9 Μαρ 2025

Ο κλήδονας

 …πως εύρισκαν παλιά οι γυναίκες τον μελλοντικό τους σύζυγο: 

ο κλήδονας


…πρώτα, διαπίστωσα  μιά δυσκολία των γυναικών στην εξεύρεση του. «σωστού» άντρα: 

το διαδίκτυο είναι γεμάτο από σχετικές αναφορές στους  άντρες που «δεν υπάρχουν» είτε γιατί είναι «άχρηστοι», είτε «ευθυνόφοβοι», «παρτάκηδες»…ή απλά, …«μαλάκες».

…μετά, έψαξα να βρω τι είναι ο «κλήδονας» γιατί από παλιά μου είχε κολλήσει το χαζό  ποιηματάκι του Σεφέρη :


τα μονοκοτυλήδονα και τα δικοτυλήδονα

 ανθίζανε στον  στον κάμπο

μου το ´χαν πει  το στον κλήδονα 

και σμίξαμε φιλήδονα

τα χείλη μας Μαλάμω!


Τελικά, κατέληξα στον «Κλήδονα» ως μέθοδο ανίχνευσης του «σωστού» άντρα: 


Ο κλήδονας είναι έθιμο με τις ρίζες του στην αρχαιότητα, γιορτάζεται στις 23- 24 Ιουνίου και σύμφωνα με τη λαϊκή αντίληψη εμφανίζεται στις άγαμες κοπέλες η ταυτότητα του μελλοντικού τους συζύγου. 

Εντάσσεται στα λατρευτικά έθιμα, σχετίζεται με τη διαδοχή των εποχών του έτους (συμπίπτει με το θερινό ηλιοστάσι), ενώ πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι ενέχει την τεχνική της μαντείας (μάλιστα, η ετυμολογία της λέξης το μαρτυρεί, καθώς κατά τους Liddel- Scott «κλήδων» σημαίνει «οιωνός», μήνυμα με μαντικό περιεχόμενο). Είναι τελετουργική γιορτή με συμβολισμούς. 

Διακρίνεται, επίσης, για τη θεατρικότητά του, ενώ έχει έντονο το φολκλορικό στοιχείο.


Ο κλήδονας τελείται διαχρονικά, ως έθιμο στην αρχαιότητα αναφέρεται στην αρχαία ελληνική γραμματεία με την έννοια του «γνωστοποιώ». 

Συνεχίζεται στο Βυζάντιο και στην Τουρκοκρατία.


Πώς, όμως, πραγματοποιείται το έθιμο του κλήδονα; 

Στις 23 Ιουνίου,  παραμονή του Αϊ Γιαννιού, τα αγόρια της γειτονιάς ανάβουν τρεις μεγάλες φωτιές στη σειρά, μόλις αρχίσει να βραδιάζει. 

Χρησιμοποιούν τα μαγιάτικα στεφάνια που έφερναν τα κορίτσια ως προσανάμματα.  

Πάνω από τις φωτιές πηδάνε όλοι, αγόρια και κορίτσια.  

Επίσης, προετοιμάζεται ο κλήδονας σε ένα σπίτι της κοινότητας. 

Το απόγευμα της ημέρας ένα μικρό αγόρι ή κορίτσι πηγαίνει σε μια πηγή ή ένα πηγάδι ή τρεις διαφορετικές βρύσες και παίρνει νερό με ένα δοχείο. 

Το μεταφέρει στο σπίτι χωρίς κατά τη διάρκεια της μεταφοράς του να μιλήσει. 

(Γι΄αυτό το νερό ονομάζεται «αμίλητο»…η αλαλία σχετίζεται με τη μαντική αξία, τη μυστηριακότητα). 

Όταν τελικά φτάσει στον προορισμό του, χύνεται σε δοχείο με στενό λαιμό, για να μη βλέπει αυτός που βγάζει τα αντικείμενα, όταν ανοιχτεί ο κλήδονας. 

Όσοι πάρουν μέρος στον κλήδονα φέρνουν διάφορα μικροκοσμήματα ή αντικείμενα, δαχτυλίδια, δαχτυλήθρες, καρφίτσες, κουμπιά, ακόμα και φρούτα, όπως μήλα σημαδεμένα με κρυφά σημάδια, τα ρίχνουν μέσα στο νερό, αφού αφιερωθούν νοερά σε κάποιο αγαπημένο πρόσωπο. 

