3 Αυγ 2025

η Ειρήνη , ο Ισοκράτης και ο Τραμπ





 Ειρήνη, Ευνομία, Δίκη (Δικαιοσύνη):   ήταν τρεις αδελφές

(Ωρες)


Η Δίκη 


Κατά τον Ησίοδο, στη Θεογονία του, ήταν κόρη του πατέρα των θεών και των ανθρώπων Δία και της Τιτανίδας Θέμιδας και αδερφή της Ειρήνης και της Ευνομίας.

Η σύντροφος της ήταν η Αιδώς. 

Αποτελούσε την προσωποποίηση της έννοιας της δικαιοσύνης, όπως και η μητέρα της, καθώς και της ηθικής τάξης. 

Η Δίκη με την βοήθεια των Ερινύων επιτηρούσε τη διαφύλαξη της ηθικής τάξης και επέβαλλε τιμωρίες σε όσους προσπαθούσαν να την διασαλεύσουν. 


Ειρήνη


Οι Αρχαίοι Έλληνες πολύ συχνά ίδρυαν βωμούς προς αυτήν μετά το πέρας των εχθροπραξιών. Γνωστά της επίθετα ήταν τα: «Γλυκεία», «Βαθύπλουτος», «Πλουτοδότειρα» κ.ά. Ο Ευριπίδης και ο Αριστοφάνης παρουσιάζουν την Ειρήνη στα έργα τους ως φορέα της ευφορίας και του πλούτου. 


Η αντίστοιχη θεά για τους Ρωμαίους ήταν η  Ειρήνη Παξ (Pax), η λατινική εκδοχή της. 

Ένα πολύ γνωστό γλυπτό είναι το σύμπλεγμα του Κηφισόδοτου, πατέρα του Πραξιτέλη 


Ρωμαϊκό αντίγραφο του έργου του Κηφισόδοτου «Ειρήνη και Πλούτος», υπάρχει στην Γλυπτοθήκη του Μονάχου. (βλ Φωτο)


Η Ειρήνη (Ειρήνη), μία από τις τρεις Ώρες - κόρες της Θέμιδος και του Δία - και το παιδί Πλούτος, με το κέρας της Αμαλθείας (αφθονίας).

Στο δεξι χέρι κρατάει ακόντιο.

(Η Ειρήνη είναι  ένοπλη…)


(η Αμάλθεια ήταν η κατσίκα που θήλασε τον Δία, τον πατέρα των θεών του Ολύμπου, όταν η μητέρα του Ρέα τον βοήθησε να βρει καταφύγιο στο νησί της Κρήτης για να τον σώσει από τον πατέρα του Κρόνο, ο οποίος κατασπάραξε τα ίδια του τα παιδιά για να μην του πάρουν το θρόνο.

Μια μέρα, ενώ ο μικρός Δίας έπαιζε με την Αμάλθεια, έσπασε κατά λάθος το κέρας της. Χρησιμοποίησε τις θεϊκές του δυνάμεις για να μην στεναχωρήσει την κατσίκα και έκανε το κέρας της να ξεχειλίζει πάντα από αγαθά σε αφθονία).


Συμβουλές του Ισοκράτη  προς τους Αθηναίους να εκμεταλλευτούν την Ειρήνη και να πάψουν την ιμπεριαλιστική πολιτική του συνεχούς επεκτατισμού που είναι επιβλαβής και αδιέξοδη.

( Λές και απευθύνεται στον Τραμπ και στις ΗΠΑ!)


Στον λόγο «Περί Ειρήνης» το 356 πΧ ο Ισοκράτης συμβουλεύει τους Αθηναίους να εκμεταλλευτούν την Ειρήνη του Ανταλκίδα (Ανταλκίδειος Ειρήνη) που έχει συναφθεί από το 386 και να εγκαταλείψουν την ηγεμονία τους στην θάλασσα, που ήταν η πηγή όλων των δεινών τους. 

Αντί να σπαταλούν χρήμα και δυνάμεις για να κατακτήσουν την γη των άλλων, να επικεντρωθούν στο πώς θα εξασφαλίζουν μια καλύτερη ζωή στον τόπο τους. 

Ο πόλεμος έχει επιφέρει μεγάλα δεινά στην πόλη και την έχει τελείως απογυμνώσει από το προηγούμενο μεγαλείο της. 

Προτείνει, λοιπόν, να τηρήσουν μια πιο συνετή στάση, να επιλύσουν τις διαφορές τους με τη διπλωματία, ώστε να επιδιώξουν την ευημερία σε ένα ειρηνικό περιβάλλον.


