14 Οκτ 2024

οι έρωτες των μεσηλίκων

 


…οι ερωτικές ιστορίες των μεσηλίκων είναι πιό πολύπλοκες και πιό συναισθηματικά μπερδεμένες,  από αυτές των νέων.

Οι πιτσιρικάδες έχουν μικρό ερωτικό παρελθόν, λίγες ουλές από παλιά τραύματα και, φυσικά, περισσότερη και αυθεντικότερη βιολογική ορμή.

Είναι πιο φρέσκα και νόστιμα υλικά γιά την παρακευή της συνταγής.

Έτσι, ενώ πάντα μου ´ρχονται μπροστά μου τέλεια περιστατικά ερωτευμένων μεσηλίκων που μπορούν να βγάλουν πλοκή, ενδιαφέρον , πόνο και γέλιο, τελικά αυτές τις ιστορίες, δεν τις γράφω.

Θεωρώ ότι θα μείνει μιά  πικρή,  τελική γεύση.

Είναι κάτι που δεν το θέλω: 

δεν μου αρέσει να αυξάνω τον συνολικό πόνο του κοσμάκη.

Αυτά σκεφτόμουν βλέποντας ένα κακοπαθημένο εξηνταφεύγα να κάνει σχέδια οικοδόμησης του «τέλειου σπιτικού» με μιά απαιτητική σαρανταπενηντάρα.

Μου προκαλεσε αντιφατικά αισθήματα οίκτου και περηφάνειας: 

η ζωή ελπίζει πάντα αν και νικάει σπάνια.

Δεν ξέρω.

…ισως,  τελικά, πρέπει να γράψω ιστορίες ευτυχισμένων μεσηλίκων.

Αυτά θέλει η πιάτσα.

Ιστορίες πάθους με γλυκερό χάππυ έντ.

Οι πιο επιτυχημένοι έμποροι , είναι οι έμποροι ναρκωτικών.

δυστυχισμένος είναι όποιος δεν μπορεί να κάτσει μόνος του σε ένα δωμάτιο

Παρατηρώ τους ίδιους ανθρώπους κάθε μέρα: 

μιά μικρή σοβαροφανής   έχει συνεχώς κολλημένο στο αυτί της ένα κινητό,  λες και είναι υπουργός σε περίοδο κρίσης και επικοινωνεί με τις υπηρεσίες… 

…ένας άλλος  σαρανταπεντάρης ακούει συνέχεια μουσική ραπ από το κινητό  λες και τώρα θα διαμαρτυρηθεί για την κοινωνική δυσλειτουργία…

Κάτι άλλοι πάντα πρέπει να περιβάλλονται από φίλους- δεκανίκια,  γιά να νιώθουν ασφαλείς…


Όποιος δεν μπορεί να κάτσει καλά και ήσυχα με τον εαυτούλη του , να νιώσει ποιός είναι και γιατί  υπάρχει,  χρειάζεται  δεκανίκια ύπαρξης.

Μόνο που είναι τοξικά : 

δεν μολύνουν μόνο τον ίδιο αλλά και τους γύρω.

Καλά το είπε ο μεγάλος μαθηματικός και θεολόγος Πασκάλ:

μεγάλο μέρος της ανθρώπινης δυστυχίας οφείλεται στην αδυναμία του ανθρώπου να κάτσει ήσυχα μόνος του σε ένα δωμάτιο.

13 Οκτ 2024

όλοι οι ευαίσθητοι εδώ

 …τι έχει πιάσει όλους τους κυριλέδες λεφτάδες και  καραχωμένους στο κατεστημένο να παριστάνουν τους φιλανθρώπους, τους ευαίσθητους και τους κοινωνικούς ακτιβιστές?

…πρωην μεγαλοβιομήχανοι , τραπεζίτες, διαχειριστικά μεγαλοστελέχη που ταιριάζουν παντού, πανεπιστημιακοί - ελίτες, διανοούμενοι - εργαλεία επιρροής κλπ… όλοι αυτοί, είναι πολύ «ευαίσθητοι».

Και παντού, χωμένη η «συμπερίληψη»: 

να μας φορέσουν καπέλο όλους τους γείτονες που δεν θέλουν στίς γειτονιές τους.

