24 Ιουν 2025

η ιδανική ερωτική σχέση είναι σαν το τάνγκο

 …ένας καλός τρόπος γιά να περιγράψεις την ιδανική ερωτική σχέση είναι το τάνγκο: 


δύο σώματα που έχουν λίγη επαφή…
…αλλά δουλεύουν σαν ένα σώμα , 
που κάνουν ερωτικές κινήσεις  ανεξάρτητες αλλά και  μαζί σαν ενιαίο σύνολο, 
που είναι φουλ στα σεξουαλικά μηνύματα και υποσχέσεις αλλά χωρίς χυδαιότητα και βεβαιότητα.

Και το πιό σημαντικό : 

φοράνε τα καλά τους ρούχα και γυαλιστερά παπούτσια αλλά δεν τσαλακώνουν ούτε πατάνε κακοποιητικά ο ένας τα  πόδια του άλλου.
Όλα δουλεύουν ρολόι με θαυμαστή αρμονία.


Το υπαρξιακό άγχος προκαλεί λογοδιάρροια

 


Είμαι ένας ακούσιος ωτακουστής.
…στα καφενεία ακούω - χωρίς να θέλω- τους διαλόγους των διπλανών και τους μονολόγους τους στο κινητό : 
όλοι πλέον μιλάνε συνεχώς στο κινητό , με δυνατή  φωνή, λέγοντας ασημαντότητες. 
Δηλαδή, όχι μόνο δεν ευχαριστιέμαι να ακούω για το «σιδέρωμα των ρούχων» που εκκρεμεί, αλλά με εκνευρίζει κιόλας. 
Ούτε αυτό που «είπε η κουμπάρα της»,  με ενδιαφέρει. 
Ούτε «η τσιμούχα που θέλει αλλαγή». 
Ούτε ο «πονοκέφαλος και η δυσκοιλιότητα». 
Σαράντα χρόνια γιατρός , αρκετά με απασχόλησε ο πονοκέφαλος και η δυσκοιλιότητα: αρκεί.
Και το «μούδιασμα στα χέρια» και η «αστάθεια στα πόδια», επίσης.
Λυπάμαι, εξαντλήθηκα.
Και τα προβλήματα γεωπολιτικής, επίσης.
Κατέληξα σε συμπέρασμα. 
Για όλα φταίνε οι Αμερικάνοι. 
Όλοι οι άλλοι είναι Παναγίες. 
Εγώ είμαι ένας ασήμαντος και παρακαλώ να με αφήσετε ήσυχο στην ασημαντότητά μου. 
Όποιος με ενοχλήσει στην γωνιά μου, γίνεται ο χειρότερος εχθρός μου.
Δηλώνω επίσης προοδευτικός και συντηρητικός.
Δεν γίνεται; 
Σας παρακαλώ…γίνεται και παραγίνεται.
Δηλαδή ανεχθήκατε τα πάντα σε πολιτικές κωλοτούμπες και η δική μου δήλωση σας πείραξε;
Θα το πώ στον υπουργό της Νέας Δημοκρατίας  που ήταν γραμματέας της ΚΝΕ. 
Αλλα επανέρχομαι στα κινητά: 
όλοι λένε ασημαντότητες και σπάω το κεφάλι μου γιατί τις λένε δημοσίως. 
Κατέληξα στο συμπέρασμα ότι έχουν υπαρξιακό άγχος: 
νιώθουν τόσο ασήμαντοι,  που προσπαθούν να πείσουν εαυτούς ότι η ζωή τους έχει περιεχόμενο. 
Ότι είναι πολυάσχολοι.
Εγώ δεν έχω τέτοιο πρόβλημα. 
Είμαι ασήμαντος και αργόσχολος και χαίρομαι αφάνταστα γι αυτό.

22 Ιουν 2025

φιλοσοφώντας με τον Grok3 AI

 …είπα να φιλοσοφήσω λίγο,  με την βοήθεια του Grok3 AI.


Ομολογώ ότι τα καταφέρνει θαυμάσια δίνοντας σαφείς απαντήσεις στο δευτερόλεπτο: ξεκάθαρες, εύληπτες, σύντομες, χωρίς …αερολογίες.

