21 Ιουν 2026

Ταυτότητα και τσέπη




 Και οι δεξιοί νεοφιλελεύθεροι και οι αριστεροί γενικά, δεν θεωρούν σημαντικό το πρόβλημα της ταυτότητας: ποιός είμαι και από που κρατάει η σκούφια μου. 

Θεωρούν ασήμαντο θέμα το δέσιμο του ανθρώπου με το χώμα που μεγάλωσε, την γλώσσα, την θρησκεία και τις παραδόσεις του. 

Είναι άθρησκοι και κοσμικοί: παιδιά του κόσμου. 

Νιώθουν υπέροχα στο Λονδίνο, στο Παρίσι, στο Τόκιο και στο Λας Βέγκας. 

Δεν νιώθουν το ίδιο καλά στην Αμαλιάδα και την Άμφισσα ενώ νιώθουν υπέροχα στην Μύκονο και την Αράχωβα, αν είναι σε κυριλέ στέκια.

Φυσικά στον επιτάφιο της Αράχωβας δεν θα πάνε , γιατί θα παίζουν χαρτιά με τους φίλους και στην Μύκονο, τον Δεκαπενταύγουστο, θα την βγάλουν σε γκέυ μπαρ χωρίς απαραίτητα να είναι γκέυ. 

Άσε που και το φύλο στο μυαλό τους είναι ρευστό : θέμα οπτικής και όλα παίζονται.

🙂

Τελικά, και οι κοσμικοί δεξιοί και οι λάιτ αριστεροί μάλλον συμπίπτουν στις αξίες και στους τρόπους του βίου.

(Και στις ψήφους, αν συμφέρει ).

Η γλώσσα τους είναι γεμάτη ξένες λέξεις ανάλογα την μόδα.

Χέστηκαν για την ιστορία , την μορφή, την αισθητική και την παιδευτική δύναμη της γλώσσας: η γλώσσα είναι εργαλείο επικοινωνίας και, αν ήταν δυνατόν, θα καθιέρωναν τα Αγγλικά παντού γιατί είναι «χρήσιμα» ενώ τα Ελληνικά είναι ντεμοντέ και ψιλοβλάχικα.

Τον Σεφέρη και τον Ελύτη τους παραδέχονται γιατί πήραν το Νόμπελ και όχι για την εμμονή τους με την γλώσσα, τον Μακρυγιάννη και τον Παπαδιαμάντη .( άλλοι υπερτιμημένοι βλάχοι και αυτοί!).

Τι έπαθα με την ταυτότητα και πολυλογώ;

Απλά θυμήθηκα κάποτε που περπατούσα με δυό γιατρούς , ο ένας δεξιός και ο άλλος αριστερός.

Κάποια στιγμή, κάτι είπαμε για Τούρκους , κλπ και τους έκανα προβοκατόρικη ερώτηση :

«Αν σας έδιναν ένα εκατομμύριο ευρώ θα γινόσασταν μουσουλμάνοι;»

Προς μεγάλη μου έκπληξη , απάντησαν και οι δύο αυθόρμητα: «φυσικά! Μακάρι!»

«Ναι αλλά περιλαμβάνει και τελετουργικό με πάτημα εικόνων, βρίσιμο Χριστού και Αγίων κλπ» αντέτεινα εγώ για να το κάνω πιο δύσκολο.

Σιγά το πράγμα! 

Φυσικά θα έκαναν τα πάντα γιά το εκατομμύριο.

«Μα, δεν θα νιώθατε κάπως; Κάτι άλλο; Ψεύτικο;»

…ρώτησα,  σε μια τελευταία απελπισμένη προσπάθεια να τους κλονίσω. 

Με κοίταξαν κάπως περίεργα και περιφρονητικά:

ψώνιο ήμουν;

Φυσικά δεν είχαν πρόβλημα αλλαγής ταυτότητας. 

Μάλλον δεν είχαν καθόλου ταυτότητα.

 Είχαν μόνο τσέπη.

20 Ιουν 2026

σχεδόν κάθε σπασίκλας θέλει να αποδείξει ότι είναι και σέξυ : σύνδρομο Μπιλ Γκέιτς

 Προτιμάτε σεμνές και ταπεινές 


Η Καρυστιανού έβαλε κολλητό μπλουτζίν με ψηλοτάκουνα, ένας καθηγητής ψιλοδιάσημος άφησε μαλλούρα  με αλογοουρά σε στυλ εναλλακτικού δεκαετίας ογδόντα, μια συντηρητική  σταφίδα εξήνταφεύγα έγινε  καθηγήτρια ιατρικής και υιοθέτησε πολύ νεανική κόμμωση και έβαλε δερμάτινη φούστα στο συνέδριο (σε τουριστικό προορισμό που είναι χαλαρός και σέξυ).

Διαπιστώνω ότι πολλοί έχουν μια καταπιεσμένη σεξουαλικότητα που απέκρυπταν κάτω από ένα σοβαρό προσωπείο μιας σοβαρής καριέρας και, όταν απέκτησαν φήμη, αυτή  την απελευθέρωσε.

