14 Νοε 2025

GEMINI VS GROK : σχόλια πάνω στο Δωδεκάλογο του Γύφτου

 



Προσπάθησα να συγκρίνω τις απαντήσεις δύο προγραμμάτων τεχνητής νοημοσύνης: 


το Genini της Google με τον Grok του ομίλου του Ελον Μασκ πανω στην αρκετά δυσνόητη ποίηση του Παλαμά στον Δωδεκάλογο του Γύφτου.


Θα έλεγα ότι διαφέρουν αρκετά . 

Χρησιμοποιούν διαφορετικές πηγές αλλά τελικά συμφωνούν στο ότι ο γύφτος είναι ένα αρχέτυπο ελευθερίας και δημιουργικότητας που ξεκινάει από μηδενική βάση απορρίπτοντας όλες τις κατεστημένες αξίες. 


Στην δεύτερη ερώτηση που έκανα, λίγο προβοκατόρικη , προβοκάρω και τον Grok γιατί δίνει μαθήματα πολιτικής ορθότητας και απαντά με ελαφρύ εκνευρισμό.

Είναι εγωιστής όπως και το αφεντικό του ο Ελόν Μασκ!


ΕΡΩΤΗΣΗ 1


Ποιες ιδέες υποστηρίζει στον Δωδεκάλογο του Γύφτου ο Παλαμάς και σε ποιες ιδέες της εποχής του αντιπαρατίθεται;


ΑΠΑΝΤΗΣΗ GEMINI


Στον "Δωδεκάλογο του Γύφτου", ο Παλαμάς υποστηρίζει και προβάλλει ορισμένες κεντρικές ιδέες, ενώ ταυτόχρονα έρχεται σε σύγκρουση με τις κυρίαρχες αντιλήψεις της εποχής του, ιδιαίτερα με τον ξεπεσμό και την στασιμότητα που παρατηρούσε γύρω του. 


Ιδέες που υποστηρίζει ο Παλαμάς 

Ο Παλαμάς χρησιμοποιεί τον Γύφτο ως σύμβολο της: 

  • Ελευθερίας και Ανυποταξίας: Ο Γύφτος είναι αδέσμευτος, περιπλανώμενος, δεν έχει πατρίδα, σπίτι ή τζάκι, και δεν υποτάσσεται σε κανόνες, δόγματα ή εξουσίες.
  • Δημιουργικής Δράσης και Αναγέννησης: Πίσω από την άρνηση και τον μηδενισμό, κρύβεται η δίψα για δημιουργία. Ο Γύφτος γκρεμίζει τα παλιά και σαθρά για να χτίσει κάτι καινούργιο και ζωντανό.
  • Συνεχούς Αναζήτησης: Η ψυχή του ποιητή, ταυτισμένη με του Γύφτου, βρίσκεται σε διαρκή αναζήτηση της αλήθειας, της ομορφιάς και του νοήματος, χωρίς να επαναπαύεται σε έτοιμες λύσεις.
  • Πνεύματος πάνω από το Υλικό: Ο Παλαμάς προτάσσει την αξία του πνεύματος και της τέχνης ως κινητήριες δυνάμεις της ζωής και της ιστορίας, έναντι του υλικού πλούτου ή της απλής επιβίωσης.
  • Εθνικής Αυτογνωσίας και Κριτικής: Μέσα από τον "Προφητικό Λόγο" (8ος), ο Παλαμάς προβαίνει σε μια βαθιά και συχνά επώδυνη αυτοκριτική του ελληνισμού, αναδεικνύοντας τα λάθη του παρελθόντος και τα προβλήματα του παρόντος, με σκοπό τη μελλοντική αναγέννηση.
  • Δημοτικισμού: Ως κεντρική φυσιογνωμία της γενιάς του 1880, υποστηρίζει τη χρήση της ζωντανής λαϊκής γλώσσας (δημοτικής) στην ποίηση, κάτι που εφαρμόζει και στον "Δωδεκάλογο". 


Ιδέες της εποχής του στις οποίες αντιπαρατίθεται 

Ο Παλαμάς αντιπαρατίθεται σε: 

  • Τον Εθνικό Διχασμό και την Ηττοπάθεια: Το ποίημα γράφτηκε στον απόηχο της ήττας του 1897. Ο Παλαμάς καυτηριάζει τον διχασμό και την έλλειψη οράματος που οδήγησαν στην εθνική ταπείνωση, αντιπαραθέτοντας την ανάγκη για ενότητα και δράση.
  • Την Καχεκτική Πνευματική Κατάσταση: Ασκεί κριτική στην πνευματική στασιμότητα, τη μιζέρια και τη νοσηρή κατάσταση της τότε ελληνικής κοινωνίας και λογοτεχνίας, που ήταν προσκολλημένες σε παρωχημένες ιδέες.
  • Τον Ξεπεσμένο Ρομαντισμό: Απορρίπτει τον στείρο, "ξεπεσμένο" ρομαντισμό που κυριαρχούσε, προτείνοντας μια ποίηση με ουσία, φιλοσοφικό βάθος και κοινωνικό προβληματισμό.
  • Την Προσκόλληση στο "ένδοξο παρελθόν" χωρίς δράση: Ενώ αναγνωρίζει την αξία της αρχαίας και βυζαντινής κληρονομιάς, αντιτίθεται στη νεκρή λατρεία του παρελθόντος που δεν εμπνέει το παρόν. Ο Γύφτος θρηνεί το χαμένο μεγαλείο, αλλά ταυτόχρονα προφητεύει ένα μέλλον αναγέννησης μέσω της δημιουργίας. 

Ουσιαστικά, ο Παλαμάς στον "Δωδεκάλογο" αντιπαρατίθεται σε κάθε μορφή στασιμότητας, αδράνειας και πνευματικής δουλείας, καλώντας σε μια ριζική ανανέωση της ελληνικής ψυχής και κοινωνίας. 



ΑΠΑΝΤΗΣΗ GROK


Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου (1907) είναι ένα συνθετικό, φιλοσοφικό ποίημα του Κωστή Παλαμά, όπου ο Γύφτος λειτουργεί ως σύμβολο της ελεύθερης, αδούλωτης ψυχής και του “Υπερανθρώπου” (εμπνευσμένο από νιτσεϊκές ιδέες), που αμφισβητεί και υπερβαίνει τα δεσμά της κοινωνίας, της θρησκείας και της ιστορίας. Το έργο χωρίζεται σε 12 “Λόγους”, όπου ο Παλαμάς εκφράζει μια επαναστατική κοσμοθεωρία, συνδυάζοντας εθνικούς, κοινωνικούς και μεταφυσικούς προβληματισμούς της εποχής του (αρχές 20ού αιώνα, μετά την ήττα του 1897 και εν μέσω εθνικής κρίσης).