«Θα ήταν, λοιπόν, αρκετό για εμάς, αν μπορούσαμε να ζούμε στην πόλη μας με ασφάλεια, να γινόμασταν πιο ευημερούντες όσον αφορά τη ζωή μας, να είχαμε ομόνοια μεταξύ μας και να απολαμβάναμε την εκτίμηση των άλλων Ελλήνων; 

Εγώ, τουλάχιστον, πιστεύω ότι, αν αυτά επιτυγχάνονταν πλήρως, η πόλη μας θα ευημερούσε απόλυτα. 

Ωστόσο, ο πόλεμος μας έχει στερήσει όλα όσα προανέφερα: μας έχει κάνει φτωχότερους, μας έχει αναγκάσει να υποστούμε πολλούς κινδύνους, μας έχει δυσφημίσει στους Έλληνες και μας έχει ταλαιπωρήσει με κάθε τρόπο. 

Αν, όμως, συνάψουμε ειρήνη, […] θα ζούμε στην πόλη μας με μεγάλη ασφάλεια, απαλλαγμένοι από πολέμους, κινδύνους και αναταραχές, […] και κάθε μέρα θα προοδεύουμε προς την ευημερία, […] καλλιεργώντας τη γη χωρίς φόβο, ταξιδεύοντας στη θάλασσα και ασχολούμενοι με άλλες εργασίες που τώρα, εξαιτίας του πολέμου, έχουν εγκαταλειφθεί. 

Θα δούμε, επίσης, την πόλη μας να διπλασιάζει τα έσοδά της σε σχέση με τώρα, να γεμίζει με εμπόρους, ξένους και μετοίκους, ενώ τώρα είναι έρημη από αυτούς. 

Και το πιο σημαντικό: θα έχουμε όλους τους ανθρώπους ως συμμάχους, όχι με τη βία, αλλά επειδή θα τους έχουμε πείσει.»


Ἆρ’ οὖν ἂν ἐξαρκέσειεν ἡμῖν, εἰ τήν τε πόλιν ἀσφαλῶς οἰκοῖμεν καὶ τὰ περὶ τὸν βίον εὐπορώτεροι γιγνοίμεθα καὶ τά τε πρὸς ἡμᾶς αὐτοὺς ὁμονοοῖμεν καὶ παρὰ τοῖς Ἕλλησιν εὐδοκιμοῖμεν; 

Ἐγὼ μὲν γὰρ ἡγοῦμαι τούτων ὑπαρξάντων τελέως τὴν πόλιν εὐδαιμονήσειν. 

Ὁ μὲν τοίνυν πόλεμος ἁπάντων ἡμᾶς τῶν εἰρημένων ἀπεστέρηκεν· καὶ γὰρ πενεστέρους ἐποίησεν, καὶ πολλοὺς κινδύνους ὑπομένειν ἠνάγκασεν καὶ πρὸς τοὺς Ἕλληνας διαβέβληκεν καὶ πάντας τρόπους τεταλαιπώρηκεν ἡμᾶς. 

Ἤν δὲ τὴν εἰρήνην ποιησώμεθα, […] μετὰ πολλῆς μὲν ἀσφαλείας τὴν πόλιν οἰκήσομεν, ἀπαλλαγέντες πολέμων καὶ κινδύνων καὶ ταραχῆς, […] καθ’ ἑκάστην δὲ τὴν ἡμέραν πρὸς εὐπορίαν ἐπιδώσομεν, […] ἀδεῶς γεωργοῦντες καὶ τὴν θάλατταν πλέοντες καὶ ταῖς ἄλλαις ἐργασίαις ἐπιχειροῦντες αἳ νῦν διὰ τὸν πόλεμον ἐκλελοίπασιν. Ὀψόμεθα δὲ τὴν πόλιν διπλασίας μὲν ἢ νῦν τὰς προσόδους λαμβάνουσαν, μεστὴν δὲ γιγνομένην ἐμπόρων καὶ ξένων καὶ μετοίκων, ὧν νῦν ἐρήμη καθέστηκεν. 

Τὸ δὲ μέγιστον∙ συμμάχους ἕξομεν ἅπαντας ἀνθρώπους, οὐ βεβιασμένους, ἀλλὰ πεπεισμένους.” Ισοκράτης, Περὶ εἰρήνης 19-21


Ο Περὶ Εἰρήνης λόγος του Ισοκράτη συντάχθηκε λίγο μετά την έναρξη του Συμμαχικού πολέμου και κυκλοφόρησε ως πολιτικό φυλλάδιο στην Αθήνα. 