Σαν τον καλό μαθητή που διάβαζε μια ζωή εντελώς κακόμοιρος κυνηγώντας βαθμούς και όταν έγινε σημαιοφόρος ένιωσε και γκόμενος.

Η διασημότητα αυξάνει την σεξουαλικότητα.

Η Μαρία Κιουρί όταν πήρε Νόμπελ έριξε πολύ κέρατο στον δυστυχή,  λιγότερο διάσημο ,σύζυγό της.

Προσοχή στις διάσημες: είναι αναξιόπιστες.

…ειδικά όταν αρχίζουν να κάνουν τέρμα αποτρίχωση και να αγοράζουν σεξυ εσώρουχα.

19 Ιουν 2026

Ο Γιώργης ο πρώην Κνίτης, κάνει ψυχοθεραπεία

  Πόνος και πάθος 8


Ο Γιώργης, ξεκίνησε ψυχοθεραπευτικές συνεδρίες με την Αλίκη γιά τις κρίσεις πανικού.

Έδωσε ένα πλήρες ιατρικό και οικογενειακό ιστορικό που εστίασε κυρίως στην σχέση του με τους γονείς του και ειδικά με τον πατέρα του… που ήταν και η κυριαρχούσα μορφή στην ζωή του, όσο ζούσε.


Εξέθεσε τα παιδικά , εφηβικά και φοιτητικά του χρόνια, πρώτα στα ιδιωτικά σχολεία. στο κολλέγιο Αθηνών και στο Πάντειο.


Περιέγραψε τις ερωτικές και αισθηματικές του σχέσεις στο παρελθόν ( τώρα δεν είχε δεσμό) .


Εξέθεσε τις απόψεις, τους προβληματισμούς , τους φόβους, τις ανασφάλειες  και τις ελπίδες του για το μέλλον.


Όπως του είπε η Αλίκη, της έδωσε την εντύπωση πως «αυτό που φαινόταν να κυριαρχεί στην ζωή του ήταν το άγχος, ο θυμός και η έλλειψη ελπίδας και προσδοκίας γιά το μέλλον».

Τον ρώτησε αν συμφωνεί με αυτήν την εντύπωση και τον ρώτησε αν γνωρίζει την αιτία ή τις αιτίες αυτών των αισθημάτων.

Της είπε ότι συμφωνεί αλλά δεν ξέρει ακριβώς τις αιτίες. 


Πιό πιθανή αιτία είπε ότι θεωρεί «την κοινωνική αδικία και καταπίεση που υφίστανται οι λαικές μάζες από τις αυταρχικές δομές του καπιταλιστικού κράτους».

Τον ρώτησε αν τοποθετεί  και τον εαυτό τους «στις καταπιεζόμενες λαικές μάζες» και είπε ότι , «ναι, το θεωρεί αυτό» έστω και αν μεγάλωσε σε μεσοαστικό περιβάλλον με γιατρό πατέρα και φοίτηση στο κολλέγιο Αθηνών.

Τώρα είναι μικρουπάλληλος του Δημοσίου με μισθό που είναι σχεδόν στα όρια της επιβίωσης.

Σίγουρα δεν είναι προνομιούχος και ζεί μιά περιορισμένη προσωπική και εργασιακή ζωή.


Η Αλίκη δεν άκανε κριτική ούτε σχόλια: έκανε μόνο ερωτήσεις.

….κυρίως για το πως νιώθει γιά το ένα και γιά το άλλο.

Ήταν ανέκφραστη στις απαντήσεις του και δεν έμοιαζε να εντυπωσιάζεται.

Δεν ήταν ούτε ενθαρρυντική ούτε απορριπτική: 

ήταν ένα ουδέτερο αυτί που άκουγε με ενδιαφέρον αλλά χωρίς να τοποθετείται.


Από την πρόοδο της συζήτησης στις πρώτες συνεδρίες άρχισε να διαφαίνεται η έννοια της προσωπικής ευθύνης: 


…είχε αυτός, ο Γιώργης, συμμετοχή με τις δικές του αποφάσεις στην πορεία της ζωής του?

…είχε η ζωή του επηρρεασθεί από αυτόν τον ίδιο με τις ιδέες, τις αξίες και τις επιλογές του ή όλα είχαν σχέση με τις γενικότερες συνθήκες και τον καπιταλισμό?

…ή μήπως ο πατέρας του ευθυνόταν γιά όλα τα δεινά του με τις «στραβές και κοντόφθαλμες» μικροαστικές ιδέες και φιλοδοξίες του να τον κάνει «επιτυχημένο»?


Ο Γιώργης δεν ήταν κουτός και είχε ικανότητα ψυχολογικής σκέψης.

Από τα παραπάνω κατάλαβε ότι το ψυχολογικό του πρόβλημα με το άγχος και την δυσφορία στο κοινωνικό περιβάλλον είχε σχέση και με την οικογένειά του και με τον ίδιο και την «αυτοεικόνα» του: δηλαδή το πως έβλεπε τον εαυτό του.


