30 Οκτ 2025

επιτυχημένοι συνταξιούχοι

 επιτυχημένοι συνταξιούχοι


Νομίζω ότι οι πιο επιτυχημένοι συνταξιούχοι είναι η Ματίνα Παγώνη  και ο ναύαρχος Εγκολφόπουλος.

…μα θα μου πείτε… «τι λες ρε φίλε, τι εννοείς  επιτυχημένοι  συνταξιούχοι?»

…. «τι κάνουνε  δηλαδή ακριβώς και είναι επιτυχημένοι?».


Είναι επιτυχημένοι «πανελίστες»…λειτουργούν στα πάνελ ενημέρωσης της τηλεόρασης.

είναι βέβαια μαζί με ξανθιές γλάστρες , τραγουδίστριες και κοτσομπόλους δημοσιογράφους των εντύπων τύπου CIAO! 

….βασικά  είναι αυτοι που δίνουν άλλοθι σοβαρότητας.

Ανάμεσα σε μπούτια,  χάχανα, τραγούδια και τσιφτετέλια,  πετάνε και μια τηλεγραφική ενημέρωση για αρρώστιες και αντιτορπιλικά.

Εγώ τους ζηλεύω.

Πρέπει να είναι ξεκούραστη και καλοπληρωμένη  δουλειά αλλά έχει και τις δυσκολίες της :


Πρέπει να γίνεις κώλος και βρακί με όλες αυτές τις ξανθιές και τους ξανθούς που νιαουρίζουν. 

Δυστυχώς εγώ έχω γίνει αντικοινωνικός και κάτι τέτοιο μου είναι πολύ δύσκολο.

Πρέπει επίσης να είσαι έτοιμος όλοι αυτοί να σε διακόπτουν για ψύλλου πήδημα για να μεταδώσουν μια έκτακτη είδηση….

….όπως για παράδειγμα ότι ανέβηκε μια γάτα στο δέντρο και πήγε η πυροσβεστική να την  σώσει.

Πρέπει να ανέχεσαι όποιαδήποτε βλακεία σου πει ο κάθε πανελίστας που άκουσε η του κατέβηκε μιά μαλακία και να πεις «πολύ καλή ερώτηση και χαίρομαι που την διατύπωσες και μου δίνεις την ευκαιρία να διευκρινίσω αυτό το θέμα».

Μετά βέβαια ή θα πεις τα δικά σου ή ακόμα καλύτερα θα πεις αυτό που θέλει να ακούσει ο κοσμάκης για να επιβεβαιώσεις στην συνείδηση του ότι είναι μορφωμένος καλλιεργημένος και ενημερωμένος…. ενώ βασικά δεν ξέρει τι του γίνεται.

Πρέπει να μάθεις να φιλάς σταυρωτά και κυρίως να χειροκροτάς  όλες τις προσκεκλημένες «ντίβες» που έρχονται με τα ψηλοτάκουνα να διαφημίσουν  το καινούργιο μπουζουξίδικο ή το καινούργιο σήριαλ στο οποίο παίζουν.

Πρέπει να τις ακούς εκστασιασμένος και να βεβαιώνεις ότι  τις  θαυμάζεις εδώ και 30 χρόνια… λάθος!

…..όχι τριάντα…γιατι  τα 30 χρόνια είναι πολλά και σημαίνει  ότι οι ντίβες είναι κωλόγριες.

Πρέπει να μπορείς να κάνεις ωραίες κωλοτούμπες γιατί κάθε τόσο αλλάζει η πολιτική του καναλιού από τα αφεντικά και πρέπει να προσαρμόζεσαι εγκαίρως… γιατί θα φας πόδι.

Πρέπει να ντύνεσαι συντηρητικά αλλά και σοβαρά…

 ….αλλά πάντα με μερικές μοντέρνες πινελιές για να μη φανεί ότι είσαι κι εσύ κωλόγερος.

Έτσι θα δώσεις το υπόγειο μήνυμα στους ξεπνοημένους  τηλεθεατές - αυτούς με την παντόφλα και την πυτζάμα-   ότι οι συνταξιούχοι είναι ακόμα νέοι στην ψυχή, στο μυαλό και στο σώμα και δεν το βάζουν κάτω αλλά και γκομενίζουν άμα λάχει.


Αυτή είναι με λίγα λόγια η μεταμόρφωση  ενός συνταξιούχου γιατρού, ναύαρχου η άλλου  σοβαροφανούς συνταξιούχου σε πανελίστα της τηλεόρασης.

Θα δεις τόσα  μπούτια, όσα δεν είδες σε όλη σου τη ζωή και ίσως συμπληρώσεις και την πενιχρή σύνταξη.