Ακολουθεί το κλείδωμα του δοχείου, ενώ μια γυναίκα απαγγέλει: «Κλειδώνουμε τον κλήδονα, με τ΄ Αϊ-Γιαννιού τη χάρη κι όποια ‘χει καλορίζικο, να δώσει να το πάρει». 

 Στη συνέχεια ο κλήδονας σκεπάζεται με πανί ή με μαντίλι κόκκινου χρώματος (το κόκκινο χρώμα ταυτίζεται με την ταχύτητα) και στεφανώνεται με φύλλα. 

Μετά τη δύση του ηλίου, οι κοπέλες βγάζουν το κλειδωμένο αγγείο, σκεπασμένο και στεφανωμένο στο ύπαιθρο. 

Εναλλακτικά, σε δωμάτιο του σπιτιού ή κάτω από μια τριανταφυλλιά. Τα άστρα, θεωρείται, πως θα επιδράσουν στο αγγείο και ο κλήδονας θα προσλάβει μαντική και τελεστική δύναμη. 

Το βράδυ της παραμονής γίνεται χρήση και άλλων τρόπων της μαντικής, όπως ονειρομαντεία, κατοπτρομαντεία, για να αποκαλυφθεί στο κορίτσι ο μελλοντικός σύζυγός του. 

Πριν την ανατολή του ηλίου, για να μην καταστρέψει το ηλιακό φως το μαγικό πλέγμα που έχει δημιουργήσει η προηγούμενη νύχτα, το αγγείο μεταφέρεται μέσα στο σπίτι σε σκιερό μέρος, μέχρι να ανοίξει ο κλήδονας. 

Όταν προσέλθουν στο σπίτι τα κορίτσια και τα αγόρια που έχουν βάλει τα «ριζικάρια», αρχίζει η τελετή του ανοίγματος, βγάζοντας ένα ένα τα αντικείμενα με τυχαία σειρά. Καθώς τα αντικείμενα βγαίνουν με τυχαία σειρά στο κάθε ένα απαγγέλεται ένα αυτοσχέδιο δίστιχο- προφητεία για τον κάτοχο του σημαδιού. 

Τα δίστιχα δεν είναι μόνο ερωτικά ή προφητικά αλλά και σκωπτικά, σατιρικά. 

Μετά ακολουθεί κέρασμα και χορός. 

Όταν οι κοπέλες επιστρέφουν στα σπίτια τους, προσέχουν ποιο όνομα ή λέξη θα πρωτακούσουν στο δρόμο, γιατί θα συσχετίζεται με την ανοιχτή τύχη τους εκείνη τη βραδιά.


Οι γυναίκες κατέφευγαν στη μαγεία και σε μαντικές τέχνες, όπως ο κλήδονας, για να μάθουν για το μελλοντικό τους σύντροφο.  

Εξ ου και περιοριζόταν τα θέματα των μαντικών διστίχων σε θέματα γάμου αλλά και το ακροατήριο περιοριζόταν σε άγαμους νέους και κυρίως κορίτσια, τα οποία επιθυμούσαν να μάθουν πώς θα αποκατασταθούν. 

Ο κλήδονας έδινε την ευκαιρία στα κορίτσια να βγουν από το σπίτι τους και να συναναστραφούν με το άλλο φύλο σε ένα πλαίσιο «εθιμικά διασφαλισμένο», εξασφαλίζοντας μια στοιχειώδη δημόσια προβολή μέσα από το χορό και το τραγούδι και παράλληλα γνωριμία με κάποιον μελλοντικό σύντροφο.

6 Μαρ 2025

Ο θάνατος του Στάλιν και ο Ρίτσος

 5/3/1953. Θάνατος του Στάλιν


Ο Γιάννης Ρίτσος δεν θέλει να το πιστέψει και του αφιερώνει αυτό το ποίημα:


«Όχι, δεν είναι αλήθεια... 

Δεν είναι αλήθεια...