Αυτοεικόνα…ναι…σημαντική υπόθεση…αλλά πρέπει να ειδωθεί προς διαμορφώθηκε αυτή η αυτοεικόνα μέσα στο καπιταλιστικό πλαίσιο: 

δεν μπορούμε  να παραβλέπουμε και να  υποτιμούμε όλες τις κοινωνικές παραμέτρους και να ψυχολογίζουμε διαρκώς», είπε  στην Αλίκη.

«Έχετε καταντήσει οι ψυχολόγοι να γίνεστε τα δεκανίκια του καπιταλισμού και οι απολογητές της εκμετάλλευσης και της αυταρχικότητας του κράτους», συνέχισε περνώντας στην αντεπίθεση.

«Αποδίδετε την ευθύνη την δυστυχίας στο κάθε ανθρωπάκι ξεχωριστά και αυτό είναι  «βούτυρο στο ψωμί» του εκμεταλλευτή καπιταλιστή που έχει  χιλιάδες τέτοια ανθρωπάκια αλυσσοδεμένα ως υποαμοιβόμενους υπαλλήλους…», κατέληξε.

Η Αλίκη δεν αντέδρασε και δεν τον αντέκρουσε: 

και γιατί η πολιτική συζήτηση δεν ήταν ο στόχος της και γιατί ήταν μιά γνωστή τακτική των ασθενών να ξεφεύγουν, πετώντας την μπάλλα στην εξέδρα.

Δεν απέρριψε πάντως ούτε και υποτίμησε ή αγνόησε τις απόψεις του.

Ο Γιώργης πήρε θάρρος και  την ρώτησε αν την ενδιαφέρει να της  στείλει τις σημειώσεις του πάνω στο εργατικό κίνημα και η Αλίκη συμφώνησε.

Του είπε βέβαια ότι θα τις διαβάσει ως ψυχοθεραπευτριά του και όχι ως υποψήφια στρατολόγησης στην πολιτική του όμάδα, συμπληρωσε χαμογελώντας.

Ο Γιώργης είχε χιούμορ και χαμογέλασε και αυτός.


Το σκέφτηκε 1-2 βδομάδες και τελικά αποφάσισε να της στείλει σε Μέιλ τις σκέψεις του πάνω στο εργατικό  κίνημα και τις κατακτήσεις του στην Ελλάδα και την Γαλλία.


Τίτλος:


σκόρπιες σκέψεις και σημειώσεις πάνω στην αξία και την αποτελεσματικότητα ενός λαικού κινήματος ζυμωμένου στην βάση της εργατικής τάξης



..





Δεν αποθνήσκουν οι θεοί. 

Η πίστις αποθνήσκει

του αχαρίστου όχλου των θνητών.

Κ Π Καβάφης


 1936, Γαλλία: Λαϊκό Μέτωπο.

Ο συνασπισμός σοσιαλιστών – κομμουνιστών σχηματίζει την πρώτη κυβέρνηση στη Γαλλία, με πρωθυπουργό τον Λεόν Μπλουμ. 

Tο γαλλικό κοινοβούλιο που εκλέχθηκε πανηγυρικά το 1936 με κύριο σύνθημα την πάλη ενάντια στην άνοδο των φασιστών, ήταν το ίδιο κοινοβούλιο που το 1940 παρέδωσε την εξουσία στον στρατάρχη Πετέν, υπερψήφισε την κατάργηση της δημοκρατίας ιδρύοντας το λεγόμενο “καθεστώς του Βισί” και υποδέχθηκε τους ναζί στη Γαλλία. Η εμπειρία της κατάρρευσης της 3ης γαλλικής δημοκρατίας το 1940 είναι τεράστιο μάθημα για σήμερα. 

Αν η μεγαλύτερη εκλογική επιτυχία στην ιστορία της ευρωπαϊκής Αριστεράς έφτασε να δώσει αναίμακτα την εξουσία στους φασίστες, τότε κανένα κοινοβούλιο, κανένα εκλογικό αποτέλεσμα, κανένα από τα αστικά κόμματα δεν αποτελεί πραγματικό φραγμό απέναντι στις συνέπειες της καπιταλιστικής κρίσης. 

Όχι μόνο δεν αποτελούν λύση απέναντι στους φασίστες, αντίθετα τους ανοίγουν το δρόμο αφού διαιωνίζουν και βαθαίνουν τη φτώχεια, τη διάλυση και την αβεβαιότητα που θρέφουν τους φασίστες. 

Οι εκλογές του 1936 ήταν ένας πραγματικός θρίαμβος για την Αριστερά. 

Το Σοσιαλιστικό Κόμμα (SFIO) για πρώτη φορά στην ιστορία γινόταν το κόμμα με τη μεγαλύτερη κοινοβουλευτική ομάδα. 

Το Κομμουνιστικό Κόμμα αύξησε τις ψήφους του από 800 χιλιάδες σε 1,5 εκατομύριο. 

Από τους 10 βουλευτές εκτινάχθηκε στους 72 και του αντιστοιχούσαν πολλοί παραπάνω αλλά τους χάρισε στα αδελφά κόμματα του “Λαϊκού Μετώπου” όπως είχε συμφωνηθεί προεκλογικά. 