Πλάτων Μανιάς

Ερωτήσεις :

Ερώτηση Α. 
…ποιό είναι το νόημα της γνωστής ρήσης του  Ζαν Πωλ Σαρτρ «η ύπαρξη προηγείται της ουσίας»?
(existence precedes essence)

Απάντηση:

Η ρήση του Ζαν-Πωλ Σαρτρ «η ύπαρξη προηγείται της ουσίας» είναι κεντρική στην υπαρξιστική του φιλοσοφία και συνοψίζει την ιδέα ότι οι άνθρωποι δεν γεννιούνται με προκαθορισμένο σκοπό ή ουσία, όπως π.χ. ένα αντικείμενο (ένα μαχαίρι έχει την ουσία του να κόβει). Αντίθετα, οι άνθρωποι πρώτα υπάρχουν, δηλαδή έρχονται στον κόσμο χωρίς προκαθορισμένη φύση, και στη συνέχεια, μέσω των επιλογών, των πράξεων και της ελευθερίας τους, δημιουργούν τη δική τους ουσία, δηλαδή το νόημα και την ταυτότητά τους.

Με απλά λόγια, η φράση σημαίνει ότι δεν υπάρχει κάποιο έμφυτο πεπρωμένο ή θεϊκό σχέδιο που καθορίζει τι είμαστε. Είμαστε ελεύθεροι να διαμορφώσουμε τη ζωή μας, αλλά αυτή η ελευθερία συνοδεύεται από την ευθύνη να δώσουμε νόημα στην ύπαρξή μας μέσω των αποφάσεών μας. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αίσθηση «αγωνίας» (angoisse), καθώς ο άνθρωπος είναι απόλυτα υπεύθυνος για το ποιος γίνεται, χωρίς να μπορεί να βασιστεί σε εξωτερικούς καθορισμούς.

Η ρήση αυτή απορρίπτει τις παραδοσιακές φιλοσοφικές και θρησκευτικές απόψεις που θεωρούν ότι η ανθρώπινη φύση είναι προκαθορισμένη και τονίζει την ελευθερία και την αυτονομία του ατόμου.

Ερώτηση Β.  
…έχει η θέση αυτή καμμιά σχεση με την έννοια της «ενδελέχειας» του Αριστοτέλη?

Απάντηση: 

Η ρήση του Ζαν-Πωλ Σαρτρ «η ύπαρξη προηγείται της ουσίας» και η έννοια της «ενδελέχειας» του Αριστοτέλη παρουσιάζουν θεμελιώδεις φιλοσοφικές διαφορές, αλλά η σύγκριση τους είναι χρήσιμη για να κατανοήσουμε τις αντίθετες προσεγγίσεις τους ως προς τη φύση της ανθρώπινης ύπαρξης και ουσίας.

Ενδελέχεια του Αριστοτέλη

Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, η «ενδελέχεια» (ἐντελέχεια) αναφέρεται στην πλήρη πραγμάτωση του δυναμικού ενός όντος, δηλαδή την κατάσταση όπου κάτι έχει φτάσει στην τελειοποιημένη του μορφή, εκπληρώνοντας τον σκοπό ή τη φύση του. Για τον Αριστοτέλη, κάθε ον έχει μια προκαθορισμένη «ουσία» ή φύση που καθορίζει τον σκοπό του (τέλος). Για παράδειγμα, ένας σπόρος βελανιδιάς έχει μέσα του την ενδελέχεια να γίνει δέντρο βελανιδιάς, και η πορεία του προς αυτή την κατάσταση είναι η εκπλήρωση της ουσίας του. Στην περίπτωση του ανθρώπου, ο Αριστοτέλης πίστευε ότι η ενδελέχεια του συνδέεται με την άσκηση της λογικής και την ηθική ζωή, που οδηγούν στην ευδαιμονία.

Με άλλα λόγια, για τον Αριστοτέλη, η ουσία (ή φύση) ενός όντος προηγείται της ύπαρξής του, καθώς η ύπαρξη ενός πράγματος καθορίζεται από την έμφυτη δυνατότητα και τον προκαθορισμένο σκοπό του.