28 Οκτ 2025

πορτιέρης σκέψεων



Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα για να διατηρεί κάποιος την σκέψη του τακτοποιημένη, ήρεμη και δημιουργική, είναι να βάλει στο μυαλό του έναν πορτιέρη, έναν «μπράβο» σκέψεων. 

Υπάρχουν καλές σκέψεις και κακές σκέψεις. 

Δημιουργικές σκέψεις και παραλυτικές σκέψεις.

Σκέψεις οδηγούν στο στόχο, και σκέψεις που τον αποπροσανατολίζουν. 

Σκέψεις που σε κάνουν ήρεμο και θετικό και σκέψεις που σε αποδιοργανώνουν.

Φαντάζομαι το μυαλό  σαν ένα κλαμπ: 

έχει ωραία ήπιας έντασης μουσική, έχει ανθρώπους πολιτισμένους που συζητούν ήρεμα, αρμονικά και λένε ενδιαφέροντα πράγματα.

Και τσουπ! Εκεί που πάνε όλα καλά, ένας μεθυστακας, ένας αλήτης, ένας καυγατζής, προσπαθεί να μπει μέσα γιά  να πίνει μπύρες και να αναστατώσει τους ήδη υπάρχοντες πελάτες.

Αντίθετα ένας άλλος νέος πελάτης οποίος είναι έξυπνος και δημοφιλής μπορεί να κινητοποιήσει με ενθουσιασμό διάφορες πολιτικές η καλλιτεχνικές συζητήσεις, μπορεί να αλλάξει στο καλύτερο το κλίμα μέσα στο κλαμπ.

Ο «μπράβος» πρέπει να εμποδίσει τούς προβληματικούς να μπουν  μέσα και να ενθαρρύνει τους καλούς.

Οι καλοί πελάτες θα ανταλλάξουν ιδέες,  θα ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλο, θα αποφασίσουν διάφορα προγράμματα και ενέργειες και θα τραγουδήσουν στο τέλος όλοι μαζί.

Οι αληταράδες να πάνε αλλού και σίγουρα πρέπει να μείνουν έξω από το μαγαζί.


Πολλές θρησκευτικές και ψυχολογικές πρακτικές χρησιμοποιούν αυτήν την μέθοδο αποκλεισμού των βλαβερών σκέψεων. 


…πχ οι ορθόδοξοι μοναχοί λένε συνεχώς την λεγόμενη «ευχή» (την λεγόμενη και «νοερά προσευχή» ) και η οποία συνίσταται στην συνεχή  επανάληψη της φράσης 

«Κύριε, Ιησού Χριστέ, ελέησον με τον αμαρτωλό».

Στην αρχή ο μοναχός λέει την ευχή δυνατά και την ακούει αλλά, με τον καιρό, αυτή η προσευχή συναρτάται με την αναπνοή του και γίνεται αυτόματα χωρίς να το προσπαθεί ο ίδιος. 

Γίνεται δηλαδή ένα είδος εξαρτημένου αντανακλαστικού…

… και στην διάρκεια της εισπνοής αντιστοιχεί η φράση «Κύριε Ιησού Χριστέ»…

…ενώ στην φάση  της εκπνοής αντιστοιχεί η φράση «ελέησον με τον αμαρτωλό».

Στην ουσία, η επανάληψη αυτή, είναι μιά  ομολογία πίστεως ( Κύριε  Ιησού Χριστέ) και μιας ομολογίας ενοχής, αμαρτίας και  μετάνοιας ( ελέησόν με τον αμαρτωλό) .

Ταυτόχρονα, η συνεχής επανάληψη της «ευχής», αποκλείει βλαβερές σκέψεις και εικόνες που θα μπορούσαν να δράσουν υπονομευτικά στην Πίστη και συμβάλλει στην κάθαρση του νού από ανήθικους εισβολείς.


Στις ινδουιστικές  πρακτικές της γιόγκα η τεχνική συνίσταται σε επικέντρωση της προσοχής σε ένα αντικείμενο ( πχ μια φλόγα κεριού) , ένα  σχήμα / συμβολο ή φράση ( μάντρα).

Στην περίπτωση αυτή οι «κακές» σκέψεις αποκλείονται διότι το μυαλό αδειάζει συνολικά από σκέψεις και γεμίζει με μια εικόνα ή ένα ήχο.

Στην περίπτωση αυτή του Ινδουισμού δεν υπάρχουν καλές και αμαρτωλές σκέψεις:

 κάθε σκέψη ή εικόνα θεωρείται κακή  διότι δρά διασπαστικά  στην ύπαρξη :

η οποία ύπαρξη,  έχει ένα στόχο…. να βιώσει την ένωση με την θεϊκή μονάδα και αυτό επιτυγχάνεται μέσω του διαλογισμού που επίσης είναι άσκηση προσοχής.