Σταματήστε λοιπόν τις καμπάνες... 

Σταματήστε τις!

 Ο Ιωσήφ Στάλιν δεν πέθανε!

 Είναι παρών ο Στάλιν στο παγκόσμιο πόστο του.

Ο Στάλιν ανεβάζει στις επάλξεις των πέντε ηπείρων τις σημαίες της ειρήνης.

Ο Στάλιν ετοιμάζει με το σκόρπιο αλεύρι του κόσμου... 

Ένα ολοστρόγγυλο καρβέλι υγείας.

Σταματήστε λοιπόν τις καμπάνες. 

Σταματήστε τις!

 Όσο κι αν μονόφθαλμα κανόνια, στρέφουν το μαύρο ρύγχος τους ίσα κατά την υψικάμινο των ελπίδων μας, ο Στάλιν αγρυπνεί στο παγκόσμιο πόστο του.

Σώπα γιαγιά και σκούπισε με το τσεμπέρι σου τα μάτια σου...

Όταν σβήνει η φωτιά σου κάτω από το τσουκάλι σου, είναι ο Στάλιν που σκύβει και φυσάει τη φωτιά σου ν' ανάψει.

 Όταν λείπει από το τραπέζι μας το ψωμί 

κι από το στρώμα μας τ' όνειρο κι απ' το δώμα μας το λυχνάρι, 

είναι ο Στάλιν που ανάβει τα μεγάλα ηλεκτρικά στον ορίζοντα

 κι ακούμε κάτω από τα τούνελ της νύχτας τη βοή των τραίνων, 

που μεταφέρουν λάδι και ψωμί και κάρβουνο στους πεινασμένους.

Γιατί ο Στάλιν είναι ο πρωτογιός των προλετάριων 

κι ο Στάλιν είναι ο πατέρας τους.

Για τούτο κι ο πιο μαύρος τοίχος της πιο μαύρης νύχτας. 

Είναι γιομάτος απ' τους σωλήνες του φωτός.

Σταματήστε λοιπόν τις καμπάνες!

Οι αιώνες σκαρφαλώνουν στην κορυφή της ψυχής του ν' ανασάνουν· μην πείτε πως ο ήλιος ορφάνεψε.

Κοιτάχτε!

Κάθε ήλιος και σελίδα -μέρα με την ημέρα- με τους ήλιους των 74 χρόνων του, 

έφτιαξε ένα χοντρό βιβλίο από ατσάλι και τ' ακούμπησε στα γόνατα του κόσμου.

Ιωσήφ Βησσαριόνοβιτς Στάλιν... 

Το έργο του: Λευτεριά!

Σταματήστε λοιπόν τις καμπάνες 

κι ακούστε πάνου από την Κόκκινη Πλατεία στην εξέδρα του ήλιου... Ο Ιωσήφ Βησσαριόνοβιτς Στάλιν μιλάει: «Υπερασπίστε, Λαοί, την Ειρήνη!».

Με τ' όνομά του, ανοίγει η Ιστορία τις πύλες της  στον Άνθρωπο: Ιωσήφ Βησσαριόνοβιτς Στάλιν».

 

(Εφημερίδα «Αυγή», 5 Μαρτίου 1963)


https://redwildwind.blogspot.com/2016/03/blog-post_5.html?m=1&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR39rTegPKh3pEsPvO7QqYGn8wKyLVytaQtgwoWa9H_FuzPdTL3_k3ceg30_aem_7GS8Q0XirPMR0By9X_YPGw

4 Μαρ 2025

Διαδίκτυο

 ...θυμάμαι, πριν χρόνια, διάβαζα για την οικονομική- τραπεζική κρίση του 2008...που ελάχιστοι είχαν προβλέψει.

Κάποιοι , ελάχιστοι μόνο. 

Μεταξύ τους, ενας τύπος, σχεδόν αντικοινωνικός, μονόχνωτος, που δεν είχε σε ποιόν να τα πεί αφού, σε όσους κάτι είπε από τις προβλέψεις του, τον αποπήραν  για παλαβό...

Είχε μόνο ένα φίλο: ένα ΑΓΝΩΣΤΟ, ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ φίλο.

Σε αυτόν τα έλεγε όλα.