Σαρτρ και «η ύπαρξη προηγείται της ουσίας»

Αντίθετα, ο Σαρτρ, ως υπαρξιστής, απορρίπτει την ιδέα ότι οι άνθρωποι έχουν μια προκαθορισμένη ουσία ή σκοπό. Σύμφωνα με τον υπαρξισμό, ο άνθρωπος δεν δημιουργείται με κάποια έμφυτη φύση ή πεπρωμένο, όπως υπονοεί η ενδελέχεια του Αριστοτέλη. Αντ’ αυτού, ο άνθρωπος πρώτα υπάρχει – γεννιέται σε έναν κόσμο χωρίς προκαθορισμένο νόημα – και στη συνέχεια, μέσω των ελεύθερων επιλογών και πράξεών του, δημιουργεί τη δική του ουσία. Αυτή η θέση αντιτίθεται ριζικά στην αριστοτελική αντίληψη ότι η ουσία (ή ο σκοπός) προϋπάρχει και καθοδηγεί την ύπαρξη.

Σχέση και διαφορές

Η βασική διαφορά μεταξύ των δύο εννοιών έγκειται στον τρόπο που αντιλαμβάνονται τη φύση και τον σκοπό του ανθρώπου:

Αριστοτέλης: Η ενδελέχεια υποδηλώνει ότι η ουσία (φύση ή σκοπός) προηγείται της ύπαρξης. Ο άνθρωπος έχει μια έμφυτη δυνατότητα που καθορίζει το τι μπορεί και πρέπει να γίνει.
Σαρτρ: Η ύπαρξη προηγείται της ουσίας, δηλαδή δεν υπάρχει προκαθορισμένη φύση ή σκοπός. Ο άνθρωπος είναι ελεύθερος να ορίσει την ουσία του μέσω των πράξεών του.
Παρόλο που οι δύο θέσεις φαίνονται αντίθετες, μπορούμε να πούμε ότι η φιλοσοφία του Σαρτρ αποτελεί μια αντίδραση σε παραδοσιακές έννοιες όπως η ενδελέχεια του Αριστοτέλη. Ο Σαρτρ απορρίπτει την ιδέα ότι υπάρχει κάποια καθολική ή αντικειμενική φύση που καθορίζει την ανθρώπινη ύπαρξη, όπως υπονοεί ο Αριστοτέλης, και τονίζει την απόλυτη ελευθερία και ευθύνη του ατόμου να δημιουργήσει το δικό του νόημα.

Συμπέρασμα

Η θέση του Σαρτρ δεν έχει άμεση σχέση με την ενδελέχεια του Αριστοτέλη, αλλά αποτελεί μια φιλοσοφική αντίθεση σε αυτήν. Ενώ ο Αριστοτέλης βλέπει την ανθρώπινη ύπαρξη ως καθοδηγούμενη από μια προκαθορισμένη ουσία, ο Σαρτρ υποστηρίζει ότι η ύπαρξη είναι ανοιχτή και ότι η ουσία διαμορφώνεται από τις ελεύθερες επιλογές του ανθρώπου. Η σύγκριση αυτή αναδεικνύει τη ριζοσπαστική διαφορά μεταξύ της υπαρξιστικής ελευθερίας και της αριστοτελικής τελεολογίας.

 Ερώτηση Γ. 
Άρα καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η θέση του Αριστοτέλη περι ενδελέχειας προυποθέτει την ύπαρξη Θεού- Δημιουργού ενώ η θέση του Σαρτρ αρνείται τον  Δημιουργό και στην θέση του βάζει τον άνθρωπο , καθιστώντας τον μικρό Θεό?