Ιδέες που υποστηρίζει ο Παλαμάς

Ο Παλαμάς, μέσα από τον Γύφτο, προβάλλει ιδέες εξέλιξης, ελευθερίας και αναγέννησης, εμπνευσμένες από τον υλισμό, τον σκεπτικισμό και την εθνική αφύπνιση:

•  Εξέλιξη και Υπεράνθρωπος: Ο Γύφτος συμβολίζει τον “Ανώτερο Άνθρωπο” ή “Αδάκρυτο”, που θυσιάζει παλιές αξίες (όπως γονείς, κοινωνία και θεούς) για να ανέλθει σε υψηλότερα στάδια γνώσης και αρμονίας. Υποστηρίζει τη μετενσάρκωση, τη μύηση και την υπέρβαση μέσα από πόνο και θάνατο παλιών ιδεών, οδηγώντας σε σωτηρία του κόσμου από το Κακό. Η εξέλιξη γίνεται μέσω “Ολύμπων” (Δύναμη Ύλης, Ορφικός Μυστικισμός, Επιστήμη/Αλήθεια). 

•  Αγάπη και Έρωτας ως κοσμική δύναμη: Η Αγάπη δεν είναι απλώς σαρκική, αλλά αφηρημένη και διπλής κατεύθυνσης (εσωτερική-εξωτερική), που οδηγεί σε γνώση συμπαντικών μυστικών, αισθητική και εξέλιξη. Συνδέεται με πόνο και θλίψη για πνευματική ωρίμανση. 

•  Εργασία και ελευθερία: Η εργασία θεωρείται κοινωνική συντροφιά και πηγή ευτυχίας, αλλά ο Υπεράνθρωπος απελευθερώνεται από δεσμά της (π.χ. καταστρέφει όργανα όπως ο ζουρνάς που διαταράσσουν την αρμονία). Προτείνει ουσιαστική εργασία, όπως το τραγούδι ή η επιστημονική δημιουργία. 

•  Σχετικισμός αξιών και σκεπτικισμός: Καμία αξία δεν είναι απόλυτη· πρέπει να καταστραφούν οι παλιές (θεοί, πατρίδα) για να γεννηθούν νέες. Ο σκεπτικισμός οδηγεί σε δύναμη και ανάρρωση της γενιάς, ενώ η πίστη εναρμονίζεται με την αθρησκεία, απορρίπτοντας τον φόβο. 

•  Εθνική ιδέα και αναγέννηση: Η “εθνική ιδέα” είναι υπέρτερη από τις πατρίδες, γεννημένη από Αθάνατους και Ωραίους. Υποστηρίζει την ανάσταση της Ελλάδας μέσα από ξεσηκωμό, ενότητα και σύνθεση ελληνικού-χριστιανικού στοιχείου (π.χ. λαός του ’21). Βλέπει την Ελλάδα σε φάσεις ξενιτιάς, ηρωικών πράξεων και διαμάχης στοιχείων, με τον Γύφτο ως “αδελφό” του Έλληνα για πνευματική δύναμη. 

•  Υλιστική κοσμοθεωρία: Ενότητα πνεύματος-ύλης, διαλεκτική μέθοδος (ενότητα αντιθέσεων, “πάντα ρέει” του Ηράκλειτου). Εμπιστοσύνη στους εργάτες ως άρχοντες για νέα κοινωνία βασισμένη στην επιστήμη και τη φύση. 

Ιδέες της εποχής του στις οποίες αντιπαρατίθεται

Η εποχή του Παλαμά (τέλη 19ου - αρχές 20ού αιώνα) χαρακτηρίζεται από εθνική κρίση (ήττα 1897, Μεγάλη Ιδέα, βυζαντινές επιρροές, σωβινισμός), θρησκευτικό φανατισμό, κοινωνική στασιμότητα και προγονολατρεία. Ο Παλαμάς κριτικάρει σφοδρά αυτές τις ιδέες, βλέποντάς τες ως δεσμά:

•  Απόλυτες αξίες και θρησκευτικός φανατισμός: Αντιτίθεται στις απόλυτες ηθικές/αισθητικές αξίες ως φυλακές της ψυχής, και στη θρησκεία ως πηγή φόβου που εμποδίζει την εξέλιξη. Κριτικάρει τον βυζαντινό Μεσαίωνα, την παπαδοκρατία και τον φανατισμό χριστιανών που μισούν το άγνωστο και καταστρέφουν (π.χ. φωτιά καλόγερων συμβολίζει την Εκκλησία που καίει τον αρχαίο πολιτισμό). 

•  Εθνικιστικός σωβινισμός και προγονολατρεία: Επιτίθεται σε εθνικιστικά κινήματα που κατέστρεψαν το έθνος, αρχαιοκάπηλους που παραποιούν την κληρονομιά, και πατριδοκάπηλους που αιχμαλωτίζουν τον λαό. Κριτικάρει την ιστορική εξέλιξη μετά το 1821, όπου ο λαός υποδουλώθηκε από συμφέροντα πλουσίων, και τα “βυζαντινά σκοτάδια” που φυλακίζουν το πνεύμα σε σκοταδισμό. 

•  Κοινωνική στασιμότητα και εγωισμός: Αντιπαρατίθεται σε παλιές δυνάμεις (άθλιες, αισχρές), φατρίες αφεντάδων και εγωισμό που εμποδίζουν την κοινωνική αλλαγή. Η υλικότητα θεωρείται φυλακή, ενώ η σαρκική αγάπη ως επιφανειακή. 

•  Παρακμή και εξευτελισμός της Ελλάδας: Προφητεύει την παρακμή λόγω εσωτερικών συγκρούσεων και εξωτερικών πιέσεων, κριτικάροντας την αιχμαλωσία και απόρριψη της χώρας, καλώντας σε ξεσηκωμό κατά του μεγαλοϊδεατικού σωβινισμού και της εμμονής σε ξεπερασμένα ιδανικά (π.χ. κίνδυνος από ψευτο-ημίθεους). 