Το Λαϊκό Μέτωπο -μια συμμαχία των κομμάτων της Αριστεράς με το κεντρώο Ριζοσπαστικό Κόμμα- πήρε συνολικά πάνω από 57%.


Ήταν το 1936 όταν ο συνασπισμός σοσιαλιστών – κομμουνιστών υπό τον Λεόν Μπλουμ επικράτησε και σχημάτισε την κυβέρνηση του Λαϊκού Μετώπου, που μεταξύ άλλων καθιέρωσε τις 40 ώρες εργασίας την εβδομάδα, την άδεια μετ’ αποδοχών, τις συλλογικές συμβάσεις και εθνικοποίησε την Τράπεζα της Γαλλίας και τις αμυντικές βιομηχανίες.


Τον Απρίλιο εκείνης της χρονιάς οι βουλευτικές εκλογές που διεξήχθησαν στη χώρα έδωσαν τη νίκη στο Συνασπισμό του Λαϊκού Μετώπου του οποίου είχε αναλάβει την αρχηγία. Ο Μπλουμ, που, αν και νομικός, διέπρεψε στην κριτική βιβλίου και θεάτρου, αναμείχθηκε στην πολιτική λόγω της υπόθεσης Ντρέιφους –του οποίου υπήρξε ακραιφνής υποστηρικτής- και οδηγήθηκε στο σοσιαλισμό λόγω του θαυμασμού που έτρεφε στο Ζαν Ζωρές. Σε μια θερμή εποχή -τον Αύγουστο του ίδιου χρόνου θα ξεσπούσε ο ισπανικός εμφύλιος και τρία χρόνια αργότερα ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος- ο ρόλος της κυβέρνησης μιας χώρας ισχυρής, όπως η Γαλλία, θα μπορούσε να είναι αποφασιστικός: προάσπιση της κοινωνικής δικαιοσύνης στο εσωτερικό, και εξ αντανακλάσεως στο εξωτερικό, προάσπιση της παγκόσμιας ειρήνης στο διπλωματικό επίπεδο.

Γεννημένος το 1872 στο Παρίσι από εύπορη εβραϊκή οικογένεια, ο Λεόν Μπλουμ φοιτά στο πρότυπο λύκειο Ερρίκος IV της γαλλικής πρωτεύουσας και αρχίζει να γράφει ποίηση στα 17 του χρόνια. Η υπόθεση Ντρεϊφούς το 1894 και το ξέσπασμα του αντισημιτισμού που την ακολουθεί, πείθουν τον νεαρό Μπλουμ να εισέλθει στην πολιτική, ως στέλεχος του Γαλλικού Τομέα της Εργατικής Διεθνούς (SFIO), πρόδρομο του Σοσιαλιστικού Κόμματος, ενώ ιδρύει μαζί με τον Ζαν Ζορές την εφημερίδα «Humanite» το 1904


Και όμως…το λαϊκό μέτωπο δεν είχε ποτέ μέσα στο εκλογικό το πρόγραμμα διάφορα φιλολαϊκά μέτρα που εφαρμόστηκαν στην πράξη κάτω από την πίεση των λαϊκών μαζών. 

Ουδέποτε οι πληρωμένες άδειες εμφανίστηκαν στο οικολογικό πρόγραμμα του Λαϊκού μετώπου… Επιτεύχθηκαν γιατί οι εργαζόμενοι έκαναν μαζική κατάληψη στις επιχειρήσεις. 

Οι κατέχοντες προτιμώντας να χάσουν χρήματα παρά την εξουσία του στην κοινωνία, υποχρεώθηκαν τότε να υποχωρήσουν. 

Το αυτόνομο λαϊκό κίνημα που ξεκινάει από τη βάση, είναι πάντα πιο πρωτοποριακό και πιο αποτελεσματικό από τις γραφειοκρατικές ,κομματικά καθοδηγούμενες , πολιτικές μεθοδεύσεις.


Οι αναφορές στην ιστορία του οκτάωρου περιορίζονται συνήθως στη θρυλική απεργία του Σικάγου, το 1886, και στα αιτήματα στους εορτασμούς της Πρωτομαγιάς. Ασφαλώς το αίτημα υπήρχε στο πρόγραμμα των σοσιαλιστών και των εργατικών ενώσεων από τα τέλη του 19ου αιώνα. Αλλά η καθιέρωση και η γενίκευση του οκτάωρου είναι μια άλλη ιστορία.

Χρειάστηκε να γίνει ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος (1914-1918), η Επανάσταση στη Ρωσία (1917), οι εξεγέρσεις στη Γερμανία και στην Ουγγαρία (1919), ώστε να καθιερωθεί το οκτάωρο το 1919 στα Συνέδρια Ειρήνης που τερμάτισαν τον πόλεμο και ανασχημάτισαν τον κόσμο. Την παρακολούθηση της γενίκευσής του στην Ευρώπη και στον κόσμο ανέλαβε το Διεθνές Γραφείο Εργασίας. Διαφημίστηκε ως αφετηρία για τη χειραφέτηση των εργατών.