Τον Συμμαχικό πόλεμο διεξήγαγαν οι Αθηναίοι εναντίον των Ροδίων, των Χίων και των Κώων, που είχαν αποστατήσει από τη Β΄Αθηναϊκή Συμμαχία αρνούμενοι να καταβάλουν τις υπέρογκες συμμαχικές εισφορές που απαιτούσαν οι Αθηναίοι. 

Όλοι μαζί με τους Βυζαντίους συμμάχησαν με τον σατράπη της Καρίας Μαύσωλο. 

Η έκβαση του πολέμου ήταν ολέθρια για τους Αθηναίους και σήμανε την διάλυση της Συμμαχίας.

Η Αλγερινή

 Δεν αντέχω να διαβάζω για κοινωνικές και ατομικές ανθρώπινες αθλιότητες.

40 χρόνια στην ιατρική έχω ακούσει τόσα πολλά άθλια πράγματα που πλέον δεν αντέχω. 

Είναι μηχανισμός αυτοπροστασίας. 

Δεν θέλω να ξέρω ούτε για αυτήν που σκότωνε τα παιδιά της-  κι αν και πως τα σκότωνε-  που έχει γίνει σίριαλ τώρα τελευταία… ούτε για τον κάθε βλαμμένο και ψυχοπαθή κακοποιητή και δολοφόνο.

Δεν διαβάζω  ποτέ λεπτομέρειες και κυρίως κείμενα…μόνο ότι αρπάξει τυχαία το μάτι μου από τίτλους.

Μικρή εξαίρεση έκανα για αυτή την Αλγερινή που παράτησε το μωρό της να πεθάνει στο Φάληρο. 

Προφανώς διαταραγμένο άτομο, ταλαιπωρημένο αφάνταστα, σε καθεστώς ημιπαρανομίας με τρία παιδιά από ένα σύριο και που συζεί με έναν «έλληνα  ηλικιωμένο».

Είχε εκθέσει  πάλι ένα μωρό δύο χρονών σε κίνδυνο γιατί το είχε παρατήσει στην είσοδο της πολυκατοικίας μόνο του…

…. αλλά ουδείς κινήθηκε νομικά, ουδείς περιέθαλψε τα παιδιά, ουδείς περιέθαλψε αυτήν ψυχιατρικά,  ουδείς ζήτησε λογαριασμό από τον Σύριο πατέρα των παιδιών η από τον ελληνα μπάρμπα με τον οποίον συζεί.

Μία σκατένια  κατάσταση,  σε ένα σκατένιο κράτος, που όλοι παριστάνουν  τους ευαίσθητους.

Η Αλγερία είναι ένα πλούσιο κράτος με άφθονο πετρέλαιο και πολλούς φτωχούς κατοίκους. 

Έχει περάσει τα πάνδεινα από τους Γάλλους αποικιοκράτες που στρογγυλοκάθισαν τον κώλο τους 130 χρόνια και έτρωγαν τον αγλέουρα…

…και όταν οι αραπάδες θέλησαν να τους διώξουν, οι Γάλλοι έκαναν τρομοκρατία και καταστολή με ενάμιση εκατομμύριο νεκρούς.

Ωραίοι οι  οι Γάλλοι.

 Λιμπερτέ Εγκαλιτέ  και Παπαριτέ.

Άμα είναι για τα λεφτά και την κονόμα και την εξουσία,  δεν διστάζουν να σκοτώσουν και τη μάνα τους.

Έτσι είναι  οι λαοί από αυτές τις χώρες… τις διαλυμένες και κακοποιημένες.

Σαν τις πουτάνες που τις δέρνει  ο νταβατζής,  τους παίρνει  τα λεφτά για τους πουλάει αγαπητιλίκι.

Και βρέθηκε η κακομοίρα η αλγερινή  στην Ελλαδάρα να κάνει την τύχη της στας Ευρώπας. 

Και ο έλληνας κωλόγερος να βγάλει το γκομενοάχτι του πριν πεθάνει.

Χέσε μέσα κατάσταση. 

Καλύτερα να μη διαβάζω τίποτα. 

Μόνο αυτό που τα έφτιαξε η πενηνταοκτάχρονη Πάμελα Άντερσον με τον 73χρονο Λάιμ Νίσον.


https://el.wikipedia.org/wiki/Πόλεμος_της_Αλγερίας


https://el.wikipedia.org/wiki/Αχμέντ_Μπεν_Μπελά.






28 Ιουλ 2025

Αθήνα

Ήρθε ο Σουρής στον ύπνο μου και μου υπαγόρευσε το ακόλουθο ποίημα:

Βεβαιώνω ότι όλη η έμπνευση, η φρασεολογία και οι χαρακτηρισμοί είναι δικοί του και ουδεμία ευθύνηνφέρω.