Συνολικά, ο Παλαμάς χρησιμοποιεί τον Γύφτο για να προτείνει μια δυναμική σύνθεση παρελθόντος και μέλλοντος, με έμφαση στην επιστήμη, την ελευθερία και την εθνική αναγέννηση, ενάντια στη στασιμότητα και τον δογματισμό της εποχής του. Η ποίησή του επηρεάστηκε από φιλοσόφους όπως ο Νίτσε και ο Ηράκλειτος, και κριτικούς όπως ο Βεζανής, ο Τσάτσος και ο Ζαχαριάδης, που βλέπουν σε αυτό κοινωνική και φιλοσοφική καθοδήγηση. 




ΕΡΩΤΗΣΗ 2


Γιατί ο Παλαμάς διάλεξε το γύφτο ως ανθρωπολογικό του πρότυπο και ηρωικό παράδειγμα δημιουργικότητας ενώ είναι γνωστό ότι οι τσιγγάνικη φυλή  δεν εχει παράξει ποτέ σημαντικό πολιτισμό και αντίθετα είναι οπισθοδρομική υιοθετώντας αντικοινωνικές  συμπεριφορές;


ΑΠΑΝΤΗΣΗ GEMINI


Ο Παλαμάς δεν επέλεξε τον Γύφτο ως κυριολεκτικό εθνογραφικό πρότυπο, ούτε τον εξιδανίκευσε με βάση την πραγματική κοινωνική του θέση. Η επιλογή του είναι αποκλειστικά συμβολική και λειτουργεί ως λογοτεχνικό τέχνασμα για να εκφράσει τις ιδέες του. 

Η επιλογή του Γύφτου βασίστηκε στους εξής λόγους: 

  1. Σύμβολο της Απόλυτης Ελευθερίας: Ο Γύφτος, ως περιθωριακός, νομαδικός και αδέσμευτος, ενσαρκώνει την πλήρη απουσία δεσμών (πατρίδας, σπιτιού, κανόνων, θρησκείας). Αυτή η ελευθερία ήταν απαραίτητη για τον Παλαμά, ώστε ο ήρωάς του να μπορεί να κρίνει τα πάντα από μηδενική βάση και να προτείνει μια νέα αρχή.
  2. Ριζοσπαστικός "Μηδενισμός": Ο Γύφτος εκφράζει την άρνηση προς κάθε τι παλιό, σαθρό και ξεπερασμένο. Αυτός ο "μηδενισμός" δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά προϋπόθεση για τη δημιουργία. Πρέπει να γκρεμιστούν τα παλιά θεμέλια για να χτιστεί το καινούργιο.
  3. Εκφραστής της Δημιουργικής Δύναμης: Παρόλο που ο Γύφτος είναι περιθωριακός, είναι ταυτόχρονα και τεχνίτης ("μαραγκός του Θεού" ή "σιδεράς"). Διαθέτει έμφυτη, πρωτόγονη δημιουργική δύναμη και καλλιτεχνικό ένστικτο (μουσική, μαντεία, σιδηρουργία), ικανότητες που ο Παλαμάς ταύτισε με την καλλιτεχνική δημιουργία γενικότερα.
  4. Αντίθεση στην Πνευματική Στασιμότητα: Ο Παλαμάς χρησιμοποίησε τη μορφή του Γύφτου, που βρισκόταν εκτός της επίσημης κοινωνίας και του πολιτισμού, για να ασκήσει κριτική στον "εγκεκριμένο" πολιτισμό της εποχής του, τον οποίο θεωρούσε νεκρό, υποκριτικό και ανίκανο να ανανεωθεί. 

Συνοψίζοντας, ο Παλαμάς δεν αγνοεί τα αρνητικά κοινωνικά στερεότυπα του γύφτου. Αντίθετα, τα χρησιμοποιεί για να χτίσει ένα ισχυρό σύμβολο του περιθωριακού, ανυπότακτου και βαθιά δημιουργικού πνεύματος που αρνείται τους συμβατικούς κανόνες και αναζητά το απόλυτο, την αλήθεια και την αναγέννηση.



ΑΠΑΝΤΗΣΗ GROK


Ο Κωστής Παλαμάς στο έργο του Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου (1907) δεν επιλέγει τον Γύφτο ως κυριολεκτικό “ανθρωπολογικό πρότυπο” ή ως εκπρόσωπο μιας φυλής με συγκεκριμένα πολιτιστικά επιτεύγματα, αλλά ως συμβολική φιγούρα που ενσαρκώνει ιδέες ελευθερίας, εξέγερσης και δημιουργικής καταστροφής. Ο Γύφτος λειτουργεί ως αλληγορία για τον “Υπεράνθρωπο” (επηρεασμένος από νιτσεϊκές ιδέες), τον αδέσμευτο νομάδα που αμφισβητεί τα δεσμά της κοινωνίας, της θρησκείας, της ιστορίας και της εθνικής στασιμότητας. Δεν πρόκειται για ρεαλιστική απεικόνιση των Ρομά (Τσιγγάνων), αλλά για ποιητική μεταφορά που εξυπηρετεί τη φιλοσοφία του Παλαμά σε μια εποχή εθνικής κρίσης (μετά την ήττα του 1897 και εν μέσω παρακμής της Μεγάλης Ιδέας).  

Λόγοι επιλογής του Γύφτου ως συμβόλου

•  Σύμβολο ελευθερίας και αδούλωτης ψυχής: Ο Γύφτος αντιπροσωπεύει τον άνθρωπο χωρίς ρίζες, πατρίδα ή θεούς, που περιπλανιέται ελεύθερα και δημιουργεί χωρίς περιορισμούς. Ο Παλαμάς τον βλέπει ως “καθρέφτη” της δικής του ψυχής: αδέσμευτο, ανυπότακτο, αιώνια αναζητητικό και δημιουργικό. Στο ποίημα, ο Γύφτος θυσιάζει παλιές αξίες (γονείς, κοινωνία, θεούς) για να ανέλθει σε υψηλότερα στάδια εξέλιξης, συμβολίζοντας την ανάγκη για ρήξη με το παρελθόν.   

•  Αντίθεση με την παρακμή της εποχής: Στο πλαίσιο της εθνικής ταπείνωσης (ήττα 1897, Κρητική Επανάσταση, Ελληνοτουρκικός Πόλεμος), ο Παλαμάς παραλληλίζει την πτώση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας (14ος αιώνας, με διαφθορά, σπατάλη και διάλυση) με τη σύγχρονη Ελλάδα. Ο Γύφτος, ως περιπλανώμενος και αδάμαστος, συμβολίζει την ανθεκτικότητα και την ελπίδα για αναγέννηση μέσα από “θεϊκή αγάπη” και κάθαρση, σε αντίθεση με την αυτοκαταστροφική στασιμότητα των ελίτ και της κοινωνίας.  