Απάντηση:

Το συμπέρασμά σου αγγίζει μια σημαντική φιλοσοφική διάκριση μεταξύ της αριστοτελικής ενδελέχειας και της υπαρξιστικής θέσης του Σαρτρ, αλλά χρειάζεται κάποια διευκρίνιση για να αποφευχθούν υπεραπλουστεύσεις. Ας το εξετάσουμε βήμα-βήμα:

Αριστοτέλης και Ενδελέχεια: Υπονοείται Θεός-Δημιουργός;

Η έννοια της ενδελέχειας στον Αριστοτέλη δεν απαιτεί απαραίτητα την ύπαρξη ενός προσωπικού Θεού-Δημιουργού, όπως τον εννοούμε σε θεολογικά πλαίσια (π.χ. χριστιανισμός). Ο Αριστοτέλης πίστευε ότι κάθε ον έχει μια έμφυτη φύση ή σκοπό (τέλος) που το οδηγεί στην πλήρη πραγμάτωσή του. Για τον άνθρωπο, αυτός ο σκοπός συνδέεται με τη λογική και την ευδαιμονία. Στην κοσμολογία του, ο «Θεός» του Αριστοτέλη είναι το «Πρώτο Κινούν Ακίνητο», μια μεταφυσική αρχή που λειτουργεί ως τελική αιτία του κόσμου, ελκύοντας τα πάντα προς την τελειότητα, χωρίς να είναι δημιουργός με την έννοια ενός συνειδητού σχεδιαστή.

Ωστόσο, η αριστοτελική φιλοσοφία υπονοεί μια τελεολογική τάξη στον κόσμο, όπου τα όντα έχουν προκαθορισμένες φύσεις και σκοπούς. Αυτή η τάξη θα μπορούσε να ερμηνευθεί, σε ορισμένα πλαίσια, ως συμβατή με την ιδέα ενός νοήμονος σχεδίου ή μιας κοσμικής νομοτέλειας, αν και ο Αριστοτέλης δεν το διατυπώνει ρητά ως «Θεό-Δημιουργό» με τη σύγχρονη θεολογική έννοια. Επομένως, η ενδελέχεια προϋποθέτει μια φυσική ή μεταφυσική τάξη, αλλά όχι απαραίτητα έναν προσωπικό Θεό που δημιουργεί ex nihilo (από το μηδέν).

Σαρτρ: Ο Άνθρωπος ως «Μικρός Θεός»;

Ο Σαρτρ, από την άλλη πλευρά, αρνείται ρητά την ύπαρξη ενός Θεού-Δημιουργού, καθώς η υπαρξιστική του φιλοσοφία βασίζεται στην ιδέα ότι δεν υπάρχει προκαθορισμένο νόημα ή ουσία στον κόσμο. Η ρήση «η ύπαρξη προηγείται της ουσίας» σημαίνει ότι ο άνθρωπος είναι απόλυτα ελεύθερος να δημιουργήσει το δικό του νόημα μέσω των πράξεών του. Αυτή η ελευθερία, ωστόσο, δεν καθιστά τον άνθρωπο «μικρό Θεό» με την έννοια ενός παντοδύναμου όντος, αλλά μάλλον ένα ον που φέρει την ευθύνη να ορίσει τον εαυτό του σε έναν κόσμο χωρίς εγγενές νόημα.

Ο Σαρτρ χρησιμοποιεί την έννοια της «εγκατάλειψης» (abandonment) για να περιγράψει την κατάσταση του ανθρώπου που συνειδητοποιεί ότι δεν υπάρχει Θεός ή εξωτερική αρχή να του δώσει σκοπό. Αυτή η απουσία Θεού δεν εξυψώνει τον άνθρωπο σε θεϊκή θέση, αλλά τον επιβαρύνει με την «αγωνία» (angoisse) της απόλυτης ελευθερίας και ευθύνης. Ο άνθρωπος, κατά τον Σαρτρ, δεν έχει θεϊκές ιδιότητες (π.χ. παντοδυναμία ή αιωνιότητα), αλλά είναι «καταδικασμένος να είναι ελεύθερος», δηλαδή να δημιουργεί την ουσία του χωρίς καθοδήγηση.