Ένιωθε απελευθερωμένος, με αυτόν.

Και ο άλλος, προφανώς, ένιωθε το ίδιο.

Πιθανότατα και αυτός, μισοπροβληματικός.

Τελικά, ο τύπος δικαιώθηκε ως οικονομικός αναλυτής και έπαιξε πάνω στην κατάρρευση των τραπεζικών μετοχών με αποτέλεσμα να βγάλει δισεκατομμύρια γι αυτόν και τους πελάτες του.

Διαβάζοντας όλα αυτά τότε, μου  είχε κάνει εντύπωση πως διαμορφώνονται πλέον οι προσωπικές σχέσεις μέσα από το διαδίκτυο: είναι δυνατόν να βρίσκεις ανθρώπους αγνώστους και, να τους νιώθεις τόσο κοντά σου, που  να μοιράζεσαι μαζί τους τις πιό βαθειές και αυθεντικές σκέψεις, πόνους και ελπίδες σου?.

Καταπληκτικό.

Η Κοινωνία αλλάζει ραγδαία.... και δεν θεωρώ πως είναι πάντα προς την κακή κατεύθυνση:

 ...η τόσο απρόσωπη αλλά  τόσο προσωπική, διαδικτυακή σχέση ανάμεσα σε ανθρώπους,  τόσο διαφορετικούς,  σε τόσο πολύ μακρινούς τόπους και με τόσο διαφορετικές ζωές, αποτελεί νέο δεδομένο την κοινωνική οργάνωση.

 Δίνουν ευκαιρίες  τα κοινωνικά δίκτυα... 

…σε τόσους πολλούς ανθρώπους: 

να μπορούν να εκφραστούν, να μοιραστούν ιδέες, σκέψεις και συναισθήματα και να  μπορούν να νιώθουν τόσο κοντά.

Το να γράφω τον πόνο μου για την παλληκαριά και  την κακομοιριά των γιατρών και να το μοιράζομαι με εκατοντάδες άλλους, είναι καταπληκτικό.

Το να παρακολουθώ ένα Ινδό φιλότεχνο και να βλέπω ό,τι τον συγκινεί αισθητικά, μου φαίνεται καταπληκτικό.

Καταπληκτικά, καινούργια πράγματα.

Αλλά θέλουν προσοχή…


3 Μαρ 2025

Μάκης 2

 

Μάκης 2


Χθες κάθισα με το Μάκη στο καφενείο και, επειδή έπληττα,  είπα να τον προβοκάρω λίγο. …τον ρώτησα αν πήγε στην διαδήλωση για τα Τέμπη.

 Ο Μάκης, ως συνήθως χωρίς όρεξη για πολλές κουβέντες,  κατάλαβε ότι του έκανα πλάκα. 

Σήκωσε αργά το κεφάλι του και με κοίταξε στραβά : 

«Πήγα με την καρδιά μου και την φαντασία μου γιατρέ: δεν χρειάζεται η φυσική αλλά η πνευματική μου παρουσία» , είπε απαντώντας περιφρονητικά με μια σκοτεινή ασάφεια σε μια σαφή αλλά απρεπή- κατά την γνώμη του- ερώτηση.

Ήταν σαν να μου έλεγε: 

«Και τι σε κόφτει εσένα ρε γιατρέ;» 

Αλλά το είπε πιο ευγενικά.

Τότε σοβάρεψα και εγώ και τον ρώτησα χωρίς περιστροφές. 

«Πες μου την αλήθεια… γιατί, ενώ ήθελες να πας… και ένιωθες ότι ήταν σωστό να πας… τελικά δεν πήγες; 

Τι ήταν αυτό κυρίως που σε έκανε να μην θέλεις να είσαι εκεί;»

Να σου πω ρε γιατρέ.. αφού θέλεις να το ακούσεις… αν και πιστεύω ότι και για σένα ισχύει ακριβώς το ίδιο. 