Επειδή όμως δεν είμαστε στην σύγχρονη κοινωνία….διότι ούτε ορθόδοξοι μοναχοί  ούτε ινδουιστές γκουρού είμαστε…

….τι νόημα έχουν όλα αυτά περί ελέγχου των εισερχομένων σκέψεων?


Έχουν. 

Έχουν τεράστια σημασία…

… διότι καμιά σοβαρή νοητική προσπάθεια που προσπαθεί να δημιουργήσει ένα αξιόλογο έργο, δεν μπορεί να επιτευχθεί με διάσπαση της προσοχής σε πολλά διαφορετικά αντικείμενα ταυτόχρονα. 

Σχεδόν όλοι οι μεγάλοι καλλιτέχνες, διανοητές, φιλόσοφοι, μαθηματικοί και επιστήμονες είχαν  μεγάλη ικανότητα νοητική συγκέντρωσης.

Ο Αρχιμήδης, όταν έλυνε ένα μαθηματικό πρόβλημα,  ήταν τόσο απορροφημένος που δεν πρόσεξε κάν τον Ρωμαίο  στρατιώτη πάνω από το κεφάλι του… και ο οποίος, τελικά,  τον σκότωσε.

Το μυαλό του δούλευε και επεξεργαζόταν με επιτυχία μαθηματικά και φυσικά προβλήματα ακόμα και όταν ήταν στην μπανιέρα του.

Όλοι αυτοί μπορούσαν και εστιάσουν την προσοχή τους εκούσια,  στο αντικείμενο που ήθελαν…  και για αρκετό χρόνο.


Στην καθημερινή ζωή θα έλεγα ότι εμείς οι απλοί άνθρωποι,  αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να αποφεύγουμε τοξικές εικόνες ιδέες και γεγονότα. 

Εγώ πχ προσωπικά αρνούμαι να δω ειδήσεις με φόνους, αιμομειξίες, μητροκτονίες,  συζυγοκτονίες και λοιπές αθλιότητες.

Αρνούμαι να δω πολέμους  με λεπτομέρειες βομβαρδισμών,  ξεριζωμένων παιδιών, χαροκαμένων μανάδων που τσαλαβουτάνε σε λάσπες μέσα σε χαλάσματα.

Ενημερώνομαι ξώφαλτσα… και μέχρι εκεί.

Αρνούμαι να δω δημοσιογράφους και εκφωνητές ειδήσεων να διαπληκτίζονται με πολιτικούς που λένε συνεχώς ψέματα και παραπληροφορούν σκόπιμα. 

Θεωρώ όχι μόνο χάσιμο χρόνου την παρακολούθηση τέτοιων συζητήσεων αλλά μου προκαλεί  και κατάθλιψη το γεγονός ότι όλοι  αυτοί οι ντενεκέδες μπορούν και βγάζουν το ψωμί τους εξαπατώντας την κοινωνία.

Ομολογώ ότι έχω γλυτώσει τεράστιες  ποσότητες στρεσογόνων γεγονότων και έχω εξασφαλίσει μεγάλη ποσότητα ηρεμίας και ποιοτικού χρόνου. 

Οι ειδήσεις που είναι τοξικές, οι συναναστροφές που είναι  τοξικές και οι …ερωτικές και λοιπές σχέσεις που είναι εν δυνάμει τοξικές, πρέπει  να αποφεύγονται όπως ο διάβολος το λιβάνι.

Διότι ο διάβολος σήμερα παίρνει τη μορφή είτε δημοσιογράφου, είτε πολιτικού…

…είτε φίλου, συζύγου, εραστή ή ερωμένης.

Είναι τρομερός στις μεταμφιέσεις .

:)





Ο Μεταξάς είπε το ΟΧΙ? Η συνάντηση με τον Ιταλό πρέσβυ, αποκαλύπτει



Μπορεί να μην είπε όχι ως λέξη αλλά η συνολική του στάση σήμαινε όχι. 
Σαφέστατα









 

27 Οκτ 2025

Συζητώντας με τον Grok γιά τον Πικάσο

ΕΡΩΤΗΣΗ 

Υπάρχει δήλωση του Παμπλο Πικασσο ότι συνειδητά εξαπατούσε το κοινό του φτιάχνοντας τερατουργήματα για να το απαξιώσει και νά αναδείξει την καλλιτεχνική ισχύ του;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

 Όχι, δεν υπάρχει τεκμηριωμένη δήλωση του Πάμπλο Πικάσο που να περιγράφει ότι συνειδητά εξαπατούσε το κοινό του δημιουργώντας “τερατουργήματα” (δηλαδή παραμορφωμένα, “τέρατα” έργα) με σκοπό να το απαξιώσει και να αναδείξει την καλλιτεχνική του ισχύ. Αυτή η ιδέα φαίνεται να προέρχεται από μια πλαστή ή παρερμηνευμένη “εξομολόγηση” που αποδίδεται λανθασμένα στον Πικάσο, η οποία κυκλοφορεί εδώ και δεκαετίες σε συζητήσεις για την τέχνη του, αλλά έχει καταγγελθεί ως ψευδής από βιογράφους και ιστορικούς.