Σύγκριση και Συμπέρασμα

Αριστοτέλης: Η ενδελέχεια υποδηλώνει μια τελεολογική τάξη στον κόσμο, όπου τα όντα έχουν προκαθορισμένες φύσεις. Αν και δεν απαιτεί ρητά έναν Θεό-Δημιουργό, η φιλοσοφία του είναι συμβατή με την ιδέα μιας κοσμικής ή μεταφυσικής αρχής που δίνει σκοπό.
Σαρτρ: Αρνείται κάθε προκαθορισμένη τάξη ή Θεό, τοποθετώντας τον άνθρωπο στο κέντρο ως δημιουργό του δικού του νοήματος. Ωστόσο, ο άνθρωπος δεν είναι «μικρός Θεός» με την έννοια της θεϊκής παντοδυναμίας, αλλά ένα πεπερασμένο ον που φέρει το βάρος της ελευθερίας του.
Το συμπέρασμά σου, λοιπόν, είναι εν μέρει σωστό: Ο Αριστοτέλης υπονοεί μια τάξη που μπορεί να συνδεθεί με μια μεταφυσική αρχή, ενώ ο Σαρτρ απορρίπτει κάθε τέτοια αρχή και δίνει στον άνθρωπο τη δυνατότητα να ορίσει την ουσία του. Όμως, ο άνθρωπος του Σαρτρ δεν είναι «Θεός», αλλά ένα ον που ζει με την ευθύνη και το παράδοξο της ελευθερίας του σε έναν κόσμο χωρίς εγγενές νόημα. Η αντίθεση αυτή αναδεικνύει τη διαφορά μεταξύ της αριστοτελικής τελεολογίας και της υπαρξιστικής ελευθερίας.

17 Ιουν 2025

Ισραήλ και Ιράν


Ο Θεός  είναι  υπέρ της εμπειρικής μάθησης


Η διαίσθηση μου λέει ότι μάλλον κακό τέλος θα έχουμε με την ιστορία Ισραήλ και  Ιράν. 

Είναι και οι δύο  φανατικά  θρησκευόμενοι λαοί…

και αυτό είναι καλό σε μικρές δόσεις… 

…αλλά σε μεγάλες είναι θανατηφόρο.

Βλέπω διάφορους εβραίους να υποστηρίζουν σοβαρά ότι είναι ο εκλεκτός λαός από τον Θεό:

“people chosen by the God” 

…έλεγε ένας σοβαρά,  σε συνέντευξη που είδα στο YouTube. 

Και το άκουσα και από άλλους. 

Εάν νιώθεις ότι είσαι «εκλεκτός του Θεού» , προφανώς  πιστεύεις ότι έχεις περισσότερα δικαιώματα να επιβιώσεις από όλους τους άλλους λαούς γύρω σου.

Μετά θυμήθηκα έναν μουσουλμάνο , πακιστανό  γιατρό στην Σαουδική Αραβία να μου λέει σοβαρά ότι όλες οι επιστημονικές ανακαλύψεις που έχουν γίνει και θα γίνουν στο μέλλον,  υπάρχουν γραμμένες στο Κοράνι σε σπερματική μορφή.

Ήταν ένας ηλικιωμένος γιατρός ο οποίος είχε μελετήσει και ασκήσει πολλά χρόνια ιατρική  και την ειδικότητα του με εντελώς ορθολογικό τρόπο αλλά δεν κατάλαβε ότι η τεράστια πολυπλοκότητα της επιστήμης δεν μπορεί να είναι όλη έν σπέρματι σε ένα θρησκευτικό βιβλίο.

Είναι σαν ένας επιστήμονας φυσικός που μελετάει την φύση των πλανητών και του σύμπαντος να παίρνει κατά γράμμα το βιβλίο της Γενέσεως για να βγάλει συμπεράσματα στην κοσμολογία.

Η τυφλή πίστη στην θρησκεία -και κυρίως στο γράμμα της  θρησκείας,  δηλαδή στα θρησκευτικά κείμενα - σε κάνει  ανυποχώρητο:

Κάθε μικρή υποχώρηση είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. 

Γι’ αυτό έκαναν απίστευτους καυγάδες και εγκλήματα στο Βυζάντιο γιά - ασήμαντα σήμερα- θεολογικά ζητήματα.