Οι εργάτες θα γίνονταν πολίτες και θα απολάμβαναν τα αγαθά του βιομηχανικού πολιτισμού, χωρίς να χρειαστεί να καταφύγουν στην επανάσταση. Η εφαρμογή του όμως αποδείχτηκε δυσχερής. Οσο απομακρυνόταν ο κίνδυνος επανάστασης τόσο οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις αναζητούσαν τρόπους για να αθετήσουν την αρχική τους συμφωνία. Το 1922 ο εκπρόσωπος του γαλλικού ΙΟΒΕ (δηλαδή ο Γάλλος Σκέρτσος της εποχής) δήλωνε: «Το οκτάωρο καθιερώθηκε για να νικηθούν οι Μπολσεβίκοι. Τώρα που ο κίνδυνος πέρασε, οι Γάλλοι πρέπει να επιστρέψουν στο δεκάωρο».



Προσχώρηση και αθέτηση


Η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που υπέγραψαν τη συμφωνία για το οκτάωρο το 1919 και δεσμεύθηκε να το εφαρμόσει σταδιακά. Είχε ανάγκη δάνεια και την υποστήριξη στη Μικρασιατική Εκστρατεία και έκανε ό,τι μπορούσε για να την εξασφαλίσει. Από την εκστρατεία στην Ουκρανία εναντίον των Σοβιετικών το 1919 έως την υπογραφή φιλεργατικών νόμων.

Ποιες συνθήκες όμως επικρατούσαν στην Ελλάδα τότε; Υπήρχαν επαγγέλματα με εργάσιμη από την ανατολή στη δύση του ήλιου, άλλα με 14-15 ώρες, με 12-14 και τα πιο ευνοϊκά με 10-12 ώρες. Οι εμποροϋπάλληλοι εργάζονταν 8 με 10 ώρες, αλλά συνήθως τους απασχολούσαν και στη μεσημβρινή δίωρη διακοπή. Στις συνθήκες αυτές, τα αιτήματα μείωσης του χρόνου εργασίας δεν ήταν το οκτάωρο αλλά το δεκάωρο, και στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα το εννιάωρο. Ωστόσο, όπως σημειωνόταν στις εκθέσεις των επιθεωρητών εργασίας, «τα ωρολόγια εις πλείστας περιπτώσεις λειτουργούν κατά την διάθεσιν των εργοδοτών».

Το 1922-23, λόγω του προσφυγικού, η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε αναβολή της εφαρμογής του οκτάωρου. Ο πρόεδρος των βιομηχάνων Ανδρέας Χατζηκυριάκος υποστήριζε ότι η εφαρμογή του θα έθετε σε κίνδυνο την ελληνική βιομηχανία, θα επιβάρυνε 20% το κόστος και θα μείωνε την ανταγωνιστικότητά της. Το 1924-25 εντάθηκαν οι κινητοποιήσεις, μαζί με άλλα αιτήματα, αλλά αποδίδονταν στους ελάχιστους την εποχή εκείνη κομμουνιστές, πράγμα που ανάγκασε τον πρωθυπουργό Αλέξανδρο Παπαναστασίου να δηλώσει ότι «Εάν με την πρόφασιν του κομμουνισμού κτυπήσωμεν ολόκληρον την εργατικήν τάξιν […] η εξέργερσις θα είναι αναπόφευκτος και μοιραία».

Οι κυβερνήσεις της εποχής προσπαθούσαν να ισορροπήσουν ανάμεσα στην αναβολή του οκταώρου, και στην αποφυγή σύγκρουσης με το ΔΓΕ που επόπτευε την εφαρμογή των συμβάσεων. Οταν με υπόμνημα του 1925 η ελληνική κυβέρνηση πρότεινε τέσσερα χρόνια αναβολής, το Διεθνές Γραφείο Εργασίας, ήταν καταπέλτης: «Η Ελλάδα έχει υπογράψει. Υπέγραψε πρώτη. Εχει δεσμευθεί απέναντι στα άλλα κράτη. Οι ιδιαίτερες συνθήκες που προβάλλει είναι προφανώς άξιες προσοχής, αλλά κάθε κράτος ιδιαίτερες συνθήκες επικαλείται».

Η αναβλητικότητα της ελληνικής κυβέρνησης είχε όμως και διεθνή ερείσματα. Εως τότε λίγες χώρες είχαν επικυρώσει τη σύμβαση για το οκτάωρο, και υπήρχαν πολλές ανατροπές λόγω της κρίσης. Ακόμη και στις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, το οκτάωρο εφαρμόστηκε σε κλάδους που είχαν ισχυρό συνδικαλισμό με μεγάλη διαπραγματευτική δύναμη. Και στην Ελλάδα, επίσης, η εφαρμογή του οκτάωρου κατακερματίστηκε. Ως το 1940 είχαν εκδοθεί 50 νομοθετικά κείμενα για τη ρύθμιση των ωρών εργασίας και ο νομικός πολυδαίδαλος εμπόδιζε τον έλεγχο της πραγματικής εφαρμογής, η οποία απείχε πολύ από τις επίσημες διακηρύξεις. Σε πολλούς κλάδους, η αμοιβή με το κομμάτι εξανάγκαζε σε 12 και περισσότερες ώρες εργασίας.