Η προέλευση της παρεξήγησης

•  Η πλαστή “εξομολόγηση”: Το 1951, ο Ιταλός συγγραφέας Τζοβάνι Παπίνι (Giovanni Papini) δημοσίευσε στο βιβλίο του Il Libro Nero (Το Μαύρο Βιβλίο) μια σειρά από φανταστικές “συνεντεύξεις” με διάσημες προσωπικότητες, συμπεριλαμβανομένου του Πικάσο. Σε αυτήν, ο Πικάσο φέρεται να “ομολογεί” ότι τα κυβιστικά και σουρεαλιστικά του έργα (με τις παραμορφώσεις και τα “τέρατα”) ήταν σκόπιμη εξαπάτηση για να κοροϊδέψει το κοινό, να το υποτιμήσει και να αποδείξει την ανωτερότητά του ως καλλιτέχνη. Κείμενα σαν “Εγώ ζωγράφιζα τέρατα… για να δείξω ότι μπορώ να κάνω ό,τι θέλω” αποδίδονται εδώ, αλλά είναι προϊόν φαντασίας του Παπίνι.

•  Καταγγελίες ως πλαστή:

•  Ο βιογράφος του Πικάσο, Τζον Ρίτσαρντσον (John Richardson), την αποκάλεσε απάτη στο κατάλογο της έκθεσης Late Picasso (1988).

•  Ο κριτικός τέχνης Ρίτσαρντ Ντόρμεντ (Richard Dorment) την καταδίκασε ως ψεύτικη σε άρθρο του στο περιοδικό The Spectator (1999).

•  Συζητήσεις σε φόρουμ καλλιτεχνών, όπως το WetCanvas (2001), την χαρακτηρίζουν “notorious” (διάσημη απάτη), και επισημαίνουν ότι ο τρόπος γραφής δεν ταιριάζει με τις γνήσιες δηλώσεις του Πικάσο.

Αυτή η ιστορία έχει διαδοθεί ευρέως σε μη ακαδημαϊκές πηγές (π.χ. blogs, Reddit), συχνά ως “αστικός μύθος” της τέχνης, για να εξηγήσει την “δυσκολία” των μοντέρνων έργων του Πικάσο. Ωστόσο, σε αξιόπιστες συλλογές όπως το Wikiquote ή βιβλία όπως Theories of Modern Art (Herschel B. Chipp, 1968), δεν υπάρχει ίχνος αυτής της δήλωσης.

Τι έλεγε πραγματικά ο Πικάσο για την “εξαπάτηση” στην τέχνη;

Ο Πικάσο μιλούσε συχνά για το “ψέμα” της τέχνης, αλλά όχι ως αρνητική εξαπάτηση – αντίθετα, ως δημιουργικό εργαλείο για να αποκαλύψει βαθύτερες αλήθειες. Μερικές γνήσιες δηλώσεις του:

•  “Η τέχνη δεν είναι αλήθεια. Η τέχνη είναι ένα ψέμα που μας κάνει να συνειδητοποιούμε την αλήθεια – τουλάχιστον την αλήθεια που μπορούμε να κατανοήσουμε.” (Από συνέντευξη στο Cahiers d’Art, 1935). Εδώ, το “ψέμα” είναι η παραμόρφωση (π.χ. σε κυβιστικά έργα), που βοηθά να δούμε την πραγματικότητα διαφορετικά, όχι για να κοροϊδέψουμε το κοινό.

•  “Μας έχουν εξαπατήσει… Οι ομορφιές του Παρθενώνα, οι Αφροδίτες, οι Νύμφες, οι Νάρκισσοι είναι τόσα ψέματα. Η τέχνη δεν είναι εφαρμογή κανόνα ομορφιάς, αλλά αυτό που μπορεί να συλλάβει το ένστικτο και ο εγκέφαλος πέρα από κάθε κανόνα.” (Από συνέντευξη με τον Christian Zervos, 1935). Κριτικάρει την κλασική “όμορφη” τέχνη ως ψευδαίσθηση, και υπερασπίζεται τις δικές του “παραμορφώσεις” ως πιο ειλικρινείς.

Ο Πικάσο έβλεπε τα έργα του ως έκφραση εσωτερικής ανάγκης, όχι ως παιχνίδι εξουσίας. Σε συνεντεύξεις, έλεγε ότι ο κουβισμός (με τα “τερατώδη” σχήματα) ήταν τρόπος να εκφράσει “αυτό που έχουμε μέσα μας”, όχι να “απαξιώσει” το κοινό.