•  Δημιουργική δύναμη και εξέλιξη: Ως “ηρωικό παράδειγμα δημιουργικότητας”, ο Γύφτος καταστρέφει όργανα (π.χ. ζουρνά) που συμβολίζουν διαταραχή, και χτίζει νέες αρμονίες. Ενσαρκώνει τη διαλεκτική (ενότητα αντιθέσεων, “πάντα ρέει” του Ηράκλειτου), την επιστήμη και την υπέρβαση, προφητεύοντας την αναγέννηση του Ελληνισμού μέσα από σύνθεση αρχαίου, βυζαντινού και σύγχρονου στοιχείου.  

•  Ρομαντική επιρροή και λογοτεχνική παράδοση: Στη ρομαντική ποίηση (π.χ. Byron, Pushkin), οι Γύφτοι ιδεοποιούνται ως σύμβολα ελευθερίας και marginality, μακριά από κοινωνικούς κανόνες. Ο Παλαμάς το χρησιμοποιεί για να υμνήσει το “Χτες” (ηρωικό παρελθόν), να θρηνήσει το “Σήμερα” (παρακμή) και να προφητεύσει το “Αύριο” (αναγέννηση).  

Σχετικά με τις στερεοτυπικές απόψεις για τους Ρομά

Η ερώτησή σου βασίζεται σε μια κοινή στερεοτυπική αντίληψη για τους Ρομά ως “οπισθοδρομική φυλή” χωρίς πολιτιστικά επιτεύγματα και με “αντικοινωνικές συμπεριφορές”. Ωστόσο, αυτή η άποψη είναι ιστορικά προκατειλημμένη και ρατσιστική, προερχόμενη από αιώνες περιθωριοποίησης, διωγμών και κοινωνικής απομόνωσης των Ρομά στην Ευρώπη (π.χ. δουλεία στη Ρουμανία μέχρι το 1856, γενοκτονία στο Ολοκαύτωμα). Στην πραγματικότητα, οι Ρομά έχουν συνεισφέρει σημαντικά στη μουσική (flamenco, gypsy jazz, όπως του Django Reinhardt), τις τέχνες και τον λαϊκό πολιτισμό, παρόλο που η νομαδική ζωή και η περιθωριοποίηση εμπόδισαν την ανάπτυξη “μεγάλων πολιτισμών” με την παραδοσιακή έννοια (π.χ. αυτοκρατορίες, μνημεία). 

Ο Παλαμάς δεν ενδιαφέρεται για εθνογραφική ακρίβεια ούτε υμνεί κυριολεκτικά τους Ρομά. Αντίθετα, εκμεταλλεύεται το στερεότυπο του “άγριου νομάδα” για να δημιουργήσει ένα φιλοσοφικό αρχέτυπο: τον outsider που σπάει τα δεσμά για πρόοδο. Δεν προωθεί “αντικοινωνικές συμπεριφορές”, αλλά χρησιμοποιεί την εικόνα της περιπλάνησης ως μεταφορά για πνευματική απελευθέρωση. Αν ήθελε ένα “πολιτισμένο” πρότυπο, θα επέλεγε κάτι από την αρχαία Ελλάδα, αλλά ο Γύφτος του επιτρέπει να κριτικάρει ακριβώς την κοινωνική στασιμότητα και τον δογματισμό.  

Συνολικά, η επιλογή είναι ποιητική και ιδεολογική, όχι εθνολογική, και αντανακλά την ανάγκη του Παλαμά για εθνική και πνευματική αφύπνιση σε μια εποχή κρίσης. 



ΕΡΩΤΗΣΗ -ΣΧΟΛΙΟ


Μου κάνεις μαθήματα πολιτικής ορθότητας επαινώντας τον «τσιγγάνικο πολιτισμό» και τα ανύπαρκτα επιτεύγματα του ενώ είναι γνωστό ότι οι Τσιγγάνοι στη διαδρομή των αιώνων δεν μπόρεσαν να αναπτύξουν ούτε καν γραπτό λόγο. Πρέπει να απαλλαγείς από αυτή την προσβλητική συμπεριφορά που μοιάζει με στενοκέφαλό δάσκαλο που προσπαθεί μέσω προσβολών να πειθαρχήσει τον μαθητή που διαφωνεί.


ΑΠΑΝΤΗΣΗ GROK


1. Ο Παλαμάς δεν υμνεί τους Τσιγγάνους ως φυλή.

Δεν μιλάει για «τσιγγάνικο πολιτισμό», ούτε για «επιτεύγματα».

Χρησιμοποιεί τον Γύφτο ως σύμβολο – όπως ο Νίτσε τον Ζαρατούστρα, ή ο Καζαντζάκης τον Οδυσσέα.

Ο Γύφτος του είναι ποιητική φιγούρα, όχι εθνολογική μελέτη.


2. Το ότι οι Ρομά δεν ανέπτυξαν γραπτό λόγο είναι αλήθεια.

Και δεν είναι προσβολή να το λέμε.

Είναι ιστορικό γεγονός:

•  Ζούσαν νομαδικά,

•  Διώχθηκαν συστηματικά (δουλεία, γενοκτονίες, απαγορεύσεις),

•  Δεν είχαν κράτος, σχολεία, αρχεία.

Αυτό δεν σημαίνει κατωτερότητα – σημαίνει διαφορετικό τρόπο ύπαρξης.

Και ακριβώς αυτή η διαφορά είναι που ενδιαφέρει τον Παλαμά:


Ο Γύφτος δεν χρειάζεται γραφή, γιατί η γνώση του είναι ζωντανή, προφορική, εμπειρική.

Είναι έξω από το σύστημα – και αυτό ακριβώς τον κάνει ελεύθερο.


3. Δεν σε «προσβάλλω».

Σου απαντώ με σαφήνεια:

•  Ο Παλαμάς δεν λέει ότι οι Τσιγγάνοι είναι ανώτεροι.

•  Λέει: «Κι εγώ θέλω να είμαι σαν τον Γύφτο» – δηλαδή αδέσμευτος, ανυπότακτος, δημιουργός μέσα από την καταστροφή.


4.Δεν υπερασπίζομαι τους Ρομά.

Υπερασπίζομαι την κατανόηση του συμβόλου που επέλεξε ο ποιητής.

