρήση μετοχών, προσέδωσαν στο κείμενο τού Συμβόλου τής Πίστεως χαρακτήρα ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ. Η γλωσσική ανάγκη των εκφραστών τής χριστιανικής πίστης να δηλώσουν ―συχνά με σωρευτικό τρόπο― τις ιδιότητες τού Τριαδικού Θεού αλλά μαζί και πράξεις, ενέργειες και καταστάσεις που συνδέονται με τα τρία πρόσωπα τής μίας θεότητας εξυπηρετήθηκαν με σοφή, λεπτή και εμπνευσμένη χρήση των γλωσσικών μηχανισμών και δυνατοτήτων τής Ελληνικής. Έτσι, το ύφος τού κειμένου έχει την επιδιωκόμενη για τέτοιον τύπο κειμένου μονοσημία, υψηλή δηλωτικότητα και αυστηρότητα που απαιτεί ένα «καταστατικό» δογματικό κείμενο πίστεως όπως αυτό. Έχει ακόμη εκφραστική ποικιλία, λεπτές εννοιολογικές διακρίσεις (αγέννητος ο Πατήρ, δημιουργός των πάντων – γεννηθείς εκ τού Πατρός ο Υιός προ πάντων των αιώνων, ομοούσιος τω Πατρί – εκπορευόμενον εκ τού Πατρός το Πνεύμα, συν Πατρί και Υιώ συμ-προσκυνούμενον και συν-δοξαζόμενον κ.τ.ό.) και προ πάντων αξιοποίηση των δομικών (γραμματικοσυντακτικών) και σημασιολογικών κατηγοριών τής γλώσσας, που είναι γνωστές ως μέρη τού λόγου. 

Για μία ακόμη φορά, στο κείμενο τού Συμβόλου τής Πίστεως η λιτότητα των χρησιμοποιούμενων γλωσσικών μέσων, όπως έχει δείξει ο Roman Jakobson, ήτοι η αποκλειστική εν προκειμένω χρήση τού ονοματικού μηχανισμού τής γλώσσας (στον οποίο περιλαμβάνεται και η μετοχή) προβάλλει ανάγλυφα ως διαπιστωμένες και βιωμένες αλήθειες τις θεμελιώδεις δογματικές θέσεις τής Ορθόδοξης Πίστης.

τελευταία - και φαρμακερή- ελπίδα

…ένα συγκινητικό ποίημα του γερο-Μπουκόφσκι που είχε μείνει μόνος και ήλπιζε , ακόμα, να βρει μιά γυναίκα (να ακούσει γυναικεία βήματα). Τελ...