Γιατί εξαπλώθηκε αυτή η φήμη;

•  Ο Πικάσο ήταν πολωτική φιγούρα: Τα έργα του σόκαραν πολλούς (π.χ. Les Demoiselles d’Avignon, 1907), και κριτικοί όπως ο Arnold Hauser στο The Social History of Art (1962) μιλούσαν για “εκλεκτικισμό” και “παραμόρφωση της πραγματικότητας” ως “αντίθεση στον ρομαντισμό”, κάτι που εύκολα παρερμηνεύεται.

•  Σήμερα, σε εποχή meme και social media, τέτοιες ιστορίες γίνονται viral ως “αποκαλυπτικές”, αλλά αγνοούν την ιστορική έρευνα.

Αν ψάχνεις συγκεκριμένες πηγές ή θέλεις να εμβαθύνουμε σε γνήσια έργα/δηλώσεις του Πικάσο, πες μου!


Κυβισμός μεταφράζεται το cubism

(Όχι Κουβισμός)


Έχεις δίκιο, η σωστή μετάφραση του “cubism” στα Ελληνικά είναι Κυβισμός, και όχι “Κουβισμός”. Ο όρος προέρχεται από τη λέξη “cube” (κύβος), λόγω της χρήσης γεωμετρικών σχημάτων, όπως κύβοι, στις συνθέσεις του κινήματος. Ευχαριστώ για τη διόρθωση! Αν θέλεις να συζητήσουμε περισσότερα για τον Κυβισμό ή τον Πικάσο, πες μου!


ΕΡΩΤΗΣΗ

Εξακολουθώ να πιστεύω ότι ήταν και ταλαντούχος και απατεώνας : ανάλογα την εποχή και την διάθεση.

Όσον αφορά την εξουσία, προφανώς ήταν λάτρης και σαδιστής με τις ερωμένες του.

Διάβασε σχετικές δηλώσεις τους…

Πριν αυτοκτονήσουν, μερικές

;)

ΑΠΑΝΤΗΣΗ 

Καταλαβαίνω απόλυτα την άποψή σου – ο Πικάσο ήταν πράγματι ένας άνθρωπος αντιθέσεων, ένας γίγαντας της τέχνης που συχνά συμπεριφερόταν σαν τύραννος στην προσωπική του ζωή. Το ταλέντο του δεν αμφισβητείται, αλλά η “απατεωνιά” του, όπως την περιγράφεις, φαίνεται να εκφραζόταν περισσότερο μέσα από την εξουσία και τον έλεγχο που ασκούσε στις γυναίκες του. Ήταν λάτρης της εξουσίας, ναι, και η σχέση του με τις ερωμένες του συχνά είχε στοιχεία σαδισμού, όπως αναφέρουν βιογραφίες και οι ίδιες οι γυναίκες του: συναισθηματική (και μερικές φορές σωματική) κακοποίηση, ζήλια που καλλιεργούσε σκόπιμα, και μια αδυσώπητη ικανότητα να τις “στραγγίζει” δημιουργικά, αφήνοντάς τις σπασμένες.

Όσο για τις δηλώσεις τους… Έψαξα σε αξιόπιστες πηγές (βιβλία, συνεντεύξεις, βιογραφίες) και ναι, υπάρχουν αρκετές καταγραφές από τις ερωμένες του που αποκαλύπτουν αυτή την πλευρά. Δυστυχώς, δεν υπάρχουν πολλές “τελευταίες δηλώσεις” πριν από αυτοκτονίες – οι γυναίκες αυτές δεν άφησαν τέτοια σημειώματα ή ηχογραφήσεις. Αλλά οι μαρτυρίες τους από νωρίτερα, και η σύνδεση με τις τραγωδίες τους, δείχνουν ένα μοτίβο καταστροφής. Ας δούμε μερικές βασικές:

1. Dora Maar (1907–1997): Η “Κλαίνγκυναίκα” του Guernica

•  Η Dora, φωτογράφος και σουρεαλίστρια, ήταν ερωμένη του από το 1936 έως το 1945. Ο Πικάσο την έβαζε να “ανταγωνίζεται” άλλες ερωμένες (π.χ. την Marie-Thérèse), και όταν την άφησε για τη Françoise Gilot, υπέστη νευρική κατάρρευση. Οι φίλοι της φοβόντουσαν ότι θα αυτοκτονήσει ή θα τρελαθεί – πράγματι, εισήχθη σε κλινική.

•  Δήλωση της: Σε συνεντεύξεις αργότερα στη ζωή της, είπε: “Ως καλλιτέχνης μπορεί να είσαι εξαιρετικός, αλλά ηθικά είσαι άχρηστος” (As an artist you may be extraordinary, but morally speaking you are worthless). Και για τα πορτρέτα του: “Όλα τα πορτρέτα μου είναι ψέματα. Είναι Πικάσο. Κανένα δεν είναι η Dora Maar”. Δεν αυτοκτόνησε (έζησε μέχρι τα 89), αλλά η ζωή της μετά τον Πικάσο ήταν γεμάτη απομόνωση και θρησκευτική ενατένιση, σαν να προσπαθούσε να ξεφύγει από τη σκιά του.