Γι’ αυτό πιστεύω ότι το ζήτημα θα τελειώσει μετά από πολλή και μακρόχρονη αιματοχυσία και καταστροφή…

 …γιατί δεν είναι ζήτημα πολιτικό, οικονομικό  και εθνικό αλλά ζήτημα θρησκευτικό:

 ζήτημα πίστης και αφοσίωσης στον ίδιο το Θεό.

Και δυστυχώς ο Θεός  δεν παρεμβαίνει άμεσα σε τέτοιους καυγάδες…

…ανάμεσα στους οπαδούς που έχει  στις διάφορες φράξιες.

Τους άφηνε να μάθουν  μέσα από τον πόνο και την εμπειρία. 

Είναι σαφές ότι  ο Θεός  προάγει την εμπειρική μάθηση.


God is in favor of experiential learning.

My intuition tells me that the story between Israel and Iran will likely end badly. Both are fanatically religious peoples… and that’s fine in small doses… but in large ones, it’s deadly. I see various Jews seriously claiming that they are the chosen people by God: “people chosen by the God,” one said seriously in an interview I saw on YouTube. And I’ve heard it from others too. If you feel you are “God’s chosen,” you obviously believe you have more rights to survive than all the other peoples around you.

Then I remembered a Muslim, a Pakistani doctor in Saudi Arabia, telling me seriously that all scientific discoveries that have been made and will be made in the future are written in the Quran in embryonic form. He was an elderly doctor who had studied and practiced medicine and his specialty for many years in a completely rational way, but he didn’t realize that the immense complexity of science cannot all be contained in seed form in a religious book. It’s like a physicist studying the nature of planets and the universe taking the Book of Genesis literally to draw conclusions in cosmology.

Blind faith in religion—and especially in the letter of religion, meaning religious texts—makes you uncompromising: every small concession becomes a matter of life and death. That’s why they had incredible disputes and committed crimes in Byzantium over theological issues that seem trivial today. That’s why I believe this issue will end after much prolonged bloodshed and destruction… because it’s not a political, economic, or national matter but a religious one: a matter of faith and devotion to God Himself.

And unfortunately, God doesn’t directly intervene in such disputes… among the followers He has in various factions. He lets them learn through pain and experience. It’s clear that God promotes experiential learning.


12 Ιουν 2025

Χριστός, Διόνυσος και Απόλλων


Θέλω να ομολογήσω κάτι αν και ξέρω ότι δε με συμφέρει να το ομολογήσω. 

Στην Ελλάδα γενικά πρέπει να λες τα αποδεκτά και όχι αυτά που παρεκκλίνουν της κοινής αποδοχής. 

Τελοσπάντων, σε αυτή την ηλικία που έχω φτάσει,  έχω κερδίσει το προνόμιο να μπορώ να μιλάω πιό ελεύθερα αφού πλέον δεν έχω να διακινδυνεύσω πολλά πράγματα ούτε από καριέρα, ούτε από λεφτά ούτε από κοινωνική εκτίμηση .

Σκεφτόμουνα λοιπόν τα αισθήματα που μου προκαλούν τα αρχαία ερείπια και τα αρχαία μνημεία σε σχέση με τα βυζαντινά και τα νεότερα χριστιανικά. 

Αν και έχω ιστορικό  θρήσκου για κάμποσα χρόνια, Ομολογώ ότι κάτι με ενοχλεί στο όλο χριστιανικό οικοδόμημα: 

δεν μου αρέσει ο συνεχής θρήνος.

Δεν μου αρέσει που τα ράσα των ιερέων και των καλόγερων, είναι μαύρα. 

Ξέρω ότι ο καλός χριστιανός πρέπει να είναι σε μία κατάσταση συνεχούς μετανοίας γιά τις υπαρκτές και ανύπαρκτες αμαρτίες του και για το προπατορικό αμάρτημα.

Δε μου αρέσει αυτή η κατάσταση συνεχούς συντριβής… αν και ξέρω ότι είναι στα πλαίσια μιας προσπάθειας ηθικής αυτοσυγκράτησης και  βελτίωσης και, πράγματι,  σε ορισμένες μάλλον σπάνιες περιπτώσεις , προκύπτει ένα είδος ανθρώπου εξαιρετικού και αξιοθαύμαστου που τον λέμε «άγιο».