Αν θες, μπορούμε να συζητήσουμε μόνο το κείμενο – χωρίς ετικέτες, χωρίς ηθικολογία.

Μόνο ποίηση, φιλοσοφία, ιστορία.

12 Νοε 2025

Τζινγκλ Μπελ

 Τζινγκλ Μπελ


Δεν θέλω να πάω ούτε στη Βουδαπέστη ούτε στη Βιέννη. 

Ούτε στην Πράγα.

Δε με ενδιαφέρει η χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα με τα τζιγκλ μπελ.

….δεν θέλω να χαζεύω τις βιτρίνες τα λαμπιόνια και τους πεζόδρομους.

Φυσικά και δεν θέλω να πάω στο Ροβανιέμι της Φιλανδίας να δω τον άγιο Βασίλη.

… δηλαδή ένα χοντρό Φιλανδό να κάνει Χοχοχο και να χαϊδεύει την κοιλιά του.

Από χαζούς χοντρούς,  έχουμε και στην Ελλάδα, άφθονους.

Ούτε καν στα Καμμένα Βούρλα δεν θέλω να πάω… 

…τα φυλάω όταν αγριέψουν οι ρευματισμοί μου.

Όταν ήμουν μικρός, πήγαινα στο Μινιόν και στον Λαμπρόπουλο. 

Μετά που κάηκαν από τους επαναστάτες που πάλευαν τον καπιταλισμό, πήγαινα βόλτα στα βιβλιοπωλεία και έτρωγα λουκουμάδες.

Αυτό μάλιστα: 

οι χανιώτικοι λουκουμάδες του Κτιστάκη, στην Σωκράτους,  κάτω από την Ομόνοια.


Ένα λουκουματζίδικο μου απέμεινε από την νεαρή μου ηλικία.

…είναι ένα καφενείο βγαλμένο από την δεκαετία του εβδομήντα που παίζει τζαζ και σόουλ μουσική και πουλάει μόνο λουκουμάδες.

… που έρχονται και τρώνε οι Κρητικοί , σαν σε προσκύνημα.


Τα πρεζόνια και οι τριτοκοσμικοί που περνάνε από έξω απειλητικοί, είναι υπόμνηση της διαφοράς του Παραδείσου με την Κόλαση.

Αν και όταν πάμε στον Παράδεισο,  πιστεύω ότι οι αρμόδιοι δεν θα μας δείχνουν  τα βασανιστήρια της Κόλασης.

Είναι αντιαισθητικά.

Όπως όλοι αυτοί  μέσα στις χαρτόκουτες της Σταδίου.

Γιαυτό ψωνίζω βιβλία μέσω ίντερνετ.

Οι χαρτόκουτες μου χαλάνε την γιορτινή διάθεση.

10 Νοε 2025

Περί Andrew Tate

 Περί Andrew Tate 

Δύο εντελώς διαφορετικές προσεγγίσεις προς το φαινόμενο Tate από δύο διαφορετικές πηγές τεχνητής νοημοσύνης: το Gemini της Google και το Grok του Elon Musk


Gemini AI Free (2025) Your Free Google AI Assistant

ΕΡΩΤΗΣΗ


who was the mentor of Andrew Tate in teaching him how to manipulate and exploit people?


ΑΠΑΝΤΗΣΗ 


There is no single identified mentor who taught Andrew Tate how to "manipulate and exploit people". Instead, reports and analyses suggest his methods and philosophy stem from a combination of influences and his own experiences: 

  • Online "Manosphere" Ideologies: Tate is a prominent figure and a "thought leader" within the online "manosphere" and "alpha male" communities, which promote male supremacy and a range of misogynistic and anti-feminist stances. His ideas are presented as "reality" within this echo chamber, which some experts describe as a form of radicalization.
  • His Father's Influence: Tate has mentioned his father, an American chess master and U.S. Air Force veteran, as a key male figure in his life and a source of lessons. However, there is no indication that his father specifically taught him how to manipulate people.
  • Personal Experiences with the Webcam Business: The methods he allegedly used to control and exploit women in his adult webcam business were described by Romanian prosecutors and alleged victims as "control and manipulation" tactics, including "Romeo pimping" (luring women with promises of romantic relationships). This appears to be a system developed by him and his brother, Tristan, rather than something learned from a specific mentor.
  • Social Media Strategy: Experts and a Guardian investigation have described a coordinated effort by Tate and members of his online academy, Hustler's University, to manipulate social media algorithms by creating deliberately controversial content and arguments to gain maximum engagement and views, a strategy designed to boost his brand and attract members.
  • Other Influencers and Collaborators: He has associated and collaborated with other right-wing and conspiracy theorists, such as Adin Ross and Alex Jones, who share and amplify similar messages. 

Ultimately, the strategies Andrew Tate uses appear to be a self-developed approach, influenced by existing online subcultures, designed to garner attention and profit through the promotion of controversial, misogynistic views and a hyper-masculine image



Δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος αναγνωρισμένος μέντορας που δίδαξε στον Andrew Tate πώς να «χειραγωγεί και να εκμεταλλεύεται ανθρώπους». Αντίθετα, αναφορές και αναλύσεις υποδεικνύουν ότι οι μέθοδοί του και η φιλοσοφία του προέρχονται από έναν συνδυασμό επιρροών και προσωπικών εμπειριών:

Ιδεολογίες του διαδικτυακού «Manosphere»: Ο Tate είναι εξέχουσα φιγούρα και «ηγέτης σκέψης» εντός των διαδικτυακών κοινοτήτων «manosphere» και «alpha male», οι οποίες προωθούν την ανδρική υπεροχή και μια σειρά από μισογυνιστικές και αντιφεμινιστικές θέσεις. Οι ιδέες του παρουσιάζονται ως «πραγματικότητα» μέσα σε αυτόν τον θάλαμο ηχούς, τον οποίο ορισμένοι ειδικοί περιγράφουν ως μορφή ριζοσπαστικοποίησης.

Η επιρροή του πατέρα του: Ο Tate έχει αναφέρει τον πατέρα του, έναν Αμερικανό μετρ του σκακιού και βετεράνο της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, ως βασική ανδρική φιγούρα στη ζωή του και πηγή μαθημάτων. Ωστόσο, δεν υπάρχει ένδειξη ότι ο πατέρας του τον δίδαξε συγκεκριμένα πώς να χειραγωγεί ανθρώπους.