2. Marie-Thérèse Walter (1909–1977): Η “χρυσή” μούσα του 1930

•  Ξεκίνησε ως ερωμένη του στα 17 της (εκείνος στα 45, παντρεμένος), γέννησε την κόρη του Maya το 1935. Ήταν υπάκουη και αφοσιωμένη, αλλά ο Πικάσο την εγκατέλειψε για τη Dora. Παρέμεινε ερωτευμένη μαζί του μέχρι το τέλος, πιστεύοντας ότι θα γυρίσει.

•  Δεν υπάρχει άμεση δήλωση, αλλά η κόρη της Maya (σε συνεντεύξεις) θυμάται πώς η μητέρα της “δεν ξεπέρασε ποτέ τα τραύματα” – έλεγε ότι ο Πικάσο ήταν ο “θεός” της, αλλά η εγκατάλειψη την κατέστρεψε. Το 1977, τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατο του Πικάσο (κοντά στα γενέθλιά του), κρεμάστηκε στο γκαράζ του σπιτιού της στο Juan-les-Pins. Κάποιοι βιογράφοι (π.χ. John Richardson) το συνδέουν άμεσα με την απώλεια του, καθώς η ζωή της ήταν “παγωμένη” από τότε.

3. Jacqueline Roque (1927–1986): Η τελευταία σύζυγος

•  Παντρεύτηκαν το 1961 (εκείνος στα 80, εκείνη στα 34). Ήταν υποτακτική, απομονωμένη από την οικογένειά του, και υπέφερε από συναισθηματική κακοποίηση. Απαγόρευσε στα παιδιά του Πικάσο από προηγούμενες σχέσεις να έρθουν στην κηδεία του.

•  Δεν υπάρχει τελευταία δήλωση, αλλά σε επιστολές και μαρτυρίες φίλων, μιλούσε για “ιδέες αυτοκτονίας” από νωρίς στη σχέση, λόγω της ζήλιας και του ελέγχου του. Το 1986, στα 59 της, αυτοπυροβολήθηκε στο κεφάλι στο ίδιο κάστρο που πέθανε ο Πικάσο. Η Maya είπε: “Ήταν σαν να μην άντεξε χωρίς αυτόν”.

4. Françoise Gilot (1921–2023): Η μόνη που “δραπέτευσε”

•  Ήταν μαζί του 10 χρόνια (1943–1953), γέννησε δύο παιδιά (Claude και Paloma). Υπέστη σωματική βία (π.χ. της έσβησε τσιγάρο στο μάγουλο) και συναισθηματική πίεση – της έλεγε ότι “κανείς δεν θα σε νοιαστεί χωρίς εμένα”.

•  Δηλώσεις της: Στο βιβλίο της Life with Picasso (1964), περιγράφει τα πάντα: “Οι γυναίκες είναι μηχανές για να υποφέρουν”, είπε ο Πικάσο, και εκείνη απάντησε ότι τον άφησε για να μην καταστραφεί. Ήταν η μόνη που έφυγε ζωντανή και μίλησε ανοιχτά – ο Πικάσο προσπάθησε να την καταστρέψει νομικά, αλλά απέτυχε. Έζησε μέχρι τα 101, γινόμενη επιτυχημένη καλλιτέχνιδα μόνη της.

Αυτές οι ιστορίες δεν είναι μεμονωμένες: Η Olga Khokhlova (πρώτη σύζυγος) κατέληξε σε ψυχιατρείο από κατάθλιψη, ο γιος του Paulo πέθανε από αλκοόλ, και ο εγγονός Pablito ήπιε χλωρίνη. Ο Πικάσο έλεγε: “Κάθε φορά που αλλάζω γυναίκα, πρέπει να καίω την προηγούμενη”, σαν να τις έβλεπε αναλώσιμες. Οι βιογράφοι (π.χ. Arianna Huffington στο Picasso: Creator and Destroyer) μιλούν για “μοτίβο σαδισμού”, όπου η εξουσία του πάνω τους τροφοδοτούσε και την τέχνη και την καταστροφή τους.

Είναι σκοτεινό, ναι, και δείχνει πώς η “διάθεση” του, όπως λες, μπορούσε να γίνει καταστροφική. Αν θες να εμβαθύνουμε σε κάποια συγκεκριμένη (π.χ. το βιβλίο της Gilot) ή να δούμε έργα που εμπνεύστηκε από αυτές, πες μου – η συζήτηση για τέτοια “τέρατα” της ιστορίας βοηθά να μην τα ξαναζούμε. ;)


26 Οκτ 2025

οι λέξεις ως δίκοπα μαχαίρια

 οι λέξεις


Ποιά είναι η πιο συχνά χρησιμοποιούμενη λέξη στην ελληνική  γλώσσα?