Το μεταπολεμικό κοινωνικό συμβόλαιο

Χρειάστηκε άλλος ένας μεγάλος παγκόσμιος πόλεμος για να γίνει το οκτάωρο πυρήνας ενός νέου κοινωνικού συμβολαίου. Στην Αμερική, το New Deal, από το 1938, το μετέτρεψε πλέον σε κοινωνικό και πολιτισμικό κεκτημένο των βιομηχανικών εργατών. Στη Βρετανία οι βάσεις του κράτους πρόνοιας μπήκαν στη διάρκεια του πολέμου. Τα αμερικανικά συνδικάτα υποστήριξαν το Σχέδιο Μάρσαλ που είχε και εργατικό τμήμα. Αμερικανοί και Βρετανοί συνδικαλιστές υποστήριξαν την ανασυγκρότηση της Ευρώπης στο πνεύμα του Ψυχρού Πολέμου, αλλά πάνω στη γραμμή των κεκτημένων τους που περιλάμβανε οκτάωρο και συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Φορντισμός, ισχυρά συνδικάτα και κράτος πρόνοιας βάδισαν χέρι χέρι στη μεταπολεμική Ευρώπη.

Και η μεταπολεμική Ελλάδα ακολούθησε τον δρόμο αυτό, παρά τον Εμφύλιο. Εδώ όμως οι μισθοί ήταν πολύ μικροί, οι συλλογικές συμβάσεις κρατικά ελεγχόμενες, όπως και τα συνδικάτα, και οι δαπάνες για το κράτος πρόνοιας οι μισές από τις ευρωπαϊκές. Το πρόβλημα με το ωράριο ήταν όχι η νομική του καθιέρωση, αλλά η εφαρμογή του, λόγω του εκτεταμένου συστήματος υπεργολαβιών και αμοιβής με βάση το έργο. Εντούτοις το οκτάωρο παγιώθηκε.

Στη δεκαετία του 1960 προβλήθηκε το αίτημα της πενθήμερης εργασίας των 40 ωρών. Τώρα η Ευρώπη προπορεύτηκε από την Αμερική, και κατ’ αναλογία οι ώρες, ο εργάσιμος χρόνος, μειώθηκε περισσότερο. Στην Ελλάδα, σταθμός ήταν η Μεταπολίτευση: η πενθήμερη εργάσιμη εβδομάδα καθιερώθηκε πρωταρχικά για τους εργαζομένους στη βιομηχανία το 1975, ενώ το μέτρο της πενθήμερης εργασίας (και των 40 ωρών εργασίας) επεκτάθηκε συνολικά στους εργαζομένους το 1984.



https://ergatiki.gr/article.php?id=13833&issue=1226


https://www.efsyn.gr/stiles/apopseis/292702_i-istoria-kai-mellon-toy-oktaoroy-stin-ellada?amp


Η  Αλίκη πήγε να γελάσει με τις βιβλιογραφικές  παραπομπές του Γιωργη από την Εφημερίδα των Συντακτών.

Ήταν συνηθισμένη σε πιο ακαδημαικές πηγές.

Από την άλλη, την έπιασαν ενοχές και άρχισε αυτοκριτική: 

«ανόητη, μονολόγησε, ανόητη και σνομπ….δεν σε απασχολεί η ουσία των πραγμάτων αλλά η εμφανισή τους».

«Δεν έχει δίκιο σε αυτά που λέει Γιώργης?»

«Δεν είναι αλήθεια όλα αυτά με τις καταπατησεις των εργασιακών δικαιωμάτων?

Αν δεν έκαναν απεργίες και φασαρία οι εργαζόμενοι θα τους έδινε κανείς αυτοβούλως τίποτε?»

…μιά χαρα¨ τα λέει το παιδί  και η εφημερίδα των Συντακτών…

….μιά εφημερίδα που , επειδή συχνά κάνει αριστερό λαικισμό δεν σημαίνει ότι όλα τα άρθρα και οι ιστορικές αναφορές είναι ανακριβείς και λάθος.

Μην κοιτάς αφ´ υψηλού τους ανθρώπους, Αλικάκι…ειδικά όσους ζητούν την βοήθειά σου.


18 Ιουν 2026

ο Ιερός Μαστός των συνταξιούχων

 Ιερός Μαστός 


Αν και η θεωρία της Ψυχανάλυσης δεν ήταν ποτέ αποδεκτή στην Σοβιετική Ένωση και οι ψυχίατροι δούλευαν με μπηχεβιορισμό - ήταν οπαδοί του συμπατριώτη τους Παβλόφ- νομίζω ότι η σοβιετική ηγεσία είχε αποδεχθεί κάποιες ψυχαναλυτικές προσεγγίσεις:

Το Κόμμα εκτός από ιερή αυθεντία και απόλυτη Αρχή - κάτι σαν Θεός δηλαδή - ήταν και ένας «Ιερός Μαστός»: 

Ήταν σαν τους τεράστιους μαστούς, τη μεταφυσική πηγή της ζωής που συναντάμε στα προϊστορικά ειδώλια. 