Ο διαβολικά έξυπνος και διεισδυτικός  στην ανθρώπινη ύπαρξη φιλόσοφος Νίτσε, διατύπωσε την τρομερότερη κατηγορία προς το χριστιανισμό :

Είπε ότι «δεν έχει χαρά».

Ξέρω ότι οι χριστιανοί αρνούνται αυτή την κατηγορία και βεβαιώνουν ότι δίνει  πάρα πολλή χαρά στους πιστούς του πράγμα για το οποίο αμφιβάλλω αν κρίνω από την εμπειρία μου.

Γαλήνη ναι, ταπείνωση ναι, Ανθρωπιά ναι, αλληλεγγύη ναι…

Αλλά χαρά, μάλλον δύσκολα και σπάνια.

…και πώς να έχεις χαρά,  όταν νιώθεις ότι είσαι σε μία κατάσταση συνεχούς λογοδοσίας για τα παραπτώματα σου; 

Η ιστορία του Βυζαντίου , του μακρότερου χριστιανικού κράτους στην ιστορία, δεν ενθαρρύνει πολύ την πίστη στην αποτελεσματικότητα του χριστιανισμού στην εξημέρωση των ενστίκτων  της εξουσιολαγνείας, της κενοδοξίας, της εγκληματικής θηριωδίας.

Τα αρχαία ερείπια της κλασικής και της προκλασικής εποχής μου δημιουργούν αίσθηση χαράς γιατί νιώθω ότι ο άνθρωπος τότε ήταν πιο ελεύθερος, πιο ανεξάρτητος στην σκέψη και πιο κοντά στη φύση. 

Ήταν μια θαυμαστή περίοδος που το ανθρώπινο πνεύμα ήταν δημιουργικό και ελεύθερο σχεδόν όσο ποτέ στην ιστορία.

Η ελληνιστική εποχή αντίθετα με την παρακμή της, μου δημιουργεί δυσάρεστα συναισθήματα. 

Ο Καβάφης που λάτρευε την εποχή αυτή και την παρακμή της, μάλλον είχε τους λόγους του.

Έχω την υποψία ότι αυτά τα αντικρουόμενα  αισθήματα που έχω πάνω στην αρχαιότητα και στο Βυζάντιο, τα έχει πολύς κόσμος στην Ελλάδα και δεν τα εκφράζει. 

Σεβόμαστε το Βυζάντιο και το χριστιανισμό γιατί ειναι  μέρος της νεότερης  ταυτότητας μας αλλά όλα αυτά τα κρατάμε και κάπως μακριά .

Βλέπουμε  με συμπάθεια το εκκλησάκι στην κορυφή του λόφου  αλλά όχι την  μητρόπολη με τους  χρυσοστόλιστους δεσποτάδες,  τους κληρονόμους της βυζαντινής εξουσίας.

Δίνουμε μεγάλη εμπιστοσύνη και σεβασμό στις συμβουλές του λαϊκού καλόγερου Παΐσιου και του γέροντα που μας εξομολογεί… 

…αλλά όχι στις υψηλές και περίπλοκες θρησκευτικές θεωρίες και δόγματα.

Και στα πανηγύρια σήμερα, όταν γιορτάζουμε τον τοπικό άγιο, δεν θρηνούμε:

χορεύουμε ανταλλάσσοντας τολμηρές μαντινάδες.

 …κάπου βαθιά μέσα μας, νιώθουμε ότι συνεχίζουμε τις αρχαίες ελληνικές γιορτές με το Διονυσιακό πνεύμα  που είχε χορό,  κρασί , γέλιο και σεξουαλικότητα.

11 Ιουν 2025

Αντωνυμίες…

 …οι γουοκάκηδες κάνουν μεγάλη φασαρία για να καταργήσουν την αρσενική  και  θηλυκη αντωνυμία  αυτός / αυτή ( he, she) και να το αντικαταστήσουν με το «αυτοί» ( their) .

Αλλά τελικά ούτε αυτό τους ικανοποιεί και έχουν βάλει ένα σωρό ακόμα παράξενα ονομαστικά άρθρα / αντωνυμίες τα οποία στο τέλος ούτε αυτοί ξέρουν τι σημαίνουν. 