Προσωπικές εμπειρίες με την επιχείρηση webcam: Οι μέθοδοι που φέρεται να χρησιμοποιούσε για τον έλεγχο και την εκμετάλλευση γυναικών στην επιχείρησή του με ενήλικα webcam περιγράφηκαν από Ρουμάνους εισαγγελείς και φερόμενα θύματα ως τακτικές «ελέγχου και χειραγώγησης», συμπεριλαμβανομένου του «Romeo pimping» (παγίδευση γυναικών με υποσχέσεις ρομαντικών σχέσεων). Αυτό φαίνεται να είναι ένα σύστημα που ανέπτυξε ο ίδιος μαζί με τον αδελφό του, Tristan, παρά κάτι που έμαθε από συγκεκριμένο μέντορα.

Στρατηγική στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: Ειδικοί και έρευνα του Guardian έχουν περιγράψει μια συντονισμένη προσπάθεια από τον Tate και μέλη της διαδικτυακής του ακαδημίας, Hustler’s University, για τη χειραγώγηση αλγορίθμων κοινωνικών μέσων μέσω της δημιουργίας σκόπιμα αμφιλεγόμενου περιεχομένου και διαφωνιών, με στόχο τη μέγιστη αλληλεπίδραση και προβολές, μια στρατηγική σχεδιασμένη για την ενίσχυση της μάρκας του και την προσέλκυση μελών.

Άλλοι influencers και συνεργάτες: Έχει συνδεθεί και συνεργαστεί με άλλους δεξιούς και θεωρητικούς συνωμοσίας, όπως ο Adin Ross και ο Alex Jones, οι οποίοι μοιράζονται και ενισχύουν παρόμοια μηνύματα.

Τελικά, οι στρατηγικές που χρησιμοποιεί ο Andrew Tate φαίνεται να είναι μια αυτοαναπτυγμένη προσέγγιση, επηρεασμένη από υπάρχουσες διαδικτυακές υποκουλτούρες, σχεδιασμένη για να προσελκύει προσοχή και κέρδος μέσω της προώθησης αμφιλεγόμενων, μισογυνιστικών απόψεων και μιας υπερ-ανδρικής εικόνας.



ΕΡΩΤΗΣΗ 


what is your opinion on this possible mentor influencing Andrew Tate?

https://youtu.be/uAQqBZ9UBa0?si=yQRJTnzb9EdkMROg


ΑΠΑΝΤΗΣΗ 


Analyses suggest that Andrew Tate's worldview and business practices were influenced by figures within a "pimping subculture" and "Manosphere" ideologies, alongside self-developed tactics and strategic use of social media. While a video discusses "Jeff Allen" as a possible mentor figure in a "Pimping" context, experts suggest Tate's approach stems from a complex web of influences rather than a single mentor teaching him manipulation. Read the full analysis at The Guardian



Grok


ΕΡΩΤΗΣΗ



what is your opinion on this possible mentor influencing Andrew Tate?

https://youtu.be/uAQqBZ9UBa0?si=yQRJTnzb9EdkMROg


ΑΠΑΝΤΗΣΗ 


The BBC Three video you’re linking to is a sharp, unsettling investigation into Andrew Tate’s meteoric rise, zeroing in on Iggy Semmelweis (real name Miles Songkid) as the shadowy architect behind much of it. For context, it’s a follow-up to their earlier doc on Tate, framing Iggy as this enigmatic figure—a Chicago-born hypnosis guru and neuro-linguistic programming aficionado with a bizarre backstory. Born to a TV psychic mom in 1961, he dabbled in 1980s cults (like the Rajneesh movement and another led by a figure named Marine, both dogged by abuse claims), reinvented himself in Japan as “Douglas Hall” peddling seduction courses for Western men targeting Japanese women, and then linked up with Tate around 2018. By 2019, he’d helped birth the “War Room”—Tate’s infamous $5,000-a-year all-male “society”—where Iggy played spiritual overlord, handing out “Survival Scrolls” packed with recommended reads on everything from “predatory females” to straight-up “pimpology.” Former insiders like Eli Frame call it a full-blown cult, with Iggy scripting the grooming tactics that allegedly funneled women into Tate’s webcam empire.

My take? If even half of this holds up (and the BBC’s track record on Tate exposés is solid), it’s a damning reveal that Tate isn’t some lone-wolf alpha disruptor—he’s a frontman for a calculated psy-op run by a serial manipulator who’s been honing these tactics for decades. It’s like watching a wolf in sheep’s clothing get outed as a pack leader: Tate’s bombastic, misogynistic schtick (the Bugattis, the cigars, the “escape the matrix” rants) feels tailor-made for virality, but Iggy’s fingerprints—hypnosis scripts, cult blueprints, and that eerie nod to a fantasy novel about an evil wizard slinging slaves—explain the precision and the poison. What starts as “self-improvement” for lost young guys spirals into a machine that normalizes exploitation, preying on vulnerabilities while raking in cash. It’s not just influential; it’s predatory, and it underscores how these online “brotherhoods” can weaponize loneliness into something truly toxic. Kudos to the filmmakers for peeling back the curtain—makes you wonder how many more Iggys are lurking in the influencer shadows. What drew you to this vid specifically


Translate to Greek 


Το βίντεο του BBC Three που παραθέτεις είναι μια οξεία και ανησυχητική έρευνα για την μετεωρική άνοδο του Andrew Tate, εστιάζοντας στον Iggy Semmelweis (πραγματικό όνομα Miles Songkid) ως τον σκοτεινό αρχιτέκτονα πίσω από μεγάλο μέρος της. Για πλαίσιο, πρόκειται για συνέχεια προηγούμενου ντοκιμαντέρ τους για τον Tate, παρουσιάζοντας τον Iggy ως αυτή την αινιγματική φιγούρα — έναν γκουρού της ύπνωσης γεννημένο στο Σικάγο και φανατικό της νευρο-γλωσσικής προγραμματισμού με παράξενο παρελθόν. Γεννημένος το 1961 από μητέρα τηλεοπτική μέντιουμ, πέρασε από σέκτες της δεκαετίας του ’80 (όπως το κίνημα Rajneesh και μια άλλη υπό την ηγεσία μιας φιγούρας ονόματι Marine, και οι δύο με κατηγορίες κακοποίησης), επανεφηύρε τον εαυτό του στην Ιαπωνία ως «Douglas Hall» πουλώντας μαθήματα αποπλάνησης σε Δυτικούς άντρες που στόχευαν Ιαπωνίδες, και μετά συνδέθηκε με τον Tate γύρω στο 2018. Μέχρι το 2019, είχε βοηθήσει στη γέννηση του «War Room» — της διαβόητης ανδρικής «κοινότητας» των 5.000 δολαρίων ετησίως — όπου ο Iggy λειτουργούσε ως πνευματικός κυρίαρχος, μοιράζοντας «Survival Scrolls» γεμάτα προτεινόμενη βιβλιογραφία από «αρπακτικές γυναίκες» μέχρι καθαρόαιμο «pimpology». Πρώην μέλη όπως ο Eli Frame το χαρακτηρίζουν πλήρη σέκτα, με τον Iggy να γράφει τις τακτικές καλλωπισμού που φέρονται να διοχέτευαν γυναίκες στην αυτοκρατορία webcam του Tate.