Γιατί σε έχω ψυχολογήσει εγώ… 

Νομίζεις ότι δεν ξέρω τι έχεις μέσα στο κεφάλι σου;

Λοιπόν…που λες, δεν πήγα για να μην βλέπω την αστυνομία και τους μπαχαλάκηδες:

σαν άνθρωπος που έχω ζήσει πάρα πολλά χρόνια στο κέντρο της Αθήνας, ξέρω τι βρώμικο παιχνίδι παίζεται με τους μπαχαλάκηδες…που οι μισοί είναι αστυνομικοί και οι άλλοι μισοί, προβληματικοί θυμωμένοι νέοι. 

Εργαλεία.

Ένα κακόγουστο θέατρο…

 …όχι μόνο με τις ευλογίες της εξουσίας αλλά ένας προγραμματισμένος θίασος από την ίδια  την εξουσία. 

Η εξουσία - δηλαδή το κάθε κυβερνόν κόμμα και όσοι κρύβονται πίσω από αυτό - είναι ο σκηνοθέτης και ο παραγωγός σε αυτές τις παραστάσεις…

… που αντικειμενικό στόχο έχουν να διώξουν τον κόσμο από τις πλατείες και τους δρόμους…

 …και τους κάνουν να σωπάσουν…να φοβηθούν. 

Να τρέξουν να σωθούν,  σαν τα φοβισμένα κουνέλια. 

Να πεισθούν ότι είναι  κουνέλια. 

Αυτός είναι ο στόχος. 

Η παράσταση έχει παιδευτικό χαρακτήρα. 

Εκπαιδεύει κουνέλια να τρέχουν τα κρυφτούν μόλις εμφανιστεί ο λύκος. 

Γιατί τα «κουνέλια»… δεν βλέπουν ότι δεν είναι κουνέλια… 

…αλλά ότι είναι έλλογοι  πίθηκοι που μπορούν να δαγκώσουν πολύ άσχημα, αν θέλουν.

Έχεις δει λεοπάρδαλη να την πέφτει σε μια μαϊμού και να προσπαθεί να την φάει;

Οι υπόλοιπες  μαϊμούδες, κατά δεκάδες, πέφτουν  πάνω στην λεοπάρδαλη και την δαγκώνουν… και την ξεσκίζουν με τα νύχια τους και τα δόντια τους.

Και πάντα αυτή αφήνει το θήραμα και τρέχει να γλιτώσει. 

Η δύναμη της ομαδικής αντίδρασης…

 …την οποία την ξέρουν οι μαϊμούδες αλλά όχι οι άνθρωποι.

Κατάλαβες γιατρέ; 

Γι’ αυτό δεν πάω στις διαδηλώσεις: 

για να μη δω αυτά τα ξεφτιλίκια. 

Κατάλαβες; 

«Κατάλαβα Μάκη» είπα και εγώ ντροπιασμένος χωρίς καμία διάθεση να προβοκάρω κανένα. 

η τυραννία






Στην Αρχαία Ελλάδα η υπέρτατη πηγή δυστυχίας και πολιτικής έκπτωσης ήταν η «τυραννία» δηλαδή η κατάλυση της δημοκρατίας και η μετάβαση σε συστημα αυταρχικό….

….ενώ στην Κίνα πχ, υπέρτατος πολιτικός ξεπεσμός και κίνδυνος ήταν η «αναταραχή».

Η ελευθερία, η δικαιοσύνη, ο σεβασμός της λαϊκής βούλησης είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της Δημοκρατίας…

…. δηλαδή μιας κοινωνίας οργανωμένης με βαση τον έναν άνθρωπο.

…το άτομο.

Ο προσανατολισμός των αξιών του έλληνα φαίνεται πως δεν χάλασε μέσα στα χρόνια, στους αιώνες.

Μπορεί ο έλληνας  να έχει  δεχτεί ως πολιτικά εργαλεία το ψέμα και την πολιτική εξαπάτηση…

… όπως με την κωλοτούμπα στο δημοψήφισμα που έκανε ο Τσίπρας. 

Θεωρεί ότι όλα αυτά είναι στο βάθος αποδεκτοί όροι ενός παιχνιδιού που  είναι από τη φύση του καιροσκοπικό και  βρώμικο.

Δεν δέχτηκαν όμως τη καταπάτηση της δικαιοσύνης,  τον εμπαιγμό, την βία και την έλλειψη σεβασμού στους νεκρούς.