Θαυμάστε: 

Ακρόαση στην επιτροπή της Γερουσίας που αφορά την εξέταση και εμπορευματοποίηση του γενετικού υλικού για τον προσδιορισμό του φύλου.

Εξετάζεται η διευθύνουσα σύμβουλος της μεγάλης εταιρίας γενετικού προσδιορισμού 23andMe…

Η οποία είχε δηλώσει - παλιότερα -  ότι εάν βάζουμε λάθος άρθρο μπροστά από τα ονόματα των trans (διαφυλικών) θα στενοχωρηθούν και θα πάθουν κατάθλιψη. 

Αλλά η ίδια δεν ξέρει τι σημαίνουν αυτά τα αντωνυμικά σύμβολα τα οποία η ίδια πρότεινε ότι πρέπει να χρησιμοποιούνται!


https://youtu.be/dZPPp9Xrzvo?si=j58SH5vJuhO4VcrY

8 Ιουν 2025

ιδρωμένος και τριχωτός

   Είχα και έχω πολλές ατυχίες στη ζωή μου. 

Έτυχε να γεννηθώ σκύλος και μάλιστα σκύλος που μοιάζει με αγγλικό σέτερ, δηλαδή ένα πολύ τριχωτό αγγλικό κυνηγόσκυλο. 

Βέβαια εγώ,  ούτε αγγλική καταγωγή έχω, ούτε κυνηγόσκυλο είμαι.

… και ούτε θέλω να είμαι τίποτα από τα δύο. 

Απλά είμαι τριχωτός και έχω μεγάλα κρεμασμένο αυτιά και έτυχε να γεννηθώ  στην Ελλάδα.

Στην χώρα  με τους πολλούς φιλόζωους που θέλουν να έχουν σκύλο ράτσας ή κάτι που να μοιάζει με σκύλο ράτσας.

Βασικά είμαι μια τριχωτή και ιδρωμένη  μπάλα και σκάω από τη ζέστη γιατί στην Ελλάδα έχει μεγάλες ζέστες, ειδικά το καλοκαίρι. 

Αυτό βέβαια δεν απασχολεί τους φιλόζωους που θέλουν  να έχουν  ένα σκύλο χαριτωμένο και τριχωτό  που να τον χαϊδεύουν και να του κάνουν κούτσου -κούτσου -κούτσου.

Βασικά, είναι  μάλλον   εγωκεντρικά και συναισθηματικά στερημένα άτομα που θέλουν να παριστάνουν τους ευαίσθητους.

Στο συμπέρασμα αυτό καταλήξαμε με δύο φίλους σκύλους που βλέπω συχνά στην πλατεία και είναι δυο μικρά χνουδωτά  μπισον τα οποία υποφέρουν ακόμα περισσότερο από μένα.

Δυστυχώς η ανθρωπότητα δεν πάει καλά και οι άνθρωποι είναι δυστυχισμένοι και συναισθηματικά ασταθείς.

Η απόφαση των προγόνων μας να δεθούν με την τύχη των ανθρώπων ως συνεργάτες και αργότερα ως γελωτοποιοί, θεραπαινίδες και ψυχολογικά δεκανίκια, ήταν μάλλον ατυχής. 

Από ελεύθεροι κυνηγοί  στα δάση καταλήξαμε αδύναμοι και ανίκανοι υπηρέτες που πούλησαν την αξιοπρέπεια τους για άθλιες βιομηχανοποιημένες σκυλοτροφές.

Και να μαι τώρα ως είδος, από τα πράσινα βρετανικά λιβάδια που κυνηγούσα αλεπούδες,  να τρώγω άθλια φρισκις σε προσφορά από τον Σκλαβενίτη και να σκάω από την ζέστη στην πλατεία Νέας Σμύρνης.



dream becomes reality

  …dream becomes reality …κάποτε έγραψα για μιά δυστοπική προφητεία που έκανα καθότι έχω κληρονομικό χάρισμα:  ο κόσμος μας ήταν πλέον πεδίο...