Ο σοβιετικός πολίτης έτρεμε μην καταρρεύσει το σύστημα και το Κόμμα αφού αυτό ήταν ο μοναδικός εργοδότης και εγγυητής του μισθού του. 

Το κόμμα το ήξερε και έτρεφε αυτή την ψυχολογική εξάρτηση.

Όταν κατέρρευσε το κόμμα,  οι χειρότεροι φόβοι του λαού επαληθεύτηκαν: 

εκτός την κοινωνική αναστάτωση,  έγινε και οικονομική καταστροφή: ανεργία και μισθοί πείνας.

…στέρεψε ο Ιερός Μαστός και τα ανώριμα θηλαστικά δεν είχαν πού να θηλάσουν.

Όλα αυτά τα βαθυστόχαστα τα σκέφτηκα ακούγοντας Έλληνες συνταξιούχους που θα ξαναψηφίσουν τον Μητσοτάκη: 

αν δεν εκλεγεί κινδυνεύει η σύνταξή τους, λένε.

Έτσι πιστεύουν. 

Αναρωτιέμαι αν Μητσοτάκης έχει επίγνωση της ιδιότητας του ως Ιερός Μαστός.

…αμφιβάλλω.

τα μανταλάκια

…είναι όμορφη, είναι σέξυ, είναι στην ηλικία της μέγιστης  σεξουαλικότητας (τριάντα- κάτι) και φωτογραφίζεται με μαγιώ - συν  ξεχειλωμένο τζήν - σε μπαλκόνι με φόντο την θάλασσα.

….πρωί με ηλιο και φώς… που δίνουν  ενεργεια.

Έχει και ωραίο, ζεστό, φιλικό χαμόγελο που είναι πλέον σπάνιο.. 

έλεος με όλες  αυτές τις ξυνές ψευτοντίβες που μας φλόμωσαν με τα   παγωμένα, απρόσιτα  πρόσωπά τους.

Αλλά το θαύμασιο φωτογραφικό πορτραίτο, το χαλάνε τα τρία πολύχρωμα μανταλάκια που κρέμονται πάνω απ’ το κεφάλι της.

Δεν λέω ότι τα μανταλάκια είναι περιττά… ή αντιπαθητικά..

…. είναι θαυμάσια για να συγκρατούν τα σώβρακα στη θέση τους.

Αλλά, σε ένα πορτραίτο ωραίου προσώπου και σέξι σώματος,  μου αποσπούν την προσοχή και με κατευθύνουν σε πλυντήρια,  απορρυπαντικά, πετσέτες , οικιακές εργασίες με σίδερα και σκούπες.

Ο Νταβίντσι ποτέ δεν θα έβαζε την Τζοκόντα δίπλα σε μιά σκούπα.

Πρεπει να γίνω συμβουλος διαμόρφωσης προφίλ.

16 Ιουν 2026

Ο Gemini ψυχολόγος

…βλέπω το παρακάτω κείμενο ενός φίλου μου και έχω μπερδευτεί: 

κάνει πλάκα?

…ειρωνεύεται το πολιτικό σύστημα  και την διαδικασία των εκλογών?

… ή απλά είναι ένας κυνικός και χαιρέκακος άνθρωπος?

…δηλαδή κατά βάσιν ένας κομπλεξικός που χαίρεται με τα προβλήματα των άλλων?


το κείμενο:


Τζάμπα ψυχοθεραπεία γιά τον λαό 


…σαν ειδικός φυσιογνωμιστής που είμαι καταλαβαίνω αμέσως αυτούς που έχουν καλά κρυμμένο άγχος: ειδικά τους πολιτικούς .

…μπορεί να το παίζουν άνετοι, κουλ και έτσι… αλλά το άγχος είναι σαν την ραδιενέργεια: 

άχρωμο , άοσμο και αόρατο.

… αλλά η τοξική του επίδραση εκπέμπεται στο περιβάλλον και το καταστρέφει .

Εγώ , την νιώθω την αγχοακτινοβολία των πολιτικών και των παρατρεχάμενων.

Προκαλούνται αδιόρατες μικροσκοπικές συσπάσεις στους μιμητικούς μύες του προσώπου  και δημιουργούνται εικόνες αγωνίας για κλάσματα δευτερολέπτου.

Εγώ,  με τις ιδιαίτερα ευαίσθητες κεραίες μου,  τους καταλαβαίνω όλους αυτούς και διασκεδάζω με χαιρεκακία.

Ένας έξυπνος ψηφοφόρος είναι πάντοτε χαιρέκακος: είναι η εκδίκηση του αδύναμου.

Τα βάσανά των πολιτικών πρόκειται να κρατήσουν μέχρι τις εκλογές…

… οπότε έχω καιρό για διασκέδαση .

Η διασκέδαση του ψηφοφόρου δεν είναι την ημέρα των εκλογών.

 …γιατί οι εκλογές είναι μιά χαμένη υπόθεση: ο σώφρων ψηφοφόρος ξέρει ότι όλοι τον έχουν γραμμένο και ότι η ψήφος είναι μιά νομιμοποίηση απατεώνων .