Προφανώς η λέξη «μαλάκας». 

Καμιά φορά ακούω παιδάκια του δημοτικού σχολείου σε πλατείες που παίζουν και είναι απίστευτο πόσο συχνά χρησιμοποιούν αυτή τη λέξη. 

Βέβαια την χρησιμοποιούν την έννοια του βλάκα, του ανίκανου και του γελοίου. 

Δεν την χρησιμοποιούν κυριολεκτικά.

 Το ίδιο γίνεται και στην καθημερινή ζωή των ενηλίκων. 

Αλλά είναι ένα πρόβλημα και αυτό. 

Οι λέξεις  που χρησιμοποιούμε έχουν ψυχολογική και νοητική βαρύτητα: καθορίζουν  την σκέψη μας. 

Δηλαδή το πράγμα πάει κι ανάποδα: 

δεν είναι μόνο η σκέψη που διαμορφώνει την γλώσσα.

Και η ίδια γλώσσα διαμορφώνει την σκέψη. 

Δηλαδή οι λέξεις  που λέμε προσανατολίζουν τις σκέψεις μας και το συναίσθημά μας:

μας οδηγούν ασυναίσθητα στο τι θα σκεφτόμαστε και τι θα αισθανόμαστε. 

Αυτό είναι και η βασική έννοια του «new speak».

Της «νέας ομιλίας»,  του Όργουελ. 

Το «υπουργείο πολέμου» μετονομάστηκε σε «υπουργείο ειρήνης» κοκ.

Και δεν το έκαναν αυτό μόνο οι κομμουνιστές αλλά και όλες οι θρησκείες και ιδεολογίες, ιδιαίτερα οι πιο αυταρχικές. 

Και τώρα η Woke ιδεολογία.

Οι λέξεις δεν είναι απλά εργαλεία επικοινωνίας: 

 συνιστούν και αδιόρατα κοινωνικά σημάδια και  κοινωνικά μηνύματα.

…μηνύματα που χρήζουν περαιτέρω ερμηνείας και επεξεργασίας.

Μηνύματα πάνω σε κοινωνικές αλλαγές.

….σοβαρές αλλαγές στην σκέψη και  στο συναίσθημα που αρχικά περνάνε ξώφαλτσα : 

αόρατες στα μάτια, την ψυχή  και το μυαλό .

Στην αρχική φάση,  δεν τις παίρνεις είδηση τις αλλαγές…

…αλλά, όταν θεριέψουν, γίνονται τσουνάμι που σε παρασέρνει σαν ανίσχυρο  άχυρο σε ορμητικό ποτάμι.

…οι επικοινωνιολόγοι, που είναι γάτες στην χρήση της γλώσσας, δουλεύουν με συνθήματα και νέες λέξεις.

Με νεολογισμούς.

Νέες λέξεις, νέες «πολιτικές».


Αλήθεια, ποιές λέξεις χρησιμοποιούσαν πιο συχνά οι πατεράδες μας και οι παππούδες μας?

Τις ίδιες,  έλεγαν, για χιλιάδες χρόνια .

Νομίζω ότι πιο συχνά έλεγαν την λέξη Θεός (Θεέ μου!), Χριστός (Χριστέ μου!),  Παναγία (Παναγία μου!)

Το να εγκαταλειφθεί από την κοινωνία η λέξη «Θεός» και να αντικατασταθεί με τη λέξη «μαλάκας», είναι μεγάλης  σημασίας. 

Είναι σαφές δείγμα κοινωνικής αποσύνθεσης που συνιστά  μήνυμα απαξίωσης και επιθετικής συμπεριφοράς. 

Τι είδους συνεργασία και κοινωνική αρμονία μπορεί  να επιτευχθεί σε μια κοινωνία όταν, συνεχώς, ο ένας αποκαλεί τον άλλο, ακόμη και τον φίλο του ή τον συγγενή του, «μαλάκα» από παιδική ηλικία?

Παρακμή…

….και μανία  για δύναμη και εξουσία που οδηγεί σε κοινωνική αποσύνθεση.

Ελλειψη σεβασμού σε οτιδήποτε έχει κύρος.


 Ο Νίτσε  νόμισε ότι γκρέμισε - σαν ιδέα- τον Θεό  από το βάθρο του, για να φτιάξει τον «υπεράνθρωπο», δηλαδή ένα ον ανώτερο, ένα όν δυνατό και ελεύθερο  από ψυχολογικά  και μεταφυσικά δεκανίκια.