Και να αποδεχόμαστε τα πάντα ως φυσιολογικά και θαυμάσια και εμείς και τα παιδιά μας με το ζόρι…

….γιατί όλες οι απόψεις των άλλων σεβαστές αλλά εμείς να μην κάνουμε τον σταυρό μας γιατί θα ενοχλήσουμε.

…ναι….αμ πώς? 

Και οι παράδες τρέχουν ουρά.


https://www.dianeosis.org/about/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3Y_-k0agZGmuQC-6AxnSVVzlOyjFnYoEFU0-TqUQvuN1kmslW3ewtzsy8_aem_0x7TyRT20K-1lUPRKfBHNw






10 Οκτ 2024

Ποιοί δουλεύουν σαν γομάρια

 …οι δεξιοί στην Ελλάδα φορτώνουν τα βάσανα της ανθρωπότητας στους κομμουνιστές, και  τρώνε απ´ το Δημόσιο.

….οι κομμουνιστές τα φορτώνουν  όλα στον καπιταλισμό,  και προσπαθούν να διοριστούν στο Δημόσιο.

….οι κεντρώοι «φιλελεύθεροι» δεν δίνουν δεκάρα γιά την ανθρωπότητα και τα βάσανα των άλλων:

είναι  σίγουροι ότι οι φτωχοί έχουν « ατομική ευθύνη» και ευθύνονται για την κακομοιριά τους.

Τελικά βέβαια, και οι  φιλελεύθεροι καταλήγουν να τρώνε από το Δημόσιο αλλά υμνώντας την ελεύθερη αγορά.

Όσοι δεν ελπίζουν  ότι θα τους σώσει η πολιτική αλλά η εργασία, δουλεύουν σαν γομάρια για να βγούν οι φόροι  να πληρωθούν οι ανωτέρω.

7 Οκτ 2024

τα αδιέξοδα

 τα αδιέξοδα


Χθες το πρωί της Κυριακής είχα πάει για την καθιερωμένη σπανακόπιτα με καφέ στην πλατεία της Νέας Σμύρνης.

Εκεί παρατήρησα κάτι αρκετά ασυνήθιστο: 

 στο κεντρικότερο σημείο της πλατείας, στο γνωστό κτίριο του πρώην Γαλαξία, ήταν  μία τεράστια ουρά ανθρώπων που περίμεναν για να  ψηφίσουν το νέο αρχηγό του ΠΑΣΟΚ.

Το ενδιαφέρον ήταν ότι η συντριπτική, πλειοψηφία των ανθρώπων που περίμεναν, ήταν άνδρες και γυναίκες ηλικίας πάνω από τα 60.

Δεδομένης της τεμπελιάς μου πάνω στις «εκλογοδημοκρατικές διαδικασίες», μου φάνηκε περίεργο ότι άνθρωποι οποίοι κανονικά θα έπιναν καφέ στο διαμέρισμα τους και θα έβαζαν κοτόπουλο με πατάτες στο φούρνο, παράτησαν την ησυχία τους και πήγαν να στηθούν όρθιοι για να ψηφίσουν Ανδρουλάκη Γερουλάνο και Διαμαντοπούλου.

Ανθρώπους  δηλαδή που ελάχιστοι νέοι ελπίζουν ότι θα ασχοληθούν σοβαρά με τα προβλήματα τους και ακόμα λιγότεροι πιστεύουν ότι έχουν δυνατότητα να τα λύσουν.

Ήταν μια διαδικασία διαχείρισης ελπίδων  ηλικιωμένων. 

Έχοντας ζήσει τις χρυσές εποχές των παχιών αγελάδων του ΠΑΣΟΚ, καταλαβαίνω τί ελπίδες μπορεί να γεννήσει ένα ισχυρό ΠΑΣΟΚ στο μυαλό και στην καρδιά ενός Πασόκου.

Ελπίδες ότι υπάρχουν και μελλοντικές κρατικές παχιές αγελάδες.