«Αθήνα»


Αθήνα ξέρεις τι θα πει, πουλάκι μου Αθήνα?


τραμπουκαριό, μαχαίρωμα, μαγκιά, καγιέν και πείνα,

μπουζούκια, διαδήλωση, αυτό θα πεί Αθήνα


σκατόλακκος απέραντος  κυρίων  κυριλάτων

εν μέσω  καθημερινών  τσιφτετελο - ασμάτων.

Νοθείας και μαγκοκλανιάς  η πρώτη επιστήμη

λημέρι απατεωνιάς , γκουρμέ μα και  ψοφήμι.


Αθήνα ξέρεις τι θα πει? … πνιγμός και αηδία,

Από σκουπίδια χίλια δυό, ωραίο περιβόλι,

με κατρουλίλα στις γωνιές , ούρα - σκατά των σκύλων 

Αρρώστια, φίρμες και μαγκιά ένδεια γιατρών και φίλων


τέρμα τα γκάζια, ερημιά και λάκκοι ανοιγμένοι

δελτία αστυνομικά και μπάτσοι κοιμισμενοι


κι όταν ο Κούλης σαν ξυπνά ευθύς το νου μυρώνει,

γιά να πατεί στις πέτρες της να αυτοβαλαντώνει 

να λέει τις παπάρεςτου σαν άλλος Λουδοβίκος,

τις άρες και τις μάρες του και σαν αρνί και λύκος.


Πατώ και γώ στη γλίτσα της, όλος βουτώ στη σκόνη

και λέω  μ’ ενθουσιασμό μη χάσω μιά παπάρα

μη χάσω καμμιά παπαριά κι η Βενετιά βελόνι

αρλούμπα και κατεργαριά και κούφια μπαλαφάρα


Αθήνα… ξέρεις τι θα πει? … Πουλάκι μου, Αθήνα?

μανταμ Σουσού παντοτεινή, σεμνή Γλωσσοκοπάνα,

Μαίρη,  Μαρλίν και Μαριγώ, με τούτα και με κείνα

Χάνει η μάννα το παιδί και το παιδί την μάννα


πουτάνες, κλέφτες, κίνηση , πρεζόνια , τραβεστάρες

ανάρχες και χουλίγκανοι, Αρλούμπες άρες μάρες


Αθήνα ξέρεις τι θα πει? 

πουλάκι μου, Αθήνα?


Στην ντάλα του μεσημεριού φραπέ στα καφενεία, 

Κοκότες μες στα γκαμπριολέ, παντιέρες, σακαράκες.

το στοίχημα περίμενα, ΟΠΑΠ, κωλοχανεία

Κηφηναριό και γκλαμουριά και δανεικά και τράκες.


…με την Τύχη περιμένω 

την κονόμα για να δρέψω 

κι αν η Τύχη δεν με πάει 

έχω άκρη στο γκουβέρνο

επιδότηση θα πάρω, 

μου την έταξαν πως παίρνω


…και με γλύψιμο, απάτη  

και με τούτα και με κείνα

αυτό θα πει Ρωμέικο, 

αυτό θα πει Αθήνα.

27 Ιουλ 2025

Όταν ξεπηδάνε - και σε πηδάνε- οι αναμνήσεις

 …όταν είσαι πλούσιος, λένε ότι πλήττεις αφόρητα , έχεις ανασφάλεια μη χάσεις τα λεφτά σου και έχεις υπαρξιακό άγχος για το ρόλο σου πάνω σ’ αυτή τη γη. 

Όταν είσαι μεροκαματιάρης, φτωχός ή  και μισθοσυντήρητος, προσπαθείς να βγάλεις τον επιούσιο και οι υπαρξιακές αγωνίες και τα άγχη μοιάζουν πολυτέλεια.

Πάντως η αλήθεια είναι οτι όταν έχεις λεφτά γλιτώνεις από πολύ σκατό.

Μπορείς πολύ πιο εύκολα να πεις «παραιτούμαι», «άντε και παράτα με», «αντε και …κοιμήσου». 

Επίσης λες πιο εύκολα την γνώμη σου… 

αν και στην μπουρδελοχώρα που ζούμε, το να λες την αλήθεια εντελώς ανοιχτά και να θίγεις  τα κακώς κείμενα,  έχει ένα ρίσκο από μικρομεσαίο έως   μεγάλο.

Τώρα που συνταξιοδοτήθηκα , μου έρχονται στο μυαλό διάφορα δυσάρεστα γεγονότα που τα κατάπια, τα ανέχτηκα, η απλά έκανα το κορόιδο.