Ο ψηφοφόρος διασκεδάζει μόνο  την προεκλογική περίοδο: 

εκεί θα παρατηρήσει πρόσωπα και προσωπεία αγωνίας και κολακείας..

… και συμπεριφορές ανοησίας και κωλοτούμπας.

Όλα αυτά τα νούμερα του προεκλογικού τσίρκου,  συνθέτουν την υπέρτατη ηδονή του χαιρέκακου και πολλαπλά εξαπατημένου πολίτη.

Είναι μια διασκέδαση που τονώνει την ψυχολογία και δεν κοστίζει τίποτα.

Τζάμπα ψυχοθεραπεία γιά τον λαό.


Απ Gemini:


Είναι απόλυτα λογικό να σε μπερδεύει αυτό το κείμενο, γιατί κινείται σε μια πολύ λεπτή γραμμή. Ο φίλος σου χρησιμοποιεί ένα έντονα καυστικό στυλ, αλλά αν το αποδομήσουμε προσεκτικά, κάνει κυρίως μια βαθιά ειρωνική (και κυνική) πολιτική σάτιρα, παρά εκδηλώνει κάποιο προσωπικό «κόμπλεξ» με την ψυχολογική έννοια.

Ας το δούμε λίγο πιο αναλυτικά για να καταλάβεις τι ακριβώς συμβαίνει στο μυαλό του (ή τουλάχιστον στο κείμενό του):


1. Η Πολιτική Απογοήτευση (Ο Κυνισμός)


Το κείμενο πηγάζει από μια κλασική, σχεδόν μηδενιστική απογοήτευση για το πολιτικό σύστημα. Όταν γράφει ότι «οι εκλογές είναι μια χαμένη υπόθεση» και «νομιμοποίηση απατεώνων», εκφράζει την απόλυτη έλλειψη εμπιστοσύνης στους θεσμούς. Επειδή νιώθει ανίκανος να αλλάξει το σύστημα με την ψήφο του, επιλέγει να αλλάξει οπτική γωνία.


2. Η «Χαιρεκακία» ως Αμυντικός Μηχανισμός


Ο ίδιος χρησιμοποιεί τη λέξη «χαιρεκακία» δύο φορές και μάλιστα αυτοαποκαλείται χαιρέκακος. Ωστόσο, δίνει αμέσως τον ορισμό: «είναι η εκδίκηση του αδύναμου».

• Δεν χαίρεται με τη δυστυχία ενός τυχαίου συνανθρώπου του (αυτό θα ήταν κακία/κόμπλεξ).

• Χαίρεται με το άγχος των ανθρώπων της εξουσίας.


Βλέπει τους πολιτικούς σαν «θηρευτές» και τον λαό σαν «θύμα». 

Όταν, λοιπόν, βλέπει το «θήραμα» (τον πολιτικό) να ιδρώνει, να αγωνιά και να «ξεφτιλίζεται» προεκλογικά για να πάρει την ψήφο, ο φίλος σου νιώθει μια προσωρινή δικαίωση. 

Είναι το κλασικό: «Τώρα που με έχετε ανάγκη, τρέξτε και αγχωθείτε».


3. Το Σατιρικό/Υπερβολικό Ύφος (Η Πλάκα)


Υπάρχει έντονο το στοιχείο της θεατρικότητας και της υπερβολής:


• «Ειδικός φυσιογνωμιστής», «ιδιαίτερα ευαίσθητες κεραίες», «αγχοακτινοβολία».

Αυτές οι εκφράσεις δείχνουν ότι προφανώς τρολάρει και αυτοσαρκάζεται. 

Υιοθετεί το προφίλ ενός «Σέρλοκ Χολμς της πολιτικής» για να κάνει το κείμενό του πιο πιασάρικο και χιουμοριστικό. 

Αντιμετωπίζει τις εκλογές σαν ένα «προεκλογικό τσίρκο» και τον εαυτό του σαν θεατή που απολαμβάνει την παράσταση.


Ο φίλος σου δεν φαίνεται να είναι ένας κακόψυχος ή κομπλεξικός άνθρωπος στην καθημερινότητά του. Είναι ένας έντονα πολιτικοποιημένος (αλλά απογοητευμένος) πολίτης, που χρησιμοποιεί τον κυνισμό και τη μαύρη σάτιρα ως «ψυχοθεραπεία» (όπως λέει και ο ίδιος) για να αντέξει την προεκλογική περίοδο.


Αντί να θυμώσει ή να στεναχωρηθεί με την πολιτική κατάσταση, επιλέγει να γελάσει με το «πάθημα» αυτών που θεωρεί υπεύθυνους. 

Είναι μια κλασική περίπτωση «γελάω για να μην κλάψω».

όταν οι συζυγικοί στόχοι μοιάζουν με μετακινούμενα γκολπόστ

….. αυτή η καλή και τολμηρή κυρία , αποκαλύπτει όλες τις αιτίες που οδηγούν τους γάμους σε     αδιέξοδα και διαζύγια. Ένας από τους κύριους ...