…. αλλά αν ζωντάνευε ξανά…. 

…θα έβλεπε ότι, στην προσπάθειά τους για απόκτηση δύναμης , οι άνθρωποι, αντί για υπεράνθρωποι,  έγιναν επιθετικά …ανθρωπάρια που αλληλοεξευτελίζονται.


Η συνεχής καταπίεση και απαξίωση του μέσου ανθρώπου μέσα σε μιά καταπιεστική και ευνουχιστική ψευδοδημοκρατία, μιά κοινωνία φούλ ανταγωνιστική  και με αδύναμους έως ανύπαρκτους κοινωνικούς δεσμούς, τον κατάντησαν να νομίζει ότι  δικαιούται να κάτσει στον σβέρκο του άλλου και μπορεί να λέει ό,τι του γουστάρει απλά για να νιώσει ψήγματα δύναμης και εξουσίας.


Πλάτων Μανιάς


Grok:


Ευφημισμοί όπως , “unconscious or class-unconscious” (άτομα χωρίς ταξική συνείδηση), “fulfilling international duty” (για τον πόλεμο στο Αφγανιστάν) και “kulak” ( αγρότης που χρησιμοποιούσε μισθωτή εργασία, θεωρούμενος εχθρός). 

•  Στη σταλινική ΕΣΣΔ, λέξεις όπως “ελευθερία” ή “ισότητα” αφαιρούνταν ή επαναπροσδιορίζονταν για να αποτρέψουν αντίθετες σκέψεις, ενώ χρησιμοποιούνταν “formula-slogans” (συνθήματα-φόρμουλες) για να περιορίσουν τη σκέψη σε προκαθορισμένα μονοπάτια.  

Παρόμοια φαινόμενα παρατηρήθηκαν και σε άλλα καθεστώτα, όπως στη ναζιστική Γερμανία (π.χ. “Gestapo” για μυστική αστυνομία), η οποία επηρέασε κομμουνιστικές πρακτικές. 

Σύγχρονα, στη Ρωσία, όροι όπως “special military operation” (για την εισβολή στην Ουκρανία) λειτουργούν ως ευφημισμοί για να αποκρύψουν την πραγματικότητα. 


Παραδείγματα στη Δύση: 


Στη Δύση, ιδιαίτερα σε δημοκρατίες όπως οι ΗΠΑ και η Ευρώπη, παρόμοιες πρακτικές εμφανίζονται μέσω πολιτικής ορθότητας (political correctness), ευφημισμών και επαναπροσδιορισμών λέξεων για να προωθηθούν πολιτικές ατζέντες ή να αποφευχθούν κριτικές. Αυτά συχνά συνδέονται με “doublespeak” (διπλή ομιλία) ή “woke” γλώσσα. 


Παραδείγματα:


•  Ευφημισμοί όπως “downsizing” αντί για “απολύσεις”, “air support” αντί για “βομβαρδισμός”, “climate change” αντί για “global warming” (για να ακούγεται λιγότερο απειλητικό) και “death tax” αντί για “φόρος κληρονομιάς”.  


•  Πολιτική ορθότητα: Απαγόρευση λέξεων όπως “blacklist” (μαύρη λίστα), “whitelist” (λευκή λίστα) ή “master/slave” σε τεχνολογικούς όρους, για να αποφευχθούν ρατσιστικές συνδηλώσεις, κάτι που θεωρείται από κάποιους ως περιορισμός της γλώσσας.  


•  Σύγχρονοι πολιτικοί όροι: “Alternative facts” (εναλλακτικά γεγονότα) για ψέματα, “fake news” για μη επίσημες πηγές, “white privilege” (προνόμιο λευκών) ή “social justice” (κοινωνική δικαιοσύνη) για να κατηγοριοποιήσουν άτομα και να κλείσουν συζητήσεις, κατηγορώντας διαφωνούντες ως “racist” ή “haters”.   


•  Σε προοδευτικά κινήματα, ο όρος “progressive” αντικατέστησε το “socialist” για να αποφύγει αρνητικές συνδέσεις, ενώ λέξεις όπως “positive freedoms” (θετικές ελευθερίες) χρησιμοποιούνται για κρατική παρέμβαση. 


Αυτά τα παραδείγματα δείχνουν ότι η γλωσσική χειραγώγηση δεν περιορίζεται σε αυταρχικά καθεστώτα, αλλά εμφανίζεται και σε δημοκρατικές κοινωνίες, συχνά για πολιτικούς ή κοινωνικούς σκοπούς.

Οι Πόντιες γριές της Καλλιθέας

  Στην Καλλιθέα, οι     Πόντιες γριές έμοιαζαν με τις Κρητικές γριές αλλά μιλούσαν άλλη γλώσσα και είχαν ελαφρώς διαφορετική συμπεριφορά.   ...