Και  πεποίθηση ότι οι παλιές παχιές αγελάδες δεν ήταν αποτέλεσμα κατασπατάλησης δανεικών από το εξωτερικό και φαγωμένων Πακέτων Ντελόρ αλλά ενός κομματικού λεφτόδεντρου που το διαχειριζόταν μαγικά και ταχυδακτυλουργικά μιά δράκα κομματικών μουστακαλήδων.

Είναι ένα εξαρτημένο αντανακλαστικό: 

όπως ο σκύλος του Παβλώφ είχε μάθει ότι το κουδούνι σήμαινε φαγητό μετά από λίγο και γιαυτό του τρέχανε προκαταβολικά τα σάλια, έτσι και οι πασόκοι είχαν μάθει ότι η εκλογή κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ θα σημαινε διορισμούς, αυξήσεις, επιδόματα έγκαιρης προσέλευσης στην εργασία και πλασματικά χρόνια συνταξιοδότησης.

Ήταν ωραία ξεγνοιαστα  χρόνια και αυτή η ξεγνοιασιά αύξανε και την ερωτική διάθεση, την Λίμπιντο.

Απ’ ότι θυμάμαι ήμασταν πολύ περισσότερο ερωτικός λαός τότε.

Σήμερα με τις οικονομικές δυσκολίες και το άγχος επιβίωσης δε μας έχει μείνει ερωτικό καϊμάκι.

Το έχω πεί: θα πειστώ πως η οικονομική και κοινωνική κρίση στην Ελλάδα έχει παρέλθει μόνο όταν δω μεσήλικες δημόσιους υπαλλήλους να την κοπανάνε το μεσημέρι στα ξενοδοχεία ημιδιαμονής με συναδέλφους. 

Μέχρι τότε νομίζω πως όλοι θα αρκούνται σε εκλογικά διλήμματα ανάμεσα σε Μητσοτάκη, Κασσελάκη και Ανδρουλάκη.

Δηλαδή αδιέξοδα πολύ βαρετά και καθόλου σέξι.

3 Οκτ 2024

ευτυχία, ευδαιμονία, διασκέδαση

 Πήρε λίγο το μάτι μου και το αυτί μου στο YouTube για τις τρομερές αθλιότητες που έκανε κάποιος διάσημος ράπερ στην Αμερική με το όνομα Ντιντί - τον οποίο βεβαίως δεν είχα ακούσει ποτέ διότι σιχαίνομαι την ραπ και όλους αυτούς τους αληταράδες που την ασκούν - και έφριξα με το μέγεθος της σαπίλας που έχει κατακλύσει τον κόσμο μας. 

Δεν θα επεκταθώ  στις αθλιότητες που έκανε αυτός ο τύπος γιατί προφανώς δεν έχω καμία όρεξη να ενδιατρίψω σε αυτές ούτε και τις διαδώσω περαιτέρω μολύνοντας το ανθρώπινο περιβάλλον. 

Μετά κάθισα λίγο και σκέφτηκα να διαβάσω τι λέει κανένας από τους αρχαίους σοφούς για το νόημα της ζωής,  το στόχο της,  την ευτυχία και ευημερία (ευδαιμονία).

…και βρήκα τα παρακάτω:


Στα Ηθικά Νικομάχεια, ο Αριστοτέλης επισημαίνει ότι οι Αρετές είναι δύο ειδών: 


η διανοητική και η ηθική αρετή. 


Η διανοητική προκύπτει από την διδασκαλία και θέλει χρόνο και πείρα για να αποκτηθεί. 


Η ηθική αρετή είναι αποτέλεσμα του «έθους» (συνήθεια). 

Το ήθος και το έθος έχουν ένα γράμμα διαφορά.


Εξετάζει στα «Ηθικά»  όχι πως πρέπει να γίνονται οι άνθρωποι καλοί άνθρωποι, όπως ο Πλάτων, αλλά πως να γίνονται ευτυχείς. 


Όλα τα άλλα πράγματα εκτός της ευδαιμονίας, αναζητούνται με κάποιο άλλο σκοπό…δεν είναι τελικοί στόχοι .

Αντίθετα, μόνο η ευτυχία (ευδαιμονία) αναζητείται για τον εαυτόν της, δηλαδή επιδιώκεται  ως αυτοσκοπός.