Θυμάμαι έκανα ψυχιατρική έξι μήνες το Δαφνί.

Βασικά ήτανε Νταχάου αν και κάποια περίπτερα,  δηλαδή κλινικές,  ήτανε καλύτερα από άλλα. 

….είδα τρομερές  εικόνες…πράγματα απίστευταή τρομακτικά.

Για παράδειγμα ήτανε μια καημένη ασθενής γριά αδύνατη και μικροκαμωμένη η οποία έρχεται σε κάποια φάση με μώλωπες, σοβαρές κακώσεις, ένα δυο σπασμένα πλευρά…

 και είπανε ότι έπεσε…. ενώ στην πραγματικότητα κάποιος από το προσωπικό την είχε χτυπήσει με το τσόκαρο. 

Ξύλινο τσόκαρο είπανε….και με τα σπρωξίματα και τα χτυπήματα, έπεσε κιόλας.

Απ’ ότι είδα, όλοι έκαναν το κορόιδο…

 και οι νοσηλευτές και γιατροί… μια κατάσταση χέσε και άσε.

Το κατάπια . 

Τι να πω τώρα εγώ…ένας μικρός ειδικευόμενος γιατρός… που ήμουνα εκεί μόνο για έξι μήνες… 

Και να έλεγα, ποιος θα με λάμβανε υπόψιν… και ποιος θα έκανε την ΕΔΕ… και  άστα να πάνε.

Μια άλλη φορά είδα γάτες να τρώνε μέσα από το φαγητό ασθενών. Αυτό γινόταν γιατί  σε κάθε κτίριο, έφερναν  με αυτοκίνητο το φαγητό των ασθενών από τα μαγειρεία μέσα σε μεγάλες λαμαρίνες, σε σιδερένια ταψιά δηλαδή, και, αντί να το παραδώσουν μέσα στις τραπεζοκόμες,  το αφήνανε  στο πεζοδρόμιο στην είσοδο του κάθε κτιρίου!

 και περίμενε εκεί το φαγητό μέχρι  να έρθουνε οι τραπεζοκόμες  να το πάρουνε … διότι «δεν ήταν υποχρέωση τους να το ανεβάζουν απάνω».

Εν τω μεταξύ, αν τύχαινε να είναι γάτες εκεί κοντά, όρμαγαν και άρχιζαν να τρώνε. 

Μάλιστα μία γάτα είχε μπει ολόκληρη μέσα στο ταψί και τσαλαβουτούσε με τα πόδια της.

Σ’ αυτή την περίπτωση,  είπα κάτι στο διευθυντή μου και τελοσπάντων έγιναν κάποια σχόλια να μην αφήνουν το φαγητό εκεί πέρα.

Γι’ αυτό λέω το καλύτερο είναι να είσαι πλούσιος. 

Αργόσχολος. 

Χωρίς υποχρεώσεις, χωρίς ευθύνες, χωρίς ανακατεύεσαι με τα σκατά του κόσμου. 

Βέβαια, έχω την υποψία ότι τελικά θα ανακατευτείς με άλλα σκατά… που ίσως είναι και πολύ χειρότερα… αλλά γενικά οι φτωχοί πέφτουν σε ανασφάλεια και υποταγή.

Γιαυτό τα αφεντικά μας θέλουν φτωχούς.

Όχι μόνο για να τρώνε το περισσευούμενο από εμάς… αυτό είναι το λιγότερο. 

Μας θέλουν  φτωχούς  και χρεωμένους  για να είμαστε πάντα υποταγμένοι και φοβισμένοι.

Ο τέλειος πολίτης είναι ο φοβισμένος πολίτης. 

Δε σηκώνει κεφάλι ποτέ.

Γι’ αυτό το μυστικό είναι να τον έχεις με ανασφάλεια αλλά όχι τελείως εξαθλιωμένο: 

αν είναι τελείως εξαθλιωμένος, θα αγριέψει και θα επαναστατήσει .

Πρέπει να είναι φτωχούλης και χρεωμένος μικροαστός… αλλά όχι άθλιος.

Με χρωμένες κάρτες και δάνεια στον Θεό.

Αλλά να έχει να γλείφει μερικά  γκατζετάκια και χαζογλυφιτζούρια.








Καλύτερα πρωτόγονοι

Όταν ήμουνα μικρός και πήγαινα διακοπές στο χωριό του πατέρα μου στην Κρήτη, θυμάμαι ότι τα ζώα υπήρχαν γιατί χρησίμευαν σε κάτι :  οι κατσί...