Ιερά πράγματα από την αρχαία εποχή. 

Αυτά που όποιος δεν τα σέβεται είναι «Τύραννος»  και το καθεστώς του «Τυραννία».

Τότε είπε, «ως εδώ»

26 Φεβ 2025

ο Μάκης 1

 ο Μάκης


Τελευταία, στο καφενείο, συχνά πίνω καφέ μαζί με τον  Μάκη. 

Τυχαία γνωριστήκαμε και πιάσαμε κουβέντα… αν και είμαστε και οι δυό  μονήρεις και αντικοινωνικοί.

Τον ρώτησαν αν υποφέρει από μοναξιά και μου είπε «ναι, μερικές φορές»

….ενώ εγώ,  αντίθετα, απολαμβάνω την μοναχικότητα μου δεν θέλω κόσμο και παρέες.

Τότε τον ρώτησα γιατί δεν παντρεύεται… να βρει  μια γυναίκα να κάνει παρέα και να του μαγειρεύει κιόλας  αφού  δεν ξέρει να βράσει ένα αυγό.

Φάνηκε να ενοχλείται ο Μάκης με τις ερωτήσεις μου: 

«τι να παντρευτώ,  ρε γιατρέ?

… να φορτωθώ μιά ενοχλητική, που, για να μου βράσει ένα αυγό και να φτιάξει μιά φασολάδα,  θα μου σπάει τα νεύρα όλο το υπόλοιπο εικοσιτετράωρο?

Προτιμώ μόνος μου με την φασολάδα από το Σκλαβενίτη για να κλάνω μετά συνέχεια,  χωρίς ενοχές. 

Είναι σπουδαίο πράγμα η ελευθερία… 

…να κλάνεις, να φτύνεις, να ρεύεσαι και να σου τρέχουν  τα σάλια ροχαλίζοντας… χωρίς άγχος...

…χωρίς κριτική, χωρίς σχόλια, χωρίς αποδοκιμασία ή υποτίμηση.

Είμαι ένα  μικρό, ευτυχισμένο, γέρικο κτήνος.

Όσο μπορώ και περπατάω και αυτοεξυπηρετούμαι, θα είμαι μόνος και ελεύθερος.

…ένας  πολεμιστής που δεν δίνει δεκάρα για την κοινωνική κριτική… γιατί έχει το σπαθί του ακονισμένο για τους ενοχλητικούς.

Και ειδικά για τις ενοχλητικές μπαμπόγριες που νομίζουν ότι  τα ξέρουν όλα και έχουν  τώρα την ευκαιρία να βγάλουν το άχτι τους για όλους  Μάκηδες και τους Λάκηδες που τις βασάνισαν στα νιάτα τους.

Και που οι Λάκηδες έκαναν πάρα πολύ καλά, δεν το συζητάμε.

«Κατάλαβα,  Μάκη»… απάντησα συγκατανεύοντας συνωμοτικά.

Και αν είναι νέα?

…ερώτησα προβοκάροντας τον.

Με κοίταξε διερευνητικά για να δει πόσο τοις εκατό  είναι αστείο αυτό που είπα.

Πήρε χαμπάρι πως μάλλον του έκανα πλάκα… γι’ αυτό απάντησε  ανάλογα:

Άμα είναι νέα, θα είναι ακόμα χειρότερα. 

Θα μου φάει όλες τις οικονομίες και μετά θα είναι και  δυσαρεστημένη από πάνω  που τελείωσαν σύντομα. 

…να μου λείπουν τέτοια κελεπούρια.

Σου είπα: η δυνατή, απενοχοποιημένη, μοναχική κλανιά είναι η  υπέρτατη συμβολική  εκδήλωση ελευθερίας .

 «Κατάλαβα Μάκη»  επανέλαβα και πάλι,  γεμάτος κατανόηση και συνωμοτικότητα.


Η Τέχνη ως εργαλείο του Διαβόλου

  Όλοι το παίζουν αφ’ υψηλού.  Για να μην πάρουν θέση.  Και η εκκλησία, η    ιεραρχία της εκκλησίας, οι μητροπολιτάδες, ο αρχιεπίσκοπος, η θ...