«Tῆς τελείας ἀρετῆς εἴδη ἐστὶ τέτταρα· ἓν μὲν φρόνησις͵ ἓν δὲ δικαιοσύνη͵ ἄλλο δ΄ ἀνδρεία͵ τέταρτον σωφροσύνη. 

τούτων ἡ μὲν φρόνησις αἰτία τοῦ πράττειν ὀρθῶς τὰ πράγματα· 

ἡ δὲ δικαιοσύνη τοῦ ἐν ταῖς κοινωνίαις καὶ τοῖς συναλλάγμασι δικαιοπραγεῖν· 

ἡ δὲ ἀνδρεία τοῦ ἐν τοῖς κινδύνοις καὶ φοβεροῖς μὴ [ἐξίστασθαι] τρεῖν(δεν το βάζω στα πόδια)͵ ἀλλὰ μένειν· 

ἡ δὲ σωφροσύνη τοῦ κρατεῖν τῶν ἐπιθυμιῶν καὶ ὑπὸ μηδεμιᾶς ἡδονῆς δουλοῦσθαι͵ ἀλλὰ κοσμίως ζῆν. 

τῆς ἀρετῆς ἄρα τὸ μέν ἐστι φρόνησις͵ ἄλλο δικαιοσύνη͵ τρίτον ἀνδρεία͵ τέταρτον σωφροσύνη.


Δηλαδή, με απλά λόγια, η ευδαιμονία που είναι ο σκοπός του ανθρωπίνου όντος, επιτυγχάνεται με την αρετή…για την οποία αρετή, είναι απαραίτητα τέσσερα πράγματα:

Να κάνει το σωστό. 

Να κάνει το δίκαιο και να επιδιώκει την δικαιοσύνη στην κοινωνία.

Να είναι ανδρείος,  δηλαδή να έχει θάρρος,  να μην είναι αναξιοπρεπές  φοβισμένο ποντίκι. 

…και τέλος, να έχει σωφροσύνη, δηλαδή να ζει  κόσμια, λιτά  και να μην υποκύπτει σε πάθη και ηδονές. 


Το ρήμα "διασκεδάζω" αναφέρεται σε μιά κατάσταση ευχάριστη που θα αντικαταστήσει μια δυσάρεστη.

Προφανώς ένας που θέλει να διασκεδάσει, δεν είναι ευχαριστημένος... και θέλει να αντικαταστήσει την φάση της ενόχλησης - ή της πλήξης - με μια κατάσταση ευχαρίστησης, δηλαδή διασκέδασης.

Η λέξη διασκέδαση προέρχεται από το ρήμα  "σκεδάννυμι" το οποίο στην αρχαία ελληνική σημαίνει διασκορπίζομαι. 

Άρα η αρχαιοελληνική σημασία του διασκεδάζω είναι ότι διασκορπίζομαι/ διασκορπίζω τις δυσάρεστες σκέψεις με ευχάριστες εικόνες , τραγούδια κλπ.

Η έννοια της "ευτυχίας" στην αρχαία Ελλάδα είχε σχέση με την καλή τύχη : ευ+ τύχη.

Η αρχαία λέξη "ευδαιμονία" στην αρχαία εποχή εξέφραζε αυτό που σήμερα λέμε "ευτυχία".

Η λέξη "ευδαιμονία" προέρχεται από τις λέξεις "ευ" και "δαίμων":

ευδαίμων είναι αυτός που έχει μαζί του ένα καλό δαίμονα...π.χ  άγιο  που τον υποστηρίζει, μια θεϊκή υποστήριξη δηλαδή.

Άρα η ευτυχία χρειάζεται και θεϊκή υποστήριξη… που ελκύεται από  την προσωπική ευθύνη, ηθική στάση και συμπεριφορά.


http://www.physics.ntua.gr/mourmouras/greats/aristoteles/diaireseis.html 

τελευταία - και φαρμακερή- ελπίδα

…ένα συγκινητικό ποίημα του γερο-Μπουκόφσκι που είχε μείνει μόνος και ήλπιζε , ακόμα, να βρει μιά γυναίκα (να ακούσει γυναικεία βήματα). Τελ...