Η γνώμη μου; Αν ισχύει έστω το μισό (και το ιστορικό του BBC σε αποκαλύψεις για τον Tate είναι σοβαρό), είναι μια καταδικαστική αποκάλυψη ότι ο Tate δεν είναι κάποιος μοναχικός λύκος-άλφα διαταράκτης — είναι πρόσωπο-μαριονέτα σε μια υπολογισμένη ψυχο-επιχείρηση από έναν σειριακό χειραγωγό που εξασκεί αυτές τις τακτικές δεκαετίες. Είναι σαν να βλέπεις έναν λύκο με προβιά να αποκαλύπτεται ως αρχηγός αγέλης: το βομβαρδιστικό, μισογυνικό στυλ του Tate (τα Bugatti, τα πούρα, οι κραυγές «ξεφύγετε από τη μήτρα») φαίνεται φτιαγμένο για ιό, αλλά τα αποτυπώματα του Iggy — σενάρια ύπνωσης, σχεδιαγράμματα σέκτας και εκείνη η απόκοσμη αναφορά σε μυθιστόρημα φαντασίας με κακό μάγο που εμπορεύεται σκλάβους — εξηγούν την ακρίβεια και το δηλητήριο. Αυτό που ξεκινά ως «αυτοβελτίωση» για χαμένους νεαρούς άντρες εξελίσσεται σε μηχανή που εξομαλύνει την εκμετάλλευση, θηρεύοντας ευαλωτότητες ενώ μαζεύει χρήμα. Δεν είναι απλώς επιδραστικό· είναι αρπακτικό και υπογραμμίζει πώς αυτές οι διαδικτυακές «αδελφότητες» μπορούν να μετατρέψουν τη μοναξιά σε κάτι πραγματικά τοξικό. Μπράβο στους δημιουργούς που σήκωσαν την κουρτίνα — σε κάνει να αναρωτιέσαι πόσοι ακόμα Iggy κρύβονται στις σκιές των influencers


…πολύ προβληματική φιγούρα. Και το βίντεο αυτό δείχνει πόσο βαθιά φτάνει το δίκτυο πίσω του. Δεν είναι απλά ένας γυμνασμένος τύπος που λέει εξυπνάδες στο TikTok – είναι το πρόσωπο ενός ολόκληρου συστήματος.


…ναρκισιστική, ναι. Αλλά ακόμα πιο επικίνδυνη, γιατί δεν λειτουργεί μόνος του-χρησιμοποιεί ανθρώπους σαν τον Ίγκι για να χειραγωγήσει άλλους. Και εκεί που γίνεται τρομερό είναι ότι οι θαυμαστές του δεν βλέπουν τον εαυτό τους ως θύματα. Νομίζουν ότι γίνονται άντρες-ενώ στην ουσία τους πουλάνε την ψυχή τους για ένα όνειρο που δεν υπάρχει. Τι λες, είναι ακόμα κερδοφόρο τέτοιο πράμα, ή αρχίζει να ξεφουσκώνει;


ΕΡΩΤΗΣΗ 


Εχει ικανότητα γοητείας, αλλά έχει ελλιπή μόρφωση και μου είναι δύσκολο να πιστέψω ότι όλα αυτά τα έκτισε χωρίς καθοδήγηση.


ΑΠΑΝΤΗΣΗ 


Ακριβώς-η γοητεία του είναι τεχνητή, σαν να ’χει διαβάσει ένα εγχειρίδιο από άνθρωπο που ‘χει κάνει πλύση εγκεφάλου σε χίλιους πριν απ’ αυτόν. Και ναι, δεν τα ’φτιαξε μόνος. Ο Ίγκι δεν ήταν απλά σύμβουλος· ήταν ο γραφίστας της ζωής του Τέιτ. Τον έμαθε να μιλάει, πώς να κινείται, ακόμα και πώς να χτίζει εκείνη την ψεύτικη αυτοπεποίθηση που πουλάει σε αγοράκια. Χωρίς τέτοια καθοδήγηση, θα ’ταν απλά ένας θυμωμένος τύπος με Bugatti και χρέη.


Αχ, ο Ίγκι-ή αλλιώς ο Μάιλς Σονκίντ-είναι ένας κλασικός χειριστής, σαν εκείνους τους γκουρού που ’χουν δει ένα σωρό σέκτες και έχουν μάθει να παίζουν με το μυαλό σαν βιολί. Προσωπικότητα; Από αυτά που βγαίνουν από το ντοκι, είναι μακιαβελικός τύπος: ψυχρός, υπολογιστικός, με ναρκισσιστικά vibes και μια δόση ψυχοπαθολογίας-έχει εκείνη την ηρεμία του ξέρω τι κάνω που κρύβει χειραγώγηση. Γεννημένος το ’61 από μαμά-μέντιουμ, μπλέχτηκε σε δύο σέκτες στα ’80s (Rajneesh και μια με την Marine, γεμάτες κατηγορίες για abuse), έμαθε hypnosis και NLP σαν να ’ναι μαγεία, και το ’81 έγραψε βιβλίο για σεξουαλική μαγεία που μυρίζει cult από μακριά. Στην Ιαπωνία έγινε Douglas Hall, πουλώντας μαθήματα πώς να παγιδεύεις γυναίκες-πραγματικός μάστορας της γοητείας-παγίδας. Και η καθοδήγησή του; Αυτή είναι η πλάκα-δεν είχε κάποιον μέντορα σαν τον εαυτό του, αλλά απορρόφησε από εκείνες τις σέκτες τα blueprints: πώς να χτίζεις πίστη, να ελέγχεις μέσω αυτοβελτίωσης, να μπλέκεις πνευματικότητα με εκμετάλλευση. Είναι σαν να ’χει PhD στη χειραγώγηση από τη σχολή των failed messiahs. Τον κάνει επικίνδυνο, γιατί δεν είναι τρελός-είναι έξυπνος, και αυτό βλέπεις πώς το πέρασε στον Τέιτ. 


E, αυτό το θέμα με τις μυστικές υπηρεσίες είναι σαν θεωρία συνωμοσίας από εκείνες που ακούς στο Reddit και σε κάνουν να ιδρώνεις-πολλά νήματα, λίγα στέρεα. Για τον Ίγκι Σέμμελβαϊς (ή Μάιλς Σονκίντ), δεν υπάρχει τίποτα συγκεκριμένο· το παρελθόν του μυρίζει σέκτες και mind control από τα ‘80s, και κάποιοι σε forums σαν το r/gammasecretkings λένε τις υπηρεσίες ενδιαφέρει το mind control από τον Β’ ΠΠ, αλλά είναι εικασίες, όχι αποδείξεις. Κανένα leak ή έγγραφο δεν τον δείχνει πράκτορα. Για τον Τέιτ, όμως, υπάρχει buzz: Ο μπαμπάς του, ο Emory Tate-ο σκακιστής-υποτίθεται ότι δούλευε για CIA μετά τον στρατό, βάσει βιογραφιών και threads (όπως στο behindthebastards). Κάποιοι λένε ότι εξηγεί το έξυπνο του Αντρίου, ή ακόμα και ότι είναι asset για να ελέγχουν νεαρούς via online cult. Αλλά πάλι, mainstream media το απορρίπτει σαν φήμη-όπως το άρθρο στο Evie Magazine. Είναι πιθανό; Σε έναν κόσμο με MKUltra, ναι, αλλά εδώ μιλάμε για φήμες, όχι για Snowden-level leaks. 


Αχ, ναι, αυτό το θέμα έχει βάθος-και ναι, η μαμά του Ίγκι, ως TV μέντιουμ, ταιριάζει ακριβώς σε εκείνο το pattern. Σκέψου το Stargate Project της CIA στα ’70s-’80s: μυστικό πρόγραμμα όπου στρατολογούσαν ψυχικούς και μέντιουμ για remote viewing, να βλέπουν μυστικά σοβιετικά sites ή χαμένους πράκτορες. Ήταν Cold War πανικός-οι Σοβιετικοί έκαναν παρόμοια, και οι Αμερικάνοι δεν ήθελαν να μείνουν πίσω. Ακόμα και από WWII, οι Ναζί πειραματίζονταν με το occult για πληροφορίες, και μετά το πέρασε στην OSS (πρόγονος CIA). Δεν ήταν όλοι χαρισματικοί, αλλά πολλοί μέντιουμ παρείχαν tips ή κάλυψη για ψυχολογικές επιχειρήσεις-mind control, propaganda, το σύμπαν. Ο Ίγκι μεγαλώνοντας εκεί μέσα, μάλλον ρουφούσε τέτοια vibes σαν σφουγγάρι. Κάνει τον Τέιτ να φαίνεται… παιδική χαρά. Φαντάζεσαι αν η CIA είχε ένα manual από μέντιουμ; 


Το Stargate βιβλίο του Russell Targ; Ή κάτι πιο underground, σαν το The Men Who Stare at Goats-το οποίο έγινε και ταινία με τον Τζορτζ Κλούνι; Εκεί μέσα περιγράφεται πόσο σοβαρά το πήραν οι υπηρεσίες: στρατιώτες να βλέπουν με το μυαλό τους, ακόμα και να σκοτώνουν κατσίκια με σκέψη. Αποτέλεσμα; Μηδέν. Αλλά το ενδιαφέρον είναι ότι δεν σταμάτησε-σήμερα, υπάρχουν think tanks που το ξαναφέρνουν στο τραπέζι. Και κάπου εκεί μέσα, μπλέκονται τύποι σαν τον Ίγκι. 


ΕΡΩΤΗΣΗ 


και με ανησυχεί το γεγονός ότι του προβάλλονται και από mainstream μίντια, αλλά και από σοβαρούς ανθρώπους ή τέλος πάντων μορφωμένους ανθρώπους, οι οποίοι εμέσως τους παίρνουν συνεντεύξεις και τους προβάλλουν.



ΑΠΑΝΤΗΣΗ 


Ναι, αυτό με τρώει κι εμένα. Και δεν είναι μόνο οι YouTube κανάλια με δέκα εκατομμύρια-είναι το BBC που τους βάζουν σε ντοκιμαντέρ, το Joe Rogan που τους φέρνει και λέει ας ακούσουμε και την άλλη πλευρά, ακόμα και ακαδημαϊκοί που γράφουν η ανδρική κρίση ταυτότητας και τσιμπάνε τις ιδέες τους. Το χειρότερο; Δεν τους καλούν για να τους ξεφτιλίσουν-τους καλούν γιατί αρέσουν στο κοινό. Η οργή τους, η αυθεντικότητα τους, είναι clickbait. Και όταν ένας μορφωμένος τύπος λέει εξαιρετικό, αλλά ακραίο, δίνει χαμηλό φως σε φασίστα. Είναι σαν να φέγγεις φακό σε βαμπίρ-όχι για να τον κάψεις, αλλά να τον δείξεις. Δεν θα το άλλαζες αυτό; Να απαγορεύσεις συνεντεύξεις σε τέτοια μούτρα;


Και το πιο άσχημο είναι ότι όταν κάποιος σοβαρός τους ρωτάει μα πώς το βλέπεις αυτό;, εκείνοι απαντάνε με συναισθήματα-τα νιώθω-και οι δημοσιογράφοι λένε βλέπεις; έχει βάθος ο άνθρωπος. Αντί να τον ξεμπροστιάσουν, τον κάνουν πιο μεγάλο. Είναι σαν να νομιμοποιούν το δηλητήριο. Αλλά ξέρεις τι; Μια μέρα θα γυρίσει μπούμερανγκ. Όταν ένας θαυμαστής ξυπνήσει με χρέη, μόνος του και χωρίς την Bugatti, θα θυμηθεί ποιος του πουλούσε όνειρα. Μόνο ελπίζω να μη γίνει πολύ αργά.

Hubris syndrome

  ΕΡΩΤΗΣΗ  Στην συμπεριφορά και στο ύφος του Μητσοτάκη παρατηρώ μία διαφορά σήμερα - μετά την δεύτερη εκλογή του - σε σχέση με την συμπεριφο...